Laden via Tesla Wall Connector

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
PvdG
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 sep 2013 21:33
Actief als: particulier

Laden via Tesla Wall Connector

Bericht door PvdG »

Zijn er mensen die ervaring hebben met het laden van hun ZOE op een Tesla Wall Connector (lader met type 2 stekker voor thuis 11 of 22kw dus geen supercharger).
Gaat dit werken op een ZOE ?
Paul, Renault Zoe Bleu Energy Zen december 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laden via Tesla Wall Connector

Bericht door zoe2goe »

https://www.tesla.com/nl_NL/support/hom ... edirect=no
Alle elektrische auto’s met een type 2 aansluiting kunnen ook met een Tesla Wall Connector geladen worden.
Geen ervaring mee, maar zou dus gewoon moeten werken.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
PvdG
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 sep 2013 21:33
Actief als: particulier

Re: Laden via Tesla Wall Connector

Bericht door PvdG »

Die tekst is me bekend maar aangezien er bij ZOE thuisladers altijd over een type B aarlekschakelaar voor in de meterkast wordt gesproken ben ik benieuwd of het in de praktijk ook gaat werken.
De Tesla lader heeft naar mijn idee gewoon een type A aardlekschakelaar en dat zou niet veilig zijn.
Paul, Renault Zoe Bleu Energy Zen december 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laden via Tesla Wall Connector

Bericht door zoe2goe »

Daar gaat het wel van werken, maar het is voor beide auto's, laten we zeggen, niet zo handig.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Tresco
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 aug 2016 12:11
Actief als: particulier

Re: Laden via Tesla Wall Connector

Bericht door Tresco »

Vandaag even een testje gedaan of ik met een Renault zoe (2013 model) kan opladen bij een Tesla Destination Charger. Helaas. De Zoe of de lader wilde niet starten met laden. Ze bleven hangen in de sync.

Tesla Destination Chager
Afbeelding

Connector aan de vaste kabel op deze charger:
Afbeelding

En hij past dus in ze Zoe. Maar het laden startte niet :(
Afbeelding

Weet iemand of de Tesla charger soms een speciale code van een Tesla voertuig wil hebben voordat het laden kan worden gestart?
Beetje jammer dit.... had graag gratis willen laden :fp:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laden via Tesla Wall Connector

Bericht door GertjanVB »

Tesla heeft een eigen protocol over de type2 (meen ik ergens gelezen te hebben) en een (Tesla)lader levert derhalve alleen aan eigen volk.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Laden via Tesla Wall Connector

Bericht door fivari »

De Tesla wallcharger (de thuisoplossing) is een oplossing die de Zoe zal kunnen laden, zelfs tot een vermogen van 22 kW, hetgeen eigenlijk vreemd is want de huidige Tesla's kunnen max standaard max 3f16A en optioneel 3f24A laden. Enkel de eerste jaren was er de optionele DUO-charger die wel tot 22 kW kon laden. Design is erg geslaagd, de installatie lijkt mij eenvoudig.
Het is een basic lader waarvan je de max stroom bij installatie vastlegt en die enkel kan veranderd worden door de lader te openen en de keuzeschakelaar opnieuw te verstellen. Dat is voor een Tesla niet zo belangrijk omdat de laadstroom daar ook in de auto kan beperkt worden, maar onze Zoe's nemen wat ze kunnen pakken. Het toestel is ook niet smart waardoor je het best permanent op een relatief lage stroom instelt om een moeizame aanpassing te vermijden wanneer je andere verbruikers inschakelt.
Daarnaast gaat men ervan uit dat de veiligheidsvoorzieningen, aarlekschakelaar en automaat, elders in het elektrisch net (de zekeringenkast) voorzien zijn. Ze zitten dus niet in de, overigens onklopbare, prijs. Ik weet niet of niet-teslaeigenaars zo'n lader kunnen aanschaffen.
Ik zou zeggen: er zijn handigere oplossingen. :D

Wat de Destination chargers (naar analogie met de afkorting SUC voor de SuperChargers ook wel DEC genoemd) betreft, zijn sommige forumleden op het Teslaforum euforisch over het feit dat ze enkel de Tesla's opladen. Blijkbaar heb je de mogelijkheid om het universele karakter van zo'n lader te desactiveren en het laden enkel open te stellen voor de Tesla's. Ik zie het binnen enkele jaren al voor me: vier plaatsen waar enkel Tesla's kunnen laden, drie waar enkel de Renaults laden, twee voor de Audi's, een viertal voor de Nissans enz... Ik maakte de bemerking al op het Teslaforum, maar ik krijg die gemeenschap niet overtuigd van het feit dat zo'n systeem met "elk merk zijn eigen laadpalen" niet optimaal is.
In gevallen waar er meerdere DECs staan opgesteld, stelt men soms één ervan open voor het grote publiek. Op zich niet helemaal onlogisch vermits Tesla de installatie van dergelijke laders financieel ondersteunt.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
PvdG
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 sep 2013 21:33
Actief als: particulier

Re: Laden via Tesla Wall Connector

Bericht door PvdG »

Het ging mij inderdaad om de Teska Wall connector voor thuis.
Ik heb nu een ZOE die ik met een Ratio lader 1 fase 16A thuis laad en waar in de meterkast alleen een std 16A zekering voor deze groep zit.
In maart krijg ik ook een Tesla via mijn werk en wilde ik eigenlijk deze vervangen door de Tesla Wall connector met 2,5 mtr vaste kabel.
Gewoon een mooi strak bescheiden geheel heb je dan voor maar 562,-
Doelstelling is dan om op 3 x 16A te gaan laden (hoofdzekeringen thuis zijn 3 x 35A ipv de gedachte 3 x 25A dus dat zou zeker goed moeten gaan).
Zou natuurlijk prettig zijn om deze ook voor de ZOE te gaan gebruiken dan kan die ook wat sneller geladen worden.
In de handleiding van de Tesla wall connector wordt alleen gesproken over een geschikte aardlekautomaat (RCD?) voor in de meterkast terwijl er volgens mij voor een ZOE een type B aardlekschakelaar gemonteerd zou moeten zijn als ik het wel heb en die zijn ook iets van 500,- ipv 50,- voor een type A.
Zo'n lader kan je gewoon bij Tesla aan de balie kopen (iedereen).

Dat je bij een tesla destination charger met je ZOE niet kan laden is volgens mij heel simpel; de ZOE is geen Tesla dat dat herkent het laadpunt.
Je laad dus ook bij dergelijke laders (ook bij de superchargers) zonder een laadpas of iets dergelijks.
Paul, Renault Zoe Bleu Energy Zen december 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laden via Tesla Wall Connector

Bericht door zoe2goe »

Je hele verhaal klopt.

Het A versus B verhaal heeft niets met werking en alles met veiligheid te maken. Er is geen fundamenteel verschil tussen ZOE en Tesla wat dat betreft. Als je het best wil doen zet je er een B aardlek tussen. Die kosten geen 500 euro hoor. Er is er een van Doepke voor aanzienlijk minder, zoek even op dat woord, MartijnEV heeft er diverse malen naar verwezen.

Als je het goed maar niet best wilt doen gebruik je een gewone aardlekschakelaar. Je moet je er dan van bewust zijn dat sommige rare edge cases niet worden herkend, maar nogmaals, dat heeft niets met Tesla versus ZOE, noch met met of het werkt of niet te maken.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Laden via Tesla Wall Connector

Bericht door fivari »

Als je een smart-lader neemt, bijvoorbeeld de Fivari-Smart, dan kan je met je 3x35A het laadstation op 32A instellen. Zo kan je de Zoe laden aan 22 kW. Is er op een bepaald moment niet genoeg vermogen beschikbaar, bijvoorbeeld omdat je kookt of de oven opstart, dan schroeft zo'n smart lader de stroom naar de auto tijdelijk terug.
Je zou zelfs een dubbel laadpunt kunnen installeren en de load balancing kunnen gebruiken. Dan wordt het beschikbare vermogen op elk moment keurig verdeeld over de auto's die nog niet volgeladen zijn. Dus heb je op een bepaald moment 32A beschikbaar, dan zal elke auto 3x16A aangeboden krijgen.
Heb je nog maar 24A beschikbaar, dank rijgt elke auto 3x12A.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



werikw
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 dec 2015 23:45
Actief als: professional

Re: Laden via Tesla Wall Connector

Bericht door werikw »

22kw laden met een hoofzekering van 3x35 ampère dan blijft er maar 2150 watt over kan je beter de hoofdzekering op 3x50 ampère zetten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Laden via Tesla Wall Connector

Bericht door fivari »

Nee, juist niet. Door de SMART-lader kan je met een 3x35A zekering toch instellen op 32A. Zijn er andere gebruikers dan zal de lader de stroom voor het laden van het voertuig onmiddellijk beperken. Is er voor 32A restvermogen beschikbaar, dan wordt er geladen aan 32A en als er maar 14A beschikbaar is zal er maar aan 14A geladen worden.
Ik heb een filmpje gemaakt van toen het systeem nog in de ontwerpfase was: https://www.youtube.com/watch?v=o2vQHdKwVik.
Voor jullie Nederlanders die een zware extra vergoeding moeten betalen voor een 35A aansluiting in vergelijking met een 25A aansluiting, is het zelf met die beperkte 25A standaardaansluiting toch mogelijk om snel te laden en de lader in te stellen op 25A
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



werikw
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 dec 2015 23:45
Actief als: professional

Re: Laden via Tesla Wall Connector

Bericht door werikw »

Gaat bij jullie het tarief in België niet omhoog bij 3x35? ampère aansluiting.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Laden via Tesla Wall Connector

Bericht door fivari »

Voorlopig nog niet, maar men werkt eraan.
Uiteraard betaal je eenmalig voor een verandering of de realisatie van de aansluiting, maar er is in België niet zoiets als een aansluittarrief.
De zwaarte van de aansluiting hangt af van het te verwachten piekvermogen. Je krijgt dus niet zomaar een zware aansluiting.
Maar eens je de netbeheerder van de noodzaak van een bepaalde aansluiting hebt kunnen overtuigen en je de installatiekost betaald hebt, hangt de factuur voor de rest alleen maar af van het verbruik, bij de meesten verdeeld over een verbruik in de daluren ('s avond en 's nachts maar ook in het weekend) en een verbruik in de piekuren.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Vanleeuwenoplaad
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 okt 2017 20:50
Actief als: professional

Re: Laden via Tesla Wall Connector

Bericht door Vanleeuwenoplaad »

Beste PvdG,

De Zoë wordt niet geladen wanneer de tesla walconnector op 3 fase is aangesloten.
Op 1 fase laad hij de Zoë wel.
Wij adviseren hiervoor een icu Eve mini aan te schaffen. Deze kan gekoppeld worden met de slimme meter voor thuis, of de Maxem van cohere. Bij vragen stuur gerust een mail

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
PvdG
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 sep 2013 21:33
Actief als: particulier

Re: Laden via Tesla Wall Connector

Bericht door PvdG »

Inmiddels vanaf april 2017 een Tesla Wallconnector (wegens aanschaf Tesla, toch echt de mooiste type 2 lader) icm een Maxem (bewaakt de hoofdzekeringen en geeft via een webbrowser mooi inzicht in het eea)
Ik kan met zekerheid zeggen dat de ZOE keurig op 3 fase laad en in mijn geval zelfs tot 3 x 32A (22kw) maar je kan het eea ook lager afstellen afhankelijk van je hoofdzekeringen.

Beste Vanleeuwenoplaad; je informatie klopt dus niet !
Paul, Renault Zoe Bleu Energy Zen december 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Vanleeuwenoplaad
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 okt 2017 20:50
Actief als: professional

Re: Laden via Tesla Wall Connector

Bericht door Vanleeuwenoplaad »

Beste PvdG,

Bedankt voor je terugkoppeling, erg vreemd dan. Een maand geleden bij een klant geweest om de Maxem te installeren. Klant had zelf al een Tesla walbox aangeschaft. Deze ging niet laden op de Renault, wel op de Tesla uiteraard.
Zn buurman had toevallig ook een Tesla met Tesla Walbox. Deze was 1 fase aangesloten en laadde de ZOE wel.
Het kan zijn dat er wat gewijzigd is? Of heb je de dipswitches anders ingesteld? Tevens ondersteund Tesla alleen de Tesla walboxen icm de Tesla.

Groet !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Laden via Tesla Wall Connector

Bericht door fivari »

Misschien ontstaat er enige verwarring door de DECs: de Destination Chargers van Tesla. Dat zijn laadpalen bij hotels ed. die zo ingesteld zijn dat enkel een Tesla erop kan laden. Wanneer er meerdere DEC's op dezelfde locatie voorzien worden, is het soms zo dat ook andere EVs kunnen laden.
Zo'n laadstation zou gratis ter beschikking gesteld worden van het hotel op voorwaarde dat een parkeerplaats voorbehouden wordt en de elektriciteit voor rekening van de hoteleigenaar komt. Ik kan me voorstellen dat elke HPWC zo kan ingesteld worden.

Off topic:
Voor mij zijn die merkgebonden laders een niet te volgen voorbeeld, hoewel Tesla-eigenaars er geen graten in zien. Ik stel me de parking van de toekomst voor: drie plaatsen voor Tesla, 2 voor Renault, nog 2 voor VW enz... Uiteraard allemaal enkel exclusief voor het eigen merk. De vierde Tesla heeft dan pech ook al zijn alle plaatsen van de overige merken vrij. Suboptimaal gebruik van de laadinfrastructuur. Maar dat is een andere discussie.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
PvdG
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 sep 2013 21:33
Actief als: particulier

Re: Laden via Tesla Wall Connector

Bericht door PvdG »

Fivari; Lijkt me geen misverstand mogelijk, een destination lader voor een Tesla zal ook een ander merk niet op 1 fase laden.

Vanleeuwenlaad; Is het mogelijk een oude Tesla Wallconnector, er schijnen in het verleden andere geleverd te zijn?
Verder heb ik een Chint 3 fase aardlekschakelaar gemonteerd (kost maar iets van 145,-) en heb ik volgens mij de dipswitch van de aarde anders ingesteld daar zijn de ZOE ook erg gevoelig voor.
Paul, Renault Zoe Bleu Energy Zen december 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • sms begin laden/eind laden.
    door Raijmond » » in Opladen Zoe
    0 Reacties
    254 Weergaves
    Laatste bericht door Raijmond
  • Controle tijdsduur bij laden
    door Injector1 » » in Technische vragen Zoe
    0 Reacties
    307 Weergaves
    Laatste bericht door Injector1
  • Wil niet meer laden
    door Verwijderde gebruiker 41109 » » in Captur E-TECH
    5 Reacties
    692 Weergaves
    Laatste bericht door Verwijderde gebruiker 41109
  • Laden tussen 20-80 procent beter?
    door Renault-Zoë-Q210 » » in Opladen Zoe
    2 Reacties
    479 Weergaves
    Laatste bericht door Renault-Zoë-Q210
  • laden met 3000 watt stuk?
    door biezelinge » » in Electronica Captur 2
    14 Reacties
    838 Weergaves
    Laatste bericht door Verwijderde gebruiker 41109
  • Foto' laden in open rlink
    door Aart&Riet » » in Austral
    3 Reacties
    466 Weergaves
    Laatste bericht door CreatoX
  • Laden niet mogelijk Bataviastad en omstreken.
    door Raijmond » » in Opladen Zoe
    1 Reacties
    302 Weergaves
    Laatste bericht door Pepone