Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Dag heren,
in mijn zoektocht naar het verhelpen van het ddorzakken onder lading van mijn espace heb ik deze week uit Amerika twee oppompbare schokbrekers gemonteerd .
het doorzakken is verleden tijd , ik kan de wagen tot wel 7 cm boven de normale stand oppompen en weer laten zakken
de bedoeling is natuurlijk om horizontaal te rijden met 6 man en een caravan.
dit heb ik nog niet geprobeerd maar wel met personen erin en dat ging prima.
Ik ben wel benieuwd naar de oppompbare hulpveren. Is dat het zelfde principe als de luchtbalgen van MAD??
Scheelde dit veel qua prijs??
Ik heb zelf net deze ochtend 2 hulveren onder mijn grand espace gezet.
Gekocht via markplaats (mad-veren). Schokbrekers hoevden niet los.Auto flink hoog opgekrikt (kant voor kant) , wiel eraf en dan draai je ze zo tussen de beataande spiraalveren. Hier en daar een beetje helpen met een schroevedraaier maar het is goed te doen.
Ik ben er in totaal een half uurtje mee bezig geweest voor allebei de kanten.
Hij was eerst van straat tot bovenkant trehaakkogel 40.3 cm. Nu met hulpveren is hij 45 cm..
Wel geconstaterd dat de remschoenen ook dringend aan vervanging toe zijn .... Iemand ervaring met het loshalen van de remchoenen??
mad plaatst hulpveren en/of oppompbare bollen in de veren,
van diverse kanten hoorde ik dat de bollen na verloop van tijd kapot gaan omdat ze tussen de veren komen of ertegenaan schuren
in de schokbreker zit een luchtbalg die de poot optilt, de werking blijft gehandhaaft en er komt geen slijtage bij.
in onbeladen toestand moet er een bar in, beladen kun je er tot 8 bar inpompen (dat is ongeveer 700 kilo per kant!)
als je een beetje zoekt kun je het automatisch laten gebeuren
b.v. de chevrolet transporter heeft een kastje onder de auto hangen net voor het reserve wiel waarin al de elektronica zit)sloop in Amsterdam)
alleen wat klepjes en klaar is kees.
ik ben daar zelf nog niet aan toe gekomen maar ga het zeker doen, tís toch handig en geen omkijken naar
wat mogen ze wel dan niet kosten die oppompbare hulpveren ?
ik heb ze zelf van MAD veren gekocht.
ik haal ze altijd na de vakantie er weer onderuit .
want de auto staat wel hoog op z'n veren zo onbelast
De set kostte 160 euro met leidingen en aansluitnippel
hulpveren bij de dealer 350 incl montage
ik ben zelf een 1,5 uur bezig geweest omdat de bumper er af moet om bij de bovenste bout te komen, anders was het in nog geen half uur gemonteerd.
ik heb alleen aan de bovenste bevestigingsbeugel twee busjes moeten maken om de ruimte op te vullen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
onbelast kan ik geen verschil merken, met belading (6 volwassenen) is het iets stugger maar als je het niet weet merk je niets, mijn passagiers in ieder geval niet.
de extra belading wordt door de luchtbalg gedragen en die veert dan samen met de schroefveer mee
dag renault mannen,
krijg maandag een compleet setje automatisch niveau leveler van onder een chevrolet, pomp met aflaat ventiel , een regelunit en een kastje voor op de achteras voor het horizontaal stellen, en dat voor maar 50 euro's
bij een gespecialiseerd bedrijf kosste dit systeem 1750 !
nu in totaal 250 kwijt
als het er onder zit stuur ik een foto
Even een schop onder dit draadje. Na een paar maal nu inmiddels de straat een stuk afgeschraapt te hebben met mijn trekhaak van mijn Grand Espace IV V6 wil ik ook iets onder mijn auto zetten om doorzakken te voorkomen.
Nu heb ik de optie van MAD hulpveren al een paar keer gezien maar ik vind dat de auto daarmee aan de achterkant lelijk eind omhoog komt.
Nu heeft MAD ook een luchtsysteem (rode balgen) met partnummer NR-147036. Heeft iemand deze al een keer geinstalleerd of laten installeren? Waar blijft het oppomp ventiel uiteindelijk? Onder de auto, in de bump gemonteerd of ergens in de achterbak? Op Viba zie ik ze staan voor 214 euro maar is dat per set of per stuk http://www.viba.nl/nl/catalog/autotechn ... c+p+t+a+nr?
