LPG inbouw grand scenic 1,6
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 20 nov 2007
- Laatste bezoek: 05 mei 2011 19:41
LPG inbouw grand scenic 1,6
Gezien stijgende brandstofprijzen overweeg ik inbouw van een LPG-G3 installatie in mijn grand scenic 1,6 V uit 2005.
Levert op het eerste gezicht bij mijn jaarkilometrage als snel € 1.000 per jaar voordeel op.
Echter, de berichten die ik erover lees, zijn niet allemaal eenduidig.
De een is enthousiast, de ander rept van gevaar van kapotte kleppen vanwege het droge mengsel.
Mijn eigen dealer raad het af voor een 1,6 motor vanwege de hoge thermische belasting van de motor.
Voor een 1,8 of 2,0 motor zou het geen probleem zijn.
Een dealer een aantal kilometers verderop vindt dat onzin.
Iemand die hier ervaring mee heeft ?
Levert op het eerste gezicht bij mijn jaarkilometrage als snel € 1.000 per jaar voordeel op.
Echter, de berichten die ik erover lees, zijn niet allemaal eenduidig.
De een is enthousiast, de ander rept van gevaar van kapotte kleppen vanwege het droge mengsel.
Mijn eigen dealer raad het af voor een 1,6 motor vanwege de hoge thermische belasting van de motor.
Voor een 1,8 of 2,0 motor zou het geen probleem zijn.
Een dealer een aantal kilometers verderop vindt dat onzin.
Iemand die hier ervaring mee heeft ?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3916
- Lid geworden op: 23 feb 2007
- Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
- Actief als: particulier
- Locatie: Groningen
Ik heb in mijn Clio 1.6 16V uit 2003 toendertijd een Vialle LPG "LPI" ringtank laten inbouwen. Dat is volgens mij dezelfde motor als die jij hebt in de Scenic. Inbouw was netjes door de dealer gedaan, was alleen de auto 3 dagen kwijt (geen vervangend vervoer gekregen).
Ik merkte met qua vermogen en accelaratie geen verschil met op benzine rijden. Wel hadden we regelmatig met koude motor problemen met afslaan vd motor vlak na het wegrijden. Dat is uiteindelijk wel verholpen maar echt lekker reed hij nooit met koude motor. Het LPI systeem schakelt afhanekelijk vd temperatuur vd motor zelf over van benzine naar gas en in die tijd reed hij nooit helemaal zo goed als puur op benzine naar mijn idee.
Grootste voordeel is natuurlijk het prijsvoordeel aan de pomp, zeker nu de brandstof prijzen zo hoog zijn heb je de tank inbouw zelf er veel sneller uit. En het is beter voor het milieu omdat LPG een schonere brandstof is. De onderhoudskosten van de auto zijn wel iets hoger (o.a. regelmatig schoonmaken van het gaskleppenhuis ivm ophoping van vervuiling) en is de wegenbelasting en verzekering zijn iets hoger.
Grootste nadeel vind ik echter dat je je reservewiel kwijt bent (bij een ringtank dan op de plek van het reservewiel, weet niet wat jij voor optie zou overwegen). Je krijgt er wel een "reparatie" spuitbus voor in de plaats, maar bij een klapband of iets groter lek heb je daar weinig aan. Ik vind het toch wel een erg prettig idee dat ik me in zo'n situatie zelf kan redden en binnen een kwartier weer onderweg kan zijn. Bovendien is er met het vloeibare rubber uit de spuitbus naderhand kans op onbalans in het wiel en is het funest voor de bandenspannings sensor.
Bij de Clio kwam ook de vloer van de kofferbak iets omhoog door de ringtank waardoor de toch al niet al te grote kofferbak nog kleiner werd.
Nog een nadeel is dat je bij veel pompen in de stad geen LPG meer kan tanken en bij alle onbemande pompen ook niet. En met rijden op LPG zal je heel vaak een pomp moeten vinden aangezien de tank inhoud niet alleen veel kleiner is (max. 80% vulling) maar het verbruik ook +/- 10% hoger ligt dan op benzine. Bij veel kilometers sta je dus meerdere keren per week te tanken.
En op den duur is het altijd iets slechter voor de motor, omdat LPG de smerende werking van benzine mist en de verbrandingstemperatuur ook hoger is. Maar als je de auto na een paar jaar inruilt zal je daar zelf weining last van hebben.
Laatste nadeel is dat je in het buitenland een verloopnippel nodig hebt en afhankelijk van het land benzine stations met LPG niet zo vaak te vinden zijn als in Nederland. Maar in zo'n geval kan je natuurlijk altijd nog op benzine rijden. Vooral in Belgie doen ze bij parkeergarages vaak moeilijk over auto's met LPG tanks ("ontploffings gevaar"
) en mag je daar niet parkeren. Ook in Nederland heb ik dit zelden wel eens mee gemaakt.
Ook al bespaar je dus best wat geld, ik zou het zelf dus nooit meer laten inbouwen of een occasion op LPG kopen. Maar je moet zelf alle voor- en nadelen tegen elkaar afwegen.
Ik merkte met qua vermogen en accelaratie geen verschil met op benzine rijden. Wel hadden we regelmatig met koude motor problemen met afslaan vd motor vlak na het wegrijden. Dat is uiteindelijk wel verholpen maar echt lekker reed hij nooit met koude motor. Het LPI systeem schakelt afhanekelijk vd temperatuur vd motor zelf over van benzine naar gas en in die tijd reed hij nooit helemaal zo goed als puur op benzine naar mijn idee.
Grootste voordeel is natuurlijk het prijsvoordeel aan de pomp, zeker nu de brandstof prijzen zo hoog zijn heb je de tank inbouw zelf er veel sneller uit. En het is beter voor het milieu omdat LPG een schonere brandstof is. De onderhoudskosten van de auto zijn wel iets hoger (o.a. regelmatig schoonmaken van het gaskleppenhuis ivm ophoping van vervuiling) en is de wegenbelasting en verzekering zijn iets hoger.
Grootste nadeel vind ik echter dat je je reservewiel kwijt bent (bij een ringtank dan op de plek van het reservewiel, weet niet wat jij voor optie zou overwegen). Je krijgt er wel een "reparatie" spuitbus voor in de plaats, maar bij een klapband of iets groter lek heb je daar weinig aan. Ik vind het toch wel een erg prettig idee dat ik me in zo'n situatie zelf kan redden en binnen een kwartier weer onderweg kan zijn. Bovendien is er met het vloeibare rubber uit de spuitbus naderhand kans op onbalans in het wiel en is het funest voor de bandenspannings sensor.
Bij de Clio kwam ook de vloer van de kofferbak iets omhoog door de ringtank waardoor de toch al niet al te grote kofferbak nog kleiner werd.
Nog een nadeel is dat je bij veel pompen in de stad geen LPG meer kan tanken en bij alle onbemande pompen ook niet. En met rijden op LPG zal je heel vaak een pomp moeten vinden aangezien de tank inhoud niet alleen veel kleiner is (max. 80% vulling) maar het verbruik ook +/- 10% hoger ligt dan op benzine. Bij veel kilometers sta je dus meerdere keren per week te tanken.
En op den duur is het altijd iets slechter voor de motor, omdat LPG de smerende werking van benzine mist en de verbrandingstemperatuur ook hoger is. Maar als je de auto na een paar jaar inruilt zal je daar zelf weining last van hebben.
Laatste nadeel is dat je in het buitenland een verloopnippel nodig hebt en afhankelijk van het land benzine stations met LPG niet zo vaak te vinden zijn als in Nederland. Maar in zo'n geval kan je natuurlijk altijd nog op benzine rijden. Vooral in Belgie doen ze bij parkeergarages vaak moeilijk over auto's met LPG tanks ("ontploffings gevaar"

Ook al bespaar je dus best wat geld, ik zou het zelf dus nooit meer laten inbouwen of een occasion op LPG kopen. Maar je moet zelf alle voor- en nadelen tegen elkaar afwegen.
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 20 nov 2007
- Laatste bezoek: 05 mei 2011 19:41
Als ik op de informatie van autoweek af mag gaan, is het niet dezelfde motor. In de scenic zou deze 5pk meer moet hebben. Gezien verschil in gewicht (975-1420 kg), moet de clio behoorlijk rap zijn geweest.
Het ontbreken van reservewiel is voor mij geen probleem, die heb ik nu ook niet. De plek voor het reservewiel wordt in de GS ingenomen door de klapstoeltjes. Een reservewiel heb ik overigens nog nooit nodig gehad, in de praktijk wat mij betreft het risico wel waard mocht dit het grootste nadeel zijn. Weegt dan in elk geval niet op tegen het prijsvoordeel aan de pomp. Een een bandenspanningsensor heb ik ook al niet.
Bij de GS wordt een onderbouwtank geleverd van 54 liter, zodat geen bagageruimte verloren gaat . Bruikbare tankinhoud houdt daarmee natuurlijk niet over, zodat er in elk geval goedkoop maar ook vaak getankt moet worden.
Bij inbouw wil ik in elk geval wel ca. 5 jaar zelf ermee door rijden, het extra onderhoud (kleppen!) maakt me nog terughoudend. Zou voor mij grootste nadeel zijn. Met die besparing, kan het natuurlijk ook wat extra onderhoud hebben.
Het blijft nog even wikken en wegen, met een maand wacht tijd en zomervakantie voor de deur heb ik geen haast om de knoop door te hakken.
Meer reacties zijn uiteraard welkom.
Het ontbreken van reservewiel is voor mij geen probleem, die heb ik nu ook niet. De plek voor het reservewiel wordt in de GS ingenomen door de klapstoeltjes. Een reservewiel heb ik overigens nog nooit nodig gehad, in de praktijk wat mij betreft het risico wel waard mocht dit het grootste nadeel zijn. Weegt dan in elk geval niet op tegen het prijsvoordeel aan de pomp. Een een bandenspanningsensor heb ik ook al niet.
Bij de GS wordt een onderbouwtank geleverd van 54 liter, zodat geen bagageruimte verloren gaat . Bruikbare tankinhoud houdt daarmee natuurlijk niet over, zodat er in elk geval goedkoop maar ook vaak getankt moet worden.
Bij inbouw wil ik in elk geval wel ca. 5 jaar zelf ermee door rijden, het extra onderhoud (kleppen!) maakt me nog terughoudend. Zou voor mij grootste nadeel zijn. Met die besparing, kan het natuurlijk ook wat extra onderhoud hebben.
Het blijft nog even wikken en wegen, met een maand wacht tijd en zomervakantie voor de deur heb ik geen haast om de knoop door te hakken.
Meer reacties zijn uiteraard welkom.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3916
- Lid geworden op: 23 feb 2007
- Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
- Actief als: particulier
- Locatie: Groningen
Dat was hij ookr16 schreef: Gezien verschil in gewicht (975-1420 kg), moet de clio behoorlijk rap zijn geweest.

Heb ik nu een Megane 2.0, ook lekker rap.

Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 2-hit-miracle
- Posts in topic: 1
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 24 aug 2008
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Re: LPG inbouw grand scenic 1,6
Ik heb een Scenic II 1.6 16V uit 2003. Deze heb ik 2de hands gekocht. In mei 2006 heb ik daar gas in laten bouwen (installatie van Eurogas). Sinds die tijd heb ik ongeveer 40.000 km gereden, inclusief zomervakanties naar Italie met een caravan van bijna 1300 kilo erachter. Ik ben uitermate tevreden. Auto loopt prima op gas, ook als ik helling op 100 km/uur in de derde versnelling rijd met de caravan.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 20 nov 2007
- Laatste bezoek: 05 mei 2011 19:41
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 28 feb 2006
- Laatste bezoek: 10 nov 2017 11:45
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Fijn gevoel he!
Met een dikke grijns naar mensen kijken die bij euro 95 staan
Heb je LPI of een normaal G3 systeem?

Met een dikke grijns naar mensen kijken die bij euro 95 staan

Heb je LPI of een normaal G3 systeem?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3916
- Lid geworden op: 23 feb 2007
- Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
- Actief als: particulier
- Locatie: Groningen
Alleen Vialle heeft LPir16 schreef:ook eurogas, is LPI dacht ik

Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 20 nov 2007
- Laatste bezoek: 05 mei 2011 19:41
volgens eurogas
Dit sequentieel G3 COMMON RAIL injectiesysteem injecteert het gas (LPG of aardgas) onder druk, het is speciaal ontworpen om optimaal te kunnen functioneren met de moderne hedendaagse automotoren en is dan ook EOBD (European On Board Diagnostics) en Euro 4 compatible.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 28 feb 2006
- Laatste bezoek: 10 nov 2017 11:45
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Het verschil is dat vaille het gas vloeibaar inspuit ipv een mengsel.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Berichten: 3033
- Lid geworden op: 27 sep 2004
- Laatste bezoek: 27 apr 2025 21:33
- Actief als: particulier
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Maar Eurogas heeft geen LPG pomp die stuk kan gaan en je dan meer dan € 900,- kost




Don't HURRY, be happy!
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 28 feb 2006
- Laatste bezoek: 10 nov 2017 11:45
- Actief als: particulier
- Contacteer:
De pomp is idd duur, meestal gaan ze door verkeerd gebruik kapot (droogrijden)
Ook de injectoren zijn zeer duur, echter ik heb geen van deze dingen kapot gehad in 4 jaar.
Ook de injectoren zijn zeer duur, echter ik heb geen van deze dingen kapot gehad in 4 jaar.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 79 Weergaves
-
Laatste bericht door Tom078
-
- 4 Reacties
- 346 Weergaves
-
Laatste bericht door WoutersLaguna
-
- 3 Reacties
- 117 Weergaves
-
Laatste bericht door KDL
-
- 2 Reacties
- 439 Weergaves
-
Laatste bericht door Intens140
-
- 0 Reacties
- 303 Weergaves
-
Laatste bericht door Intens140
-
- 2 Reacties
- 285 Weergaves
-
Laatste bericht door gandalfnl