welke bobine
Forumregels
-
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef (zoveel mogelijk) informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef (zoveel mogelijk) informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 18 mar 2024 20:31
- Actief als: particulier
welke bobine
Hallo . vanmorgen op weg naar mijn werk . bij het stoplicht ging de motor ineens onregelmatig lopen . heb uit een ver verleden een monteurs achtergrond . wist dus ook direct dat hij op 3 cilinders liep .was bekend met het verhaal dat de bobine bij deze auto's een renault scenic 1.6 16V uit 2002 vaak voor problemen zorgt . ben naar mijn werk gereden . en in de loop van de dag wat rond gebeld . voor wat informatie .. en tot de conclusie gekomen het moet wel de bobine zijn . gelijk bij A parts . een bobine besteld op kenteken ( 70-jl-bl ) en op het werk laten bezorgen . dus ik heb al een nieuwe . maar !!!! ben op het net een beetje aan het spitten . om te kijken waar hij precies zit . en hoe ik hem moet vervangen . en heb het idee dat ik de verkeerde bobine heb . ik heb nl 1 bobine . min of meer een vierkant kastje met 4 schroef/bout bevestigingen . 1 stekker aansluiting en uiteraard 4 bougie aansluitingen . en ik lees op internet het afgelopen uur dat ik waarschijnlijk 4!!! losse bobines heb. heb op kenteken gezocht op andere auto onderdelen sites . en die geven allemaal die zeg maar balpen modellen aan . ik weet het niet meer . op internet kom ik ook niet echt verder .. wie kan mij ( op weg ) helpen . Leo .
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 5
- Laatste bezoek: 22 mei 2025 19:41
Re: welke bobine
Elke 1.6 16v k4m motor heeft 4 losse 'penbobines',jou auto dus ook.
Je kunt uitsluiten welke defect is,dan is de diagnose ook compleet. Best is om dan 4 nieuwe te bestellen. Deze zijn op véél websites te koop,voor véél verschillende prijzen.
Je kunt uitsluiten welke defect is,dan is de diagnose ook compleet. Best is om dan 4 nieuwe te bestellen. Deze zijn op véél websites te koop,voor véél verschillende prijzen.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
https://www.atp-autoteile.de/de/product ... bzündspule
Een dergelijke prijs had ik ook voor mn scenic,werkten prima. Duurt wel ff voor je ze binnenhebt,afhankelijk hoe je betaald.
Overigens als een materialenzaak niet weet welke bobine je hebt,vooral bij dit type die bij bosjes sneuvelen,zegt dat wel wat.
Een dergelijke prijs had ik ook voor mn scenic,werkten prima. Duurt wel ff voor je ze binnenhebt,afhankelijk hoe je betaald.
Overigens als een materialenzaak niet weet welke bobine je hebt,vooral bij dit type die bij bosjes sneuvelen,zegt dat wel wat.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
dus wat ik al vermoede is juist. toch de verkeerde bobine . gaat zaterdag gelijk A parts bellen . dit soort zaken mogen eigenlijk niet gebeuren . had gehoopt morgenmiddag een kerstboom te kunnen gaan kopen . dat zie ik nu niet meer gebeuren . het weekeinde geen auto . en maandag op de fiets naar mijn werk . dan zij de automaterialen zaak . service is prima maar dit is zwaar kl.ten. laat wel weten wat hun reactie is .en mechanic bedankt voor de snellen reactie . zo zie je maar weer waar een forum niet goed voor is .
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Posts in topic: 6
- Laatste bezoek: 29 jan 2018 16:59
Hoi,
http://www.renault-bobine.nl
€75,- voor 4 bobines
zelfde dag va bestellen versturen ze, volgende dag in huis.
Kan ook afhalen in weekend/avond/overdag etc
gr,
Johan
http://www.renault-bobine.nl
€75,- voor 4 bobines
zelfde dag va bestellen versturen ze, volgende dag in huis.
Kan ook afhalen in weekend/avond/overdag etc
gr,
Johan
Hide post links |
-
Topic author - Lid
zou nog even melden hoe het was afgelopen ...A parts gebeld kreeg een andere medewerker ( Xander ) dat ik de verkeerde bobine had gekregen lag aan het feit dat ik blijkbaar een overgangs model heb auto van 2002 met de motor van model 2003 . 2002 enkele bobine . 2003 4 penbobines ???? het zal wel . hij is voor mij gaan bellen . en ik kwam uiteindelijk bij Brezan in Ridderkerk terecht . A parts had een scherpe prijs voor mij bedongen 170 euro voor 4 Bosch bobines . gelijk maar 4 NGK bougies er bij genomen die vond ik wel duur 6.50 euro per stuk . al met al was ik 192 euro kwijt . ipv 50 euro voor de enkele bobine . had ze opgehaald met de auto van een vriend . vond op 3 cilinders naar Ridderkerk rijden niet verstandig . heb ook de link bekeken met die duitse site . 4 pen bobines voor ik meen 50 euro met 3 jaar garantie . scheelt een hoop geld . en als ik de tijd had gehad had ik het misschien wel gedaan . maar heb de auto nodig en het moest dus gelijk geregeld worden . alles er direct ingezet en hij loopt weer als een zonnetje . en dan toch nog een kerstboom wezen halen 2.50 m lang . en hij ging er helemaal in met de klep dicht . leve de scenic . al met al en ondanks die 200 euro ben ik blij dat ik weer kan rijden . toch wel koud op de fiets .
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Eind goed al goed..
Het verhaal van overgangsjaar is flauwekul,elke 1.6 16v k4m heeft penbobines,uit '99 of 2008 maakt niet uit.
De oudere 1.6 8v k7m heeft een enkel bobineblok.
Het verhaal van overgangsjaar is flauwekul,elke 1.6 16v k4m heeft penbobines,uit '99 of 2008 maakt niet uit.
De oudere 1.6 8v k7m heeft een enkel bobineblok.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Je hebt nu dus 3 reserve bobine's die je in de achterbak kunt bewaren voor het geval dat.
Een bobine gaat stuk als de bougie's versleten zijn, dan worden de bobine's zo heet dat ze kortsluiten inwendig.
Dus op tijd bougies vervangen zal het kunnen voorkomen.
mvg WillemS
p.s. dat gedoe met de bobine's is eigenlijk al voorbij hoor, dat waren SAGEM's
Een bobine gaat stuk als de bougie's versleten zijn, dan worden de bobine's zo heet dat ze kortsluiten inwendig.
mvg WillemS
Hide post links |
-
- repeating visitor
WillemS schreef:Je hebt nu dus 3 reserve bobine's die je in de achterbak kunt bewaren voor het geval dat.
mvg WillemS
Niet helemaal waar, ook al zijn de bougies goed, dan kunnen de bobines nog steeds stuk gaan.
En het probleem met de bobines is niet verholpen, dit blijf terug komen bij oudere auto's
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
De 'oude' bobines zoiezo niet weggooien!
De eerste lichting met de blauw/grijze kop zijn bijna allemaal al vervangen. Bij de dealer zijn al jaren bobines te koop met een 'groene' sticker bovenop,die heb ik nog niet stuk gezien.
De imitatie bobines gaan ook lang mee,en ook lang garantie. Bougies elke 60.000km volgens rn,voor een dhz monteur best ieder jaar wisselen. Minimale kosten,zelf jaarlijks de goedkoopste bougies van €1,00-€1,50 per stuk.
De eerste lichting met de blauw/grijze kop zijn bijna allemaal al vervangen. Bij de dealer zijn al jaren bobines te koop met een 'groene' sticker bovenop,die heb ik nog niet stuk gezien.
De imitatie bobines gaan ook lang mee,en ook lang garantie. Bougies elke 60.000km volgens rn,voor een dhz monteur best ieder jaar wisselen. Minimale kosten,zelf jaarlijks de goedkoopste bougies van €1,00-€1,50 per stuk.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
@JDK, Het bobine probleem is wel verholpen Renault verkoopt alleen nog goede, ze hebben nu wel voldoende lesgeld betaald.
De bobine's raken ook wel defekt doordat er lekwater in de schacht komt door een overlopende of lekke paravan. Ook een lekkend ruitensproeier slangetje kan een oorzaak zijn.
De bobine's raken ook wel defekt doordat er lekwater in de schacht komt door een overlopende of lekke paravan. Ook een lekkend ruitensproeier slangetje kan een oorzaak zijn.
Hide post links |
-
- repeating visitor
Hoi,WillemS schreef:@JDK, Het bobine probleem is wel verholpen Renault verkoopt alleen nog goede, ze hebben nu wel voldoende lesgeld betaald.
Het probleem ligt niet in de bobine maar in het blok.
Renault erkend het probleem, dus zolang dit type blok nog in auto's ligt zal er altijd een bobine probleem voordoen.
Of je nou een bobine van €75,- of van €25,- erin zet, ze gaan beide een keer stuk in dat blok.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Renault wil je zeker een nieuwe wagen verkopen, LOL
Hide post links |
-
Topic author - Lid
de reactie van xander de medewerker van A parts begreep ik wel een beetje wilde zijn collega niet afvallen . en het overgangs verhaal . is natuurlijk een lul verhaal . maar hij heeft zijn best gedaan om het op te lossen en dat waardeer ik ..... bougies waren inderdaad niet best . en behoorlijk roestig . de scenic is 14 jaar oud en heeft 145.000 km glopen . wat ik er uithaalde waren originele Renault bobines . of het de eerste bobines of al een keer eerder vervangen bobines zijn weet ik niet . vindt achteraf wel dat de Bosch bobines dure jongens zijn . de door de forum leden geplaatste links geven prijzen aan van 50 en 75 euro . dat scheelt wel 100 euro . best wel veel . maar had er haast mee . en op internet speuren . bestellen . ontvangen . monteren . duurde mij te lang . had ik in de zomer waarschijnlijk wel gedaan . dan is het geen straf om op de fiets naar het werk te gaan . wist op het moment dat ik de bobines ging halen ook niet dat ze bij velen leveranciers veel goedkoper waren . en dacht eigenlijk ook wel een beetje dat de goedkopere bobines Chinese zooi was . wat naar nu blijkt niet helemaal waar blijkt te zijn . . gaat er wel van uit dat ik ze nooit meer hoeft te vervangen . rijd ook maar tussen de 6000 en 10.000 km per jaar . en wil volgend jaar of het jaar erop een scenic 2007 kopen . lees dat er bougies zijn van 1 /1.50 euro per stuk . dacht altijd dat ze zo rond de 3 a 4 euro waren . vond de NGK bougies daarom ook duur bij brezan . heb iets van 6.50 euro betaald . en heb het even nagekeken bij mister auto kostten ze de helft . .maar gedane zaken nemen geen keer . en ben blij dat ik weer kan rijden . wil bij deze de forum leden bedanken voor hun reacties . dit was mijn eerste actie op dit forum . en ik moet zeggen . dat ik er veel aan heb gehad . TOP .
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Mocht je weer onderdelen nodig hebben,zoek het www maar eens goed door.
Net even de administratie doorgebladerd,voor onze scénic betaalde ik €0,96 p/s voor een bougie en €9,95 per penbobobine. Het verzenden was gratis omdat de bestelling meer dan een x bedrag was.
Net even de administratie doorgebladerd,voor onze scénic betaalde ik €0,96 p/s voor een bougie en €9,95 per penbobobine. Het verzenden was gratis omdat de bestelling meer dan een x bedrag was.
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 09 dec 2018 12:11
Wat verkoopt Renault nu? Geen SAGEM meer? Beru?WillemS schreef:Het bobine probleem is wel verholpen Renault verkoopt alleen nog goede, ze hebben nu wel voldoende lesgeld betaald.
Hide post links |
-
- Lid
-
- Lid
Waar zit het probleem precies? De bobines in mijn K4M-720 zijn volgens mij al bijna 20j oud.JDK schreef:Het probleem ligt niet in de bobine maar in het blok.
Of je nou een bobine van €75,- of van €25,- erin zet, ze gaan beide een keer stuk in dat blok.

Als er echt een probleem is, wil ik die wel preventief gaan vervangen.
Hide post links |
-
- repeating visitor
Waar het precies aan ligt geeft Renault niet aan.
Wat ze wel zeggen is dat er blokken zijn waarbij regelmatig de bobines van kapot gaan.
Ik verkoop zelf deze bobines al ruim 5 jaar en niet 1 klant is terug gekomen met klachten.
Wat ze wel zeggen is dat er blokken zijn waarbij regelmatig de bobines van kapot gaan.
Ik verkoop zelf deze bobines al ruim 5 jaar en niet 1 klant is terug gekomen met klachten.
Hide post links |
-
- repeating visitor
Via deze website te bestellen:
https://jdk-bobine.nl
Hide post links |
-
- Lid
Komt dit bij Renault vandaan? Is dit van Beru?JDK schreef:Via deze website te bestellen:
Edit: ik snap natuurlijk dat die website niet van Renault is. Ik bedoel: welke fabrikant heeft die bobines gemaakt?
Hide post links |
-
- repeating visitor
Deze bobines komen rechtstreeks van de groothandel vandaan.Filemon schreef:Komt dit bij Renault vandaan? Is dit van Beru?JDK schreef:Via deze website te bestellen:
Edit: ik snap natuurlijk dat die website niet van Renault is. Ik bedoel: welke fabrikant heeft die bobines gemaakt?
Staat geen merk op.
Geloof mij, de bobines zijn van top kwaliteit.
4 stuks voor totaal €75,-
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in