Paar vraagjes over mijn R25 V6i

Stel hier de vragen die specifiek met Renault 25 techniek te maken hebben
Plaats reactie

Topic author
irix
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Paar vraagjes over mijn R25 V6i

Bericht door irix »

Sinds vandaag ben ik de trotse eigenaar van een Renault 25 V6 injection uit '88.

Een paar vragen:

1: Ik vind uiteraard de sprekende boordcomputer een superfunctie, alleen ik snap de werking nog niet helemaal en vanuit de handleiding wordt het me nog niet duidelijk.
Er zitten 3 knoppen: een rondje met een streepje (aan/uit?), REP (ik meen wel of niet herhalen van bepaalde berichten) en DIS (uitschakelen van bepaalde berichten).
Ik wil graag alles horen, hoe vaker hij praat hoe beter, dus ook als ik eens de handrem vergeet of een deur ofzo, welke knoppen moet ik ingedrukt hebben om dit te horen te krijgen? Ik heb alles al geprobeerd maar hoor niets, wel berichten over de benzine die bijna op was dus hij doet het wel.

2: Als de motor goed warm is komt er rook voor uit, maar ik kan niet lokaliseren waar precies vandaan. Als de fan aanslaat zie je de rook niet meer en verder rijdt hij prima. Het is witkleurige rook, een klein beetje (recht in het midden, helemaal voor uit de kap komt het). Wat zou dit kunnen zijn? Hij heeft wel een half jaar zo goed als stil gestaan, zou het hier mee te maken kunnen hebben? Dit was toen er nog zo'n 4 liter benzine in zat trouwens, daarna heb ik getankt maar heb er verder niet meer op gelet. Je ziet het ook alleen als je stil staat en de motor draait, als ik de motor uit zet is het over.

3: In de handleiding staat dat ik Superplus moet tanken met een octaangehalte van 98, maar de garage waar hij vandaan komt zegt dat er euro 95 in moet. Wat is juist?

4: Van de centrale deurvergrendeling wil de passagiersdeur slotknop niet helemaal naar beneden, de deur is dan ook nog gewoon te openen. Ik kan hem wel met de hand dicht doen. Ik neem aan dat dit gewoon wat stroef gaat, hoe kan ik dit het makkelijkste oplossen?

5: Ik wil er een radio inzetten die ik al had van mijn vorige auto, dat is er een met SD kaarten en Bluetooth (een Clarion). Ik weet dat ik een verloopplug nodig heb en die heb ik ook gevonden. Moet de Equalizer er dan ook uit en heb ik dan echt helemaal niets meer aan de display en stuurbediening?

Meteen een behoorlijk aantal vragen, ik weet het, maar ik wil hem graag helemaal hebben zoals ik wens ;)

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
Actief als: particulier

Re: Paar vraagjes over mijn R25 V6i

Bericht door Rossy »

irix schreef:Sinds vandaag ben ik de trotse eigenaar van een Renault 25 V6 injection uit '88.

Een paar vragen:

1: Ik vind uiteraard de sprekende boordcomputer een superfunctie, alleen ik snap de werking nog niet helemaal en vanuit de handleiding wordt het me nog niet duidelijk.
Er zitten 3 knoppen: een rondje met een streepje (aan/uit?), REP (ik meen wel of niet herhalen van bepaalde berichten) en DIS (uitschakelen van bepaalde berichten).
Ik wil graag alles horen, hoe vaker hij praat hoe beter, dus ook als ik eens de handrem vergeet of een deur ofzo, welke knoppen moet ik ingedrukt hebben om dit te horen te krijgen? Ik heb alles al geprobeerd maar hoor niets, wel berichten over de benzine die bijna op was dus hij doet het wel.
De eerste knop is inderdaad voor het aan of uit schakelen van de spraakcomputer, de knop REP (repeat) is om de opgeslagen meldingen te herhalen en de knop DIS (discrete) is om de computer alleen de noodzakelijke meldingen te laten geven.
De meldingen die gegeven worden zijn bijvoorbeeld wanneer de lampen nog aan staan, wanneer de benzine bijna op is of wanneer er een andere storing mbt de motor optreedt.
Niet alle fouten worden door de computerstem gemeld.
Er is een mogelijkheid om alle mogelijke storingen te laten omroepen, alleen weet ik niet hoe die te activeren is.
irix schreef:2: Als de motor goed warm is komt er rook voor uit, maar ik kan niet lokaliseren waar precies vandaan. Als de fan aanslaat zie je de rook niet meer en verder rijdt hij prima. Het is witkleurige rook, een klein beetje (recht in het midden, helemaal voor uit de kap komt het). Wat zou dit kunnen zijn? Hij heeft wel een half jaar zo goed als stil gestaan, zou het hier mee te maken kunnen hebben? Dit was toen er nog zo'n 4 liter benzine in zat trouwens, daarna heb ik getankt maar heb er verder niet meer op gelet. Je ziet het ook alleen als je stil staat en de motor draait, als ik de motor uit zet is het over.
Misschien een heel klein lek in de radiateur of was het toch gewoon wat achtergebleven vocht?
Houdt het peil van de koelvloeistof en ook de olie een tijdje in de gaten, dan zie je het snel genoeg.
irix schreef:3: In de handleiding staat dat ik Superplus moet tanken met een octaangehalte van 98, maar de garage waar hij vandaan komt zegt dat er euro 95 in moet. Wat is juist?
95 is in dit geval voldoende.
irix schreef:4: Van de centrale deurvergrendeling wil de passagiersdeur slotknop niet helemaal naar beneden, de deur is dan ook nog gewoon te openen. Ik kan hem wel met de hand dicht doen. Ik neem aan dat dit gewoon wat stroef gaat, hoe kan ik dit het makkelijkste oplossen?
Probeer het rechter deurslotmechanisme eens schoon te maken en te smeren.
Dit door voldoende kruipolie in het slotmechanisme te spuiten.
Helpt dit niet voldoende, dan zit er niets anders op dan het slotmechanisme uit te bouwen en buiten de auto schoon te maken en eventueel te vervangen voor een ander.
irix schreef:5: Ik wil er een radio inzetten die ik al had van mijn vorige auto, dat is er een met SD kaarten en Bluetooth (een Clarion). Ik weet dat ik een verloopplug nodig heb en die heb ik ook gevonden. Moet de Equalizer er dan ook uit en heb ik dan echt helemaal niets meer aan de display en stuurbediening?
Wanneer de equalizer een geheel is met de radio (dubbel din radio, werd in de 25 toegepast), dan gaat die ook mee.
Dan houdt je dus een dubbel formaat radiogat over.
Je kan van een 25 op de sloop een scheidingsbalkje en een radio opvulbakje halen en die in je radiogat plaatsen, dan past je Clarion radio er wel in.
Display en stuurbediening zullen hoogstwaarschijnlijk vervallen tenzij jouw radio een mogelijkheid heeft om een interface aan te sluiten waarmee deze functies behouden blijven.
Ook moet er dan een interface beschikbaar zijn voor jouw auto (wat ik eigenlijk niet meer verwacht).
irix schreef:Meteen een behoorlijk aantal vragen, ik weet het, maar ik wil hem graag helemaal hebben zoals ik wens ;)

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Kan ik me voorstellen, het is tenslotte je eigen auto :wink:

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mark en ivonne
lid
lid

95/98

Bericht door mark en ivonne »

als het boekje 98 voorschrijft doe dat dan ook
88 is toch fase 1 ik gooide bij mijn 86er een lood vervanger was ook een v6 volgens mij is superplus 98 loodhoudend en euro 95 niet
en witte rook is gewoon een lek in je koelsysteem goed kijken waar het vandaan komt en aanpakken
r19 cabrio 16v 1993 laguna 1.6 16v rte 1999 g3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
irix
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door irix »

Superplus is met loodvervanger, volgens mij mag er helemaal geen lood meer in benzine zitten. De literprijs scheelt toch behoorlijk en superplus is niet overal te krijgen, dus hier zal ik nog van wat meer mensen advies in willen.

De rest ga ik morgen eens rustig bekijken en ik hoop dat iemand me nog kan helpen met de sprekende boordcomputer want ik wil alles horen :P

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

§teven
lid
lid
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 04 jan 2024 20:52

Bericht door §teven »

Als je een katalysator onder de auto hebt zitten: geen benzine met loodvervanger tanken!

Verder:

Euro95 is benzine met octaangetal 95
Super98 is ongeloode benzine met octaangetal 98
Superplus98 is ongelode benzine met octaangetaal 98 (bij zeer weinig tankstations nog te verkrijgen)

(kijk hier even voor octaangetal: http://nl.wikipedia.org/wiki/Octaangetal)

De "luxe" benzines van de grote fabrikanten (BP heeft Ultimate, Shell heeft VPower en Total heeft Excellium) zijn eigenlijk de Super98-benzines, met hier en daar wat addatieven voor nog betere verbranding en minder uitstoot.

Het maakt dus eigenlijk niet uit of je er 95 of 98 ingooit, als je maar even oplet met de loodvervanger. Er wordt weleens beweerd dat je auto zuiniger rijdt met 98 ipv 95, en dat je motor er beter of soepeler van loopt. Ik gooi tegenwoordig alleen nog 98 in mijn 25 en hij rijdt inderdaad ietsje zuiniger.
La Renault 25, une voiture à vivre...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
irix
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door irix »

Ik meen gelezen te hebben dat de '88 uitvoeringen nog geen katalysator hebben, maar als Euro 95 ook werkt dan gebruik ik lekker Euro 95. Ik denk dat met wat ik rijd (echt niet veel) de literprijs niet opweegt tegenover de besparing in verbruik.
Ook zou ik 10km om moeten rijden om 98 te tanken wat de besparing ook weer te niet doet. Wellicht kom ik als je echt gaat rekenen gelijk uit, maar het is een hoop meer gedoe.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

§teven
lid
lid

Bericht door §teven »

Dan gewoon lekker 95 erin gooien.

Ik wil geen mensen hier "wegkapen", maar op www.renault25forum.nl kun je ook terecht voor vragen, hulp en vaak ook onderdelen. Volgens mij komen hier niet zo heel veel 25-rijders en het zijn er al niet zoveel meer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
irix
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door irix »

Daar had ik al gekeken, alleen wordt daar ongeveer 1x in de maand gepost en hier wat vaker, vandaar ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

§teven
lid
lid

Bericht door §teven »

Daar wordt toch wel iets vaker gepost dan 1 X per maand hoor. En sowieso vaker dan hier in het 25-gedeelte, maar dat terzijde.

Kwam daar nog een leuk plaatje tegen met meldingen van de spraakcomputer, schijnt niet helemaal compleet te zijn:

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
irix
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door irix »

Als ik op de REP toets druk zegt hij iets anders, iets van vehicle functions under surveillance.
Toch nog eens verder prutsen, zo moeilijk kan het niet zijn met 3 knopjes en fuel level low heb ik al wel gehoord.

WD40 heeft het niet helemaal sluiten van de portierknop verholpen. Zelfde probleem bij de knop aan de bestuurderskant, maar dan achter. Dat komt dus allemaal wel goed ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

§teven
lid
lid

Bericht door §teven »

Geweldig spul, ligt ook standaard bij mij in de auto. 8)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Mathijs
Donateur
Donateur
Laatste bezoek: 12 jun 2025 15:25
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

irix schreef:Als ik op de REP toets druk zegt hij iets anders, iets van vehicle functions under surveillance.
Toch nog eens verder prutsen, zo moeilijk kan het niet zijn met 3 knopjes en fuel level low heb ik al wel gehoord.

WD40 heeft het niet helemaal sluiten van de portierknop verholpen. Zelfde probleem bij de knop aan de bestuurderskant, maar dan achter. Dat komt dus allemaal wel goed ;)
Als er niets te herhalen valt, dan krijg je inderdaad die standaard melding.
Om alle meldingen te krijgen, moeten alle knopjes 'omhoog' staan (dus geen enkele ingedrukt)

Weet niet hoe het met de 88-er is, maar met de latere modellen, wanneer je je lichten liet branden, hoorde je geen stem, maar een ding-dong of ander geluid (afhankelijk of er een Duitse of Engelse spraakcomputer inzat). Drukte je dan op de REP knop, dan hoorde je wat er aan de hand was (Lights are ON, of de Duitse, met een echte luide stem, LEUCHTEN BRENNEN NOCH! )

Die motortjes van de vergrendeling worden na verloop van tijd steeds zwakker en zwakker. Mooi dat je dat hebt weten op te lossen met WD40, maar op een bepaald moment zal die niet meer gaan.
Deze zijn met wat knutselwerk te vervangen door standaard motortjes (behalve linksvoor, want daar zit de 'commando' unit (nou ja, ook weer niet helemaal waar))
Zie hiervoor : [INFO] Centrale Vergrendeling unit vervangen (Voordeur)

Kijk eens achter je waterpomp, daar kan een stukje rubberslang zitten die overgaat in een metalen pijp. Doorgaans is het rubber daar wat vergaan, of zit de sluiting niet helemaal goed klemvast. Daar willen ze nogal eens wat koelvloeistof lekken, wat dan op het warme blok tussen beide cilinderrijen komt en verdampt.

Oja, ik tankte altijd 98, haalde je net wat meer kilometers uit één liter, en de motor liep gewoon mooier.
Kwam er eigenlijk op neer, dat 98 aan de pomp duurder was, maar per kilometer net iets goedkoper.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut