Proefrit/Rij-ervaringen

Plaats reactie

Topic author
Talisman82
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 feb 2016 10:03
Actief als: particulier

Proefrit/Rij-ervaringen

Bericht door Talisman82 »

Goedemorgen,

Afgelopen zaterdag een on-demand proefrit gedaan. Heb al een Talisman in bestelling, maar had nog geen tijd gehad om met een diesel proef te rijden.

Om 14.00 stipt kwam de Talisman voorrijden. Het was een blauwe Intens met 18" Duetto's, 1.5 diesel met 110pk en wat opties op veiligheidsgebied (Parking en Cruise volgens mij).

Heb een goede indruk van de wagen gekregen. Degene die de auto kwam voorrijden gaf gedurende de rit wat tips en zo heb ik veel kunnen zien van de mogelijkheden die er allemaal opzitten.

Voornaamste zaken:
- verschil tussen de rij-instellingen was goed voelbaar. Denk dat het bij mij een "Perso" gaat worden met elementen uit zowel Sport als Comfort. Overigens werd het ook in Sport niet oncomfortabel.
- de HUD is fantastisch. Als je de mogelijkheid hebt: bestellen! Ik heb er zeker geen spijt van.
- de 1.5 voldoet op zich. Onderin is hij veel beter geworden dan de 1.5 110 die ik nu in de Megane Estate heb (al is het in de basis hetzelfde blok dacht ik). Ik ben echter blij voor de 130 gekozen te hebben. Dan heb je net wat meer punch en 'reserve'.
- de ruimte is prima voor elkaar. Getest met 2 kinderstoelen achterin en de mannen komen niet met de schoenen tegen de rugleuningen van de voorstoelen aan. Bij de Megane Estate is dat wel zo als ze de beentjes strekken.
- er kan echt veel met het centrale display. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos te noemen. Gaat nog wel wat uurtjes studeren kosten :wink:
- na een uur rijden op verschillende wegen en snelheden heb ik zeker geen spijt van mijn bestelling en da's maar goed ook.
- na afloop kregen we nog een Talisman-paraplu en wat andere kleinigheidjes mee. Toch leuk.

Al met al een goed initiatief van Renault en m.i. zeker een concept dat andere merken zouden moeten overwegen. Enige dat wellicht nog mooier was geweest is als je kon kiezen tussen de te rijden versie of tenminste de brandstofsoort. Met name dat laatste maakt namelijk nogal wat uit en is vaak een bepalende factor.,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



John Winter
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 apr 2016 19:10
Actief als: particulier

Re: Proefrit/Rij-ervaringen

Bericht door John Winter »

Ik heb het geluk gehad dat ik anderhalve dag kon proefrijden met een Talisman (geregeld via de dealer). Daardoor kon ik gelukkig wel regelen dat ik kon rijden in een auto van het soort brandstof dat ik wil, alleen was het niet het aantal PK wat ik heb genomen. Heb gereden in een 200 pk, maar ga een 150 pk krijgen. Vond ik ook wel jammer, want weet nu niet echt wat ik kan gaan verwachten. Maar ik denk dat het wel goed komt, m'n vorige auto was een Megane station met 135 pk.
Talisman82 schreef:- verschil tussen de rij-instellingen was goed voelbaar. Denk dat het bij mij een "Perso" gaat worden met elementen uit zowel Sport als Comfort. Overigens werd het ook in Sport niet oncomfortabel.
Verschil vond ik ook erg goed voelbaar. Vooral tussen comfort en sport. Ik vond hem in de sportstand wel erg nerveus worden boven de 200 km/u.
Talisman82 schreef:- de ruimte is prima voor elkaar. Getest met 2 kinderstoelen achterin en de mannen komen niet met de schoenen tegen de rugleuningen van de voorstoelen aan. Bij de Megane Estate is dat wel zo als ze de beentjes strekken.
Inderdaad, hebben ze goed gedaan. Ik heb de stoel altijd in de achterste stand staan, en dan kan een volwassen persoon er nog prima achter zitten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Moody
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 2
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mei 2016 11:24
Actief als: particulier

