Importeren Renault Zoe
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 10 sep 2014
- Laatste bezoek: 28 jan 2019 16:00
- Actief als: particulier
Importeren Renault Zoe
Ik ben mij aan het orienteren op een Zoe, En mij valt op dat in frankrijk het aanbod aan occasions groter is, en de prijs een flink stuk lager.
Zo staan op autoscout verschillende zoe's vanaf 13.700 euro.
mbt. Import, hoe zal dit verlopen?
-Punt 1: Naar Frankrijk toe om te kijken naar de Zoe, direct afrekenen en meenemen?
-Punt 2: Naar RDW: Laten keuren voor 100 euro en kentekens voor 40
-Punt 3: Geen BPM betalen, omdat er geen BPM op de zoe rust.
Zo staan op autoscout verschillende zoe's vanaf 13.700 euro.
mbt. Import, hoe zal dit verlopen?
-Punt 1: Naar Frankrijk toe om te kijken naar de Zoe, direct afrekenen en meenemen?
-Punt 2: Naar RDW: Laten keuren voor 100 euro en kentekens voor 40
-Punt 3: Geen BPM betalen, omdat er geen BPM op de zoe rust.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 476
- Lid geworden op: 30 mei 2014
- Laatste bezoek: 21 aug 2017 22:13
- Actief als: particulier
Re: Importeren Renault Zoe
Punt 2 is volgens mij niet nodig.
De Zoe is een in Europa toegelaten model, qua leeftijd nog niet APK plichtig en derhalve hoeft niet gekeurd te worden.
Dit hadden we ook met onze auto na teruggekomen te zijn in NL vanuit Fr en het weer op NL kenteken zetten.
De Zoe is een in Europa toegelaten model, qua leeftijd nog niet APK plichtig en derhalve hoeft niet gekeurd te worden.
Dit hadden we ook met onze auto na teruggekomen te zijn in NL vanuit Fr en het weer op NL kenteken zetten.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok
Inmiddels 3000 km op de klok
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 1
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 18 jul 2014
- Laatste bezoek: 22 feb 2016 22:26
- Actief als: particulier
Re: Importeren Renault Zoe
Mijn Zoe is ook geimporteerd. Wel degelijk ook langs de RDW voor keuring en ten naam stelling. Ik heb het overigens niet zelf gedaan, maar via de firma Bleeker uit Purmerend (niet de Renault Bleeker) die gespecialiseerd is in het importeren van elektrische auto's uit Frankrijk. Scheelt inderdaad stevig in de prijs. Het is echt een importeur, geen dealer oid dus service/ondersteuning is geen 'part of the deal' maar de fabrieksgarantie geldt natuurlijk ook gewoon hier in NL dus dat is geen probleem. Tot nu toe bevalt het prima en blijkt de auto helemaal in orde - maar ik heb 'm nog maar net .
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 10 sep 2014
- Laatste bezoek: 28 jan 2019 16:00
- Actief als: particulier
Re: Importeren Renault Zoe
Bedankt voor jullie reacties.
Hoe zit het met BTW betalingen indien het een Nieuwe Zoe betreft?
Hoe zit het met BTW betalingen indien het een Nieuwe Zoe betreft?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Re: Importeren Renault Zoe
Goedemorgen allemaal, eerste post na lang meelezen 
Mijn ZOE heb ik zelf geimporteerd uit Frankrijk. Omdat de auto nog relatief nieuw was (onder EU-recht is een auto pas een gebruikte auto als deze minstens 6 maanden op kenteken stond én minstens 6.000 km op de teller heeft) was ik BTW in Nederland verschuldigd.
De verkoper in Frankrijk kon mij de auto zonder Franse BTW verkopen (verplaatsing BTW-plicht naar de koper). In Nederland heb ik de auto bij de RDW laten keuren / tenaamstellen. Daar krijg je een document mee dat je samen met de BPM- en de BTW-aangifte (beide documenten te vinden op de website van de Belastingdienst/Douane) opstuurt aan de Belastingdienst/Douane. Binnen enkele dagen kreeg ik per e-mail een betaalverzoek voor de BTW. Pas nadat deze betaald was, werd het kenteken afgegeven.
Al met al had ik de auto binnen 14 dagen op Nederlands kenteken.

Mijn ZOE heb ik zelf geimporteerd uit Frankrijk. Omdat de auto nog relatief nieuw was (onder EU-recht is een auto pas een gebruikte auto als deze minstens 6 maanden op kenteken stond én minstens 6.000 km op de teller heeft) was ik BTW in Nederland verschuldigd.
De verkoper in Frankrijk kon mij de auto zonder Franse BTW verkopen (verplaatsing BTW-plicht naar de koper). In Nederland heb ik de auto bij de RDW laten keuren / tenaamstellen. Daar krijg je een document mee dat je samen met de BPM- en de BTW-aangifte (beide documenten te vinden op de website van de Belastingdienst/Douane) opstuurt aan de Belastingdienst/Douane. Binnen enkele dagen kreeg ik per e-mail een betaalverzoek voor de BTW. Pas nadat deze betaald was, werd het kenteken afgegeven.
Al met al had ik de auto binnen 14 dagen op Nederlands kenteken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 10 sep 2014
- Laatste bezoek: 28 jan 2019 16:00
- Actief als: particulier
Re: Importeren Renault Zoe
Hoi Watture,
Dank voor je uitgebreide reactie!
Wij zijn aan het kijken naar een constructie waar een familielid in frankrijk de wagen aankoopt met de franse subsidie(en dus ook zonder BTW), waarna we de Zoe dus importeren in NL.
Hoe ging het eea. bij jou met de accuhuur?
Alvast bedankt!!
Dank voor je uitgebreide reactie!
Wij zijn aan het kijken naar een constructie waar een familielid in frankrijk de wagen aankoopt met de franse subsidie(en dus ook zonder BTW), waarna we de Zoe dus importeren in NL.
Hoe ging het eea. bij jou met de accuhuur?
Alvast bedankt!!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Re: Importeren Renault Zoe
Hoe het precies geregeld is met BTW bij een verkoop tussen 2 particulieren weet ik niet. Ik heb mijn auto van een autobedrijf gekocht en daarvan dan ook de factuur ontvangen. Dat was de basis voor de BTW-aangifte in Nederland.
Accuhuurcontract afsluiten ging erg soepel. Een mailtje sturen naar "batterijhuur a rcibanque com" met het verzoek om een contract af te sluiten volstaat. Je beantwoordt dan de vragen (NAW-gegevens, gewenste looptijd, evt. verzekering etc.) en krijgt daarna het contract ter ondertekening toegestuurd.
Accuhuurcontract afsluiten ging erg soepel. Een mailtje sturen naar "batterijhuur a rcibanque com" met het verzoek om een contract af te sluiten volstaat. Je beantwoordt dan de vragen (NAW-gegevens, gewenste looptijd, evt. verzekering etc.) en krijgt daarna het contract ter ondertekening toegestuurd.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 04 jul 2013
- Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25
- Actief als: particulier
Re: Importeren Renault Zoe
@ahuntjes: het lijkt me verstandig bij de belastingdienst te checken of je in geval van een aankoop van een auto van een particulier uit het buitenland BTW moet betalen in Nederland. Ik denk dat dit wel het geval is. In Europa geldt het intracommunautaire beginsel: BTW verplichting wordt verlegd naar de aankoper. Dit geldt ongeacht of er in Frankrijk btw over de aanschaf is betaald. Bij kleine onerhandse verkopen tussen consumenten is er geen BTW-plicht maar bij een grote aanschaf van een auto die ook nog eens als nieuw wordt beschouwd (<6maanden, <6000km) kan ik me voorstellen dat ze wel BTW heffen bij invoer. Ben benieuwd naar de reactie!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 10 mar 2014
- Laatste bezoek: 22 mei 2019 13:14
- Actief als: particulier
Re: Importeren Renault Zoe
Mijn auto komt ook uit Frankrijk, maar ik hij was al in NL.
Gekocht via Auto Bleeker in Purmerend. Zij hebben hem ook voor mij ingevoerd en laten keuren en op kenteken gezet. De rest was appeltje eitje.
Gekocht via Auto Bleeker in Purmerend. Zij hebben hem ook voor mij ingevoerd en laten keuren en op kenteken gezet. De rest was appeltje eitje.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 10 sep 2014
- Laatste bezoek: 28 jan 2019 16:00
- Actief als: particulier
Re: Importeren Renault Zoe
Hoi rgr,
Bedankt voor je toevoeging.
Via Bleeker heb ik inderdaad ook gekeken, maar ik ben van mening dat hijzelf teveel marge houdt op de wagens. Voor een beetje meer moeite doen bespaar je enorm. Tevens vind ik dat uitzoekwerk ook wel leuk!
Bedankt voor je toevoeging.
Via Bleeker heb ik inderdaad ook gekeken, maar ik ben van mening dat hijzelf teveel marge houdt op de wagens. Voor een beetje meer moeite doen bespaar je enorm. Tevens vind ik dat uitzoekwerk ook wel leuk!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 10 mar 2014
- Laatste bezoek: 22 mei 2019 13:14
- Actief als: particulier
Re: Importeren Renault Zoe
Vergeleken met een auto in NL, vond ik dat verschil ruim voldoende. Wellicht had ik een betere onderhandelingspositie?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 08 jul 2014
- Laatste bezoek: 19 feb 2020 16:20
- Actief als: particulier
Re: Importeren Renault Zoe
Tja en ze mogen ook wat verdienen toch ?
Ik zie het zelf nog niet zo zitten om een een Zoe uit Frankrijk te halen.
Ten eerste heb ik geen bus+aanhanger, ten tweede spreek ik buiten au revoir en bonjour geen woord frans.
Het aanvragen van kenteken en even naar de keuring e.d gaat nog wel lukken. Maar het eerste gedeelte lijkt me toch wel een uitdaging.
Ik zie het zelf nog niet zo zitten om een een Zoe uit Frankrijk te halen.
Ten eerste heb ik geen bus+aanhanger, ten tweede spreek ik buiten au revoir en bonjour geen woord frans.
Het aanvragen van kenteken en even naar de keuring e.d gaat nog wel lukken. Maar het eerste gedeelte lijkt me toch wel een uitdaging.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 01 okt 2014
- Laatste bezoek: 02 okt 2014 12:11
- Actief als: particulier
Re: Importeren Renault Zoe
Even een vraagje, ik kijk ook naar een import ZOE.
Als je hem koopt, koop je hem dan zonder accu? en moet je in NL een nieuwe accu huren?
Of wordt het contract overgezet?
Is het audiosysteem eenvoudig om te zetten naar Nederlands?
thanks...
Als je hem koopt, koop je hem dan zonder accu? en moet je in NL een nieuwe accu huren?
Of wordt het contract overgezet?
Is het audiosysteem eenvoudig om te zetten naar Nederlands?
thanks...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 676
- Lid geworden op: 21 okt 2013
- Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Herent (Leuven, België)
- Contacteer:
Re: Importeren Renault Zoe
Maanden na de aankoop kreeg ik bericht van de firma die de verhuur van de accu regelt: RCI Financial Services B.V.
Kort voordien had ik zelf contact opgenomen met de firma omdat ik geen problemen wenste met de batterij of de garantie op de wagen. Ik weet tot op heden nog altijd niet of hun reactie een gevolg was van mijn contactname. In elk geval lijkt het zo dat de gegevens worden doorgespeeld via de dienst inschrijvingen voertuigen, maar met een aanzienlijke vertraging.
Ontsnappen kan volgens mij niet en de huur wordt retro-actief geregeld.
Audiosysteem werd door de verkoper al naar het Nederlands omgezet. Volgens mij een kwestie van instellingen, de taal is voorzien. Voor wat betreft My-Ze, ben ik wel via de Franse site en dus in het Frans verbonden. Om dat aan te passen, is een bezoekje bij een ZE-Renaultdealer aangewezen. denk ik.
Kort voordien had ik zelf contact opgenomen met de firma omdat ik geen problemen wenste met de batterij of de garantie op de wagen. Ik weet tot op heden nog altijd niet of hun reactie een gevolg was van mijn contactname. In elk geval lijkt het zo dat de gegevens worden doorgespeeld via de dienst inschrijvingen voertuigen, maar met een aanzienlijke vertraging.
Ontsnappen kan volgens mij niet en de huur wordt retro-actief geregeld.
Audiosysteem werd door de verkoper al naar het Nederlands omgezet. Volgens mij een kwestie van instellingen, de taal is voorzien. Voor wat betreft My-Ze, ben ik wel via de Franse site en dus in het Frans verbonden. Om dat aan te passen, is een bezoekje bij een ZE-Renaultdealer aangewezen. denk ik.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar

www.fivari.be
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 01 okt 2014
- Laatste bezoek: 02 okt 2014 12:11
- Actief als: particulier
Re: Importeren Renault Zoe
Ik ben er inmiddels achter dat de meeste Fransen geen Zoë willen exporteren.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 10 mar 2014
- Laatste bezoek: 22 mei 2019 13:14
- Actief als: particulier
Re: Importeren Renault Zoe
@Herbie65,
Dat is niet helemaal correct, ze willen best geld verdienen, maar ze zijn behoorlijk chauvinistisch. Autobleeker vertelde mij ook, dat ze "speciale" adressen hebben en dat ze ook moeite hadden met het loskrijgen van de auto's. Maar zoals ik begreep, lijkt dat nu wel goed te gaan.
Dat is niet helemaal correct, ze willen best geld verdienen, maar ze zijn behoorlijk chauvinistisch. Autobleeker vertelde mij ook, dat ze "speciale" adressen hebben en dat ze ook moeite hadden met het loskrijgen van de auto's. Maar zoals ik begreep, lijkt dat nu wel goed te gaan.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 01 okt 2014
- Laatste bezoek: 02 okt 2014 12:11
- Actief als: particulier
Re: Importeren Renault Zoe
Ik heb 3 adressen gebeld. Allemaal hetzelfde.
De directie verkoopt niet naar het buitenland! Etc
De directie verkoopt niet naar het buitenland! Etc
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 28 jul 2013
- Laatste bezoek: 16 dec 2016 15:22
- Actief als: particulier
Re: Importeren Renault Zoe
Misschien zijn er ook instructies van bovenaf om dit niet te doen. Men exporteert natuurlijk gewoon Franse subsidie en da's natuurlijk vervelend als het bij het grote publiek bekend zou worden in Frankrijk.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 10 aug 2016
- Laatste bezoek: 07 jan 2018 15:44
- Actief als: particulier
Re: Importeren Renault Zoe
Mijn Zoë heb ik ook zelf in Frankrijk gekocht. 'Keuring' bij RDW fluitje van een cent; je hoeft in feite alleen het Franse kentekenbewijs in te leveren. Zij checken de algemene voertuiggegevens, chassisnummer etc. BPM-aangifte ook simpel; formulier downloaden, invullen en met het keuringsformulier inleveren bij de Douane/belastingdienst die meestal in het RDW-kantoor zit. Of er staat een brievenbus.
Let er even op dat de Fransen een andere stekker voor de publieke laadpaal hebben! Remedie: een nieuwe, Nederlandse kabel aanschaffen (Type 2, met Mennekes-stekker, kost € 300-500) of - voor de doe-het-zelver - dat Franse ding eraf knippen en er een Mennekes-stekker aanzetten (kosten plm. € 100).
Voor transport had ik een auto-aanhanger gehuurd, voor ca. € 100 (twee dagen). Let erop dat je een stevige trekauto hebt, want aanhanger + Zoë wegen samen wel 2000 kg!
Let er even op dat de Fransen een andere stekker voor de publieke laadpaal hebben! Remedie: een nieuwe, Nederlandse kabel aanschaffen (Type 2, met Mennekes-stekker, kost € 300-500) of - voor de doe-het-zelver - dat Franse ding eraf knippen en er een Mennekes-stekker aanzetten (kosten plm. € 100).
Voor transport had ik een auto-aanhanger gehuurd, voor ca. € 100 (twee dagen). Let erop dat je een stevige trekauto hebt, want aanhanger + Zoë wegen samen wel 2000 kg!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 3
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: Importeren Renault Zoe
De Franse met Type 3 stekker
zou ik origineel houden. Je weet nooit of je nog weer eens in Frankrijk komt, en dan kan zo'n kabel erg handig zijn!

ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 2
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 04 sep 2016
- Laatste bezoek: 04 apr 2025 11:33
- Actief als: particulier
Re: Importeren Renault Zoe
Hallo allemaal, ik ben me aan het orienteren op de aanschaf van een Zoe.
Het viel me op dat ze in het buitenland aanzienlijk goedkoper zijn.
Hier een voorbeeld: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... &fnai=prev
Ik heb hier nog een aantal vragen over waar jullie mij hopelijk mee kunnen helpen:
- BPM zit natuurlijk niet op de Zoe, komt er in dit geval nog wel BTW bij?
Maakt het dan nog uit of ik deze van een particulier of bedrijf koop in Duitsland?
- Soms staat er ' ohne batterie' bij, dit betekent neem ik aan dat je nog een contract moet afsluiten. Niet dat er echt geen accu in zit toch?
- Na het importeren en als hij op kenteken staat, moet ik een lease contract voor de accu afsluiten natuurlijk.
Zijn hiervoor nog aandachtspunten behalve het jaarkilometrage?
- Hoe zit het met stekkers die erbij zitten? Verschilt dit ook nog per bouwjaar? Ik wil de ZOE namelijk thuis aan 230V opladen.
Dan nog een vraag los van het importeren: ik wil de Zoe puur en alleen gebruiken voor woon werk verkeer.
Dit is elke dag 30 kilometer heen en 30 kilometer terug, waarbij een heel groot deel (20+ kilometer) snelweg is. Ik rijdt meestal 120-125 op cruise control en heb eigenlijk nooit file. Is het verbruik voor mijn rit nog acceptabel?
Het viel me op dat ze in het buitenland aanzienlijk goedkoper zijn.
Hier een voorbeeld: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... &fnai=prev
Ik heb hier nog een aantal vragen over waar jullie mij hopelijk mee kunnen helpen:
- BPM zit natuurlijk niet op de Zoe, komt er in dit geval nog wel BTW bij?
Maakt het dan nog uit of ik deze van een particulier of bedrijf koop in Duitsland?
- Soms staat er ' ohne batterie' bij, dit betekent neem ik aan dat je nog een contract moet afsluiten. Niet dat er echt geen accu in zit toch?
- Na het importeren en als hij op kenteken staat, moet ik een lease contract voor de accu afsluiten natuurlijk.
Zijn hiervoor nog aandachtspunten behalve het jaarkilometrage?
- Hoe zit het met stekkers die erbij zitten? Verschilt dit ook nog per bouwjaar? Ik wil de ZOE namelijk thuis aan 230V opladen.
Dan nog een vraag los van het importeren: ik wil de Zoe puur en alleen gebruiken voor woon werk verkeer.
Dit is elke dag 30 kilometer heen en 30 kilometer terug, waarbij een heel groot deel (20+ kilometer) snelweg is. Ik rijdt meestal 120-125 op cruise control en heb eigenlijk nooit file. Is het verbruik voor mijn rit nog acceptabel?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: Importeren Renault Zoe
Welkom!
Importvragen kan ik je niet mee helpen, maar de andere vragen wel:
- De stekker in de neus is altijd hetzelfde. In het ergste geval importeer je een Franse laadkabel. Als dat zo is ben je 300 euro of zo armer voor een nieuwe 3x32 ampere laadkabel.
- bereik: hoongelach. Je haalt ten minste het dubbele.
Edit: misschien handig als je je nog even voor de ZOE dag aanmeldt aankomende zaterdag. Kun je al je vragen kwijt. In een echt gesprek gaat dat toch makkelijker.
Importvragen kan ik je niet mee helpen, maar de andere vragen wel:
- De stekker in de neus is altijd hetzelfde. In het ergste geval importeer je een Franse laadkabel. Als dat zo is ben je 300 euro of zo armer voor een nieuwe 3x32 ampere laadkabel.
- bereik: hoongelach. Je haalt ten minste het dubbele.
Edit: misschien handig als je je nog even voor de ZOE dag aanmeldt aankomende zaterdag. Kun je al je vragen kwijt. In een echt gesprek gaat dat toch makkelijker.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 10 aug 2016
- Laatste bezoek: 07 jan 2018 15:44
- Actief als: particulier
Re: Importeren Renault Zoe
Ik heb zelf een Zoë geïmporteerd uit Frankrijk, en rij daar inmiddels een maand of twee in, Dit zijn mijn bevindingen:
- BTW hangt helemaal af van de aanbieder. Een handelaar of garage biedt meestal aan incl. BTW. Staat in de advertentie of vraag daar naar. BTW heet in Frankrijk TVA (20%) en in Duitsland MwSt. (19%)
- De accu zit er gewoon in, en de auto rijdt altijd. Je moet alleen het leasecontract overnemen. De organisatie die dit regelt is ICE. De vorige eigenaar moet aangeven dat die eraf wil en dan de nieuwe eigenaar (dat ben jij) opgeven. Dat geeft nog wel wat gedoe, maar uiteindelijk heb jij als koper daar geen last van. Zolang de vorige eigenaar het niet regelt, rijd jij 'gratis'
Overigens is bij jouw kilometrage (200 dagen x 60 km = 12.000 km/jaar) die huur niet zo'n slechte deal. De kosten zijn dan ruim € 1000/jaar (incl. een verplichte verzekering), maar als af en toe een Renault mét accu wordt aangeboden, is die ook zomaar 5000 euro duurder..! Het voordeel van de lease is dat je geen risico loopt, en er zit ook nog een pech-service aan vast.
- Franse stekkers verschillen. Je kunt dat oplossen door een nieuwe kabel á € 300 (zoeken op het internet) tot € 500 (origineel Renault). Ik heb zelf de Franse stekker eraf geknipt en een Mennekes-stekker gemonteerd. Kost ca. € 100. In Duitsland wordt de Mennekes-stekker gebruikt (ook wel Type 2 geheten) die we hier ook hebben.
- Opladen thuis: even opletten, want soms zit er bij een Zoë een oplader met 230-stekker, maar niet altijd! Hou er in elk geval rekening mee dat opladen heel langzaam gaat! Mijn ervaring is plm. 5-7% per uur. Dus voor halfvol laden kost de hele nacht...
- Ik rij zelf woon-werk 70 km enkele reis. Dat vergt gem. 50% batterij, dus ik zou precies heen en weer kunnen op een batterijlading. Is wel allemaal 80- en 100 km/u-weg, zit geen snelweg bij. Als je voornamelijk snelweg rijdt, moet je rekening houden met 100 km bereik.
Als je meer wil weten, bel gerust. Ik wil ook wel een auto voor je zoeken/ophalen tegen vergoeding van de kosten - weet nu hoe het moet, en vind het wel leuk in het aanbod te zoeken
) Hou voor een Franse auto (dat zijn de voordeligste vanwege een aanschafsubsidie) rekening met een 'vanaf-prijs' van ca. € 10.000, tot ca. € 15.000 voor een bijna-nieuwe uit 2016.
Gerard Fidom
06-21524732
- BTW hangt helemaal af van de aanbieder. Een handelaar of garage biedt meestal aan incl. BTW. Staat in de advertentie of vraag daar naar. BTW heet in Frankrijk TVA (20%) en in Duitsland MwSt. (19%)
- De accu zit er gewoon in, en de auto rijdt altijd. Je moet alleen het leasecontract overnemen. De organisatie die dit regelt is ICE. De vorige eigenaar moet aangeven dat die eraf wil en dan de nieuwe eigenaar (dat ben jij) opgeven. Dat geeft nog wel wat gedoe, maar uiteindelijk heb jij als koper daar geen last van. Zolang de vorige eigenaar het niet regelt, rijd jij 'gratis'

- Franse stekkers verschillen. Je kunt dat oplossen door een nieuwe kabel á € 300 (zoeken op het internet) tot € 500 (origineel Renault). Ik heb zelf de Franse stekker eraf geknipt en een Mennekes-stekker gemonteerd. Kost ca. € 100. In Duitsland wordt de Mennekes-stekker gebruikt (ook wel Type 2 geheten) die we hier ook hebben.
- Opladen thuis: even opletten, want soms zit er bij een Zoë een oplader met 230-stekker, maar niet altijd! Hou er in elk geval rekening mee dat opladen heel langzaam gaat! Mijn ervaring is plm. 5-7% per uur. Dus voor halfvol laden kost de hele nacht...
- Ik rij zelf woon-werk 70 km enkele reis. Dat vergt gem. 50% batterij, dus ik zou precies heen en weer kunnen op een batterijlading. Is wel allemaal 80- en 100 km/u-weg, zit geen snelweg bij. Als je voornamelijk snelweg rijdt, moet je rekening houden met 100 km bereik.
Als je meer wil weten, bel gerust. Ik wil ook wel een auto voor je zoeken/ophalen tegen vergoeding van de kosten - weet nu hoe het moet, en vind het wel leuk in het aanbod te zoeken

Gerard Fidom
06-21524732
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 2
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 04 sep 2016
- Laatste bezoek: 04 apr 2025 11:33
- Actief als: particulier
Re: Importeren Renault Zoe
Beste Gerard, bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie!
Ik zie dat de meesten inderdaad in Frankrijk op zoek gaan, vanwege de subsidie zal dit goedkoper zijn dan Duitsland bijvoorbeeld?
- BTW is me ook duidelijk, je betaalt dus buitenlandse btw en in Nederland niets.
- Een nieuw contract afsluiten is dus makkelijk te doen en heeft eigenlijk alleen risico's voor de vorige eigenaar als ik het goed begrijp?
- Een 230V stekker is wel een pre, dat zal ik waarschijnlijk alleen gebruiken. Een laadpaal zal een uitzondering zijn.
- Hmm, 5-7% per uur valt me wel wat tegen, dit had ik me nog niet gerealiseerd.
Hoewel het denk ik geen probleem moet zijn. Ik ben elke dag om 17:30 thuis en vertrek weer om 8:00. Met 60 kilometer totaal per dag zal ik niet meer dan 50% verbruiken. Hij kan 12,5 uur opladen en zal 's ochtends dus weer helemaal vol zijn als het goed is.
Dan nog een laatste vraag, heeft het nadelen om voor een 2013 model te gaan t.o.v. een jonger model? Specifieke nadelen van het model bedoel ik dan, dat bepaalde onderdelen eerder vervangen zullen moeten worden is logisch. Door de lease constructie van de accu's, krijg je nieuwe accu's op het moment dat de ' gezondheid' onder de 75% komt las ik ergens op het forum. Dat is dus ook geen probleem.
De Q210 heeft ook weer voordelen t.o.v. de R240 (sneller laden), dus ook daar geen probleem.
Als de knoop doorgehakt is, neem ik zeker een keer contact met je op. Fijn om er even met een ervaringsdeskundige over te praten
Ik zie dat de meesten inderdaad in Frankrijk op zoek gaan, vanwege de subsidie zal dit goedkoper zijn dan Duitsland bijvoorbeeld?
- BTW is me ook duidelijk, je betaalt dus buitenlandse btw en in Nederland niets.
- Een nieuw contract afsluiten is dus makkelijk te doen en heeft eigenlijk alleen risico's voor de vorige eigenaar als ik het goed begrijp?
- Een 230V stekker is wel een pre, dat zal ik waarschijnlijk alleen gebruiken. Een laadpaal zal een uitzondering zijn.
- Hmm, 5-7% per uur valt me wel wat tegen, dit had ik me nog niet gerealiseerd.
Hoewel het denk ik geen probleem moet zijn. Ik ben elke dag om 17:30 thuis en vertrek weer om 8:00. Met 60 kilometer totaal per dag zal ik niet meer dan 50% verbruiken. Hij kan 12,5 uur opladen en zal 's ochtends dus weer helemaal vol zijn als het goed is.
Dan nog een laatste vraag, heeft het nadelen om voor een 2013 model te gaan t.o.v. een jonger model? Specifieke nadelen van het model bedoel ik dan, dat bepaalde onderdelen eerder vervangen zullen moeten worden is logisch. Door de lease constructie van de accu's, krijg je nieuwe accu's op het moment dat de ' gezondheid' onder de 75% komt las ik ergens op het forum. Dat is dus ook geen probleem.
De Q210 heeft ook weer voordelen t.o.v. de R240 (sneller laden), dus ook daar geen probleem.
Als de knoop doorgehakt is, neem ik zeker een keer contact met je op. Fijn om er even met een ervaringsdeskundige over te praten

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 10 aug 2016
- Laatste bezoek: 07 jan 2018 15:44
- Actief als: particulier
Re: Importeren Renault Zoe
Ik heb zelf een 2013-model (intens). Volgens mij zijn de nieuwere bijna niks anders, alleen inderdaad de 240 ipv de 210. Het bereik van de 240 is maar marginaal groter. Aan de andere kant, het gebrek aan snelladen hoeft niet persé een probleem te zijn; de 240 kan toch nog tot 22 kW laden! Alleen 43 kW bij Fastned aan de snelweg lukt dus niet...
Wel een verbetering is dat het dashboard van de nieuwste modellen donker is. Die lichte (beige of zelfs wit) waren echt niks; spiegelt als een gek in de voorruit. Ik heb het beige van mijn Intens zelf mat zwart gespoten - weerspiegeling weg en ziet er ook nog es veel beter uit!
Als je de Zoë zakelijk rijdt, heeft een 2013-model nog het bijkomende voordeel dat je 0 (nul) bijtelling hebt ipv 4% vanaf 2014...
Wel een verbetering is dat het dashboard van de nieuwste modellen donker is. Die lichte (beige of zelfs wit) waren echt niks; spiegelt als een gek in de voorruit. Ik heb het beige van mijn Intens zelf mat zwart gespoten - weerspiegeling weg en ziet er ook nog es veel beter uit!
Als je de Zoë zakelijk rijdt, heeft een 2013-model nog het bijkomende voordeel dat je 0 (nul) bijtelling hebt ipv 4% vanaf 2014...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: Importeren Renault Zoe
Als je met een 230 stekker bedoelt een "gewone" shuko+"oma lader", dan moet ik je dat toch echt afraden als permanente lader.
Afgezien van wat veiligheids-aspecten gaat de efficiency van het laden sterk achteruit onder de 16A enkelfasig laden, en dat moet ja echt niet willen op een "gewoon" stopcontact.
Afgezien van wat veiligheids-aspecten gaat de efficiency van het laden sterk achteruit onder de 16A enkelfasig laden, en dat moet ja echt niet willen op een "gewoon" stopcontact.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 14 apr 2015
- Laatste bezoek: 25 jan 2023 19:04
- Actief als: particulier
Re: Importeren Renault Zoe
Nope, meeste 230v stekkers en stopcontacten zijn gemaakt voor maximaal 10 ampere.
Ga je er meer doorheen halen krijg je gegarandeerd problemen, Zelfs met continu 10 ampere wordt het spul heet en kunnen de stekkers smelten.
@GeriFidom, je dashboard kan je onder garantie laten vervangen door Renault.
Menig zoe rijder is je al voor gegaan.
Ga je er meer doorheen halen krijg je gegarandeerd problemen, Zelfs met continu 10 ampere wordt het spul heet en kunnen de stekkers smelten.
@GeriFidom, je dashboard kan je onder garantie laten vervangen door Renault.
Menig zoe rijder is je al voor gegaan.
Rij elektrisch
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 4
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 02 jun 2014
- Laatste bezoek: 31 okt 2022 23:03
- Actief als: particulier
Re: Importeren Renault Zoe
Op de website http://ww4.autoscout24.fr/?atype=C&mmvm ... co=1&dtr=s
zie ik een Renault ZOE LIFE 2017 400kms autonomie voor € 14.790, - aangeboden .... kan dit kloppen?
Op onderstaande webste staat ook nog 12 Zoe's bj 2017 te koop, vraag mij af welke range het betreft...
http://www.lacentrale.fr/listing_auto.p ... reference=
zie ik een Renault ZOE LIFE 2017 400kms autonomie voor € 14.790, - aangeboden .... kan dit kloppen?
Op onderstaande webste staat ook nog 12 Zoe's bj 2017 te koop, vraag mij af welke range het betreft...
http://www.lacentrale.fr/listing_auto.p ... reference=
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 476
- Lid geworden op: 30 mei 2014
- Laatste bezoek: 21 aug 2017 22:13
- Actief als: particulier
Re: Importeren Renault Zoe
Even de "kont" inzoomen van de aangeboden Zoe's.Casss schreef:Op de website http://ww4.autoscout24.fr/?atype=C&mmvm ... co=1&dtr=s
zie ik een Renault ZOE LIFE 2017 400kms autonomie voor € 14.790, - aangeboden .... kan dit kloppen?
Op onderstaande webste staat ook nog 12 Zoe's bj 2017 te koop, vraag mij af welke range het betreft...
http://www.lacentrale.fr/listing_auto.p ... reference=
Je ziet aan de de ZE kenmerk.
De 22 kW heeft alleen de ZE letters en is "vierkant".
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok
Inmiddels 3000 km op de klok
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 10 aug 2016
- Laatste bezoek: 07 jan 2018 15:44
- Actief als: particulier
Re: Importeren Renault Zoe
@Casss: kan kloppen. Maar dat is dan inclusief de Franse aanschafsubsidie van € 6300. Een Franse Renaultdealer vertelde mij dat de auto dan wel minstens een jaar in Frankrijk moet blijven. Zo niet, dan moet de subsidie worden terugbetaald...
@VanAssen: inderdaad! Vervanging van het beige dashbord valt onder een niet-verplichte terugroepactie. Wordt gratis onder garantie uitgevoerd als de klant er om vraagt.
@VanAssen: inderdaad! Vervanging van het beige dashbord valt onder een niet-verplichte terugroepactie. Wordt gratis onder garantie uitgevoerd als de klant er om vraagt.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 476
- Lid geworden op: 30 mei 2014
- Laatste bezoek: 21 aug 2017 22:13
- Actief als: particulier
Re: Importeren Renault Zoe
Was deze reactie voor mij? Mijn dashboard is al jaren geleden als een van de eersten vervangen en onder fabrieksgarantie.GerardFidom schreef: @VanAssen: inderdaad! Vervanging van het beige dashbord valt onder een niet-verplichte terugroepactie. Wordt gratis onder garantie uitgevoerd als de klant er om vraagt.

Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok
Inmiddels 3000 km op de klok
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 4
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 02 jun 2014
- Laatste bezoek: 31 okt 2022 23:03
- Actief als: particulier
Re: Importeren Renault Zoe
Renault Zoe Price Slashed In Portugal — ZE 40 Intens Flex Down To €17,560
https://cleantechnica.com/2017/02/26/re ... a%29&CZwDw
Het reclamespotje waarin Renault met €17,560 adverteerd.
https://cleantechnica.com/2017/02/26/re ... a%29&CZwDw
Het reclamespotje waarin Renault met €17,560 adverteerd.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 21 jun 2017
- Laatste bezoek: 21 jun 2017 23:59
- Actief als: particulier
Re: Importeren Renault Zoe
Ik ben al enige tijd op zoek naar een van de eerste modellen van de Zoë en nu ook in Frankrijk aangezien het erg veel geld scheelt om er een te importeren. De vraag waar ik al lange tijd mee zit is wat de kosten zijn om het oude 22 KwH uur accupakket te vervangen voor het nieuwe 44 KwH accupakket. Ik weet wel dat het mogelijk is omdat ik daar al meerdere keren over heb gehoord en dit werd ook vermeld bij FullyCharged.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 4
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 02 jun 2014
- Laatste bezoek: 31 okt 2022 23:03
- Actief als: particulier
Re: Importeren Renault Zoe
Waarom dan niet direct een 44 KwH Zoe importeren? over een maand zijn de in januari verkochte Zoe's in Frankrijk een half jaar oud en mogen deze het land uit met x aantal km. Ik ga er vanuit dat die straks ook in Purmerend worden aangeboden..
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: Importeren Renault Zoe
Plus: er is volgens mij nog geen een auto omgebouwd // de details zouden begin april worden bekend gemaakt // van meerdere kanten en landen hoor je "discouragement" en de suggestie om in te ruilen. // ook gerucht dat er een limiet komt per land.
Kortom, ik zou niemand hier aanraden te rekenen op een ombouw. Als je het wilt en het lukt, top, maar dat is wat anders dan er op rekenen.
Kortom, ik zou niemand hier aanraden te rekenen op een ombouw. Als je het wilt en het lukt, top, maar dat is wat anders dan er op rekenen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut