Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Schakel uw ad-blocker uit om onze website te blijven gebruiken.
hallo, na weer een multiriemdebacle vandaag weer een nieuwe riem gelegd. Maar het valt me op dat er een gladde rol is waar de ribben overheen lopen. En als dat niet hoort, dan moet de riem duidelijk wat langer zijn dan de 1750mm die ik er nu al voor de 3e keer heb opgelegd.
Heeft iemand toevallig een plaatje/schema/verduidelijking? Google begrijpt me weer eens niet...
Overigens doet het karretje het goed, dus echt fout kan ik het niet gedaan hebben.
Wat gebeurd er met de riem,enkel eraf lopen of beschadigd deze ook?
Riem hoort waar mogelijk overal in de groeven te liggen 'van de motor af',ligt deze wel in lijn? Geen zwaar draaiende onderdelen,speling?
Dat de riem met de groeven over een gladde rol gaat klopt.
Plaatje van google:
Screenshot_2017-07-31-11-37-02.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Thanks mechanic!
Ik weet dat alles eerst op speling ed gecontroleerd moet worden. Heb ik ook gedaan. Nergens problemen. De vervangen multiriem is er door twee ANWBers opge..rold. Ze wilden toen de spanner niet terugklappen omdat ze mijn aanwijzingen maar raar vonden. Ikzelf heb em met steek 13 en een M4 teruggezet. Omdat ik de oude riem goed wilde nakijken heb ik en heel eraf gehaald. Er zitten nog maar 3 hele ribben op, 1 is zwaar beschadigd en 1 is volledig weg. Bedankt ANWB. Door dat gedoe hebben ze een half jaar geleden toch een nieuwe riem beschadigd. De riem daarvoor is door een Renault garage gemonteerd, "tegen" het blok aan. Briljant toch?
Zelf doen is blijkbaar toch beter....
Er zijn ook riemen die je erop moet rollen met een speciaal hulpstukje van Gates bv.
Maar ik maak toch altijd even de spanrol los en na plaatsen vd riem spannen en nadat de motor een minuut of 5 gelopen heeft even de spanning checken.
Deze motor heeft een automatische spanner (veer),deze ontspan je inderdaad dmv sleutel 13mm. Voor de makkelijkheid zit er in een nieuwe spanrol een blokkeerpin,gebruik je de oude rol nog een keer kun je hier zoals de ts deed een ander voorwerp in steken zodat je de riem met 2 handen kunt monteren.
Het hulpstuk is bij deze motor,en zover ik weet bij de meeste gangbare rn modellen niet nodig. Bij bijv strechtbelts is dit zeker nodig wil je schade voorkomen,oudere rn modellen hebben deze niet.
Meestal komt het niet voor dat de riem eraf loopt en monteer je een complete set incl rollen,daar is spanning meten eigenlijk niet nodig ivm automatische spanrol. Goed controleren of de riem recht licht is aan te raden.
Nou, bij mij zit er geen blokkeerpin in, maar wel twee verrekte handige gaatjes voor een M5. Maar die had ik niet, dus M4 genomen omdat je toch mot roeien met de multiriemen die je hep. :-p
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Ik ben opzoek naar ervaren renault monteur regio noord brabant om onze 2e auto (renault scenic II 2.0 16V) aandrijfassen te vervangen. Ik lever als het mogelijk is de aandrijfassen zelf. Alvast bedankt.
hallo
bij mij is de snelheidsmeter uitgevallen :(
twee weken terug week op de snelweg was die opeens onderin, na wat kilometers was die er weer.
vorige week was die weer even weg.
zaterdag ben ik aan het zoeken geweest naar de sensor achter op de...
Al enkele jaren in het bezit van mijn Renault Scenic RX4 2.0 16V.
Sinds vorige week deed ineens mijn centrale deurvergrendeling het niet meer. Nieuwe CR1620 batterij geplaatst. Lampje knippert wel op de afstandsbediening, auto gaat...
Scenic 1 phase 2 van 2001
Snelheidsaanduiding en km teller valt soms spontaan uit ,en komt weer terug.
als die uitvalt reageert de motor ook wat minder soepel.
heb geen opnemer op de bak, dus daar zit het probleem niet.
Het signaal komt via het ABS...
Hallo ik heb sinds kort een clio 2 ph 2 2005 een 1.4 16v.Hij kraakt behoorlijk in de voorwielophanging en ik voel speling aan voorwiel in verticale richting en ook links - rechts, dus ik denk zowieso fuseekogel en stuurkogel. Als ik op kenteken zoek...
Hierbij verkoopt de school een Laguna voor onderdelen.
Motor is perfect in orde en start direct.
De koppeling is eruit geweest maar werkcilinder afgebroken.
Lederen interieur en slechts 110500 km...