Re: Proefrit/Rij-ervaringen

Bericht door Moody »

Na vijf jaar met veel plezier en volle tevredenheid in een Lexus CT te hebben gereden is het weer tijd voor een andere auto. Het huidige leasecontract verloopt en ik ben op zoek naar een waardige opvolger. Als eerste loop je bij de Lexus dealer naar binnen, want bekend terrein. Wat is zo’n Lexus IS, naast z’n sublieme wegligging, indrukwekkende prestaties, stil en luxe interieur, toch een mooie verschijning. Sleutels mee en rijden maar, wat een verademing en sprong vooruit ten opzichte van mijn huidige auto. Dit gaat hem worden, in het zwart met grijs interieur! Op een zaterdagmiddag toch maar even kijken waarom mijn collega’s allemaal vallen voor de Nissan Qashqai. Mooi design, ruimte te over en alles erop en eraan, ik begrijp ze wel. Proefritje? Nou nee, dan moest ik volgende week maar even bellen. Brochure? De verkoper overhandigde me enkele uitgeprinte vellen papier. Lopen we toch even bij de buren, een Renault dealer, naar binnen. Daar stond ie dan; de Talisman! In het grijs als Intens uitvoering met het Bose systeem. Wat een machine! Proefritje? Nou nee, dan moest ik volgende week ergens maar even bellen. Brochure? We krijgen een prijslijst mee. Wat een verschil ten opzichte van mijn (geweldige) ervaringen bij de Lexus dealer. Ik ben er helemaal uit; het gaat de IS300h worden.

En toch, stiekem, laat die onverwachte ontmoeting met die Talisman je niet los. Een geval van liefde op het eerste gezicht? Hoop het niet, want liefde maakt blind, zegt men.

Via de website een brochure aangevraagd, reviews opgezocht via youtube, renault forum geraadpleegd en het gehele Internet afgespeurd naar informatie (apparently I have got a little Sherlock in me). Wordt je ineens gebeld met de vraag of ik een proefrit wilde maken in de Talisman. Graag! Uiteindelijk heb ik twee proefritten gemaakt; in de dCi 130 EDC Initiale Paris uitvoering (Noir améthyste, 19” Initiale velgen en Noir/Gris lederen interieur) en in de dCi 110 Intens uitvoering (Noire étoilé, 18” Duetto velgen, standaard interieur, pack easy park). Gezien mijn beperkte leasebudget en de wens om maximaal 21% bijtelling te “genieten”, valt de Initiale Paris uitvoering op voorhand af. Hieronder mijn ervaring.

Exterieur:
Zoals gezegd, wat een auto! Er staat een grote auto voor m’n neus welke klasse en exclusiviteit uitstraalt. Oké, de Initiale meer dan de Intens, maar dat lag aan de verschillen in configuratie. In beide gevallen is het een indrukwekkend geheel. Breed, lang, grote velgen, chique, wat een voiture! De “daytime running lights” laten de auto nog breder ogen en de brede “always on” achterlichten geeft het een sportieve slag. Overigens wist de verkoper mij te melden dat de achterlichten bij de Life en Zen uitvoeringen niet geheel verlicht zijn. Bij de door mij gereden Intens ontbreken de (nep) uitlaten, dat vlakt het geheel een beetje af. Dit is blijkbaar alleen het geval bij de dCi 110 motorisering. Over smaak valt niet te twisten, maar de donkere kleur staat de Talisman bijzonder goed.

Mijn keuze: Intens uitvoering in Noire étoilé.

Interieur:
Je opent de deur en neemt plaats achter het stuur. Het eerste wat opvalt is de ruimte en overzichtelijkheid. Over het algemeen mooie materialen, maar hier en daar toch wat goedkoop ogend en aanvoelend plastic en imitatie leder, maar een kniesoor die daarop let en daarmee het gehele interieur afschrijft. Lederen bekleding in de Initiale met een mooi afgewerkt dashboard in grijstinten inclusief imitatie (?) hout. Ook de standaard bekleding in de Intens weet me te overtuigen, het ziet er allemaal smakelijk uit. In de Initiale valt met name het grote 8,7” scherm op, wat een ding! Voor de gemiddelde gadgetfetisjist absoluut the way to go, al helemaal omdat je bij dit scherm ook nog een Bose surround systeem krijgt (of andersom in het geval van een muziekfetisjist). Toch kleven er hier enkele ongemakken aan. Ieder touchscreen lijkt vingerafdrukken aan te trekken als een malle, hier is het niet anders. Kwestie van schoonmaken en bijhouden dus. De ventilatie kan enkel bediend worden via het menu, wat al rijdend niet echt handig is. In dat geval is het standaard 7” scherm gebruiksvriendelijker, aangezien de ventilatie daar met knoppen bediend kan worden die onder het scherm gepositioneerd zijn. Daarbij is ook het geluid van de standaard Arkamys speakers dik in orde. De verschillen tussen het Bose systeem en het standaard systeem zijn absoluut merkbaar, maar voor die mensen die enkel naar de radio luisteren is het eerstgenoemde overkill.

Via het menu kun je de “ambient lighting” in verschillende kleuren instellen, dimmen of zelfs uitschakelen. Leuke feature, maar ook niet meer dan dat.
De stoelen zijn zeer comfortabel, zitten meer dan uitstekend en zijn zo ongeveer in alle richtingen verstelbaar. Bij de manuele verstelling viel me op dat je moeilijk bij de verstelling van de rugleuning kan. Bij de Initiale is alles elektrisch verstelbaar inclusief “easy access” waarbij de stoel naar achteren gaat bij het uitstappen. In beide uitvoeringen zijn de stoelen voorzien van een massagefunctie, die je, verwacht ik, in praktijk niet vaak zult gebruiken. Meer dan het opblazen en leeglaten van een kussen is het eigenlijk niet. Bij de lederen bekleding zijn de stoelen ook nog voorzien van ventilatie, wat tijdens warme zomerdagen naar verwachting bijzonder aangenaam zal zijn.

Mijn keuze: standaard R Link 2 systeem in combinatie met lederen bekleding “Riviera Marron” (want mooi).

Rijeigenschappen:
De dCi 130 EDC rijdt geweldig en geeft de Talisman, door de automaat, nog meer grandeur. Hij schakelt soepel en is goed bij de les op het moment dat je meer vermogen vraagt. Je moet echter daarbij het systeem (EDC in combinatie met start/stop) even het geduld gunnen om zich klaar te maken om te gaan rijden. Indien je dit geduld niet hebt wordt je getrakteerd op een onprettig aanvoelende “schok”. Dit euvel komt ook in verschillende reviews naar voren die online te vinden zijn. Maar dat is dan ook het enige minpunt! Het vermogen is in deze combinatie meer dan voldoende. De sportievere rijders zijn beter af met de 160PK diesel of 200PK benzine motoren. De dCi 110 wist mij te verbazen met zijn souplesse, trekkracht en stilte, iets wat ik totaal niet verwacht had. De verschillen tussen de twee zijn merkbaar, met name inhalen op de snelweg, maar deze zijn niet zo groot als op basis van de getallen op voorhand verondersteld worden. Ik verwacht dat de dCi 110 in combinatie met de EDC een zeer prettig rijdende auto zal zijn.

Een veelbesproken feature is het Multi-SENSE & electronic damper control. Je merkt duidelijk de verschillen in settings, waarbij ik persoonlijk de “comfort” stand als het meest prettige heb ervaren. Je kunt daarnaast alle variabelen (onderstel, sturing, bak, verlichting, etc.) naar wens samenstellen. In verschillende reviews werd gesproken over een te hard onderstel, ook in comfort stand. Ik heb dat niet als zodanig ervaren.

Vanaf de Intens versie wordt de Talisman uitgerust met 4Control vierwielbesturing. De eerste bochten en rotondes moet je even wennen, maar daarna is het een prettige aanvulling. Met name in parkeergarages en krappere bochten bewijst het meteen zijn meerwaarde; de auto voelt kleiner aan.

Mijn keuze: dCi 110 EDC

Features:
De Initiale beschikt over een “head up display”. In eerste instantie leek het me niets, zo’n ding voor je neus, maar in praktijk is het verrekte handig! Al helemaal in combinatie met het navigatiesysteem.
Standaard beschikt de Intens over cruise control. Wat mij bevreemd is dat deze functie verdwijnt indien men pack “cruising” aan vinkt als optie. In plaats daarvan krijg je adaptive cruise control, geen vooruitgang imho.
De door mij gereden Intens beschikte over pack “easy park assist”. Daarbij kan de auto zichzelf inparkeren, nice feature, maar in de praktijk zal je het weinig gaan gebruiken. Het systeem werkt, maar je bent wel veel langer bezig met parkeren. Je bent binnen no time meerdere beschikbare parkeerplaatsen voorbij gereden voordat het systeem herkent dat er een plek vrij is. Daarnaast denk ik niet dat je hiervoor de tijd neemt indien er een rij ongeduldige automobilisten achter je staan. In het pakket zit ook een mogelijkheid om handsfree de kofferbak te openen. Kijk, dat is dan wel iets wat ik de afgelopen jaren echt af en toe gemist heb.
Het pack “winter” is meer dan welkom. Als je eenmaal verwarmde stoelen (en stuur) gewend bent, dan wil je niets anders meer. Nog mooier in combinatie met lederen bekleding, dan is er ook nog sprake van stoelventilatie. Hoe nice is dat!

Ik verwacht binnen 4 weken de bestelling daadwerkelijk te plaatsen, en eind September de sleutels in ontvangst te kunnen nemen.
Tenzij ik in de tussentijd verliefd wordt op een ander…

PS: De Talisman dCi 110 EDC Intens valt in alle redelijkheid niet te vergelijken met de Lexus IS300h basis uitvoering. Het is meer de vraag waar je meer waarde aan hecht binnen het beschikbare budget. Goede prestaties, ongekende betrouwbaarheid, fantastische wegligging, geweldig stuurgedrag, mooie afwerking, uitmuntende service…versus…emotie! Hopelijk niet emotie in al zijn vormen ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Mooky
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 feb 2016 20:42
Actief als: particulier

Re: Proefrit/Rij-ervaringen

Bericht door Mooky »

Hi moody (oh jee, maar één letter verschil met mijn nick name :lol:) ,

Hartelijk dank voor het schrijven van je ervaring! Zeer uitvoerig en compleet! Love it! =)

Vind het erg grappig dat je gekozen hebt voor de Renault Talisman i.p.v. de Lexus IS300h. Wellicht heeft ook de prijs je over de streep getrokken? Of heeft dit echt geen rol gespeeld?

Verliefd worden op een ander lijkt mij, overigens, zéér onwaarschijnlijk :P
Trotse bezitter van een Renault Talisman Intense, 110 DCi, Bleu Cosmos, 19" Alizarine velgen, Pack Easy Park Assist, Pack Cruising, R-Link 2 met 8,7" touchscreen en Bose geluidssysteem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Moody
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 2
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mei 2016 11:24
Actief als: particulier

Re: Proefrit/Rij-ervaringen

Bericht door Moody »

Hi Mooky,

Van uitstel komt afstel, na een dikke maand toch maar even een reactie plaatsen :think:
De prijs speelt inderdaad een rol, maar ik heb het hier wel over dezelfde bedragen; zowel leaseprijs als fiscale waarde. Het verschil zit in de opties; hoe compleet is de auto. De Talisman is voor hetzelfde bedrag rijkelijker uitgerust dan de IS300h.

Ondanks mijn goede gevoel over de Talisman heb ik een aanbod gekregen welke ik niet kon weigeren. Een aanbod in het voordeel van de IS300h. Mijn ontmoeting met de Talisman blijft er eentje om niet snel te vergeten, maar de komende tijd ga ik genieten van elke kilometer in mijn vertrouwde Lexus.

Ik heb de Talisman nog maar een enkele keer in het wild gezien. Het blijft een indrukwekkende auto om te zien (en rijden) en hoop van harte voor Renault dat het een verkoopsucces gaat worden.

Wie weet; one day we might meet again!

Cheers,
Moody

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



rvdgaag
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 591
Lid geworden op: 14 mar 2015 13:29
Actief als: particulier

Re: Proefrit/Rij-ervaringen

Bericht door rvdgaag »

Ik begrijp werkelijk niet waarom je in zo'n Prius gaat rijden als je in de Talisman hebt gereden. Die ls300h heb ik een keer geleend voor een dag, wat een verschrikkelijke auto is dat.
Jan 2019 Espace V Initiale Paris TCE 225 EDC GPF Gris Titanium full options

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



guy janssens
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 179
Lid geworden op: 13 jul 2013 05:21
Actief als: particulier
Locatie: Kieldrecht ( Beveren ) Belgie

Re: Proefrit/Rij-ervaringen

Bericht door guy janssens »

Testrit gedaan met grandtour. Intens versie zonder 4 control op 17 duim wielen. 150pk benzine.
Wat een wagen :shock:
Een zeer aangenaam interieur met veel ruimte, zeer prettig zittende zetels ( nadat ik ze een beetje had verzet, vorige chauffeur was 1m65, ikke de 1m92 )
De achteruitrijcamera is een handig iets, rondom parkeersensoren is leuk, tis een flinke jongen om ergens tussen te wringen.
De automaat (7 versnellingen ) schakelt zeer soepel, bij 70km/h 7e vitesse.
Autosnelweg 2500 toeren bij 120km/h.
De comfort en neutral instellingen merk ik weinig verschil tussen.
Sport daarentegen is zeer nerveus, hangt echt aan het gas dan.
Het rijcomfort en de geluiden binnnenin prachtig werk van renault. Zo stil en rustig, je schrikt als je de richtingaanwijzer aanzet van het lawaai.
Ook op slechtere ( lees de standaard belgische weg ) zeer aangenaam om mee te rijden.
Mag nog wat wachten tot oktober maar ben blij dat ik de 200pk versie heb besteld.
Persoonlijk vind ik de 150 pk versie een beetje dash missen, komt ook omdat ik al verschillende jaren met diesel rondtuf.
Zal met een beetje andere mindset met benzine gaan rijden.
Instellingen van de verwarming zijn aparte knoppekes voor, de radio met de satelliet aan het stuur, die tablet is leuk maar heb je alleen maar nodig voor navigatie en andere gasresponsinstelling mee te regelen.
Clio I 1,4i 80pk( 1995 - 1998 ) , Megane I 1,9d( 1998 - 2002 ) , Laguna II 1,9dci 108pk ( 2002 -2007 ), foutje Mondeo IV 1,8tdci 125pk ( 2007 - 2013 ), Megane III 1,5dci 110pk edc( 2013 - 2016 ), Talisman I 1,6t benzine 200pk( 2016 - 2018 ), Audi S6 avant 2018-

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Proefrit/Rij-ervaringen

Bericht door DHL »

In het begin is het echt wel aanpassen om van een diesel naar benzine te gaan. Ik heb de 200pk in espace. Je hebt veel minder koppel en dat vraagt een andere rijstijl. Moet zeggen dat ik in het begin teleurgesteld was en graag m'n 175 pk diesel van de vorige espace terug wilde. Maar na een tweeduizendtal kilometers begon ik het benzinerijden te kennen en te apprecieren. Gewoon de wagen laten terugschakelen en genieten van het vermogen :)

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



TBiRD
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 jun 2016 18:38
Actief als: particulier

Re: Proefrit/Rij-ervaringen

Bericht door TBiRD »

Ik ga van een trage diesel naar de 150pk benzine. In dat opzicht een trapje omhoog. Heb met de tce 150 gereden in berline en viel goed mee. Schakelt vlot. Heb hem wel niet volledig de sporen gegeven maar voor mijn rijstijl was het meer dan voldoende. In Eco mode schakelt hij trouwens wel zeer vlug op. Sport is nerveuzer en neutraal / comfort bijna gelijk. Kan de stilte van benzine wel appreciëren na heel mijn leven (luidruchtige) diesels gereden te hebben.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



mrsmit01
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 59
Lid geworden op: 29 jan 2016 16:12
Actief als: particulier

Re: Proefrit/Rij-ervaringen

Bericht door mrsmit01 »

2 weken en ruim 2400km verder.

Wat een heerlijke auto om mee te rijden. In het begin was het nog wel even wennen. Standaard stond de multisense mode in Comfort. In deze setting vind ik de stuurbekrachtiging veel te licht en heb je het gevoel dat de auto wat nerveus reageert als je bijvoorbeeld van rijstrook wisselt op de snelweg. Ik gebruik nu de 'Perso' modus waarin ik dit heb aangepast. De 19" wielen doen niet zoveel van het rijcomfort af, al moet ik zeggen dat ik geen vergelijkingsmateriaal heb natuurlijk.

Motor

De 2400Km en een beetje die ik de afgelopen twee weken gereden heb zijn hoofdzakelijk snelweg kilometers geweest. De 110pk diesel doet het verrassend goed in een auto van ruim 1400kg. Natuurlijk is het geen strepentrekker, maar hij komt goed met het verkeer mee. Met mijn Megane had ik onderin in zijn twee nog wel eens dat de auto stilviel, zeker als je afsloeg op een kruising. Dat is met de Talisman al een stuk minder, alhoewel het 'gat' nog wel lichtelijk aanwezig is. Verder trekt de auto normaal op, en zit het verzet goed in elkaar. 60-65Km/ph in de vierde versnelling werkt goed en bij 70 geeft de schakelindicator al aan naar de 5e versnelling te kunnen.
Het oppakken van 100Km/h naar 120/130Km/h in de 6e versnelling gaat normaal. Ook hier merk je dat het geen strepentrekker is, maar ik irriteer me er ook niet aan. Wil je even wat vlotter, dan kun je natuurlijk altijd terugschakelen.

Verbruik

Ik geef eerlijk toe dat ik geen zuinige rijder ben. Ik mag graag vlot doorrijden en negeer de maximale snelheid nog wel eens op de snelweg. Toch heb ik daarbij wel een vaste cruisesnelheid van 142Km/h op CC. Op dit moment geeft de boardcomputer aan dat mijn gemiddelde verbruik 5,8L/100Km is, wat neerkomt op 1l op 17,xx Km. En dat vind ik niet eens zo slecht. Fabrieksopgave is 3,8l/100Km is 1:26, maar dat ga je never nooit niet halen. Tenminste, ik niet in ieder geval.
De tankinhoud van de Talisman is trouwens wel aan de kleine kant hoor, zeker als je het 4control systeem hebt want dan snoepen ze er nog even 4 liter vanaf. Nu heb ik 'maar' een inhoud van 47 liter. Ik had liever een tankinhoud van 60l gehad. Ik staat nu iets vaker bij de pomp.

Stuur & cockpit

Stuurwielbediening was even wennen ten opzichte van de Megane, maar ik kan nu redelijk blindelings de voornamelijkste opties op het stuur vinden (CC, Tel).
Cockpit informatie wissel ik nauwelijks, navigatie in cockpit display werkt erg prettig en maakt de stem eigenlijk overbodig. En dat vind ik persoonlijk wel lekker omdat de muziek dan niet telkens onderbroken word.
Wat ik wel mis op het stuur is de optie om een op 'mute' te gaan tijdens een telefoongesprek. Regelmatig moet ik onderweg een telefonische vergadering bijwonen. En om niet al te veel geruis te veroorzaken mute ik mezelf dan. Het was mooi geweest als deze optie op het stuur zat, zodat je niet steeds op je telefoon hoeft te drukken tijdens het rijden.
Het display van de cockpit heb ik nu in persoonlijke modus naar eigen wens gekozen. Het is overzichtelijk, je kunt zelf nog kiezen of je navigatie, HP/Nm trekkracht, Muziek, of telefoon wilt laten zien. Dit is gemakkelijk te wijzigen door de knop op het stuur in te drukken die vlak naast het opnemen en eindigen van een telefoongesprek knopje zit. Ik heb al proefondervindelijk gemerkt dat je snel de verkeerde in kan drukken, met als gevolg dat iemand aan de andere kant van de 'lijn' ineens verdwenen is :roll:
volume van radio,nav,tel is nog steeds ouderwets naast het stuur te vinden, en dit werkt prima.


Zitcomfort

In het begin was het nog even zoeken naar de juiste stand om te zitten. Inmiddels begint mijn rug te wennen aan de stoel van de Talisman :D en kan ik zeggen dat het erg prettig zitten is bij lange ritten (200+km). En heb je even een ander gevoel nodig in je rug, dan zet je gewoon de stoelmassage aan. Overigens heb ik de massage functie nog maar 1x gebruikt tijdens het rijden, en dat was eigenlijk meer om te proberen.
De kinderen hebben een zee aan ruimte achterin (6j & 9j) en de volledig met (nep)leer beklede achterkant van de voorstoelen is zeer prettig om de zand/modder strepen die de kinderen creeeren met hun voeten met een natte doek te verwijderen.
Het stoffen gedeelte in de zitting maakt het deze warme dagen iets prettiger instappen met een korte broek, je verbrand niet gelijk je billen. :lol:

Kofferbak

De kofferbak bied lekker veel ruimte. Hij is natuurlijk breder en dieper als wat ik met de Megane gewend was. Ook onder de bodemplanken zit nog genoeg ruimte om spullen (veiligheidshesjes, startkabels etc etc) op te bergen. Een reservewiel heb ik niet. Op de plek van het reservewiel zit overigen de subwoofer van het Bose pakket verwerkt. Het openen van de klep kan op 3 manieren. 1. vanuit de auto (knop links naast het stuur). Makkelijk als je ergens stopt en bij de kofferbak moet zijn. 2. Met de knop bij de kofferbak zelf. Deze gebruik je doorgaans het meest. en 3. de 'handsfree' optie door met je been naar voren en achteren te bewegen net achter de kofferbak. En deze laatste optie is bij mij nog niet gelukt. Hoe ik mijn been ook beweeg, er gebeurd helemaal niets... Het rare is echter dat mijn dochter van 6 het wel lukt! Als zij met haar been de beweging maakt, piept de auto kort en opent de kofferbak klep zich. :think:

Veiligheidssystemen

Rijbaanherkenning werkt goed. Te goed eigenlijk, want ik heb het vrijwel direct uitgezet. Ik vind het een irritant geluid en de eerste paar keren schrok ik er gewoon van. Eerst het volume nog wat zachter gezet, maar ondanks dat het niet zo vaak gebeurt dat je over een streep gaat, blijft het irritant. Snelheidsborden herkenning werkt ook goed. De meeste borden detecteert het systeem keurig. Af en toe mist hij er wel eens eentje, maar 9 van de 10 keer werkt het goed.
De dodehoek waarschuwing werkt ook prima. Het oranje ledje in de spiegel gaat keurig branden als een auto in de dode hoek aanweig is. Hier vraag ik me alleen vanaf of hier geen waarschuwingssignaal voor aangezet kan worden. Ik heb er nog niet naar gezocht, maar wellicht weet iemand het hier.

