Kleppen stellen renault expres 1.9 D D55 RN

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
jorden
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jan 2009 20:24

Kleppen stellen renault expres 1.9 D D55 RN

Bericht door jorden »

Mijn kleppen staan niet goed, ik heb ze vanmorgen koud gemeten

inlaat <0,05, <0,00 <0,05 <0,05
Uitlaat >0,40 >0,35 >0,40 >0,40

Ik heb me laten vertellen dat de startproblemen bij vorst hierdoor veroorzaakt kunnen worden

Nu vraag ik me af hoe ik die plaatjes, of wat het ook zijn eruit krijg.

Ik las al ergens hier dat het niet nodig is om de nokkenas te demonteren, maar dat er speciaal gereedschap voor nodig is.
Is het ook mogelijk zo'n stuk gereedschap te maken door een schroevendraaier om te buigen oid ?
Hoe werkt dat stuk gereedschap?

Ik kan de plaatjes onder de nokkenas draaien met mijn vinger, maar hoe ik ze zou moeten verwijderen is mij echt een raadsel. ik zie het ook niet erg goed omdat er olie langs de kant ligt...

iemand?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Rossy »

Het stukje gereedschap wordt onder de nokkenas gehaakt en daarmee kan dan de klepstoter ingedrukt worden waarna de stelplaatjes uit de klepstoter gewipt kunnen worden.
Met een beetje geluk kan je dit van een oude schroevendraaier fabrieken.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jorden
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jan 2009 20:24

Bericht door jorden »

Ok bedankt voor de reply.
Ik heb de nokkenas er inmiddels afliggen en heb de stelplaattjes omgeruild gisteren.
Ik ga hem straks weer in elkaar zetten.

De stelplaatjes die ik heb hebben een nokje van onderen waarmee ze vast liggen in de stootbus.
De stootbus zelf had geen inkeping om hem naar beneden te drukken, wellicht had het met een zware beitel gekund.

Ik zal nog laten weten hoe hij straks start..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jorden
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jan 2009 20:24

Bericht door jorden »

Hij loopt weer als een zonnetje, maar het ging even goed fout.

Hier de nokkenas

Afbeelding

met daaronder de stelplaatjes

Afbeelding


Ik ben met de plaatjes naar een automaterialenhandel geweest, vervolgens naar de renault garage, en op advies van een zeer aardige medewerker daar maar uiteindelijk naar een revisiebedrijf. Deze laatste heeft de 4 inlaat plaatjes omgeruild voor anderen met de goede dikte. 1 plaatje van een uitlaatklep hoefde ik niet te ruilen, het verschil was minimaal dus die kwam mee terug..


Toen gebeurde het, ik had alles terug geschroefd de nokkenasriem op tijd gezet, een paar slagen rond gedraaid en toen starten maar.

Tot mijn afgrijzen hoorde ik de motor even draaien en toen drie scherpe tikken. Ik liet de contactsleutel direkt los en ging maar eens kijken wat er mis was.
Ik kreeg de nokkenas niet meer rondgedraaid, hij liep ergens tegenaan. Ik vreesde het ergste, kromme kleppen.
Ik was nog zo gewaarschuwd om de riem op tijd te zetten en ik dacht nog zo dat alles goed gegaan was.
Dat ging me dan een gereviseerde kop kosten en een koppakking, minstens 300 euro en een hoop werk. :shock:

In uiterste wanhoop schroefde ik de kleppendeksel er maar even af in de hoop iets te kunnen zien van de schade. Tot mijn verbazing zag ik dat een van de plaatjes verschoven was, hij bleek in tweëen gebroken te zijn!
Wat was er mis gegaan? Ik had de oude plaatjes genummerd en op de onderkant een klein stukje ducktape geplakt met het nummer erop. Had ik met mijn stomme kop het tapeje laten zitten. Het plaatje wiebelde daardoor en brak!

Op de motor naar het revisiebedrijf en met een flinke dosis geluk trof ik de eigenaar aan die even iets moest pakken. Ik kon het plaatje geruild krijgen en heb de klus afgemaakt.

Mijn nokkenas heeft wel een beschadiging opgelopen van dit akkefietje, gelukig aan de achterkant, dus niet de kant die de klep in moet drukken. Ik zal het in de gaten houden, schroef de kleppendeksel wel een paar keer los om te zien of het niet erger wordt... Gelukkig start ie nu weer direkt met een koude motor en hij rijd weer perfect.

Hieronder foto's van de beschadigde nok


Afbeelding

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nash
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mar 2009 19:53

Bericht door Nash »

Hoi Jorden,

Ik had hetzelfde probleem met m'n 1.9 Kangoo D65. En dezelfde klepspeling.
Vind het toch vreemd dat de uitlaten niet verlopen en de inlaten van 020 zakken naar 0.05 en minder.
Tenzij ze af fabriek wellicht niet goed hebben gestaan.

Maar goed, heb nog een tip voor je. Die riem hoeft er niet af. Als je met de spanner de riem wat losser zet ( nadat je de pen in het cater hebt gestopt om het ronddraaien te blokkeren, kun je de nokkenas voldoende optillen om de plaatjes te wisselen.

Die van mij loopt ook weer zonder startproblemen en een stuk zuiniger.

Groet,

Nash

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht