Advies: EGR en ROETFILTER Verwijderen

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie

Topic author
stevenscenic
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 2
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mar 2017
Laatste bezoek: 19 mar 2017 19:32
Actief als: particulier

Advies: EGR en ROETFILTER Verwijderen

Bericht door stevenscenic »

Hi Allemaal,

Zojuist mijn Grand Scenic 2009 1.5dci 250.000km bij de dealer vandaan gehaald gerepareerd en al!
Na het overlijden en repareren van de turbo (1600eu) ging na 100 km tal van foutmeldingen op het dashboard. Nu is opeens een verstuiver stuk. Na reparatie van de verstuiver (500eu) blijkt dat de boardcomputer nog steeds fouten geeft die er niet uitgehaald blijken te kunnen worden (controleer ESP, Inspuitsysteem, stop risico op motorschade enz....misschien is die ook wel stuk!? :shock: We krijgen het niet opgelost! (de dealer) We kennen wel een bedrijf welke boardcomputers repareert maar die hebben nog nooit deze gedaan. (Dussszz!?) :think: :snooty:
Nu een nieuwe boardcomputer erin laten zetten (900eu) Model III kunnen helaas geen tweede hands op.

Pfffff.....dagwaarde 4800eu.....you do the math! :fp:

Nu hoor ik bij het gas geven een fluitend geluid als ik mij goed herinner is dit het begin van het einde van de (ruil)turbo...
Komt dit iemand bekend voor?

Ook erg toevallig dat het een na het ander het opeens begeeft dacht eerder aan gevolgschade na reparatie turbo maar daar wilde de dealer niet aan :naughty:
Domme Pech, althans volgens de dealer.
Coulance? :pray: nope...alleen op auto's tot 5 jaar oud of 150.000km Domme regeling, althans volgens de klant.

Is het nu ok als je de roetfilter en EGR laat verwijderen? of moet je dit juist niet doen bij deze auto/motor?
Dit ter voorkoming dat de turbo en motor vervuild raken..

Heeft iemand professioneel advies? :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



larsdijkstra 16v
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1493
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 01 mei 2025 12:14
Actief als: particulier

Re: Advies: EGR en ROETFILTER Verwijderen

Bericht door larsdijkstra 16v »

Je hebt een diesel die al een aardige boodschap gedaan heeft, dan komen dit soort dingen eraan... spijtig maar waar. Ook uitgesteld onderhoud van een vorige eigenaar kan je parten spelen. Succes!
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003

Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3343
Lid geworden op: 11 dec 2009
Laatste bezoek: 15 mei 2025 17:15
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: Advies: EGR en ROETFILTER Verwijderen

Bericht door RichTrip »

Ik denk niet dat de boardcomputer stuk is, dat lijkt me wel erg toevallig. Het blijkt maar weer dat een goede diagnose belangrijk is.
Fluittoon is niet goed, zeker als die er nooit was. Wat geeft de computer nu aan als storing?
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
stevenscenic
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 2
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mar 2017
Laatste bezoek: 19 mar 2017 19:32
Actief als: particulier

Re: Advies: EGR en ROETFILTER Verwijderen

Bericht door stevenscenic »

Bedankt voor jullie reactie!...
Ze hebben inmiddels een nieuwe boardcomputer erin gehangen dus kan niet meer achterhalen welke storing(en)
hij geeft.
Ga nog wel even aangeven dat die ruil turbo fluit. Daar heb ik dan een jaar garantie op.

Weet iemand nog of het zin heeft om de EGR en/of Roetfilter eruit te halen?
Heeft iemand ervaring met een 1.5 Dci motor zonder deze roetfilter en EGR?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16687
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 15 mei 2025 22:00
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Advies: EGR en ROETFILTER Verwijderen

Bericht door mechanic »

De eerste 'editie' van deze motor had zoiezo geen roetfilter.
De egr wordt hoe dan ook vuil,tijdig schoonmaken voorkomt problemen. Of het je de kosten waard is is een eigen keuze.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Actief als: particulier

Re: Advies: EGR en ROETFILTER Verwijderen

Bericht door DHL »

Als ik het zo lees zou ik hem verkopen voor 4800 Euro. Lijkt me een mooie prijs voor een wagen van die leeftijd en met zo'n hoge kilometerstand. Zou persoonlijk al die kosten niet meer doen... Tenzij je zelf handig bent en zelf kan repareren. Anders gaat dit je blijven achtervolgen vrees ik.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Advies: EGR en ROETFILTER Verwijderen

Bericht door WillemS »

Weet je wat ik mis, de oorzaak van de defekte turbo. Vaak raakt de turbo defekt als gevolg van een ander (kleiner) gebrek. Het dan zomaar vervangen van de turbo heeft dan als gevolg dat deze binnen de kortste keren opnieuw defekt raakt.
Bij deze km.stand zou mijn gedachte uitgaan van inwendige vervuiling in diverse onderdelen van de motor, hier zou extra aandacht aan geschonken dienen te worden, voor je zomaar een ruil exemplaar monteert.
Maar je hebt garantie schrijf je, hoewel de leverancier vd turbo wel gaat onderzoeken waardoor deze opnieuw stuk is gedraaid, er zijn nl. zeer stringente montage voorwaarden vereist.
Succes.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht