How-To remmen en blokken vervangen Megane II
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 11 mar 2010
- Laatste bezoek: 13 mei 2016 20:20
- Actief als: particulier
- Locatie: Sassenheim
- Contacteer:
How-To remmen en blokken vervangen Megane II
Ik heb vanmorgen mijn hele set vervangen van mijn megane II. Het gaat om de achter remmen. ik heb zo hier en daar een fotootje gemaakt . wellicht helpt het zodat anderen dit ook wat makkelijker aandurven. het is echt heel eenvoudig en makkelijk.
Mijn Megane was aan nieuwe schijven en blokken toe en bovendien begonnen 4 weken geleden mijn achter wiel lagers ook nog te piepen.. dat moest dus vervangen worden. Bij de Megane II kun je de achter remmen alleen maar vervangen door een complete set. in de set zitten de schijven met de complete lagers er al ingeperst. gebruik bij de schijven altijd nieuwe blokken.
Ik heb het volgende gereedschap gebruikt :
dop sleutel 13 / steeksleutel 15 / dopsleutel 30 / waterpomptang / platte schroevendraaier groot en klein.
Verder wat kogelager vet en kopervet. en remmenreiniger.
een speciaal remzuiger set.
Eerst demonteer je het achterwiel. dus krik er onder en achterwiel demonteren. Als het wiel er af is dan een krant of folie op de grond. ik heb zelf eerst even de boel goed schoongemaakt voordat ik ben gaan sleutelen. alle modder en troep van de remmen enz af halen. dan de auto in een versnelling en de handrem los halen.
we beginnen met de handrem kabel los te halen .. het is net als een fiets rem, even met een waterpomptang inknijpen en de remkabel los halen .. Zie foto , de rode 3 .
Daarna gaan we de klauw los halen . dit doen we met dopsleutel 13 en steek sleutel 15. op de volgende foto zien we de rode nrs 1 en 2 . eerst maken we nr 1 los .zowel onder als boven. je zult zien dat de moer doordraait en je hebt dus steeksleutel 15 nodig om de 2 boutjes helemaal los te draaien.. Als alles los is dan kun je voorzichtig de hele klauw van de schijf af halen. wees voorzichtig met het leiding werk.. ik heb mijn klauw even laten rusten op de kop van de schokdemper..
je zult zien dan de oude blokken keurig op de schijf blijven plakken.. deze blokken kun je nu met een platte schroeven draaier los wrikken zodat ze er uit vallen. ook kun je alvast de dunne metalen plaatjes demonteren .. kun je er gewoon tussen uit trekken.
Nu maken we Bout nr 2 Los. ook hier zijn er 2 van . beide los maken. bij mij kon ik hiervoor dopsleutel 13 gebruiken.
en nog een foto
Indien je nu alles er af hebt kun je het onderdeel waar de blokken in klemmen keurig schoon maken met een staalborsteltje of met een kleine schroeven draaier. zorg dat de hoekjes weer keurig strak en scherp zijn. Deze zijn namelijk helemaal vol gelopen met troep.
Nu is de schijf vrij en kunnen we de schijf demonteren .. zie de eerste foto , de rode 4 is dop 30 .. dus een grote dopsleutel er op met een verlengpijp en na voorzichtig kracht zetten komt de bout los .. rustig los schroeven en dan kan de schijf er af ..
en dan zie je dit :
Maak nu voorzichtig met remmen reinig de as en het huis schoon .. ook de ABS sensor,de rode 5 goed schoonmaken. bij mij lag er veel gruis op de verdikking van de as . dus ik heb de as heel goed schoongemaakt zodat alles troep weg was.. daarna heb ik de as een beetje ingevet met kogellagervet. En dan kan de nieuwe schijf er op. je zult zien dat dit heel makkelijk gaat en perfect past. Ik heb de schijf met remmenreiniger schoongemaakt omdat ze vanuit de doos voorzien zijn van een laagje vet.
Daarna de grote moer er weer op en alles met dop 30 weer goed vast draaien .. je zult merken dat de schijf ietsjes stroever draait dan zonder moer maar dat is logisch en normaal.
Nu kunnen we de het deel weer terug gaan plaatsen wat we zo ijverig schoongemaakt hebben. Gewoon weer met dopje 13 vast draaien. nu doen we met een kwastje een klein beetje kopervet op het deel waar de dunne plaatjes komen . dan de plaatjes er op en op de plaatjes voldoende kopervet.(de rode 7) Dan kunnen de nieuwe blokken er op ..en dan ziet het er uit zoals boven staand plaatje.
Nu komt het trickie stukje .de klauw past er niet terug op omdat de rem zuiger nog in de stand staat van de versleten schijf em blokken.. nu met de nieuwe set past het niet meer .. de zuiger moet dus terug gedraaid worden (er zit namelijk schroefdraad in ) Dit doen we met een handig stukje gereedschap wat ik er speciaal voor gekocht heb (30 euro voor een hele set ) met deze set draaien we de zuiger weer terug naar zijn begin stand en nu is er ineens ruimte genoeg voor onze nieuwe set. (helaas ben ik door de adrenaline van deze actie vergeten om een foto te maken dus leen ik er een van het internet.
NU past de Klauw er wel overheen en monteren de de klauw weer met dopje 13 en steeksleutel 15 .. eerst de bovenkant .. dan duw je daarna de boel keurig op zn plek en kan de onderkant vast gezet worden .. Als alles vast zit dan nog even niet vergeten om de handrem kabel weer terug te plaatsen.. de tang is niet meer nodig . het gaat nu heel makkelijk met de hand. Zie de rode pijl op de laatste foto .
Draai de boel even rond om te controleren of het allemaal klopt .. daarna even een paar keer de rem in trappen en de handrem aantrekken .. op deze manier glijd de remzuiger weer in de juiste stand ..
Wiel monteren en klaar. ik was 3 uur bezig voor de gehele set.. en ik heb 2 redelijke rechtse handen maar had dit nog nooit gedaan.
Gaarne nog aanvulling door de echte pro's !
Jeroen
Mijn Megane was aan nieuwe schijven en blokken toe en bovendien begonnen 4 weken geleden mijn achter wiel lagers ook nog te piepen.. dat moest dus vervangen worden. Bij de Megane II kun je de achter remmen alleen maar vervangen door een complete set. in de set zitten de schijven met de complete lagers er al ingeperst. gebruik bij de schijven altijd nieuwe blokken.
Ik heb het volgende gereedschap gebruikt :
dop sleutel 13 / steeksleutel 15 / dopsleutel 30 / waterpomptang / platte schroevendraaier groot en klein.
Verder wat kogelager vet en kopervet. en remmenreiniger.
een speciaal remzuiger set.
Eerst demonteer je het achterwiel. dus krik er onder en achterwiel demonteren. Als het wiel er af is dan een krant of folie op de grond. ik heb zelf eerst even de boel goed schoongemaakt voordat ik ben gaan sleutelen. alle modder en troep van de remmen enz af halen. dan de auto in een versnelling en de handrem los halen.
we beginnen met de handrem kabel los te halen .. het is net als een fiets rem, even met een waterpomptang inknijpen en de remkabel los halen .. Zie foto , de rode 3 .
Daarna gaan we de klauw los halen . dit doen we met dopsleutel 13 en steek sleutel 15. op de volgende foto zien we de rode nrs 1 en 2 . eerst maken we nr 1 los .zowel onder als boven. je zult zien dat de moer doordraait en je hebt dus steeksleutel 15 nodig om de 2 boutjes helemaal los te draaien.. Als alles los is dan kun je voorzichtig de hele klauw van de schijf af halen. wees voorzichtig met het leiding werk.. ik heb mijn klauw even laten rusten op de kop van de schokdemper..
je zult zien dan de oude blokken keurig op de schijf blijven plakken.. deze blokken kun je nu met een platte schroeven draaier los wrikken zodat ze er uit vallen. ook kun je alvast de dunne metalen plaatjes demonteren .. kun je er gewoon tussen uit trekken.
Nu maken we Bout nr 2 Los. ook hier zijn er 2 van . beide los maken. bij mij kon ik hiervoor dopsleutel 13 gebruiken.
en nog een foto
Indien je nu alles er af hebt kun je het onderdeel waar de blokken in klemmen keurig schoon maken met een staalborsteltje of met een kleine schroeven draaier. zorg dat de hoekjes weer keurig strak en scherp zijn. Deze zijn namelijk helemaal vol gelopen met troep.
Nu is de schijf vrij en kunnen we de schijf demonteren .. zie de eerste foto , de rode 4 is dop 30 .. dus een grote dopsleutel er op met een verlengpijp en na voorzichtig kracht zetten komt de bout los .. rustig los schroeven en dan kan de schijf er af ..
en dan zie je dit :
Maak nu voorzichtig met remmen reinig de as en het huis schoon .. ook de ABS sensor,de rode 5 goed schoonmaken. bij mij lag er veel gruis op de verdikking van de as . dus ik heb de as heel goed schoongemaakt zodat alles troep weg was.. daarna heb ik de as een beetje ingevet met kogellagervet. En dan kan de nieuwe schijf er op. je zult zien dat dit heel makkelijk gaat en perfect past. Ik heb de schijf met remmenreiniger schoongemaakt omdat ze vanuit de doos voorzien zijn van een laagje vet.
Daarna de grote moer er weer op en alles met dop 30 weer goed vast draaien .. je zult merken dat de schijf ietsjes stroever draait dan zonder moer maar dat is logisch en normaal.
Nu kunnen we de het deel weer terug gaan plaatsen wat we zo ijverig schoongemaakt hebben. Gewoon weer met dopje 13 vast draaien. nu doen we met een kwastje een klein beetje kopervet op het deel waar de dunne plaatjes komen . dan de plaatjes er op en op de plaatjes voldoende kopervet.(de rode 7) Dan kunnen de nieuwe blokken er op ..en dan ziet het er uit zoals boven staand plaatje.
Nu komt het trickie stukje .de klauw past er niet terug op omdat de rem zuiger nog in de stand staat van de versleten schijf em blokken.. nu met de nieuwe set past het niet meer .. de zuiger moet dus terug gedraaid worden (er zit namelijk schroefdraad in ) Dit doen we met een handig stukje gereedschap wat ik er speciaal voor gekocht heb (30 euro voor een hele set ) met deze set draaien we de zuiger weer terug naar zijn begin stand en nu is er ineens ruimte genoeg voor onze nieuwe set. (helaas ben ik door de adrenaline van deze actie vergeten om een foto te maken dus leen ik er een van het internet.
NU past de Klauw er wel overheen en monteren de de klauw weer met dopje 13 en steeksleutel 15 .. eerst de bovenkant .. dan duw je daarna de boel keurig op zn plek en kan de onderkant vast gezet worden .. Als alles vast zit dan nog even niet vergeten om de handrem kabel weer terug te plaatsen.. de tang is niet meer nodig . het gaat nu heel makkelijk met de hand. Zie de rode pijl op de laatste foto .
Draai de boel even rond om te controleren of het allemaal klopt .. daarna even een paar keer de rem in trappen en de handrem aantrekken .. op deze manier glijd de remzuiger weer in de juiste stand ..
Wiel monteren en klaar. ik was 3 uur bezig voor de gehele set.. en ik heb 2 redelijke rechtse handen maar had dit nog nooit gedaan.
Gaarne nog aanvulling door de echte pro's !
Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Berichten: 16696
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 22 mei 2025 08:27
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: How-To remmen en blokken vervangen Megane II
Mooie how-to, foto's zeggen meestal toch meer dan woorden.
Maarehm, die foto van het speciaal gereedschap is niet van jou auto
Had je de smaak zo goed te pakken dat je gelijk andere mensen hun remmen ook vervangen hebt?
Je hebt het precies gedaan zoals het moet, alleen maak ik de handremkabel nooit los. Dat is niet nodig, je kunt de klauw gewoon laten hangen.
Verder wellicht wat aanhaalmomenten, maar die zijn voor elke auto weer anders natuurlijk
Maarehm, die foto van het speciaal gereedschap is niet van jou auto

Had je de smaak zo goed te pakken dat je gelijk andere mensen hun remmen ook vervangen hebt?
Je hebt het precies gedaan zoals het moet, alleen maak ik de handremkabel nooit los. Dat is niet nodig, je kunt de klauw gewoon laten hangen.
Verder wellicht wat aanhaalmomenten, maar die zijn voor elke auto weer anders natuurlijk

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 02 aug 2006
- Laatste bezoek: 06 dec 2020 13:40
Re: How-To remmen en blokken vervangen Megane II
Hoi,
Nette beschrijving heb je gemaakt hoor
Mag ik je nog vragen waar je de rem onderdelen gekocht heb en welk merk het is?
Groet
Nette beschrijving heb je gemaakt hoor

Mag ik je nog vragen waar je de rem onderdelen gekocht heb en welk merk het is?
Groet
Huidig: Clio IV Estate 1.5 dci 2015 Dynamique
Twingo 1 1.2 2001
Twingo 1 1.2 2001
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 1
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 25 mei 2010
- Laatste bezoek: 03 jun 2016 23:20
- Actief als: particulier
- Locatie: Tiel
Re: How-To remmen en blokken vervangen Megane II
Prima stukje werk.
Vooral de foto's verduidelijken veel.
Ik heb er meteen een PDF-bestandje van gemaakt om te bewaren.
Vooral de foto's verduidelijken veel.
Ik heb er meteen een PDF-bestandje van gemaakt om te bewaren.
Je moet het ruim zien.
Scenic 1.6 16V. benzine
Type II - 2004
:D
Scenic 1.6 16V. benzine
Type II - 2004
:D
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 525
- Lid geworden op: 21 apr 2013
- Laatste bezoek: 28 apr 2023 19:21
- Actief als: particulier
- Locatie: La Cote Belge, of te Rusland aan de kust
Re: How-To remmen en blokken vervangen Megane II
Prachtige beschrijving, die kan ik goed gebruiken om mij remmen te "smeren, ze piepen bij achteruit rijden.
Gtn van ant zeetje, Hans
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1604
- Lid geworden op: 18 mar 2015
- Laatste bezoek: 07 apr 2019 21:53
- Actief als: particulier
Re: How-To remmen en blokken vervangen Megane II
Wel er op letten dat het nokje dat op de remblokken zit in de uitsparing van de remzuiger valt , anders zit de boel scheef en stelt de handrem niet goed op.
Aanhaalmoment naafmoer 250nm.
Aanhaalmoment naafmoer 250nm.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 09 mar 2014
- Laatste bezoek: 26 dec 2023 14:49
- Actief als: particulier
Re: How-To remmen en blokken vervangen Megane II
De handremkabel hoeft niet los.
De lagers zijn ook los verkrijgbaar (€65 per stuk) maar dat wordt dan zelf (laten) persen.
Set (lager reeds in schijf, naafdop en nieuwe moer) voor ongeveer €90 per kant.


De lagers zijn ook los verkrijgbaar (€65 per stuk) maar dat wordt dan zelf (laten) persen.
Set (lager reeds in schijf, naafdop en nieuwe moer) voor ongeveer €90 per kant.


RENAULT MEGANE GRANDTOUR MEGANE BR.1.6 16V. 79KW,
KA04 MOT.K4M , Bouwjaar 2000
KA04 MOT.K4M , Bouwjaar 2000
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Berichten: 16696
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 22 mei 2025 08:27
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: How-To remmen en blokken vervangen Megane II
Voor ong. €90 heb je een setje schijven incl lager/abs ring en remblokken voor de achteras. Voor de toekomstige klusser,kijk eens op bijv. atp-autoteile.de.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 2-hit-miracle
- Posts in topic: 1
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 18 jul 2017
- Laatste bezoek: 10 sep 2017 13:23
- Actief als: particulier
Re: How-To remmen en blokken vervangen Megane II
JEROEN bedankt voor je uitleg ! ik zal er van de week weer s mee beginnen ik was er mee gestopt omdat ik de klauw niet loskreeg
maar met jou uitleg meot het wel lukken
bedankt voor de foto's
vr gr jawaman met zijn 136oookm renaul megane MKII
maar met jou uitleg meot het wel lukken
bedankt voor de foto's
vr gr jawaman met zijn 136oookm renaul megane MKII
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 4 Reacties
- 499 Weergaves
-
Laatste bericht door ALP
-
- 1 Reacties
- 122 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 0 Reacties
- 81 Weergaves
-
Laatste bericht door berntsen
-
- 3 Reacties
- 1085 Weergaves
-
Laatste bericht door IanMoone
-
- 6 Reacties
- 273 Weergaves
-
Laatste bericht door RoelvanHoof
-
- 10 Reacties
- 976 Weergaves
-
Laatste bericht door ffonz
-
- 11 Reacties
- 542 Weergaves
-
Laatste bericht door erikmaarten