Reparatie kachelweerstand Renault Scenic 1999 2ltr. Onderwerp is opgelost
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 2
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 11 dec 2011
- Laatste bezoek: 12 apr 2015 21:45
- Actief als: particulier
Reparatie kachelweerstand Renault Scenic 1999 2ltr.
Defecte beveiliging kachelweerstand:
Aangezien de luchtblower alleen in de hoogste stand functioneerde heb ik de artikelen in het forum over dit onderwerp, gelezen. Ik heb hier veel aan gehad. Wat telkens genoemd wordt is de lastige demontage van de luchtbuis direct boven de weerstand.
Na wat geworstel, de luchtbuis moet namelijk over twee nokken geschoven worden van het luchtklephuis helemaal rechts van het dashboard, bedacht ik de volgende truc: uiterst rechts van het dashboard boven de luchtklep bevindt zich een rechthoekig gat t.b.v. de montage van het bovendashboard. Steek hierin een schroevedraaier tot achter de kraag van de luchtpijp en met weinig inspanning wrik je de luchtpijp los.
Reparatie:
De thermische beveiliging, zilverkleurig buisje met el. aansluitingen, was doorgesmolten (open weerstand); controle d.m.v. ohmmeter. Het defecte onderdeel losgeknipt en nieuwe opgehaald bij een electronicazaak, kosten 1,85 Euro. Temperatuur aanduiding beveiliging was niet goed te lezen maar de verkoper dacht 192 grd C. Verkoper raadde af om dit onderdeel vast te solderen. Voor het bevestigen heb ik het metalen binnendeel v.e. kroonsteentje eruitgehaald en deze ook gehalveerd en hierin de omgebogen draden van de beveiliging gestoken en de verbinding vastgeschroefd, hierna werkte de blower weer perfect.
Aangezien de luchtblower alleen in de hoogste stand functioneerde heb ik de artikelen in het forum over dit onderwerp, gelezen. Ik heb hier veel aan gehad. Wat telkens genoemd wordt is de lastige demontage van de luchtbuis direct boven de weerstand.
Na wat geworstel, de luchtbuis moet namelijk over twee nokken geschoven worden van het luchtklephuis helemaal rechts van het dashboard, bedacht ik de volgende truc: uiterst rechts van het dashboard boven de luchtklep bevindt zich een rechthoekig gat t.b.v. de montage van het bovendashboard. Steek hierin een schroevedraaier tot achter de kraag van de luchtpijp en met weinig inspanning wrik je de luchtpijp los.
Reparatie:
De thermische beveiliging, zilverkleurig buisje met el. aansluitingen, was doorgesmolten (open weerstand); controle d.m.v. ohmmeter. Het defecte onderdeel losgeknipt en nieuwe opgehaald bij een electronicazaak, kosten 1,85 Euro. Temperatuur aanduiding beveiliging was niet goed te lezen maar de verkoper dacht 192 grd C. Verkoper raadde af om dit onderdeel vast te solderen. Voor het bevestigen heb ik het metalen binnendeel v.e. kroonsteentje eruitgehaald en deze ook gehalveerd en hierin de omgebogen draden van de beveiliging gestoken en de verbinding vastgeschroefd, hierna werkte de blower weer perfect.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Reparatie kachelweerstand Renault Scenic 1999 2ltr.
Handige Tip en een slimme oplossing



Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 4
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 08 jan 2012
- Laatste bezoek: 11 jan 2012 20:50
- Actief als: particulier
Re: Reparatie kachelweerstand Renault Scenic 1999 2ltr.
Beste Riebur,
Volgens mij heb ik hetzelfde probleem met de kachelweerstand. Ik verwachtte zo'n elektronische regelaar met een mosfet transistor maar nu blijkt er een 'analoge' weerstand met een thermische zekering (lijkt meer op een diode)
Is dit dezelfde regelaar?

Zo ja heb je dan dat oranje weerstand-ding vervangen?
Volgens mij heb ik hetzelfde probleem met de kachelweerstand. Ik verwachtte zo'n elektronische regelaar met een mosfet transistor maar nu blijkt er een 'analoge' weerstand met een thermische zekering (lijkt meer op een diode)
Is dit dezelfde regelaar?
Zo ja heb je dan dat oranje weerstand-ding vervangen?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 4
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 08 jan 2012
- Laatste bezoek: 11 jan 2012 20:50
- Actief als: particulier
Re: Reparatie kachelweerstand Renault Scenic 1999 2ltr.
Ik heb die thermische zekering losgeknipt en er staat op:
216KR1
7X02
Nu blijkt in de reeks van thermische zekeringen 216 de eerstvolgende waarde na 192 (graden C). Ik ga er van uit dat ik dan deze moet hebben.
216KR1
7X02
Nu blijkt in de reeks van thermische zekeringen 216 de eerstvolgende waarde na 192 (graden C). Ik ga er van uit dat ik dan deze moet hebben.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Reparatie kachelweerstand Renault Scenic 1999 2ltr.
Weet je nu zeker dat deze zekering defekt is?
Of is de weerstand defekt?
Meten is Weten
SUC6
Of is de weerstand defekt?
Meten is Weten

SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 2
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 11 dec 2011
- Laatste bezoek: 12 apr 2015 21:45
- Actief als: particulier
Re: Reparatie kachelweerstand Renault Scenic 1999 2ltr.
Beste Bartje,
Het is inderdaad dezelfde weerstand, best mogelijk dat de temperatuurindicatie 216 grd. C. van de smeltverbinding is, ik kon het niet meer lezen. Aanvankelijk dacht ik ook dat de stroom geregeld wordt door een Hexfet o.i.d. maar het gaat gewoon ouderwets. Overigens na een paar dagen hield de blower ermee op. Het viel nog niet mee om deze uit en in te bouwen aan alle kanten klem onder het dashboard en dan nog de werkhouding. Het had niet veel langer moeten duren dan was ik rijp geweest voor een inrichting.
Enfin de waaier van de motoras getrokken door de kunststof te verwarmen met een verfstripper, kunststof zet namelijk veel meer uit dan staal, vervolgens de collector netjes afgedraaid. Het draait nu weer perfect.
Het is inderdaad dezelfde weerstand, best mogelijk dat de temperatuurindicatie 216 grd. C. van de smeltverbinding is, ik kon het niet meer lezen. Aanvankelijk dacht ik ook dat de stroom geregeld wordt door een Hexfet o.i.d. maar het gaat gewoon ouderwets. Overigens na een paar dagen hield de blower ermee op. Het viel nog niet mee om deze uit en in te bouwen aan alle kanten klem onder het dashboard en dan nog de werkhouding. Het had niet veel langer moeten duren dan was ik rijp geweest voor een inrichting.
Enfin de waaier van de motoras getrokken door de kunststof te verwarmen met een verfstripper, kunststof zet namelijk veel meer uit dan staal, vervolgens de collector netjes afgedraaid. Het draait nu weer perfect.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 4
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 08 jan 2012
- Laatste bezoek: 11 jan 2012 20:50
- Actief als: particulier
Re: Reparatie kachelweerstand Renault Scenic 1999 2ltr.
Dank voor de reacties!
De thermische zekering is volgens mij wel stuk. Multimeter erop maar oneindige weerstand.
De kachelventilator bereiken is best lastig. Ondersteboven op de stoel hangen helpt maar is niet ideal.
De thermische zekering is volgens mij wel stuk. Multimeter erop maar oneindige weerstand.
De kachelventilator bereiken is best lastig. Ondersteboven op de stoel hangen helpt maar is niet ideal.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Reparatie kachelweerstand Renault Scenic 1999 2ltr.
Alternatief is het dashbord eruit, dan maar wat ongemakkelijker. En die spierpijn gaat wel weer over 

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 4
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 08 jan 2012
- Laatste bezoek: 11 jan 2012 20:50
- Actief als: particulier
Re: Reparatie kachelweerstand Renault Scenic 1999 2ltr.
Volgens de beschrijving van Riebur de zekering gemonteerd.

en het werkt weer!
en het werkt weer!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 26 jul 2012
- Laatste bezoek: 26 jul 2012 17:32
- Actief als: particulier
Re: Reparatie kachelweerstand Renault Scenic 1999 2ltr.
Toch even een waardevol topic omhoog halen.
Ook ik had hier last van door o.a een verstopte waterafvoer in de paravan aan de passagierskant waardoor de ventilator zwaarder gaat draaien en de Temperatuur zekering door smelt.
Ik had een Thermozekering gehaald van 216, hoewel ik later zag dat de Thermozekering die erin zat 195 of 197 was.
Na demontage van de bovenkant van het dashboard en de luchtslang even de Thermozekering nagemeten met een Multimeter en inderdaad de weerstand was oneindig (of 1).
De truc met het kroonsteentje werkt perfect en als aanvulling hierop heb ik de ventilator ook schoon kunnen maken:
Zet de knop op recirculatie.
Klepje gaat open en je kunt bovenin de ventilator kijken.
Met stofzuiger alle bladeren en troep eruit zuigen.
Ventilator van bovenaf in het midden inspuiten met WD40.
En ventilator loopt weer geruisloos.
Ook ik had hier last van door o.a een verstopte waterafvoer in de paravan aan de passagierskant waardoor de ventilator zwaarder gaat draaien en de Temperatuur zekering door smelt.
Ik had een Thermozekering gehaald van 216, hoewel ik later zag dat de Thermozekering die erin zat 195 of 197 was.
Na demontage van de bovenkant van het dashboard en de luchtslang even de Thermozekering nagemeten met een Multimeter en inderdaad de weerstand was oneindig (of 1).
De truc met het kroonsteentje werkt perfect en als aanvulling hierop heb ik de ventilator ook schoon kunnen maken:
Zet de knop op recirculatie.
Klepje gaat open en je kunt bovenin de ventilator kijken.
Met stofzuiger alle bladeren en troep eruit zuigen.
Ventilator van bovenaf in het midden inspuiten met WD40.
En ventilator loopt weer geruisloos.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 05 dec 2012
- Laatste bezoek: 05 dec 2012 17:27
- Actief als: particulier
Re: Reparatie kachelweerstand Renault Scenic 1999 2ltr.
Bedankt voor de heldere uitleg, ook ik heb de "kroonsteentruc" toegepast. Alles werkt weer perfect. Meteen al het blad en afwatering schoongemaakt. Ook het pollenfilter vervangen. Moet alleen de luchtbuis goed aansluiten op rechter ventilatie opening. Is daar nog een tip voor?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Re: Reparatie kachelweerstand Renault Scenic 1999 2ltr.
kijk hier heb ik wat aanRiebur schreef:Defecte beveiliging kachelweerstand:
Aangezien de luchtblower alleen in de hoogste stand functioneerde heb ik de artikelen in het forum over dit onderwerp, gelezen. Ik heb hier veel aan gehad. Wat telkens genoemd wordt is de lastige demontage van de luchtbuis direct boven de weerstand.
Na wat geworstel, de luchtbuis moet namelijk over twee nokken geschoven worden van het luchtklephuis helemaal rechts van het dashboard, bedacht ik de volgende truc: uiterst rechts van het dashboard boven de luchtklep bevindt zich een rechthoekig gat t.b.v. de montage van het bovendashboard. Steek hierin een schroevedraaier tot achter de kraag van de luchtpijp en met weinig inspanning wrik je de luchtpijp los.
Reparatie:
De thermische beveiliging, zilverkleurig buisje met el. aansluitingen, was doorgesmolten (open weerstand); controle d.m.v. ohmmeter. Het defecte onderdeel losgeknipt en nieuwe opgehaald bij een electronicazaak, kosten 1,85 Euro. Temperatuur aanduiding beveiliging was niet goed te lezen maar de verkoper dacht 192 grd C. Verkoper raadde af om dit onderdeel vast te solderen. Voor het bevestigen heb ik het metalen binnendeel v.e. kroonsteentje eruitgehaald en deze ook gehalveerd en hierin de omgebogen draden van de beveiliging gestoken en de verbinding vastgeschroefd, hierna werkte de blower weer perfect.
ik ga achter z'n temperatuur zekeringetje aan
kan ik gelijk de moter smeren en blad/vuil verwijderen
thanks boys
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Re: Reparatie kachelweerstand Renault Scenic 1999 2ltr.
het weerstandje dat erg dicht in de buurt komt
voor de doe het zelver
https://www.conrad.nl/nl/eska-770216-te ... paign=feed
voor de doe het zelver

https://www.conrad.nl/nl/eska-770216-te ... paign=feed
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 261 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 8 Reacties
- 875 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 0 Reacties
- 182 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 0 Reacties
- 287 Weergaves
-
Laatste bericht door jordi14
-
- 5 Reacties
- 644 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 2 Reacties
- 312 Weergaves
-
Laatste bericht door RichTrip
-
- 3 Reacties
- 181 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone