Bouwjaar : 2003
Brandstof : Benzine
Beste mensen,
Afgelopen vrijdag zag ik plotseling mijn temperatuurmeter van het koelwater tot 3/4 schieten. Voorheen bleef dit altijd netjes tot onder de helft van de meter.
In eerste instantie dacht ik aan een kapotte thermostaat, echter werkt de verwarming e.d. gewoon. Vervolgens zat ik te denken aan de waterpomp. Maar het blok wordt niet warmer dan normaal, sterker nog. Zodra ik de dop van het reservoir afdraai, dan ontsnapt er wel iets van druk, maar het is niet schokkend heet.
Ook is het vreemd dat soms, naarmate het toerental de meter heel snel naar beneden gaat, en vervolgens weer naar de 3/4. En dan blijft deze daar ook. Gisteren reden we een beetje naar beneden omdat we van een heuvel afkwamen, en toen zakte de meter ook ineens, en weer omhoog.
Zodra ik de motorkap open doe als de meter tegen de 3/4 aanzit, zie, hoor, of ruik ik niks bijzonders. Er is geen lekkage in het systeem. Het blok loopt ook niet vreemd. Er zit geen koelvloeistof in de olie, of vice versa.
Het vervelende is dat ik in de 2 jaar tijd dat ik deze auto bezit, al 3500 euro er in heb mogen steken

Buiten dat feit om hoopte ik dat deze indicatie meer richting de koelwatersensor gaat die kapot is. We hebben gisteren een uur op de snelweg gereden ermee, en hierbij waren behalve de temperatuur die op 3/4 blijft staan ook geen rare dingen op te merken. De ventilator schiet natuurlijk wel elke keer aan, deze reageert op de sensor als ik mij niet vergis.
Alvast bedankt voor het meedenken.