Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Ik had ook een drama ontvangst. Bij het starten steevast “geen signaal” en soms om de halve minuut van dab naar fm. Extra massapunt hielp niet echt maar de update wel. Bij starten direct geluid en verspringt slechts nog sporadisch.
Frankko schreef:Ik had ook een drama ontvangst. Bij het starten steevast “geen signaal” en soms om de halve minuut van dab naar fm. Extra massapunt hielp niet echt maar de update wel. Bij starten direct geluid en verspringt slechts nog sporadisch.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Exact hetzelfde bij mij, na enkele weken nog steeds probleem
vrij
Het doel heiligt de middelen ofzo toch? Misschien is de update van nu al actueler dan de update toen ik hem deed begin september ofzo? Mij is verteld dat alleen de work around verbetering zou opleveren qua ontvangst. Jullie ervaren het via de update.
Vandaag bleek dus dat ik in Duitsland tot een heel eind voorbij Kleve een perfecte DR ontvangst heb, normaal was dit nog voor de grens al verdwenen. Deze fix werkt dus erg goed (in ieder geval met de 3.3.16)
Vanaf 1 juni 2017:
Talisman Estate 110 EDC Intense - Gris Cassiopee - Bose 8,7" met CarPlay - Pack Winter Intense - Easy Life Pack - Pack Cruising - (software 3.3.16)
Gister is mijn Talisman Estate bij de dealer geweest voor een aantal issues waaronder de slechte DAB ontvangst.
Dealer had de benodigdheden voor de aanpassing al in huis (massa punt) maar blijkt dat dit al was doorgevoerd bij mijn Taisman.
Volgens mij is deze 19 september 2017 uit de fabriek gerold.
Zijn er mensen met DAB ervaring waarvan de Talisman ook in deze periode of later is geproduceerd?
Ondertussen lees ik hier al heel wat ervaringen, en een mogelijke oplossing in het aanbrengen van extra massapunt + eventuele versterker, hetgeen ik in mijn openingspost al aanhaalde. Zijn de Belgische dealers op de hoogte ? Ondertussen heb ik ook het 'knipperende sfeerverlichting verschijnsel' , waarbij het eerste kwartier na het starten de linkerkant telkens harder dan wel zachter gaat branden, iets wat ik ook al eerder hier heb zien voorbijkomen. Als 'ie het niet heeft, kan ik het zelf uitlokken door de ventilator handmatig naar +5 te zetten, dan knippert 'ie weer een kwartiertje, alsof je al niet zot genoeg wordt van die miserabele radio-ontvangst. Om niet weer door de dealer gecounterd te worden met "luister naar een ander station" en "het is wachten op een update" had ik graag wat preventieve info gesprokkeld zoals "ja er is een update beschikbaar in België" en "er is een verbetering voor die radio-ontvangst beschikbaar". Voorts geef ik in de marge nog mee dat de Talisman een fantastische wagen is om in te rijden, doet alles perfect wat ik verwacht (behalve radio luisteren), mensen geven me complimentjes over een mooie snuit, diepe blauwe kleur, en die Bose produceert flink wat lawaai .... allemaal uit zo'n klein USB-stickje, want de radio ... die doet het maar amper. Het is ver gekomen, want de dagelijkse rit in de spits waarbij ik graag naar het nieuws wil luisteren ... dat doe ik op mijn gsm met oortjes in de auto. Prima ontvangst in de auto, en dan kan je tenminste het volledige nieuwsbericht inclusief het weer + de verkeersinformatie uit je eigen provincie horen.
Het antenne probleem is allang bekend. Nieuwe massa wordt gemaakt en bij de meesten is het dan goed. Je kunt toch naar je dealer gaan en hen daarop attent maken? Oplossen die handel
@ hvdb: Mijn talisman is 4-11 afgeleverd en de DAB+ ontvangst is droevig slecht. Ik lees hier echter bij nogal wat mensen over "omschakelen naar FM bij slechte ontvangst". Mijn radio doet dat in elk geval niet vanzelf. Of moet ik dat ergens aanzetten?
Kadjar TCe 160 GPF Intens - 2019
Talisman Zen Energy TCe 150 EDC - 2017-2019
Laguna 1.5 Dci Collection 2013-2017
hvdb schreef:Dealer had de benodigdheden voor de aanpassing al in huis (massa punt) maar blijkt dat dit al was doorgevoerd bij mijn Taisman.
Mag hij de onderdelen voor jouw aanpassing op mijn Talisman uit 2016 monteren, als ik er volgende week ben
Hij gaf al aan dat hij nog één talisman op de lijst had staan voor een R-link2 update, kon niet anders dan dat die voor jou moest zijn
Inmiddels is bij mijn Talisman de R-Link 2 update 2.2.18.590 geïnstalleerd. Ook de bouten van de ophanging zijn vervangen en de antenne aanpassing voor het massapunt is aangebracht. Bedankt @hvdb. Ik moet het wel zelf ter sprake brengen, maar toevallig had hij nog één liggen...
Sindsdien nauwelijks nog uitval van de DAB. Verder merk ik eigenlijk niets van de R-Link 2 update, behalve dat ik nu de nieuwste kaarten (2016-12) voor de navigatie zie staan in mijn toolbox. Staan inmiddels op een stick en eerdaags tijdens een rit(je) van plm 30 minuten maar even installeren.
Ondertussen is de auto binnen geweest voor jaarlijks onderhoud ( 20k ) , hij heeft een update gekregen maar buiten nog méér irritatie's met de Rlink ( USB-stick niet te vinden, slechts 1 song staat er volgens lijst, speelt 3x dezelfde song binnen het uur op random play ) , heeft de ontvangst er geen millimeter bij gewonnen. Dan maar zelf de koe bij de horens gevat, ik heb het binnenwerk van de kofferspoiler eruit gehaald, de antenne-aansluiting die met een drukknop tegen het glas van de achterruit zit, die heb ik eruit geklikt, ik heb 3m electriciteitsdraad 0.75mm² vanaf de linkerkant naar rechts en terug naar het midden gespannen , het uiteinde met plakband tegen het andere eind van de drukknop gekleefd, en de plastieken cover netjes terug dichtgewerkt. Dikke vette ontvangst , mijn vertrouwde FM ontvangst uit Schoten terug tot in Schiphol kunnen beluisteren, en digitale stations waar ik nog nooit van gehoord heb, zonder signaal verlies. Zoals Roger van Dobbit het altijd zegt ... wat je zelf doet, is altijd beter.
ik heb een gewone radio in de Talisman en heb ook slechte ontvangst van de FM, vooral radio1.
Jouw oplossing lijkt me het proberen waard. De draad had je eerst gestript voordat je hem spande?
Hoe heb jij de spoiler gedemonteerd? Is dit goed zelf te doen?
Is het mogelijk om alsnog een haaievin te monteren? Qua antenne aansluiting en zo? Niet wat je wil misschien maar elke dag ergernis vind ik ook niet fijn....
Ik heb aan de binnenkant de afdekking onder de spoiler losgehaald dit weekend (dit trek je zo los, met beleid) en druk je ook zo weer terug en dan zie je een plastic dopje zitten. In mijn geval was dat geen drukknop maar een afdekkapje, waaronder een draad zat gesoldeerd aan de opgedampte antennestroken bovenaan de achterruit (dit is bij een tourer). De andere kant van de draad gaat naar een kastje met een gele fakra aansluiting (antenneversterker vermoed ik) Ik heb een stuk draad van ca 1,5m heen en weer geleid onder de spoiler (meer draad kon ik er ook niet kwijt) en het uiteinde gestript en onder het kapje geduwd zodat het contact maakte. Zodat de bestaande achterruit antenne en het stuk draad beide als antenne kunnen functioneren. Maar ik kan niet zeggen dat ik een verbetering heb gemerkt. Ik zal het nog eens loshalen en wat foto's sturen.
Creatieve maar zinloze aanpassing. Een signaal ontvangst verbeteren is een beetje ingewikkelder dan een draadje verlengen. De antenne moet van een bepaald metaal gemaakt zijn met afscherming om geen ongewenste signalen op te pikken, daarnaast een zekere impedantie hebben en een lengte die matched met de golflengte van het radiosignaal wat je wilt ontvangen. Zomaar een draad verlengen is echt zinloos en zal in 99% van de gevallen alleen maar een negatieve invloed hebben.
Jan 2019 Espace V Initiale Paris TCE 225 EDC GPF Gris Titanium full options
Vertel jij dit even aan Renault? Uiteindelijk dampen zij gewoon een paar stroken op de achterruit in de beschikbare breedte van die ruit als antenne. Versterker eraan om het nog acceptabel te maken. Die antenne zit overigens nog steeds aangesloten. zodat ik.hopelijk alleen signaal.toevoeg. En nu wat experimwnteren met de lengte. En werkt het niet gaat het er gewoon weer af.
Draadlengte is het belangrijkste hier. Die moet volgens mij een kwart van de gewenste golflengte zijn. De golflengte bij 100MHz is ongeveer 3 meter. Een draad van 75 cm zou dus optimaal zijn. Halve golflengte mag ook, waardoor 1,5m ook een goede lengte zou zijn, maar dan moet je hem niet opvouwen of heen en weer leggen, wat lastig zal zijn in de spoiler. Impedantie en isolatie is alleen belangrijk voor een kabel naar de antenne toe. Materiaal is bijna altijd koper en dat is prima.
Zie hier de antenne setup. Duidlijk te zien hoe er een antenne is opgedampt op de ruit in de vorm van een brede lus en deze zit aan het kastje via een gesoldeerde draad. De losse zwarte draad die je heen en weer ziet lopen is dus van mij.
Idealiter zou ik een lus willen maken van 75cm breed en dan deze aan beide kanten met het aansluitpunt verbinden. Dus 1.5m totaal. Zit DAB oop op de 100Mhz ergens?.
Toegevoegd in 49 minuten 28 secondes:
Ik zie nu dat DAB op 175-230 Mhz zit.. Dat zou betekenen dat je een antenne van 37.5cm nodig hebt toch? (de helft)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
DAB+ zit in Europa inderdaad op band III (174-230 MHz). In Nederland zitten de landelijke zenders op kanaal 11C (220.352 MHz) en 12C (227.360 MHz). De regionale zenders gebruiken kanalen 6B (183.648 MHz) t/m 9D (208.064 MHz).
Wil je de perfecte antenne voor de landelijke DAB-zenders, dan moet die tussen de 63 en 65 cm lengte hebben.
Om de hele band te kunnen ontvangen, moet je een compromis maken en ergens tussen de 63 en 82 cm gaan zitten.
Edit: Je kunt inderdaad de helft ervan nemen als je een dipool-antenne wil maken (een middenaftakking).
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Nieuw op dit forum, heb aan mn eigen auto merk forum altijd veel gehad. Nu hier beland omdat mijn moeder op haar Captur uit 2015 een kapotte / afgebroken antenne. Dermate afgebroken dat resten erin zitten en ik de nieuwe antenne er...
Weet iemand hoe het in zijn werk gaat met de dagrijverlichting (drl)van een talisman estate intense uit 2016 ?
als het onderste gedeelte defect is , klopt het dat de strook in koplamp zelf het ook niet doet ?
zijn links en rechts apart...
na jaren de Laguna te hebben gehad nu de overstap gemaakt naar de Talisman.
nu vroeg ik mij af iemand weet waar ik een werkplaatshandboek kan vinden of aan kan schaffen.
ik ben benieuwd naar jullie reactie.
After updating Easylink, my wireless charger stopped working. Could someone assist me? Where can I find this function in DDT4All? Or is it just a coincidence?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaring als collega Talismanrijders met opvallend onderhoud. Olie verversen, banden en accu vervangen geloof ik wel. Ook ging het kort na de introductie veel over electronica. Maar wat nou als de volledige koppeling en...
Als audiojunky vind ik het bose systeem best leuk klinken.
Heeft voorzichzelf voldoende kracht en klinkt zuiver.
Enkel mis ik het laag enorm. Om die reden wil ik mijn externe subwoofer in de estate leggen.