Aanbod bij Viba is per set van 2 stuks. 1 stuk is dus 1 set.
Qua andere mogelijkheid bij MAD kan er nog een compressor bijgebouwd worden. Maar dat is geen automaat maar eentje met een bedieningspaneel. Geen flauw idee waar ik zo'n bedieningspaneel netjes in een espace IV moet laten... compressor met bedieningspaneel kost iets van 250 euro inkoop.
Ben laatst met 6 man (volwassen kerels) op pad geweest in de Grand Espace. Heb een vaste trekhaak en een volwaardig reservewiel eronder hangen. Bij geen enkele drempel of vluchtheuvel last gehad dat ik de grond raakte. Het is ook niet zo dat ik er stapvoets overheen ging. Is het niet een vering/schokdemper iets die niet helemaal 100 meer zijn? Dat hij daardoor te ver door veert?
Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
Nee is geen slijtage van vering. Hij is gewoon erg slap. Het probleem ontstaat ook bij wat kogeldruk. 2 volwassen kerels achterin is toch wat anders dan 2 kinderen achterin. In Frankrijk schijnen espaces ook uitgeleverd te zijn met een keuze in stijfheid van de achtervering naar gelang van beoogd gebruik. Tenminste er waren verschillende stijfheden originele passende Renault espaces hoofdveren beschikbaar. Dat las ik bij renaultfreunde.de
Ergo bij vaker een zware belading moet je iets installeren van hulpveren. Want die orginele stijf veren zijn in NL volgens min echt niet te vinden. Die balgen lijken mij wat omdat als je geen zware belading heb kan je de boel wel instellen op het comfort bij geen belading.
Hoe bedoel je 2 volwassen kerels zijn toch anders dan 2 kinderen?
Hadden dus 4 kerels van laat zeggen 90 kilo achterin zitten. 2 om 2 en tassen erachter. Dan wordt de achtervering lijkt mij zwaarder belast dan met alleen 80 kilo kogeldruk?
Maar luchtbalgen is wel het mooist dan, die kan je gebruiken indien nodig.
Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
Ik bedoel dat de Espace in NL voornamelijk is verkocht als grote gezinsauto en niet als 6 if 7 persoonsvervoer wagen . Ergo is er nooit nagedacht om te vragen of een zwaardere vering benodigd was voor beoogd gebruik.
Ik heb een standaard gezin (2 kids) maar kamperen veel met zwaarder en volumineus materiaal (geen witte doos oid alleen tenten!). Vandaar grote laadvolume behoefte en de keuze voor een grand Espace. Maar de vering blijkt daar dus totaal niet op ingesteld te zijn...
Zuma, ik moet even iets corrigeren.... Onder mijn Passat had ik een vaste trekhaak en onder de Espace een afneembare... Dat scheelt nogal wat centimeters inderdaad. Dan is het begrijpelijk dat je de grond raakt bij beladen Espace.
Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
Oei dat klopt de trekhaak is bij mij ook afneembaar. Helemaal niet aan gedacht. Maar voor het rijgedrag is het toch beter als de auto horizontaler blijft opdat er meer druk op de voortrein komt. Dan spoort hij veel beter. Wij rijden vaak beladen dus ik denk dat ik toch voor die MAD balgen ga.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
ik wil de cilinderkop in/uitbouwen. Iemand hier ervaring mee? moet het motorblok uitgebouwd worden? graag mij van tips voorzien of een goede werkplaatshandboek indien mogelijk.
Hoor graag van iemand
Hallo, de vloer aan de bijrijderskant is nat en ik vermoed dat het met de airco heeft te maken. Ik zie na gebruik van de airco ook geen plasje water onder de auto.
Wie weet waar onder de auto precies de condensafvoer/slang zit bij een Scenic 3 ? Of...
Ik ben allergisch voor kraakjes en piepjes. Uitgerekend in onze Grand Scenic IV uit 2018 kraakt de bestuurderstoel. Wie heeft tips om dit te verhelpen? Kan dat uberhaupt?
Vandaag langs de renault dealer geweest omdat de wagen zo nu en dan stottert met het optrekken. Kreeg te horen na testrit en uitlezen dat het waarschijnlijk aan de koppeling ligt en kosten rond de 2k :cry2:
Al een enige tijd hoor ik een voor mij irritant geluidje bij het sturen en het lijkt alleen maar links voor bij het wiel vandaan te komen. Heel af en toe ook met een drempel.
Het geluid kan ik het beste vergelijken met een soort licht getik wat...