Megane (I, fase 2 uit 2001) in winterslaap?

Forumregels
géén Scenic / Megane Scenic !!
Die vind je onder Scenic
Plaats reactie

Topic author
Snef
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Megane (I, fase 2 uit 2001) in winterslaap?

Bericht door Snef »

Pas geleden vroeg weg. De auto startte al slecht (gloeibougies zouden binnenkort vervangen worden).
Nu met starten sloeg hij niet aan. Na 2 keer herstarten ging de Megane in een winterslaap.

Bij het aanzetten van het contact werkt alles (lampjes, radio, blower e.d.) alleen bij het starten doet hij niets. Ook hoor ik geen 'tik' bij het doordraaien van de sleutel.

Ik heb even geprobeert te starten mbv startkabels maar dat werkte niet (nog geen tik en/of draaiende startmotor).

Uiteraard denk ik aan de startmotor dat deze de geest heeft gegeven, alleen omdat het tijdens het starten net leek alsof de accu leeg raakte twijfel ik er toch een beetje aan (als de startmotor het begeeft is dat toch vaak gewoon in een keer niets meer doen?).

Een 'kennis' zei dat het ook kon komen door de lage temperatuur dat het vet in de startmotor dan te dik is (dus startmotor verwarmen zodat vet dunner wordt zou kunnen helpen).
Of misschien zit er ergens vocht in en is dat bevroren geweest?
Ook een 'tik met een hamer' is al voorbij gekomen....

Nog meer tips of moet ik maar gewoon woonplaatsservice van de ANWB nemen en die laten kijken? (ze waren al een aantal keren in de straat, alleen was het te druk (logisch!) om ook even te kijken)

Snef.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 6
Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
Actief als: particulier

Bericht door Renier »

Heb je niet gewoon een slechte accu die vervangen moet worden?
Ik had laast hetzelfde met mijn Megane uit 2003. Accu capaciteit was bij garage niet eens meer door te meten.
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Snef
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Snef »

Ja, daar dacht ik dus ook. Vreemder is dat alles het verder gewoon wel doet. Blower, radio. En ik hoor helemaal geen klik bij het starten (je zou toch het relais moeten horen?) En hij startte ook niet via de startkabels (geen klik, geen tegenstribbelende startmotor) of komt dat omdat dat een accu was van een kleine auto (suzuki ignis).

Ik zal dus even aan de multimeter moeten om e.e.a. door te meten? Ik zal morgen in iedergeval even kijken of ik de accu er uit kan halen (even het rooster erboven demonteren geloof ik).

Snef

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Renier
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door Renier »

Er is aardig wat stroom nodig om een auto te starten. Voor de radio en blower heeft hij maar heel klein beetje nodig, bij mij werkte alles ook nog gewoon, zelf verlichting.

Volgens mij moet het met een goede maar lege accu en startkabels gekoppeld aan een kleinere accu geen probleem zijn, als die ook maar genoeg capaciteit heeft.

Hoe oud is de accu? Gemiddelde levensduur volgens monteur was zo'n 5-6 jaar.

Je kan de plastic afdekpplaat demonteren en dan kan je zo bij de accu. In principe kan je hem natuurlijk ook proberen aan te duwen en even naar de garage doorrijden om hem goed door te meten (en evt direkt te laten vervangen). Met een multimeter kan je alleen het voltage meten, in de garage kunnen ze echt de capaciteit, etc meten.
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Snef
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Snef »

Hmz.... ja, inderdaad.. alles verder doet het nog. Ik was er vanuit gegaan dat het niet de accu was maar blijkbaar zit ik fout ;-)

Ik heb geen idee hoe oud de accu is, ik heb de auto pas sinds augustus vorig jaar en kan er verder niets over vinden. Er moet dus een lekkere stevige accu in? (tis ook nog eens een diesel).

Alvast bedankt, eens kijken wie ik morgen allemaal even kan optrommelen voor een duw beurt! :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Renier
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door Renier »

Lijkt me date gewoon de standaard accu ruim voldoende is, tenzij je extra stroomverbruikers hebt (zware versterker bijv.)

Kan natuurlijk iets naders zijn, maar mijn eerste gedachte is de accu.

Gewoon even mee langs de dealer gaan, die kunnen je zeggen hoe oud hij is en hem doormeten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Snef
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Snef »

Dealer zit helaas niet om de hoek, dus moet ik eerst de auto aan de praat gaan krijgen ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Renier
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door Renier »

Even duwen dus, of heb je toevallig een automaat zoals ik....? Dan wordt duwen lastiger verhaal :cry:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Snef
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Snef »

Nee, het is een schakel. Een diesel. Als ie rijdt, rijdt ie ook wel goed ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Renier
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door Renier »

Net zoals elke Meg II :D

Belooft veel goeds met de Meg III, helaas zal er gezien de kleine bij ons op termijn eerder een Scenic voor in de plaats komen dan de nieuwe Meg :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Snef
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Snef »

Denk alleen dat het een Meg 1 (fase 2) is, aangezien het een andere is dan van jou! ;) Maar ook lekker genoeg ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Renier
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door Renier »

Dan heb je een Meg I, de Meg II is er inderdaad in de loop van 2003 gekomen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Snef
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Snef »

Vandaag na wat geprut even de accu eruit gehaald en langs de 'accu-meneer' gegaan. Accu bleek toch nog in prima staat te zijn. :(

Kreeg wel het advies om de startmotor eens 'een tik te verkopen' omdat er misschien iets vast zou kunnen zitten. Volgens mij zit het aan de rechterkant als je ervoor staat maar ik kom er niet erg lekker bij (dus de kleine tikjes die ik heb gegeven hadden dus ook geen effect).
Ook het aantal keer openen en sluiten van de portieren even voor de zekerheid geprobeerd ivm startonderbreking (had ik ook ergens gelezen).

Het vreemde is dat de start motor het dus begeven heeft op een manier waarvan je zou denken dat het de accu is (steeds langzamer draaien, alsof de fut eruit is).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Mubo
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 04 aug 2010 09:36

Bericht door Mubo »

Snef schreef: Het vreemde is dat de start motor het dus begeven heeft op een manier waarvan je zou denken dat het de accu is (steeds langzamer draaien, alsof de fut eruit is).
Dit kan op zich best hoor. Naast onze Megane hadden we langetijd nog een 2CV met dezelfde klacht. Hiervan dacht ik ook dat de accu overleden was. Nieuwe accu erin, krek hetzelfde probleem. Accu een nacht aan oplader, geen verbetering. Toen de startmotor gewisseld, tikken en lopen......Oude startmotor opgetrokken, het hele binnenwerk was ingesleten, het ding vrat daardoor stroom en presteerde niets..

succes!

Jan
Megane Grand Tour 1.9dci

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Snef
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Snef »

Iemand een idee wat dat ongeveer gaat kosten (bijv. bij een dealer).

Probleem is natuurlijk dat de auto er ook nog heen moet...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Ruud1984
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 15 aug 2011 19:45

Bericht door Ruud1984 »

als je op www.hbase.nl kijkt kun je via je kenteken de bruto prijs van de startmotor al opzoeken.
voor een megane break 1.9 dti met 59Kw kost dat ding maar liefst 212 euro of 235 voor de 1.7 Kw of de 2.0 Kw variant.
Misschien dat je een andere prijs krijgt met je eigen kenteken, maar ik denk dat dit wel een richtprijs is.

Vrij duur, dus ik zou je aanraden om voor een 2e hands op de sloop te kijken als je de auto niet lang meer wilt gebruiken.
Misschien dat er ook gereviseerde startmotoren bestaan.

Ik weet niet hoeveel werk het is...
misshien 1 a 2 uurtjes.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Snef
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Snef »

Ik zie de 1.7Kw en de 2.0Kw variant (a 235,- inderdaad). Het is voor een 1.9dCi (break).

Ik hoop dat ik mijn 'monteurtje' vandaag of morgen nog even te pakken krijg (die weet vast wel welke nodig is). Die zal waarschijnlijk ook wel gaan kijken voor een gereviseerde versie denk ik (alhoewel ik nog niet van plan ben om
de auto binnenkort weg te doen, ik heb hem net!).

Ik zal alvast het spaarvarken maar weer eens opzoeken ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut