Laden blijft hangen op 99%

Plaats reactie

Topic author
tijl
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Laatste bezoek: 08 apr 2024 11:49
Actief als: particulier

Laden blijft hangen op 99%

Bericht door tijl »

Hallo, ik ben sinds 2 maanden een tevreden ZOE rijder. Voor de meeste kwaaltjes heb ik (o.a. op dit forum) een oplossing kunnen vinden of ermee leren leven, maar over het volgende probleem heb nog weinig tot niets kunnen vinden.

Het laden lijkt nooit te stoppen omdat de batterij niet verder dan 99% lijkt te gaan. Dit is zeer vervelend als je aan een laadstation oplaadt waar je per tijdsduur betaalt en je langere tijd weg bent (bijv. overnachting, uitstapje, evenement,...). De lader is gedurende die hele tijd ook onbeschikbaar voor andere gebruikers omdat de stekker vast zit aan het stopcontact zolang het laden niet beëindigd is.

Ik heb hier en daar al gelezen dat de laatste procent lang kan duren, maar zelfs na uren is het laden (op 22kW) nog steeds bezig op 99%.
De enige keer dat ik 100% heb bereikt is op een gewoon 220V stopcontact thuis. Maar de 2 andere keren dat ik dit gedaan heb is het ook nooit tot 100% gekomen.

:?: Weet iemand wat ik hier tegen kan doen? Of is er een mogelijkheid om het systeem in te stellen dat het laden stopt bij 99%?
Bedankt alvast! :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42

Re: Laden blijft hangen op 99%

Bericht door zoe2goe »

Eerder stoppen is niet mogelijk. Zolang de auto is aangesloten en niet vol, probeert ze te laden

99% naar 100% is balanceren van de cellen. Onder normale omstandigheden kan dat wel eens lang duren, maar zeker als je gewend bent om vaak (zeg eens méér dan een keer per twee weken) tot 100% te laden dan mag het de tussenliggende keren niet lang duren.

Er is nieuwe software beschikbaar voor ten minste een deel van de auto's om specifiek dit probleem aan te varen, alhoewel dat volgens mij met name om de wat oudere auto's gaat. Terug naar de dealer is daarom het devies.

ps: Het is altijd handig om even aan te geven wat voor model auto je hebt (22 / 41 kWh batterij, Q of R motor).
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
tijl
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door tijl »

Dan zal ik eens bij een Renault garage binnenspringen.
Ik rij met een Q210 , geproduceerd in dec 2013 (in verkeer gebracht in 2014). Met 22 kWh batterij.
Ik zal het resultaat hier posten.
Bedankt voor de snelle reactie! :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

2013 Q210 heeft vrijwel zeker genoemd software issue. Fatsoenlijke dealer weet er van, staat zelfs in een interne "trouble shoot" sheet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
tijl
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door tijl »

Net dichtstbijzijnde Renault garage gebeld voor een afspraak. Ze hebben daar nagevraagd maar een dergelijke software update is hen onbekend. Ze zouden het ter plekke bekijken, maar dan zou ik de wagen een hele dag moeten laten staan bij hun :shock:
Ik heb 2 maanden geleden ook diezelfde dealer gebeld met 2 doodeenvoudige vragen over opladen en overdracht huurcontract van de accu. Maar niemand wist daar van iets. Had toen al de indruk dat ik er meer van af wist dan zij zelf, terwijl ik de wagen toen nog maar enkele dagen had :?
Beter maar naar een andere Renault garage binnen gaan? Heeft die troubleshoot fix een naam ofzo? Dan kan ik hen wat op weg helpen indien nodig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

Niet alle Renault dealers zijn ZE dealers. En zelfs binnen de ZE dealers zijn er best wel kwaliteits-verschillen. Als je bij een ZE dealer bent geweest en je hebt bovenstaand antwoord gekregen dan is het niet best. Als het geen ZE dealer was zou ik die opzoeken. Ik denk dat als je aangeeft waar je ongeveer woont er wel wat suggesties worden gedaan.

Omdat ik de update zelf nog niet heb gehad weet ik niet het software versienummer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 06 apr 2025 09:02
Contacteer:

Bericht door Sordone »

Hier is de BMS update uit het RZOC forum.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 van December 2014 tot Oktober 2024, verkocht met 196K km (Soh 90%).
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

Very nice Sordonne!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
tijl
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door tijl »

De Zoe staat meestal in Hasselt (België). Ik heb op de Renault site gefilterd op 'Expert Elektrische Voertuigen (Z.E.)', en jawel, diezelfde dealer wordt als "expert" vermeld :lol: Experten die o.a. niet weten of je de Z.E. pass in het buitenland kan gebruiken en welk bedrijf de leasing van de accu's doet (voor overdracht huurcontract). Basic info toch... Vraag me af of ze al een Zoe van dichtbij hebben gezien. Het leukste heb ik nog niet verteld, maar dat wordt wat off-topic.

Bedankt Sordone! Hiermee zal het toch al veel vlotter gaan.

Ik ben nog vergeten te vermelden dat na volledig opladen (tot 99%), het aangegeven batterij niveau onmiddellijk zakt naar 88%. Ik dacht dat dit met slijtage van de batterij te maken had, maar misschien is dat wel gerelateerd aan dit probleem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25

Bericht door PieterZoe »

Tijn, ik zou dit probleem absoluut melden onder garantie bij de ZE dealer. De batterij SOC mag niet meteen teugzakken. Het mag incidenteel een keer voorkomen als je net voor het laden wat onzuiniger hebt gereden maar het mag niet structureel het geval zijn. De Zoe uit 2013 heeft 5 jaar garantie op de gehele elektrische aandrijflijn dus die software update moet zonder kosten voor je uitgevoerd worden

Sent from my SM-N910F using Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25

Bericht door PieterZoe »

(Tijn = Tijl. excuses )

Sent from my SM-N910F using Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
tijl
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door tijl »

Ben bij Renault de software update onder garantie laten uitvoeren (duurde een uur) en beide problemen zijn opgelost :clap: Laadt tot 100% en batterij niveau zakt niet meer onmiddellijk, maar geleidelijk.
Andere kenmerken:
- De aangegeven range is ook zo'n 20 a 30 km hoger. Maar heb nog niet gecontroleerd of dat effectief ook zo is. Heb de indruk dat het batterij niveau ook minder snel zakt gedurende een hele ontladingscyclus.
- Van 99% naar 100% duurt nog steeds een uur (op gewoon stopcontact), op een lader van 11 kW heb ik 10 minuten zitten laden op 99% maar ging niet naar 100% (waarschijnlijk duurt dit nog langer). Maar nu gaat hij tenminste naar 100 % :thumb:

Bedankt iedereen voor de uitleg en advies!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut