Laadsnelheid R90 bij temperatuur -1

Plaats reactie

Topic author
Janpat1
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 apr 2017 10:25
Actief als: particulier

Laadsnelheid R90 bij temperatuur -1

Bericht door Janpat1 »

Ik heb vandaag 2x geladen met mijn Zoe R90. Ik ervaarde het als schokkend dat het niet sneller ging dan 8 kwh. Om zeker te stellen dat het niet aan de lader lag heb ik ook bij een ander laadstation geladen met hetzelfde resultaat. Bij een temperatuur van +10 graden kom ik aan 20 kwh.

Ik zou graag willen weten of dit normaal is ?
Ik begon te laden bij een 58% en had reeds een uur gereden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnelheid R90 bij temperatuur -1

Bericht door zoe2goe »

Daar is echt heel weinig van te zeggen zo:
- we hebben nog geen goed model van de ZE40 batterij;
- we weten wel dat de ZE40 batterij eerder geknepen wordt (ervaring GertJan);
- buitentemperatuur zegt echt niks, de temperatuur van de batterij kan zo 10C anders zijn. Dit kun je met CanZE uitvragen;

Het enige wat ik kan zeggen is dat voor een 22 kW batterij op 58% SOC er wordt geknepen naar 4kW (dat zou de vergelijkbare case zijn naar mijn mening) bij een batterijtemperatuur van ongeveer 3C. Het lijkt me dus niet helemáál onaannemelijk. In die regionen maakt één graad verschil overigens al substantieel verschil.

En dan is er nog het gerucht van een softwareupdate van de batterijcomputer van de '90.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Janpat1
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 apr 2017 10:25
Actief als: particulier

Re: Laadsnelheid R90 bij temperatuur -1

Bericht door Janpat1 »

Bedankt voor je reaktie, ik heb inmiddels een dongle bestellt om de batterijtemperatur uit te kunnen lezen.
Inmiddels heb ik begrepen dat het vrij normaal is voor ze40 om bij lage temperaturen de laadsnelheid te beperken tot 8 kwh. Dat maakt lange ritten op winterse dagen(bv 150 km heen en 150 km terug) tot een "onmogelijkheid".

Niet zo fijn om 4 uur te wachten in de winter tot je auto weer opgeladen is. Af en toe begrijp ik niet hoe auto-ontwikkelaars denken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnelheid R90 bij temperatuur -1

Bericht door zoe2goe »

Als je echt van plan bent 150 km te rijden zou je aan het einde een heerlijk warme batterij moeten hebben, vooral als je juist niet te zuinig doet. Laden zal dan, verwacht ik, aanzienlijk sneller gaan dan 8 kW. Hoog vermogen laden vereist een zo leeg mogelijke en zo warm mogelijke batterij, lees, aan het einde van een stevig ritje. Het snelladen zelf doet er dan nog een schepje bovenop (op te temperatuur).

Om dan van verondersteld leeg (lijkt me onwaarschijnlijk) naar 150 km te laden (snelladen naar vol kan helemaal niet), zul je ongeveer een uur moeten laden. Minder voor het gedeelte wat je nog in de batterij hebt. Je veronderstelling is echt véél te pessimistisch. Naar mijn mening.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Janpat1
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 apr 2017 10:25
Actief als: particulier

Re: Laadsnelheid R90 bij temperatuur -1

Bericht door Janpat1 »

Ik hoop dat je gelijk hebt. Morgen ga ik de proef op de som nemen, het wordt een rit van 167 km heen en 167 terug, ik start met een koude batterij.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Janpat1
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 apr 2017 10:25
Actief als: particulier

Re: Laadsnelheid R90 bij temperatuur -1

Bericht door Janpat1 »

20170416_175822.jpg
Gisteren na een rit van 160 km en een batterij van 30% begonnen te laden met als resultaat 17,95kwh na een uur.
Buiten was het ongeveer 0 graden. Ik had natuurlijk liever 22 kwh gezien en het is me toch een beetje tegengevallen.

Buiten dat had ik ook nog eens koude tenen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadsnelheid R90 bij temperatuur -1

Bericht door GertjanVB »

Voor een R90 vind ik dat geen slecht resultaat. Je bent wel een snellaadpaal aan het gebruiken voor een max. 22 kWh ladende auto zie ik, niet echt de bedoeling en onnodig duur. Volgens mij zijn er voor 22 kWh meer opties en strategie zal zijn zoveel mogelijk te laden als je stopt en niet alles op te sparen tot 1 grote laadsessie. Heb je vaker langere ritten, dan had je zeker geen R90 moeten kiezen maar een Q90
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Janpat1
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 apr 2017 10:25
Actief als: particulier

Re: Laadsnelheid R90 bij temperatuur -1

Bericht door Janpat1 »

Helaas is de Q90 niet te koop in Zweden.
Heb nu ook getest nadat de Zoe een nachtje in een verwarmde garage (16gr) heeft gestaan met als resultaat 20-22 kwh. Dus dat is best OK.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Laadsnelheid R90 bij temperatuur -1

Bericht door fivari »

Ik vind het resultaat van Janpat toch wel interessant omdat de laadpaal geen enkele beperking oplegt aan de auto. De CP laat de auto toe om aan - vermoedelijk - 59A te laden, daar waar de 22 kW laadpalen vaak slechts 30A toelaten. Als het opgenomen vermogen dan minder groot is dan 22 kW, weet je nog niet of het de paa of de auto is die de beperking oplegt.
Het feit dat in deze indeale condities waarbij de batterij mooi opgewarmd is, na één uur slechts 18 kWh is geladen is dan toch een slechts resultaat en toont nog maar eens aan dat het met de laadsnelheden van de nieuwe generatie Zoe's niet snor zit.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadsnelheid R90 bij temperatuur -1

Bericht door zoe2goe »

Ik wacht nog steeds met grote smart op (vele) laadgrafieken (CAN SEE ;-) ) zodat we een model kunnen maken i.p.v. speculaties op basis van eind-punten ;-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Janpat1
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 apr 2017 10:25
Actief als: particulier

Re: Laadsnelheid R90 bij temperatuur -1

Bericht door Janpat1 »

Helaas werkt mijn elm327 dongle niet maar ik heb een nieuwe bestellt die binnenkomt door de bus komt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht