Momenteel rijden we met 2 benzine wagens (Toyota Yaris 2014 & 2015).
Op het moment van aankoop heb ik mij niet geconcentreerd op elektrische wagens wegens de hoge aankoopprijs.
Dit jaar is onze regering (Vlaanderen, België) echter gestart met een subsidie voor een elektrisch voertuig.
Dus ben ik toch maar even beginnen rondkijken of het plausibel is om 1 ICE te vervangen door een EV… Nog niet voor onmiddellijk, maar wel uit grote interesse.
Misschien volgend jaar (mits goedkeuring van mijn ega, of vroeger indien de juiste cijfers vallen met de lotto)…
Op mijn werk is er een Nissan Leaf eerste generatie beschikbaar als poolwagen. Een heel aangename ervaring om mee te rijden. Verder ben ik ook wel geïnteresseerd in elektronica en laat een elektrische wagen nu net een groot stuk elektronica zijn…
Zelf werk ik op 25 km van mijn woonplaats, mijn ouderlijk huis is zo’n 80 km van mij.
Met andere woorden een bereik van 160 km zou moeten volstaan voor mij.
Tot heden lijken er wel geen laadpalen te zijn op de route die ik neem naar mijn ouders. Toch een belangrijk aandachtspunt (Ook hier heeft de regering beloftes gemaakt, …).
Momenteel is er echter maar 1 voertuig die mij aanspreekt. De Renault Zoe, mede door de lage aankoop prijs tegenover de instap Nissan Leaf (met energie slurpende verwarming).
Waar ik echter wel geen raad mee weet zijn de 2 types motoren die beschikbaar zijn voor de Zoe.
Enerzijds is er de Q210 die snelladen ondersteund, anderzijds de R240 die dan weer sneller zou laden aan tragere snelheden. \
Is het verschil in laadsnelheid merkbaar? Heeft de Q210 enkel last van traag laden bij een gewoon huis tuin en stekker laadgebruik of ook met gebruik van een wallbox?
De enige reden waarom ik eventueel wel de Q210 zou kiezen is omdat ik mij waarschijnlijk toch wel eens buiten de actieradius van 80km zou wagen. Dan is 30 min wachten toch al aangenamer dan 60 min.
Ben ik correct dat een Zoe altijd aan de maximale snelheid oplaad via mennekes d.m.v. de Chameleon techniek? M.a.w. laad een Zoe sneller dan een Leaf (3/6kw)?
Bij mijn ouders zou ik proberen opladen met een gewone stekker. De batterij is dan normaal nog niet op 0, een paar uur laden zou moeten volstaan om ruimschoots terug thuis te raken.
Thuis zou ik eventueel een lader willen voorzien die de batterij sneller kan opladen dan via de klassieke stekker. Kan je hierin kiezen welk type lader je in huis voorziet? Is een 11/22kw lader bijvoorbeeld mogelijk? Of is 3.5/7kw realistischer? Regelt Renault hiervoor de installatie?
De maandhuur van de accu lijkt overeen te stemmen met mijn huidige maandelijkse benzine kost.
Wat gebeurd er met de batterijen indien je een tweedehands Zoe overneemt? Worden deze vervangen door 100% nieuw batterijen?
Sorry voor dit spervuur aan vragen, maar iets zegt mij dat een forum vol met verstokte gebruikers beter informatie kan verschaffen dan een dealer die zijn folder voorleest.
Met vriendelijke groet,
Zonnige zuiderbuur
PS: Tips om echtgenote te overtuigen?