Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Onder de antenne is de rubber "zool" vergaan. Een losse zool kan door de dealer niet geleverd worden. Dat kan alleen in combinatie met een complete antennevoet voor een prijs van zo'n 120 euro ex btw. Last van lekkage heb ik niet maar dat gaat komen natuurlijk.
Ik wil er dus iets ander op gaan zetten. Alleen de vraag is nu:
Heeft de antenne ook een functie voor de GPS ontvangs van de ingebouwde Carminat navi?
Als dat niet zo is wordt het natuurlijk heel makkelijk, dan komt er een sharkvinnetje op o.i.d.
Dit is inderdaad een gecombineerde GPS / Radio antenne.
Vervangen voor een haaievin gaat dus niet zomaar.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
1: Sharkvin voor de radio en een aparte GPS antenne voor de navi. Maar dan komen de kosten in de buurt van een originele antennevoet, dus heeft weinig zin.
2: Antennevoet eraf halen en er een rubber zooltje voor maken van een stuk glad schoenzoolrubber. Heb ik al liggen maar ben bang dat zoiets niet genoeg zal aansluiten om lekkage te voorkomen. Met kit gaan werken zie ik niet zitten omdat het zuur daarin de lak weer kan aantasten.
3: Tot slot heb ik ook nog kneedspul liggen waarmee ook het plastic aan de binnenkant van de portieren wordt vastgekleefd. Nadeel dan natuurlijk dat de zon dat spul snel uitdroogt.
Optie twee lijkt me dan toch de beste want die 120 euro vind ik voor alleen een stukje rubber wel heel veel. De antenne zelf, en de voet mankeren niks.
Maar dan kom ik op een volgende vragen:
Weet iemand hoe die antenne aan de binnenkant (onder het dak) vast zit. Ik ben al even wezen kijken maar moet de binnenbekleding bij de zijruiten en de hemel verwijderen om dit goed te kunnen zien. Op de tast heb ik wel een grote moer gevoeld maar is dat het enige waar de voet mee vastzit?
En is de antennekabel vanuit de voet in één keer naar de radio getrokken of kun je die ook uit de voet (of er vlakbij) dmv stekkers loshalen?
Ik heb de hemel aan de achterzijde bij de klep ongeveer 20 cm naar beneden kunnen halen door de twee kunststof clips te verwijderen. Vervolgens met behulp van een spiegeltje de moer gevonden (foto 3) en met dop 22 en een kniestukje erop (foto 2) de moer (foto 4) aan de onderzijde van de antennevoet los gekregen. Nu kon ik de antennvoet net genoeg omhoog halen om er een nieuw stukje rubber onder te krijgen. De draden aan de antenne kunnen niet los en lopen (zover ik kon zien) in één keer door naar voren.
Het vergane stuk rubber heb ik op een 2mm dik stuk schoenzoolrubber overgetrokken (foto 5). 2mm heb je nodig omdat de onderzijde van de antennevoet niet vlak is! Het nieuw stukje rubber met speciale, zwarte, kit voor auto's onder de antennevoet geplakt. Daarna met dezelfde kit de antennevoet teruggeplaatst. Nu kwam het lastigste deel. De moer weer terug zien te krijgen op zijn plek. Het draadeind aan de antennevoet is hol en er zit aan één zijde een gleuf in waar de draden doorheen lopen. In diezelfde gleuf moet een borgpalletje aan de moer vallen. Daarbij is de draad erg fijn en aangezien het terugplaatsen van de moer op de tast moest heeft dat zo'n 20 minuten gekost.
Maar goed. De antenne zit weer keurig op zijn plaats en het resultaat (foto 6) valt me reuze mee. Als de kit goed droog is nog een beetje bijwerken en dan zie je bijna geen verschil meer.
49284700.png
Groet, Arjan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Op één of andere manier kan ik je bericht niet beantwoorden. Ik krijg een melding over dat het ontvangen van privéberichten uitgeschakeld zou zijn.
Enfin, je vraag welke kit ik heb gebruikt.
Beetje simpeltjes, maar dat is zuurvrije siliconen kit van Bison geweest in de kleur zwart. De kit is eigenlijk bedoeld voor in de bouw maar is geschikt voor woning, auto, boot en caravan. De antenne zit er bij mij nu zo'n 3 jaar op op deze manier en ik heb nog altijd geen last dat de lak is aangetast, gaat dus ook niet meer gebeuren. Ook heb ik nog altijd geen last van verwering of lekkage.
Aan te bevelen dus voor wie nog meer last heeft van een versleten rubberzooltje onder de antennevoet.
er staat V6, maar kijk ik vervolgens bij wat plaatjes van een V6 lijkt het wel erg veel op die van de megane 2 met gps.
kan iemand mij helpen of dit het "beruchte"rubber zooltje is van de antenne?
Ik heb via ingenioes-shop zo'n rubber zooltje verkregen voor mijn Scenic2.
Dit heb ik in een middag kunnen vervangen (2 uurtjes werk ongeveer).
Daarvoor heb ik wel iets meer dan alleen de hemel los gemaakt.
Ook de kappen voor de wielkast, en de kap bij/rond het achterraampje het ik los gehaald.
Zie foto's in bijlage
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renault Grand Scenic IV (Phase I) 1.2 Energy TCe (130 Hp)
Ik heb de Scénic inmiddels verkocht en rij nu al twee jaar in een Captur maar het is leuk om te zien dat er (na 5 jaar) nog steeds mensen zijn die iets met de oplossing kunnen. Nóg mooier dat er nu wel een los zooltje te verkrijgen is natuurlijk, al moet om die er onder te krijgen inderdaad wel meer losgehaald om de kabels er door te kunnen trekken dus, rhermsen bedankt voor de aanvullende beelden
Sorry Rob voor de late reactie (heb geen notificatie gezien).
Ja, het is de 'Dichtung Antenne Clio V6' van de link die je hebt geplaatst.
Ik had voor de Scenic kunnen terugvinden dat het rubber overeenkomt met een van de nummers uit:
"Die Dichtung passt u.a. auf die Antennenfüsse mit den Renault-Teilenummern 8200500325 8200064522 8200317284 und 8200282254 (Antennen für Navi, Telefon und Radio). "
Nog bedankt voor het plaatsen van de link!
Renault Grand Scenic IV (Phase I) 1.2 Energy TCe (130 Hp)
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Nieuw op dit forum, heb aan mn eigen auto merk forum altijd veel gehad. Nu hier beland omdat mijn moeder op haar Captur uit 2015 een kapotte / afgebroken antenne. Dermate afgebroken dat resten erin zitten en ik de nieuwe antenne er...
Ik heb een Renault Scenic 1.3 tce Bose uit 2018.
Nu kwam ik er bij toeval achter dat er water onder het reservewiel zit. Ik kan niet ontdekken waar het vandaan komt. Heeft iemand hier ervaring mee en een oplossing 😉
Alvast bedankt
Alwin
Na een lange rit (2700km) zie ik dat het motorcompartiment onder de olie spetters zit.
Het gaat om een Scenic 1.3TCe uit ‘21.
Er lijkt een halve liter olie te zijn verloren, afgaand op de pijlstok. Ik zie geen losse klemmen of beschadigde...
Renault Megane Scenic 2, 1.5 diesel, Uitvoering JMJ6P6, van 3 april 2008. APK t/m mei 2025.
Beste, mijn naam is Dirk en ben sinds kort in het bezit van deze mooie Renault. Hij geeft echter problemen met de parkeerrem, radio en ramen achter. Omdat de...
Sinds enkele weken heb ik een Zoe RE40 uit 2019 met 50K km's op de teller. Helaas is het stripje onder het scherm van het multimedia systeem aan het afbladderen. Ik denk dat dit komt omdat je hier met je hand op steunt bij het bedienen van het...
Vandaag ben ik de trotse eigenaar van een nagelnieuwe Captur Alpine Hybrid, mijn vraag is of er in de rij knoppen onder het navigatie scherm verlichting dient te zitten, zonet een stukje in het donker gereden, maar vond dat dus maar een donker...