Automatisch inparkeren

Je moet natuurlijk alle gadgets direct uitproberen. Dus ook het automatisch inparkeren. Het werkt eigenlijk vrij simpel. Het display is helder en na één keer het boekje gelezen te hebben onthoudt je het ook wel.
Knop indrukken, knipperlicht aan naar de kant waar je wilt inparkeren en de optie hoe in te parkeren kiezen en langzaam aan vooruit rijden. Het systeem geeft aan dat er een plek gevonden is, dat je achteruit moet gaan rijden en daar ga je! Vreemd om je handen niet aan het stuur te hebben. Ik heb het overigens twee keer geprobeerd en beide keren moest de auto 3x steken voordat hij aangaf dat de manouvre gereed was. Leuke gadet, werkt goed maar of ik er ook vaak gebruik van zal maken... de tijd zal het leren denk ik.

Wegklapbare trekhaak

Daar kan ik eigenlijk kort over zijn. Werkt simpel en snel. je trekt aan de hendel in de kofferbak. De auto piept en de trekhaak komt onder de auto vandaan. Je trekt de trekhaak dan op zijn plaats en hij zit vast. Inklappen werkt hetzelfde, je moet dan wel even op je knieen om de trekhaak helemaal weg te klappen.
Ik moet overigens nog wel even weer naar de dealer. De 13polige aansluiting zit er bij mij zo op dat het waterafsluitingsklepje naar boven opent en tegen de bumper van de auto aankomt. Hierdoor kan ik er geen verloopstekker op zetten van 13polig naar 7polig. Als dit andersom zit kan dat wel, en dat zou mogelijk moeten zijn volgens mij, aangezien de stekkeraansluiting met schroeven vast zit in de trekhaak.
Hoe de auto trekt en rijdt met kar of caravan kom ik later nog wel op terug. Dit is nog niet aan de orde geweest.

Dat was het eerst wel voor nu :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

R1271
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 mar 2006 14:46
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Proefrit/Rij-ervaringen

Bericht door R1271 »

Onlangs ook een stukje met een Talisman 110pk dci Intense gereden. Had moeite een fijne zitpositie te vinden. Ik vind het erg jammer dat de helling van het zitvlak niet is aan te passen. Schijnt met een leerpakket wel te kunnen. Maar ja, dat kost meteen weer een berg. Jammer. Ik vind de stoel van een VW Passat wat dat betreft gewoon beter. Je kan in die auto, connected series, de hellingshoek en ook de lengte van de zitting ook aanpassen. Ik had in de Talisman ook moeite met m'n schoenen, maat 47 past niet echt onder het dashboard.
Verder prima. Ziet er goed uit. Die 110pk vielen niet tegen, niet merkbaar minder dan de 120pk Passat. Koppel van de 1.5dci is ook 10Nm hoger...
Misschien is er met gereedschap nog iets aan die hellingshoek van de zitting te doen. Dat ging in 1984 ook bij een Renault 25 GTS, zaten gewoon meerdere bevestigingsgaten in het stoelframe. Moest je wel weten :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



TBiRD
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 jun 2016 18:38
Actief als: particulier

Re: Proefrit/Rij-ervaringen

Bericht door TBiRD »

Leuk zulke gebruikerservaring te lezen. Daar heb je meer aan dan een dozijn internetreviews. Wat betreft de rijpositie had ik geen probleem tijdens mijn testrit met een intens. Nu alles went natuurlijk na een tijdje.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht