Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Terug van reizen. Bij terugkomst was de compressie meter binnen.
- Drie cylinders een goede 9 bar druk
- De slechte 7.4. Ziet er ook vet uit vanbinnen en bougie was zwaar aangekoold.
- Olie op de zuiger van de slechte = 11.4 bar
- Olie op een ander zuiger = 11.6 bar
Wat ik niet had verwacht is dat bij goede cylinders de druk een stuk hoger komt met wat olie op de zuiger. Zijn deze dan ook niet fris? Verdere conclusie aangaande de "slechte" mogelijk?
Mvg, Nikk
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Megane Break 1.8 16v midnight blue '02
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Megane Berline automaat 1.6 16v '00
Inderdaad , daar zit ook al redelijk wat slijtage.
Zonder olie , heb je met een goede afdichting van je zuigerveren al 10-11 bar compressie.
Je zou een cilinder lektest nog kunnen doen , als hij bij de slechte cilinder uit de peilstok staat te blazen weet je genoeg.
Een goede motor heeft al snel een compressie van 12-15 bar. Bij deze motor is de compressie veel lager, er is dus behoorlijke slijtage met als uitschieter cil 3 waarvan wellicht een zuigerveer is gebroken waardoor er olie in die cilinder komt die vervolgens via de uitlaat verdwijnt. Dit verklaart het hoge olieverbruik en de verkoolde bougie.
Ben bang dat het einde in zicht is.
mvg WillemS
Meen me te herinneren dat de km-stand niet buitensporig hoog is.
Tenzij er niet best mee omgegaan is gaan zuigerveren wel een eind langer mee.
Lektestje doen,mijn idee/gok is een euvel in de cilinderkop.
Deze motoren geregeld open gehad bij veel hogere standen,300.000km+, telkens een probleem mbt kleppen e/o koppakking.
Puur hierop baseer ik mijn idee.
Lektest is simpel te doen, waarom nog niet gedaan eigenlijk?
Als er iets met de kleppen is, waar komt dan de olie vandaan?
Er komt duidelijk olie in de 3e cilinder, dus of lekke koppakking, scheur in de kop, of slecht werkende zuigerveren, of 1 gebroken z.veer.
De lage compressie in het algemeen kan natuurlijk komen door de wijze van onderhoud in het verleden, b.v. vasthouden aan een te lange verversingsinterval bij "korte ritjes" gebruik waardoor er extra slijtage in de cilinders/veren is opgetreden, daarom ook een duidelijk hogere compr bij olie opspuiten.
Ben heel benieuwd wat de uitslag gaat worden.
mvg WillemS
Een lektest als eerste had beter geweest,compressie is leuk om te weten maar zegt niet alles.
De klepdichtingen waren bij vrijwel alle koppen die ik deed van deze motoren versleten. De koppakkingen zie je haast altijd wel iets slijtage aan.
Ook benieuwd naar de uitkomst.
Tips aangaande lektest zijn welkom. Dacht eerlijkgezegd dat het olie op de zuiger ook als lektest werd aangemerkt.
Auto heeft 172.000 km gelopen. Historie niet echt bekend maar niet zo waarschijnlijk dat ie is afgeragd.
Nog steeds van plan om de boel open te halen / kop er af voor inspectie indien nodig. Had de auto al geschorst om er binnenkort, nu ik een paar weken thuis ben aan te gaan sleutelen maar rij er nu weer ff in daar ik de andere auto waar ik in reed redelijk onverwacht verkocht heb.
Denk ff snel een ander bakkie kopen en de Lag weer schorsen. De vrouw gaat binnenkort twee weken op vakantie dus kat van huis, dansen de muizen = auto kopen :->
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Megane Break 1.8 16v midnight blue '02
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Megane Berline automaat 1.6 16v '00
De focus lag ff bij de recent aangeschafte Megane, ondertussen is de Laguna bij de garage langsgeweest voor lektest.
Oordeel is niet helemaal eenduidig; 2e cylinder lekkage langs zuiger, kop wellicht ook ergens niet fris. Nokken vertonen slijtage.
Garagist vroeg me of ik wist of de auto wel eens zonder olie had gedraaid. Die indruk kreeg hij een beetje.
Bij mij niet het geval geweest. anyways, oordeel: motor is niet erg fris meer. Wellicht wat kort door de bocht
maar als de bougie van de 2e cylinder langzaamaan helemaal dichtkoekt is het niet goed natuurlijk.
Afijn, vraag wat ik er nu verder mee doe
Wilde de boel eigenlijk tijdens mijn recente vakantie eventueel opentrekken maar toen liep ik dus de Megane tegen het
lijf waar ik niet vanaf kon blijven. Ga me beraden. Voorlopig wordt er zeer weinig in de Laguna gereden daar
ik weer op reis ben voor mijn werk en de Megane er bij heb. Druk is er niet.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Megane Break 1.8 16v midnight blue '02
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Megane Berline automaat 1.6 16v '00
WillemS schreef:Ik flush heel vaak en gebruik hiervoor Motorflush van Forte. 1 fles bij de oude olie, motor laten draaien en zo nu en dan even op toeren brengen 3.500+ dan na 15-20 min motor uit en aftappen(pas op olie is sheet).Vuldop ook losmaken, dan loopt er meer olie uit het carter, filter verwijderen. na tenminste 15 min. uitdruppen. Nw filter en aftapplug monteren, olie bijvullen, motor laten lopen, stilzetten 5 min wachten, peilen en evt. nog wat bijvullen.
Ik gebruik 5w40 ACEA A3/B3 van een goed merk.
mvg WillemS
p.s. de flush doe ik de ene keer wel en de andere keer niet.
Wordt de motor niet al schoner door de toevoegingen in half/vol-synthetische motorolie? Oftewel: heeft 2x/jaar i.p.v. 1x/jaar olie verversen niet hetzelfde effect als motorflush?
Flush is wel wat anders als olie 2x verversen ja. Vraag het ff aan WillemS zou ik zeggen, hij heeft er blijkbaar veel ervaring mee. Bij mij heeft de flush dus niets gebracht. Als er echt een probleem is kan een flush dat ook niet oplossen.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Megane Break 1.8 16v midnight blue '02
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Megane Berline automaat 1.6 16v '00
Even simpel gezegd, verse olie in een vervuilde motor zal ervoor zorgen dat een groot deel van de dope's al verbruikt worden om de rest vervuiling "zwevend"te houden, want er blijft altijd wat oude olie achter in de motor.
Ga je eerst echt "flushen" dan spoel je heel veel van die vervuiling weg met het laten aflopen van de olie uit het carter.
De motor is dus inwendig veel schoner en de dope's kunnen hun werk goed doen.
Stads auto's ververs ik altijd nadat ik een "flush"heb toegevoegd, de motor loopt daarna merkbaar rustiger en soepeler.
Auto's die langere afstanden rijden, die dus ook goed doorwarmen waarmee condens en brandstofresten verdwijnen, "flush ik om en om de verversingen.
Ik gebruik Forte Motor Flush.
mvg WillemS
Heldere uitleg! Komend voorjaar misschien toch maar doen en dan ook over op 5W40 half-syntheet. Als daarna de koppakking gaat lekken, haal ik de kop er liever af bij mooi weer dan bij 5 graden onder nul
mechanic schreef:Meen me te herinneren dat de km-stand niet buitensporig hoog is.
Deze motoren geregeld open gehad bij veel hogere standen,300.000km+, telkens een probleem mbt kleppen e/o koppakking.
Puur hierop baseer ik mijn idee.
Als ik dit zo lees, ga ik nu zeker geen problemen zoeken. Gewoon weer nieuw filter + 15W40 vol-mineraal. In het voorjaar maar eens zo'n flesje Forte Motor Flush proberen.
WillemS schreef:Ik flush heel vaak en gebruik hiervoor Motorflush van Forte. 1 fles bij de oude olie, motor laten draaien en zo nu en dan even op toeren brengen 3.500+ dan na 15-20 min motor uit en aftappen(pas op olie is sheet).Vuldop ook losmaken, dan loopt er meer olie uit het carter, filter verwijderen. na tenminste 15 min. uitdruppen. Nw filter en aftapplug monteren, olie bijvullen, motor laten lopen, stilzetten 5 min wachten, peilen en evt. nog wat bijvullen.
Ik gebruik 5w40 ACEA A3/B3 van een goed merk.
mvg WillemS
p.s. de flush doe ik de ene keer wel en de andere keer niet.
Nog even wat algemene info over de motorolie.
Full synthetic olie verbrand nauwelijks.
De Half synth en vooral de minerale olie(die wel lekker goedkoop is) verbranden wel, en die verbrandingsresten koeken aan in de motor en op inwendige motor onderdelen.
Is je motor erg vuil van binnen laat dan de olie af vervang filter en vul met minerale olie en motor flush, laat die lekker opwarmen en volg de instrukties van de flush op. Ik laat bij een erg vervuilde motor deze afkoelen en een nachtje staan waarna ik de motor weer start en lekker opwarmen, zo'n 30 minuten, dan laat ik de olie af en vul met Full synthetic als de motor schoon blijkt en uiteraard weer een schoon oliefilter. Dit alles zonder met de wagen te rijden uiteraard.
Zo heb ik ook vaak een haperend nokkenas versteller weer tot gezonde aktiviteit gekregen en tikkende hydraulische stoters weer stil.
mvg WillemS
WillemS, ooit weleens lekkende pakkingen gehad na zo'n motor flush? Daar ben ik benieuwd naar. Zijn er nog andere risico's?
PS Schijnbaar alleen in Duitsland: vol-synthetisch = vol-synthetisch. In NL mag half-synthetisch ook verkocht worden als synthetische motorolie (wat de suggestie wekt vol-synthetisch te zijn) heb ik me weleens laten vertellen.
Misschien beetje off-topic... is het slim om Forte Fuel System Cleaner (injector-reiniger) in de tank te schenken vóór een motor flush óf juist ná de motor flush? Of maakt het niets uit?
mechanic schreef:Waarom 'moeilijk' doen met vol synthetische olie?
Want half-syntheet is ook prima?
mechanic schreef:De fuel cleaner is enkel voor het brandstofsysteem te reinigen.
Ja, injector cleaner staat los van motorolie. Sorry, lange dag gehad. Nu ik er beter over nadenk, denk ik dat het weinig uitmaakt: eerst injector cleaner of eerst motor flush. Als het wel uit zou maken, zijn de zuigerveren waarschijnlijk goed versleten.
Alle varianten olie,vol/half, komen voort uit mineraal olie. Rafineerproces/toevoegingen zijn vast anders.
Gebruik zelf al enige jaren de 'goedkope' olie,van bijv de action/lidl/webshop etc. Rijdt niet zo veel,10k p/j,en geen high tech motoren. De k4m is ook al een oudje en behoeft echt geen super olie. Let enkel op de juiste specificaties.
Volgens schema vervangen.
Heb je veel olie verbruik laat dan een goede diagnose doen voordat je lapmiddeltjes gaat proberen.
Wellicht ben ik gewoon eigenwijs,zolang de specificaties kloppen gaat er goedkope olie in.
De scénic deed het plm 90dkm op action olie voordat pa het ververste.
Verschil zal er vast zijn,blijft toch een grijs gebied mbt olie/prijs/merk etc.
mechanic schreef:Wellicht ben ik gewoon eigenwijs.
Zolang je nooit problemen had met goedkope olie, zou ik het niet "eigenwijs" noemen.
Motorfiets-olie in m'n auto is wel beetje eigenwijs. Motorfiets-motoren draaien hogere toeren. Olie smeert (vaak) ook de versnellingsbak. Korter verversingsinterval. Enz... Misschien moet ik dat toch maar niet doen.
Bij een moderne motor zou ik wel 'betere'? olie gebruiken. Huidige auto is van 2005 met een 8v motor die uit eind jaren 80 stamt. Eenvoudige beproefde techniek,sleuteld makkelijk en goedkoop. Dat ik zoiezo twijfel of de koppakking nog goed is was ook rede voor goedkope olie.
Kvs reservoir zat vol klonters bij aanschaf,na spoelen tot nu toe geen problemen maar toch. Geen olieverbruik in 3000km,kvs helder,wellicht niets aan de hand. Anders een kleine dag schroeven en klaar.
Mijn ervaringen met motoren die ik geflusht heb waren ook zonder resultaat. Daar was het kwaad al geschied en inwendige defecten.
Een flush goed uitvoeren kan in de meeste gevallen prima.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Welkom bij de steeds groter wordende club… ;(
Ik heb een Renault Grand Scenic 1.2 TCE uit 2015 (aangeschaft in 2021) sinds precies een jaar met dit probleem, i.c.m. hoog olieverbuik.
Om het olieverbruik aan te pakken heb ik de motor laten...
Ik heb een Renault Megane 1.2 TCe uit 2012 met 100.000 km op de teller. De laatste tijd merk ik dat ik steeds vaker olie moet bijvullen, ongeveer elke maand of twee maanden. Enkele jaren terug was dit ook al wel het geval, maar toen...
Kanggo 2001 1.4 benzine
Hallo, weet iemand waardoor het komt dat de radiator ventilator soms niet aanslaat? Temperatuur loopt dan te hoog op bij stationair.
Laatste tijd ook startproblemen. Kan dit te maken hebben met temperatuur sensor?
Groet, Onyx.
Ik heb een Laguna 3 estate bezine uit 2012 met Bose Installatie. De speakers in de deuren doen het niet (meer). Alleen de Bose centrale speaker In het midden van mijn dashboard. Ik wou de speaker achter vervangen maar...
Hierbij verkoopt de school een Laguna voor onderdelen.
Motor is perfect in orde en start direct.
De koppeling is eruit geweest maar werkcilinder afgebroken.
Lederen interieur en slechts 110500 km...