ABS melding espace type 3

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
rekito
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 2
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mei 2008 01:02

ABS melding espace type 3

Bericht door rekito »

Twee jaar geleden heb ik mijn espace 1997 bij de dealer gebracht voor APK na afkeur van een niet dealer garage op het ABS systeem. Bij het starten gaf de computer aan in volgorde ABS(5 sec) stop (3sec) airbag (3sec) service(3sec) en dan mijn klokje. Bij het uitlezen werd er geen storing aangegeven en voor reparatie kon hij geen bedrag noemen omdat hij moest gaan zoeken naar een storing.

Na afkeur door de dealer een prijsafspraak van 1000 euro gemaakt bij de dealer voor een reparatie van mijn wagen incl apk.
Na het starten van mijn wagen zie ik dat precies dezelfde cyclus opstart. Hierop antwoorde de dealer dat dit zo hoorde en dat ze hier ook helemaal niets aan gerepareerd hadden. Pas als het abs lampje blijft branden of gaat branden tijdens het rijden is het niet in orde. De airbag schijnt geen afkeurpunt.

ABS functioneerd goed, het lampje (signaal) komt ook niet terug tijdens het rijden.

Vorige week mijn wagen naar mijn eigen garage gebracht voor de APK. De nodige reparatie's (schokbrekers,ophanging, ruitenwisser, nieuwe banden)uit laten voeren en apk goedgekeurd. Echter met een steekproef heeft de inspecteur twijfels over de cyclus en neemt contact op met de dealer waar mijn wagen twee jaar geleden is geweest. Nu zegt deze dat als er een stop is weergeven het abs systeem niet werkt. gevolg is dat mijn wagen nu dus niet gekeurd is.

ABS functioneerd nog steeds goed, het lampje (signaal) komt ook niet terug tijdens het rijden.

Een andere garage zegt ook dat er niets aan de hand is maar wil hem niet goedkeuren omdat ik vertelde dat de steekproef aangeeft dat dit het punt is waar mijn wagen op afgekeurd is. Het besluit van de inspecteur van de steekproef is gebaseerd op een antwoord van één dealer. Is er een mogelijkheid om hier bezwaar over te maken? Ook voor mijn eigen garage die nu ook op zijn vingers wordt getikt.

Weet iemand waar de regels hierover staan vermeld?
In het instructieboek van de wagen staat beschreven dat als er geen melding wordt weergegeven er geen storing meer aanwezig is behalve bij het niveau van de motorolie dat wordt maar één keer vermeld.

Ook niet onbelangrijk is dat over 3 dagen mijn wagen niet meer gekeurd is.
Kan ik mijn wagen gewoon aanbieden bij een andere garage? Ik vind het een beetje lullig als ik niets vertel over de steekproef en hij ook eventueel problemen krijg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderde gebruiker 25

Re: ABS melding espace type 3

Bericht door Verwijderde gebruiker 25 »

Dat de abs in die cyclus word weergegeven wil zeggen dat er zich een storing in het abs systeem bevind.
Normaal als je de auto op het contact zet moet er rechts van de teller een rood abs lampje gaan branden, die uitgaat zodra je de motor start. Gaat deze niet uit, of brand deze helemaal niet, is het afkeur.

Je hebt ook een storing met je airbag (waarschijnlijk moet je een stekker doorsolderen onder de bijrijdersstoel).

En je hebt een elektrische storing (ik heb deze melding ook, maar stoor me er niet aan :wink: )

Ps, herkeuren mag volgens mij altijd...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
rekito
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 2
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mei 2008 01:02

Re: ABS melding espace type 3

Bericht door rekito »

Wat mij het meest bevreemd is dat twee jaar geleden ik bij mijn eigen garage ben weggegaan omdat hij mijn wagen niet kon goedkeuren met deze storing en dat de reaultdealer hier niet eens een opmerking over maakte. Zelfs toen ik erom vroeg werd er gezegd dat het geen probleem was. Ik heb helaas geen bewijs van afkeur van mijn eigen garage van dat jaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ferozemir
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jul 2018 10:14
Actief als: particulier

Re: ABS melding espace type 3

Bericht door ferozemir »

Hoi,

Ik heb exact hetzelfde probleem momenteel, kan iemand mij helpen?
Ik heb de Airbag en Service knop wel kunnen deactiveren door de accu eraf te halen voor 5 minuten en daarna weer aan te sluiten. Nu krijg ik alleen de ABS melding nog. Met uitlezen krijg ik alleen RV uitlaatklep D4.
De ABS Sensor heb ik al vervangen en heb nu voor een prikkie de ABS Pomp kunnen vinden, wellicht is deze stuk. Of bestaat er ook nog een ABS Computer of andere onderdeel van het ABS?

Mocht iemand anders een andere oplossing hebben hoor ik dat ook graag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16024
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: ABS melding espace type 3

Bericht door mechanic »

Heb je de abs ring op de aandrijfas ook goed gecontroleerd?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht