Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Schakel uw ad-blocker uit om onze website te blijven gebruiken.
Hallo, ik heb een carburatorprobleem met mijn Renault Trafic van 1990. Type motor F1N Type carburator Solex 35 SEIA. Het brandstofmengsel is veel te arm. Hij schokt bij het optrekken en ook bij constante snelheid. Alleen als ik de choke een beetje uittrek rijdt hij een beetje redelijk. Hij loopt goed stationair. Ik heb een brandstofverbruik van 1:7 Dat is toch wel een beetje veel voor deze auto? Dit kan natuurlijk door het gebruik van de choke zijn maar hoe kan het dan dat het een te arm mengsel is?
Ik heb de carburator al twee keer schoongemaakt en doorgeblazen. Benzinefilter is vernieuwd. De benzinepomp geeft genoeg benzine. Ook het zeefje van de carburator bij de benzine-inlaat is schoon. Nieuwe bougies van het voorgeschreven type heb ik geplaatst. De elektroden van de bougies zijn na rijden wit van kleur. Deze moeten toch bij een goed mengsel bruin zijn?
Ik kan stellen wat ik wil aan de mengselregelschroef of acceleratiepomp, niets helpt. Ik weet het niet meer. Wie kan mij helpen???
vaak trekken de voeten van de carburateurs krom, dit kun je controleren door bv remreiniger of id te spuiten of de carburateur eraf halen en dan kijken, je kunt hem gwoon vlak vijlen en met nieuwe pakking weer monteren.
Wel even checken of de asjes van de gaskleppen nog wel vrij draaien.
Ik ben hier inderdaad al mee bezig geweest, met het vijlen. Het kan wel zijn dat de pakkingen misschien nog niet goed genoeg zijn. Maar wat ik nog steeds niet begrijp is de tegenstrijdigheid van een veel te arm mengsel en dan toch zo'n hoog brandstofverbruik. 1:7 is voor zo'n busje toch wel een beetje te hoog toch?
mensen zeggen inderdaad vaak dat een auto zuiniger rijd als je hem armer zet. Dit klopt volgens mij tot op zekere hoogte, als een auto veel te arm staat, krijg je vermogensverlies, zoals bij jou. dit ga je compenseren door meer gas te geven, met als gevolg een hoger verbruik.
De beste manier om aansluitingen vlak te krijgen is nog steeds met een glasplaat en schuurpapier. plak een stuk fijn (waterproof) schuurpapier op een stuk glas, en schuur dan voorzichtig je carburateur weer vlak. Ook zou je er wat vloeibare pakking bij tussen kunnen smeren.
Het kan ook dat er een lekkage is tussen de spruitstukken en de cilinderkop.
Dit wil ook heel graag kromtrekken.
Het gietijzeren uitlaat spruitstuk en het aluminium inlaat spruitstuk worden op hetzelfde pasvlak en met dezelfde moeren op hun plaats gehouden en ze zitten ook nog eens aan elkaar vast!
Ditzelfde probleem heb ik al een paar keer opgelost door de spruitstukken te vlakken met een vlakschuurmachine!
Gebruik hiervoor geen muis schuurmachine maar een echte vlakschuurmachine.
Na het nameten met een stalen rei waren de spruitstukken weer echt vlak en na montage liep de motor weer als een zonnetje.
Ook het brandstofverbruik ging weer naar normale waarden en de auto voelde een stuk levendiger aan.
Uiteraard wel nieuwe pakkingen gebruiken bij montage.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Ik ben ermee aan het werk geweest. Spruitstuk en carburateur enz. gevlakt. Overal nieuwe pakkingen en ja, hij loopt een stuk beter en schokt niet meer als ik optrek. Het brandstofgebruik weet ik nog niet. Maar nu blijft hij nadieselen. Als ik mijn contact uitdraai blijft de motor lopen. En dan stinkt hij erg. Stellen aan de mengselschroef helpt niet. Wat kan dit zijn?
Dit heeft toch iets met de mengselsamenstelling te maken.
De laatste stap is nu goed (laten) afstellen, liefst aan een uitlaatgas meet apparaat.
Hier had ik met mijn 5 GTX ook last van tot ik mijn CO-schroef een paar slagen extra gaf dus het mengsel veel rijker afstelde.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Beste forumleden,
Wie weet de oplossing?
Trafic start pas na 12 seconden achtereen starten.
De brandstof leiding van de tank naar het filter is al vernieuwd.
Bij koud weer start hij beter. ongeveer 8 seconden starten.
Trafic t29 l2/h2 2.0 dci 66kw...
Heeft iemand na het vervangen van de remblokken vooraan ook het probleem gehad van precies lucht bij het induwen van het pedaal ? Bij pompen op het pedaal hoor ik ook alsof het pedaal een blaasbalg is. Normaal hoeft men toch niet te ontluchten na...
Hallo, mijn Trafic 3 uit 2017 1.6 D, geeft geen signaal meer af naar mijn scanner. Ik kan het roet gewicht niet meer uitlezen en dus ook niet meer zien of het systeem nog werkt. Tevens leest hij het dynamo afgegeven vermogen niet meer en het start...
Mijn vader woont in Frankrijk rijdt een Master, voor personen vervoer, van 2012 op diesel. Hij gebruikt nu TomTom Versie V31 die bij levering van de auto zat.Navigatie zit ingebouwd in het dashbord. Aangezien dit een oude nav kaart is wil...
Ik heb een renault trafic bwjr 2022/11 150 pk
Manueel 6
Op de testbank meten we 131 pk en 330 nm koppel
Mijn vorig trafic 2.5 dci 150 pk had 150 pk op de testbank en een partner Hdi 90 pk ook 90 pk op de tesbank.
Ik heb ondertussen al 2 vervang...
Hallo iedereen
Ik zit met een reuze probleem die ik niet vindt.
Opeens lampje batterij en elektrische probleem.
Thuis gekomen stil gelegd en terug willen starten en starter deed gewoon tak.
Alles uitgemeten aan de batterij blijkt op de regeleenheid...
Zou er iemand een brandstofschema hebben van betreffende wagen, wil eigenlijk weten of er een opvoerpomp in de brandstoftank zit van betreffende wagen. Ook, indien mogelijk, de juiste plaats van het eventuele brandstofpomp-relais.
Alvast bedankt bij...