12V actief houden

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

12V actief houden

Bericht door HarmOtten »

Als je de ZOE parkeert en op slot doet, staat er na een paar minuten geen spanning meer op de 12V connector. Voor normaal gebruik is dat ook goed, want de 12V accu wordt dan niet bijgeladen vanuit de 400V accu. En je hebt de 12V accu nodig om later weer weg te kunnen rijden.

Wat nu als ik toch een apparaat heb, bijvoorbeeld een elektrische koelbox, die ik gevoed wil hebben met 12V?
Je zou dan ergens een 12V aftakking kunnen maken die altijd onder spanning blijft, maar dan loop je risico dat de 12V accu leeg loopt. De 400V naar 12V omvormer moet dus ook actief blijven.
Om dit voor elkaar te krijgen deed ik het volgende:
1. Start de auto.
2. Zet het klimaatsysteem uit door de ventilator knop naar nul te draaien.
3. Uitstappen, en deuren dicht.
4. Druk op het knopje op de keycard om de deur op slot te doen.
Helaas, dat werkt niet. Alle knoppen op de keycard zijn inactief als de auto gestart is.

De enige manier om de auto op slot te krijgen terwijl ze gestart is, is om op dit rechtse knopje te drukken:
Locken.jpg
Dat zou je dan van buiten door het raam kunnen doen, maar stel dat je dan het raam dicht doet, dan kom je er zelf niet meer in!!
Nee, ook niet met de key-card in je zak en het knopje op de deur.

Heeft iemand anders wellicht een idee hoe je toch de 12V actief kan houden terwijl je de auto parkeert en op slot doet?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 12V actief houden

Bericht door Sordone »

Eh. Een externe 12 Volt accu gebruiken ? Dan heb je gelijk het start probleem opgelost. Als deze dan leeg is dan laadt je hem tijdens het rijden weer op of je laadt hem extern op.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: 12V actief houden

Bericht door HarmOtten »

@Sordone,
Goed idee!
Ik heb de oude 12V accu nog die uit m'n ZOE is gekomen, en die is voor dit doel nog uitstekend.
Daarbij vond ik hier een mooie regelaar om de 2e 12V accu automatisch bij te laden.
Het enige dat dan nog nodig is: Een dikke 12V leiding van de hoofdaccu naar de extra-accu-lader, en een dikke zekering.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: 12V actief houden

Bericht door fivari »

Ik zou dan misschien voor een lithiumbatterij gaan. Die zijn compacter, lichter en degraderen niet wanneer ze ontladen zijn. Je kan ze makkelijk zelf samenstellen met de cellen uit een oude laptopbatterij of gekochte cellen. BMSje erbij en safe.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: 12V actief houden

Bericht door zoe2goe »

Helemaal eens. Ik gooi nooit Li-Ion cellen (foons, laptops) weg, altijd emplooi voor. Maar eerlijk is eerlijk. Een auto-accu bevat ongeveer 500 Wh. Een gebruikte 18650 cel ongeveer 7. Afhankelijk van wat er nodig is om de nacht door te komen heb je er toch een stuk of 40-70 nodig.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: 12V actief houden

Bericht door HarmOtten »

Kwa energie-inhoud is Lithium-ion natuurlijk beter (lichter, compacter). Maar als je er niet zo een hebt liggen zijn ze aan de prijzige kant, en je hebt een bijbehorend BMS nodig. In mijn geval wil ik er een 12V koelbox op aansluiten die specifiek is gemaakt voor standaard 12V Loodaccu's. Hij schakelt namelijk automatisch uit als de spanning onder een bepaald nivo komt. Daarbij heb ik nog een goede 12V loodaccu staan.
Ik ga eens bekijken of ik deze accu samen met bovengenoemde regelaar in een geschikte behuizing kan bouwen, met een degelijke connector. Zodat ik het setje makkelijk in en uit de auto kan zetten.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • Actief remmen
    door Heinootje » » in Kadjar
    2 Reacties
    691 Weergaves
    Laatste bericht door GJ-Kadjar