Nieuwe xenonlampen Espace 2005

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.
Gesloten

Topic author
Floris27
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 feb 2018 13:12
Actief als: particulier

Nieuwe xenonlampen Espace 2005

Bericht door Floris27 »

Beste forumgangers.

Op advies van een andere thread op dit forum heb ik vorige week de xenonlampen van de Espace van mijn ouders vervangen, bij deze hoe het gegaan is.

In de thread "Xenon verlichting" (xenon-verlichting-t8307.html?hilit=xenonlampen) las ik dat xenonlampen na een tijd minder licht gaan geven, en sinds mijn ouders de auto in bezit hebben (2010, bouwjaar 2005) gaven de koplampen al erg weinig licht. Vervangen kost bij de dealer echter veel geld (heb geen prijs opgevraagd, maar heb elders gelezen dat ze voor het onderdeel al €100+ vragen), dus dan maar zelf doen.

Heb na wat research gevonden dat het lamptype D2S betreft, heb deze namens mijn ouders besteld a €37,50 per lamp via www.xenonwebshop.com (type Osram D2S 66240 4300K). De lampen werden snel geleverd, opvallend is wel dat ze in industrieverpakking ipv de officiële retail-verpakking geleverd werden. Hierover heb ik even gebeld, omdat ik het wel wat opvallend vond, ben echter verteld dat ze de lampen in bulk inkopen in die verpakking om ze tegen een scherpe prijs aan te kunnen bieden. Nou weet ik dat dit wat shady klinkt, maar het is wel een Nederlands bedrijf dat flink in de problemen zou komen als ze nep-lampen zouden verkopen, mochten ze het vroegtijdig begeven dan zet ik dat in een update op deze post.

De nieuwe Osram D2S 66240 4300K lamp
nieuw.jpeg
Gezien de werkplaatshandleiding van de Espace zegt dat het handig is om de koplamp uit te bouwen was dat mijn originele plan, maar het leek me toch iets te lastig(naast dat ik niet de afstelling van de koplampen wil aantasten).
Gelukkig was dit niet nodig, en kon ik er ook zonder de lampen uit te bouwen goed genoeg bij, al moest ik wel even de vulbuis van de ruitenwisservloeistof er uit halen.
Het vervangen van de lampen was relatief eenvoudig, eerst de rubberen dop verwijderen, vervolgens de ballast een achtste slag linksom draaien(de stroomkabel klikt automatisch los als je de ballast losklikt, maar deze moest ik er met een plastic wigje even helemaal uittrekken om de draai te kunnen maken) en afnemen, vervolgens kan de lamp op dezelfde manier vervangen worden als een halogeen. Dan de andere lamp erin zetten, ballast er weer op, kabel aansluiten, de rubberen dop weer terugplaatsen en klaar is kees.(alleen nog even herhalen voor de andere koplamp).

Links de oude lamp uit de espace, rechts de nieuwe.
oud vs nieuw.jpeg
Om te controleren of het lichtbeeld niet veranderd was, heb ik met schilderstape op de schuurdeur het lichtbeeld gemarkeerd. Hier de foto's met de oude lampen, en met de nieuwe lampen.

Oude lampen
voor.jpeg
Nieuwe lampen
na.jpeg
In de foto's staat de auto op dezelfde positie, daarnaast zijn de foto's gemaakt met dezelfde camera-instellingen (ISO:400, sluitertijd: 1/15s, witbalans:2800K).

De oude xenonlampen zijn type Osram 66020, dit is het oude nummer van de 66240 van voor 2010. Op basis hiervan icm hoe weinig licht de lampen altijd gegeven hebben ga ik ervan uit dat het nog de originele koplampen zijn, dat zou betekenen dat ze al 13 jaar in de auto zitten!
De nieuwe lampen geven merkbaar veel meer licht, het is echt een enorm verschil! Een aanrader voor iedereen met een Espace waarvan de xenonlampen minder worden.

Groet,

Floris
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3871
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe xenonlampen Espace 2005

Bericht door Renier »

Top! Ja het is echt een fabel dat xenonlampen een autoleven meegaan. Ik vervang ze ook na zoveel jaar, puur voor de lichtopbrengst
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Nieuwe xenonlampen Espace 2005

Bericht door mechanic »

Het lichtbeeld lijkt me niet bepaald strak?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Nieuwe xenonlampen Espace 2005

Bericht door WillemS »

Lichtbeeld is wel strak maar het strooilicht komt van de reflectie door die grijze betonklinkers.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Floris27
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 feb 2018 13:12
Actief als: particulier

Re: Nieuwe xenonlampen Espace 2005

Bericht door Floris27 »

Lichtbeeld lijkt idd niet strak, er zitten spotjes in het plafond van de overdekking die niet uit kunnen, deze geven de indruk dat er licht boven de bundel op de muur valt. In het echt is het lichtbeeld gewoon strak.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht