Stuur staat scheef (nieuwe Clio)
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 20 apr 2016
- Laatste bezoek: 20 apr 2016 12:02
- Actief als: particulier
Stuur staat scheef (nieuwe Clio)
Dag iedereen,
Ik heb hier dus een nieuwe renault clio grandtour. Al een hoop gedoe mee gehad maar na een tijd merkte ik dat het stuur ietswat scheef naar links stond, dit terwijl de auto toch precies rechtdoor rijd. Ook bij het automatisch terugdraaien naar neutraal lijkt het stuur iets naar links te staan.
Heb me toen series boos gemaakt omdat het al het zoveelste gedoe was en toen hebben ze de auto terug opnieuw uitgelijnd. Dit is ondertussen al een aantal maanden geleden.
Maar nu deze week merk ik precies dat het fenomeen terug is. Heeft iemand enig idee hoe dit kan? Ik ben nergens tegen gebotst van borduur of wat dan ook.
En nog beter wat ik hier aan kan doen. Ik denk dat de garage me zot verklaart maar het stuur staat werkelijk een beetje scheef en het is zo bizar moeilijk om achterwaards te parkeren en dergelijke.
Maar nu komt het ik vrees nu dat ik de clio al langer heb dan een jaar dit niet meer onder de garantie valt. Het eerste onderhoud na een jaar koste me namelijk ook al geld.
Ik weet dus niet echt wat doen? Wat is jullie advies? Er gewoon mee leren leven? Misschien naar een andere garage gaan dan de clio en daar eens laten kijken of??? Alle advies is welkom.
Model/uitvoering : Clio Grandtour
Bouwjaar :2015
Ik heb hier dus een nieuwe renault clio grandtour. Al een hoop gedoe mee gehad maar na een tijd merkte ik dat het stuur ietswat scheef naar links stond, dit terwijl de auto toch precies rechtdoor rijd. Ook bij het automatisch terugdraaien naar neutraal lijkt het stuur iets naar links te staan.
Heb me toen series boos gemaakt omdat het al het zoveelste gedoe was en toen hebben ze de auto terug opnieuw uitgelijnd. Dit is ondertussen al een aantal maanden geleden.
Maar nu deze week merk ik precies dat het fenomeen terug is. Heeft iemand enig idee hoe dit kan? Ik ben nergens tegen gebotst van borduur of wat dan ook.
En nog beter wat ik hier aan kan doen. Ik denk dat de garage me zot verklaart maar het stuur staat werkelijk een beetje scheef en het is zo bizar moeilijk om achterwaards te parkeren en dergelijke.
Maar nu komt het ik vrees nu dat ik de clio al langer heb dan een jaar dit niet meer onder de garantie valt. Het eerste onderhoud na een jaar koste me namelijk ook al geld.
Ik weet dus niet echt wat doen? Wat is jullie advies? Er gewoon mee leren leven? Misschien naar een andere garage gaan dan de clio en daar eens laten kijken of??? Alle advies is welkom.
Model/uitvoering : Clio Grandtour
Bouwjaar :2015
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Stuur staat scheef (nieuwe Clio)
De klacht is duidelijk gemeld binnen de garantieperiode, toch? Nou dan gewoon teruggaan en laten oplossen.
mvg WillemS
mvg WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16683
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 12 mei 2025 18:02
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Stuur staat scheef (nieuwe Clio)
Dat het onderhoud geld kost lijkt me normaal,tenzij je de eerste beurt cadeau zou krijgen van je dealer.
Het stuur staat binnen 10min recht,dus even langs je garage om te laten fixen.
Het stuur staat binnen 10min recht,dus even langs je garage om te laten fixen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 20 apr 2016
- Laatste bezoek: 20 apr 2016 12:02
- Actief als: particulier
Re: Stuur staat scheef (nieuwe Clio)
Nuja ik ben er al eens langs voor geweest zoals ik eerder vermelde en de clio garage doet dit niet zelf en hebben dus de auto naar een andere dealer gebracht om uit te lijnen.
Nuja als ik terug ga na al die maanden naar de clio garage kunnen ze zelf toch niets doen en gaan ze waarschijnlijk aanrekenen.
Ben ik dan niet beter af dat ik direct naar een garage ga die uitlijningen doet???
Nuja als ik terug ga na al die maanden naar de clio garage kunnen ze zelf toch niets doen en gaan ze waarschijnlijk aanrekenen.
Ben ik dan niet beter af dat ik direct naar een garage ga die uitlijningen doet???
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16683
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 12 mei 2025 18:02
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Stuur staat scheef (nieuwe Clio)
De uitlijning is nog vers,die veranderd niet zo merkbaar in korte tijd als er geen gekke dingen gebeurd zijn.
Ervan uitgaande dat de uitlijning goed is,kan elke monteur de stuurstangen iets verdraaien,links en rechts evenveel,om het stuur recht te zetten.
Ervan uitgaande dat de uitlijning goed is,kan elke monteur de stuurstangen iets verdraaien,links en rechts evenveel,om het stuur recht te zetten.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 1604
- Lid geworden op: 18 mar 2015
- Laatste bezoek: 07 apr 2019 21:53
- Actief als: particulier
Re: Stuur staat scheef (nieuwe Clio)
Maar wat heeft dat te maken met achterwaards parkeren , stuur staat toch nooit precies recht als je gaat parkeren ?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 1466
- Lid geworden op: 29 jun 2015
- Laatste bezoek: 13 apr 2025 23:52
- Actief als: particulier
- Locatie: Midden Nederland
Re: Stuur staat scheef (nieuwe Clio)
Met achteruit parkeren kijk je toch niet naar de stand van je stuur? Je kijkt toch in je spiegels en je handen doen de rest, ongeacht hoe je stuur ook staat...?kaleido 1 schreef:Maar wat heeft dat te maken met achterwaards parkeren , stuur staat toch nooit precies recht als je gaat parkeren ?
Een stuur is ook gewoon recht te zetten, of door de spoorstangen of het stuur er recht op te zetten. Moet niet zo moeilijk zijn lijkt mij...
Succes
Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Stuur staat scheef (nieuwe Clio)
Een stuur is ook gewoon recht te zetten, of door de spoorstangen of het stuur er recht op te zetten. Moet niet zo moeilijk zijn lijkt mij...
Nou dit is tegenwoordig niet meer zo met de elektrische stuurbekrachtiging. Deze dient gecallibreert te worden, het werkt dus andersom, eerst stuur rechtzetten zodat de stuurhoek 0 graden is en dan de stand van de wielen er op aanpassen. Eventueel het zaakje inleren.
Nou dit is tegenwoordig niet meer zo met de elektrische stuurbekrachtiging. Deze dient gecallibreert te worden, het werkt dus andersom, eerst stuur rechtzetten zodat de stuurhoek 0 graden is en dan de stand van de wielen er op aanpassen. Eventueel het zaakje inleren.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 1466
- Lid geworden op: 29 jun 2015
- Laatste bezoek: 13 apr 2025 23:52
- Actief als: particulier
- Locatie: Midden Nederland
Re: Stuur staat scheef (nieuwe Clio)
DankjewelWillemS schreef:Een stuur is ook gewoon recht te zetten, of door de spoorstangen of het stuur er recht op te zetten. Moet niet zo moeilijk zijn lijkt mij...
Nou dit is tegenwoordig niet meer zo met de elektrische stuurbekrachtiging. Deze dient gecallibreert te worden, het werkt dus andersom, eerst stuur rechtzetten zodat de stuurhoek 0 graden is en dan de stand van de wielen er op aanpassen. Eventueel het zaakje inleren.


Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 1604
- Lid geworden op: 18 mar 2015
- Laatste bezoek: 07 apr 2019 21:53
- Actief als: particulier
Re: Stuur staat scheef (nieuwe Clio)
En als ze dat dus verkeerd om doen , blijft je stuur scheef staan .
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16683
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 12 mei 2025 18:02
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Stuur staat scheef (nieuwe Clio)
Maar dan ben je wel een bras monteur als je dat fout doet!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 1604
- Lid geworden op: 18 mar 2015
- Laatste bezoek: 07 apr 2019 21:53
- Actief als: particulier
Re: Stuur staat scheef (nieuwe Clio)
Ken fastfitters genoeg , waar appie van 16 jaar het wel even zal fixen !!!!!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16683
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 12 mei 2025 18:02
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Stuur staat scheef (nieuwe Clio)
Dat is ook weer zo,maar dat zijn ook geen monteurs maar...?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 1
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 06 mar 2016
- Laatste bezoek: 29 mar 2017 19:01
- Actief als: particulier
Re: Stuur staat scheef (nieuwe Clio)
Lotgenoten 
De Clio 1.2 - 16V uit 2002 met elektrische bekrachtiging vertoont al enige tijd soortgelijke verschijnselen:
1. Bij rechtuit rijden moet je eigenlijk continu corrigeren, paar graden naar L dan weer naar R. Stuur blijft dis niet gewoon in de rechtdoor stand staan, maar zit een (gevoel)'loos', punt voordat je weer weerstand voelt...
2. Stuur stond eerst een beetje scheef, maar nu ca. graadje of 20! Wordt dus erger met de tijd.
Diverse onderwerpen, linkjes etc. gelezen, maar nog niet de ultieme oplossing en/of oorzaak gevonden/gelezen...
Lees dingen over een torque sensor die op het stuurhuis moet zitten. Vraag is welk stuurhuis, want je hebt natuurlijk het 'gewone' stuurhuis in de motorruimte en het elektrische stuurhuis waarop o.a. het stuur en het contactslot zitten.
Volgens mij zit er op het stuurhuis in de motorruimte een 'rechtdoor' of 0-graden sensor, die input levert aan de ECU (onder dashboard bij voeten bestuurder).
Verder zit er op het elektrische stuurhuis een soort torque-motor waarvan de bedrading ook naar de ECU loopt. Dat ding schijnt regelmatig kapot te gaan en kan je voor ruim €200 ergens (gereviseerd?) kopen.
Adviezen over verdraaien spoor- en/of stuurstangen, uitlijning (zelfs van de achteras!!?) zijn, m.i., in veel gevallen niet relevant en zonde van het geld. Verbaas mij overigens ook over de kennis, onzinverhalen en (non-)service van dealers en zelfs van de importeur! Dat ze daar geen brug zouden hebben etc. Mocht dat zo zijn, dan stuur je toch gewoon een technisch specialist naar de dealer van de klant? Of denk ik nou té simpel?
Enfin, wat ik graag zou willen weten welk onderdeel er nu voor zorgt dat het stuur zo scheef komt te staan! Stuur past idd maar op 1 manier op het electrische stuurhuis, de wielen en uitlijning zijn goed, dus....moet er, lijkt mij, iets in de electronische aansturing zitten. Ik verdenk zelf die torque-motor op het electrische stuurhuis.
Kan iemand mij uitleggen wat dat ding (niet) doet waardoor het stuur scheef komt te staan? Of kan bv. ook de ECU defect zijn?
De stuurstangeinden en vertanding ga ik overigens zeker smeren!
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Mark

De Clio 1.2 - 16V uit 2002 met elektrische bekrachtiging vertoont al enige tijd soortgelijke verschijnselen:
1. Bij rechtuit rijden moet je eigenlijk continu corrigeren, paar graden naar L dan weer naar R. Stuur blijft dis niet gewoon in de rechtdoor stand staan, maar zit een (gevoel)'loos', punt voordat je weer weerstand voelt...
2. Stuur stond eerst een beetje scheef, maar nu ca. graadje of 20! Wordt dus erger met de tijd.
Diverse onderwerpen, linkjes etc. gelezen, maar nog niet de ultieme oplossing en/of oorzaak gevonden/gelezen...
Lees dingen over een torque sensor die op het stuurhuis moet zitten. Vraag is welk stuurhuis, want je hebt natuurlijk het 'gewone' stuurhuis in de motorruimte en het elektrische stuurhuis waarop o.a. het stuur en het contactslot zitten.
Volgens mij zit er op het stuurhuis in de motorruimte een 'rechtdoor' of 0-graden sensor, die input levert aan de ECU (onder dashboard bij voeten bestuurder).
Verder zit er op het elektrische stuurhuis een soort torque-motor waarvan de bedrading ook naar de ECU loopt. Dat ding schijnt regelmatig kapot te gaan en kan je voor ruim €200 ergens (gereviseerd?) kopen.
Adviezen over verdraaien spoor- en/of stuurstangen, uitlijning (zelfs van de achteras!!?) zijn, m.i., in veel gevallen niet relevant en zonde van het geld. Verbaas mij overigens ook over de kennis, onzinverhalen en (non-)service van dealers en zelfs van de importeur! Dat ze daar geen brug zouden hebben etc. Mocht dat zo zijn, dan stuur je toch gewoon een technisch specialist naar de dealer van de klant? Of denk ik nou té simpel?
Enfin, wat ik graag zou willen weten welk onderdeel er nu voor zorgt dat het stuur zo scheef komt te staan! Stuur past idd maar op 1 manier op het electrische stuurhuis, de wielen en uitlijning zijn goed, dus....moet er, lijkt mij, iets in de electronische aansturing zitten. Ik verdenk zelf die torque-motor op het electrische stuurhuis.
Kan iemand mij uitleggen wat dat ding (niet) doet waardoor het stuur scheef komt te staan? Of kan bv. ook de ECU defect zijn?
De stuurstangeinden en vertanding ga ik overigens zeker smeren!
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Mark
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 225 Weergaves
-
Laatste bericht door IanMoone
-
- 1 Reacties
- 316 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 4 Reacties
- 736 Weergaves
-
Laatste bericht door Kata
-
- 3 Reacties
- 168 Weergaves
-
Laatste bericht door Ruudje_NL
-
- 0 Reacties
- 166 Weergaves
-
Laatste bericht door GT3NL
-
- 6 Reacties
- 147 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 1 Reacties
- 135 Weergaves
-
Laatste bericht door ffonz