Carminat reboot tijdens warme dagen en verliest instellingen

De Carminat voor alle modellen Renault. dus één rubriek om al die kennis te bundelen.
Plaats reactie

Topic author
ArjanE
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 apr 2018 15:07
Actief als: particulier

Carminat reboot tijdens warme dagen en verliest instellingen

Bericht door ArjanE »

Beste forummers / mede Renault rijders :)
ik ben nieuw hier en rijd sinds kort een mooie Megane Gt Line uit 2012. Ik heb nogal een vreemde storing met mijn Carminat / Radio waar de lokale garage, waar ik meestal het onderhoud laat doen, geen oplossing voor kan vinden. Ik heb hoop dat jullie mij wellicht kunnen helpen :)

Voornamelijk tijdens warme dagen en als de auto in de zon heeft gestaan blijft de Carminat continu rebooten en komt hij niet verder dan het welbekende klokje op het display. De radio instellingen zijn dan ook allemaal verdwenen en ik moet dan alle zenders en instellingen weer opnieuw instellen. De navigatie werkt niet meer tot het buiten weer wat afgekoeld is, vaak de volgende dag. Nu de dagen weer warmer beginnen te worden zou ik toch heel graag dit probleem verholpen willen hebben. Heeft iemand enig idee waar de oplossing van dit probleem gezocht kan worden?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



SebasNL
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 2
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 okt 2016 21:47
Actief als: particulier

Re: Carminat reboot tijdens warme dagen en verliest instellingen

Bericht door SebasNL »

Topic blijf ik even volgen!

Hier een vergelijkbaar probleem met de Carminat Bluetooth CD (CBCD) in mijn Laguna III GT:
Geen beeld bij starten in warme dagen of na herstarten (binnen 5 minuten) op koude dagen waarin de verwarming warm staat. Radio (audio) gaat wel aan en ik zie dat de backlight van mijn scherm ook aangaat, maar krijgen geen beeld en de Bluetooth en CD speler werken dan ook niet. Na een stukje rijden met de airco aan en daarna het contact er volledig afhalen wil 'ie vaak wel weer starten, maar blijft een vervelend euvel...
Omdat het probleem niet constant aanwezig is weet de dealer ook niet zo goed wat te doen... Heb met ze besproken de auto binnenkort op een zonnige/warme dag bij hun voor de deur te stallen zodat ze zelf eens e.e.a. kunnen bekijken.
Hoop op een simpel 'slecht contact' maar ben bang voor een defecte (dure) module :?

Via het Lagunaclub forum Richtrip al eens een PB gestuurd, maar die lijkt 'm helaas aan de aandacht ontsnapt te zijn ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3309
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: Carminat reboot tijdens warme dagen en verliest instellingen

Bericht door RichTrip »

Ha, dat zou goed mogelijk kunnen zijn, ik zou het moeten checken of ik het bericht kan terugvinden.
Ik heb geen test netwerk voor de CBCD of CNI-2 systemen. Ik kan deze dus niet testen of repareren. Dus ik vrees dat je op zoek moet naar een vervangende radio/navigatie unit.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



SebasNL
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 2
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 okt 2016 21:47
Actief als: particulier

Re: Carminat reboot tijdens warme dagen en verliest instellingen

Bericht door SebasNL »

Ai...das jammer! Toch bedankt voor je antwoord.

Omdat je toch redelijk bekent bent met de systemen...kan je me misschien e.e.a. uitleggen betreffende de topologie van het systeem? Als ik het goed begrijp (zie link onderaan) bestaat het systeem uit 3 'hoofdmodules': het scherm (nr.1), de radio/cd module (nr.2) en een module nr.13.
- Als het probleem zich voordoet zie ik dat de backlight van het scherm wel functioneert en alleen geen beeld geprojecteerd wordt. Kan ik hiermee concluderen dat het scherm niet defect is?
- Als het probleem zich voordoet werkt op de radio/cd module de audio (radio) wel en daarmee ook de onderste rij (numerieke) knoppen. Zijn de andere knoppen doorgelust naar een andere module die de navigatie en bluetooth functionaliteit biedt of zit deze functionaliteit wel in de radio/cd unit?
- Welke functionaliteit heeft module nr.13? Op internet staan er legio, ook uit nieuwere Renaults. Zijn deze straffeloos uitwisselbaar of is er een beperkte compatibiliteit?
- In hoeverre zijn storingen met deze modules te traceren met 'de clip'?

http://catcar.info/renault/?lang=en&l=c ... MzUwMTM%3D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Re: Carminat reboot tijdens warme dagen en verliest instellingen

Bericht door demi »

ArjanE schreef:
Voornamelijk tijdens warme dagen en als de auto in de zon heeft gestaan blijft de Carminat continu rebooten en komt hij niet verder dan het welbekende klokje op het display. De radio instellingen zijn dan ook allemaal verdwenen en ik moet dan alle zenders en instellingen weer opnieuw instellen. De navigatie werkt niet meer tot het buiten weer wat afgekoeld is, vaak de volgende dag.
Lijkt een CPU probleem, want als deze verstoort raakt dan gaat dit meestal gepaard met een reset. Dus warm en koud, uitzetten en krimp van componenten, printplaat en soldeersels....tja dan zou je de CPU eens moeten re-ballen want dan kan er crackelee zijn opgetreden in de soldeersels

Afbeelding

Afbeelding

Al die zilver kleurige balletjes zijn de contacten van de CPU naar de print en om die te herstellen zul je een BGA machine moeten hebben. In de computerwereld is dit ook een bekend probleem

Maar ik hou het dus maar hier even op dat de CPU verstoort is in zijn contacten / verbindingen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3309
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: Carminat reboot tijdens warme dagen en verliest instellingen

Bericht door RichTrip »

Mmm, wellicht een keer nadenken over uitbreiding van mijn test netwerk.
Zonder mogelijkheid om de radio werkend te kunnen onderzoeken lukt een reparatie ook niet.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht