automaat Captur kraakt

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Plaats reactie

Topic author
HollemanJ
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 apr 2015 12:11
Actief als: particulier

automaat Captur kraakt

Bericht door HollemanJ »

Ik heb een groot probleem met de automatische versnellingsbak van mijn Captur. Na afremmen tot bijna stilstand en dan weer gas geven kraakt de automaat. Het klinkt als alsof er niet goed ontkoppeld wordt zoals je dat bij en gewone handgeschakelde bak kunt hebben. Ik ben er twee keer mee bij de garage geweest. Er is nieuwe software opgezet maar het helpt niet. De monteur zegt dat het bekend is en dat het geen kwaad kan. Toch vind ik dat niet acceptabel. Als deautmaat straks stuk gaat buiten de garantie zit ik ermee.
Jisk Holleman

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Scenicized
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 695
Lid geworden op: 20 sep 2013 19:53
Actief als: particulier
Locatie: in de buurt van Arnhem

Re: automaat Captur kraakt

Bericht door Scenicized »

Is al meer over geschreven hier. Als de softwareupdate niet werkt (werkt bij mij tot nog toe goed) bij de dealer aandringen op het laten komen van een mannetje van RN.
2018 Scenic 160 TCe EDC Initiale Paris

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mcrbls
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 1
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mar 2014 00:01
Actief als: particulier

Re: automaat Captur kraakt

Bericht door mcrbls »

Dat kraken hebben wij ook gehad. Software update hielp bij ons niet. De garage kon verder niets doen en gooide het erop dat we "toch nog zoveel jaar garantie hebben". Om straks inderdaad niet na de garantie problemen te krijgen, hebben we zelf Renault Nederland maar ingeschakeld. Uiteindelijk hebben we een opname van het geluid kunnen maken en aan de garage gegeven en daarmee heeft Renault NL en zelfs Renault Frankrijk besloten dat er een nieuwe automaat in moest. Allemaal binnen de garantie. Met de nieuwe automaat hebben we geen enkel probleem en we rijden al weer enkele maanden zonder problemen rond.
Dit kraken is een bekend probleem bij de EDC bak, niet alleen bij de Captur. Het kraken gaat alleen maar erger worden (kan ik uit eigen ervaring en dat van een kennis zeggen). Als het kraken blijft, adviseer ik je om bij de garage aan te blijven dringen om het op te lossen. Als zij het geluid ook horen kunnen ze een geluidsopname maken en naar Reanault NL sturen. Daar kennen ze het probleem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

bkp
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 feb 2014 21:52
Actief als: particulier

Re: automaat Captur kraakt

Bericht door bkp »

Dit probleem heb ik ook gehad. En na overleg met mijn Dealer die de auto een dag heeft gehad,om het geluid te kunnen constateren en opname van te maken.Hebben hun met Renault NL besloten om ook bij mij een nieuwe versnellingsbak te plaatsen. Dit is nu gebeurd en heb geen problemen meer.
Grand Scenic Energy TCe 160 EDC Initiale Paris :dance:
Two-tone Blanc Nacré/Noir Nappaleder Initiale Paris,Panorama dak, extra reserve wiel, 5jaar garantie. :thumb:
Gehad,Kadjar Energy Tce 130 EDC :thumb:
Bose uitvoering. Met panoramadak en een
Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
HollemanJ
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 apr 2015 12:11
Actief als: particulier

Re: automaat Captur kraakt

Bericht door HollemanJ »

Bij mij is inmiddels ook een nieuwe versnellingsbak geplaatst.
Bedankt voor Uw bericht.
Groeten Jisk Holleman

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

borry52
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 jul 2013 14:00
Actief als: particulier
Locatie: Enschede

Re: automaat Captur kraakt

Bericht door borry52 »

Ik had al een tijd het zelfde probleem, als ik bijna stil stond en ik gaf gas hoorde ik "Krak" voor bij de aandrijving.
Naar de dealer gegaan en het laten horen. Volgens de computer gaf Renault-Nederland aan dat dit een bekend probleem was.
Er werd voorgesteld om een software update te doen en als dat niet zou helpen, om de automaat te vervangen.
Maandag de auto ingeleverd en woensdag terug met een nieuwe versnellingsbak.
Ik vond altijd dat hij best wel soepel schakelde, heb hiervoor zes jaar met een CVT gereden en dat is niet te vergelijken, maar toch, ik was best we tevreden.
Het kan aan mij liggen maar hij heeft nog nooit zo soepel geschakeld, deze nieuwe bak schakeld heel anders.
Opschakelen gaat veel geleiderlijker, als je, met de oude bak, snel optrok voelde je dat hij van 1 naar 2 echt schakelde, met een schokje, dat is helemaal weg en de kick-down werkt ook veel beter.
Ik moet zeggen dat mijn dealer én RN nergens moeilijk over hebben gedaan en de zaak goed hebben opgelost.
Renault Kadjar ENERGY TCE 130 EDC Extase
The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: automaat Captur kraakt

Bericht door Huite »

Benieuwd hoe deze bakken er na 100 a 150k aan toe zijn... :think:
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

borry52
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 jul 2013 14:00
Actief als: particulier
Locatie: Enschede

Re: automaat Captur kraakt

Bericht door borry52 »

Kan ik niet wakker van liggen, ik rijdt amper 10k per jaar en na vier of vijf jaar moet hij toch stappen.
Renault Kadjar ENERGY TCE 130 EDC Extase
The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

EjT64
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 3
Berichten: 102
Lid geworden op: 27 dec 2013 00:30
Actief als: particulier
Locatie: Midden NL

Re: automaat Captur kraakt

Bericht door EjT64 »

Een paar weken geleden heb ik het probleem van de automaat (het kloink geluid na afremmen en bij het daarna optrekken) aan de dealer voorgelegd en daar wisten ze natuurlijk helemaal niets van dit probleem. Kenden ze niet, nooit van gehoord.
Ik heb ze maar even gewezen op dit forum en op het feit dat dit probleem bij RenaultNL wel bekend is.
Dit forum kenden ze natuurlijk ook niet, nooit van gehoord. Maar RenaultNL kennen ze dan weer wel, daarmee gebeld en inderdaad kon ik een afspraak maken voor een software update van de bak.

Een week later de auto weggebracht, maar nu wilden ze opeens zelf het geluid horen van de krakende bak. Gelukkig had ik een tijdje geleden een geluidsopname van het gekraak gemaakt en toen ik dat aan de monteur liet horen gaf die meteen aan dat hij wist wat het was en dat een software update de eerste stap naar een oplossing was.
Hoewel ik er weinig fiducie in had, bleek toen ik de auto weer ophaalde tot mijn grote verrassing dat het kraken volledig verdwenen is! Ook schakelt hij soepeler, en reageert hij sneller bij het optrekken. Ik zou er nog steeds geen stoplichtsprintjes mee doen, maar hij reageert echt beter dan voorheen. Wat me ook opvalt is dat hij minder kruipt als je in stilstand de rem loslaat, zowel in de D als in de achteruit. En last but not least, ook het probleem van het hakerig schakelen bij koude start is nu verdwenen! Kortom, de auto rijdt weer super en ik ben weer helemaal blij.
Captur II - TCe 155 EDC Initiale Paris - Noir Amethyste/Gris Highland
besteld 21-12-19 / geleverd 17-07-20
Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique
besteld 08-01-14 / geproduceerd 30-01-14 / in NL 22-02-14 / bij de dealer 27-02-14 / aflevering 07-03-14

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



cls
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 dec 2014 00:29
Actief als: particulier

Re: automaat Captur kraakt

Bericht door cls »

Als ik zo lees dat de schakeleigenschappen na de software update verbeterd zijn: zou deze ook 'preventief' geupdate kunnen worden? Heb geen problemen maar vind hem traag en stoterig schakelen, als dit met software beter wordt dan zou ik die wel graag aan de dealer willen vragen. Iemand ervaring?
Captur TCe 120 EDC Helly Hansen, Rouge Flamme/Noir, Pack Camera & Trekhaak, Stam Hilversum 02-01-2015

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

EjT64
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 3
Berichten: 102
Lid geworden op: 27 dec 2013 00:30
Actief als: particulier
Locatie: Midden NL

Re: automaat Captur kraakt

Bericht door EjT64 »

Nog geen jaar na de software update begint de auto weer schokkerig te rijden en is het schakelgeluid ook weer terug.
Weer naar de dealer dus: die wil weten of dit hetzelfde probleem is als de vorige keer. Hoe moet ik dat nou weten. Het is overduidelijk dat de auto lang zo soepel niet meer schakelt, gelukkig constateert de monteur dat ook.

Auto een paar dagen bij de garage, ze komen er niet uit en moeten dit met RNL op nemen. Uiteindelijk wordt besloten de koppelingsplaat te vervangen. Nadat dat is gebeurd rijdt de auto helemaal als een krant. Filerijden is een ramp, continu schokkend optrekken en afremmen, en er zijn krakende bijgeluiden. Zelfs mijn vrouw - die maar weinig in de Captur rijdt - valt op dat hij slecht schakelt.

Weer naar de dealer. Blijkt dat de bak een nieuwe software update nodig had. Daarna rijdt hij weer heerlijk. Soepel zoals ik het gewend was. Er is bij schakelen van 2 naar 3 wel een geluidje te horen, maar dat valt volgens de monteur binnen de norm. Ik laat het maar zo, hij doet het niet continu en het valt me bijna niet op. Belangrijkste is dat hij weer fijn rijdt.

Dat heeft hij twee weken gedaan, tot vandaag. Opnieuw schokkerig opschakelen en afremmen. Verbeeld ik me dit? Ik word hier een beetje moedeloos van. Moet ik weer een geschikt moment zoeken om naar de dealer te gaan. En weer een rit met monteur maken en hopen dat die klote bak dan ook zijn kuren vertoont. Ik vrees dat we nu in de discussie wel/niet acceptabel, wel/niet binnen de norm terechtkomen. Zucht.
Captur II - TCe 155 EDC Initiale Paris - Noir Amethyste/Gris Highland
besteld 21-12-19 / geleverd 17-07-20
Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique
besteld 08-01-14 / geproduceerd 30-01-14 / in NL 22-02-14 / bij de dealer 27-02-14 / aflevering 07-03-14

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: automaat Captur kraakt

Bericht door Huite »

Klinkt allemaal niet prettig.
Hoop dat je het probleem alsnog definitief kunt oplossen.
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Buuh
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 mar 2014 21:56
Actief als: particulier

Re: automaat Captur kraakt

Bericht door Buuh »

@etj64. Hier - denk ik - hetzelfde probleem. Onze Captur nieuw van november 2015 (!)
EDC maakt schurend geluid bij accelereren. Kleine "knak" van 2 naar 3. Maar nu ook bij optrekken - als ik bijna stil sta - komt ie ff niet weg. Je kunt het vergelijken met een flink slippende koppeling.
Naar de dealer, en hopen dat ie het ook doet als de monteur het stuur in handen heeft. Gelukkig: die zegt na 50 (!) meter rijden: " die schakelt niet zo als ie zou moeten schakelen". Pfff. Alle problemen heeft ie bevestigd.
Nu komt 't: breng hem maar binnen, doen we een software update, zal waarschijnlijk UIT-geleerd zijn. Uhhh? :?:
Oké ben zelf een leek.
Eind van de dag: software update heeft niet geholpen helaas. E-mail verkeer tussen RN en dealer gelezen.
RN: Hebben jullie dit, dit en dit geprobeerd? Dealer: Ja. Klant (ik): ok, gooi er maar een nieuwe bak in.
Dealer: zou wel willen. RN: nee :naughty: , breng hem over 2 weken nog maar eens binnen, voor 2 dagen. Er moet en kan nog van alles het probleem zijn. Nu wordt de bak uitgebouwd, bekeken, besnuffeld, eventueel gerepareerd.

2 maanden geleden ook al eens bij dealer langs geweest. Volgens de monteur was het bekend dat de EDC problemen HAD.
In uw auto, zei de beste man, moet dit verholpen zijn. Of.... ze hebben u nog een bak van de vorige voorraad d'rin gestopt.
Zei die echt hoor :shock: Nou ja.. ik begin het toch wel te geloven dat dit het geval is.
Ze fixen het maar. Ze zijn (RN) nog niet van me af. De dealer doet zijn uiterste best, gelukkig.
Afwachten: jullie lezen het te zijner tijd.
Captur TCE 120 EDC X-Mod Rouge Flamme-Noir Etoile, armsteun Vorige Auto's: Captur TCE 120 EDC Dynamique. Gris Casiopèe-Noir Etoile. Zipper,Pack City 2, Armsteun, R-link. : Megane 1.4 TCE Bose Wit. Twingo Dynamique Noir Etoile. 2e Auto: Clio Zen TCE 90 (2016) Noir Etoile Design Pack

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

EjT64
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 3
Berichten: 102
Lid geworden op: 27 dec 2013 00:30
Actief als: particulier
Locatie: Midden NL

Re: automaat Captur kraakt

Bericht door EjT64 »

Ik heb een lijstje gezien van de monteur waarop voor de verschillende jaargangen van de Captur voor iedere bak een andere code stond. Die codes bepaalden weer welke bak welke software nodig heeft. Het lijkt er inderdaad op dat er verschillende bakken zijn, afhankelijk van het jaar van productie.

Toen die van mij het laatst zo slecht deed, heb ik dat hier meteen het forum op geslingerd, maar sindsdien heeft het zich niet meer herhaald :fp: Alleen bij een koude start is het eerste schakelmoment schokkerig, daarna gaat het tot dusver opeens weer goed. Misschien een off day? Want op die dag wilde hij ook niet automatisch op slot gaan bij het verlaten van de auto (keyless). Ik moest toen het kaartje in de auto doen, starten, uitzetten en daarna ging de auto wel weer automatisch op slot.
Ik heb nog garantie, ik hou dit in de gaten.
Captur II - TCe 155 EDC Initiale Paris - Noir Amethyste/Gris Highland
besteld 21-12-19 / geleverd 17-07-20
Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique
besteld 08-01-14 / geproduceerd 30-01-14 / in NL 22-02-14 / bij de dealer 27-02-14 / aflevering 07-03-14

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Capotur
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:13
Actief als: particulier

Re: automaat Captur kraakt

Bericht door Capotur »

Heeft iemand weleens gehoord dat de automaat van de Captur plotseling uitschakeld waarbij de auto behoorlijk snelheid verminderd en er een melding verschijnt: controleer autom. transm.?
Voorafgaande aan deze storing heeft de automaat regelmatig gekraakt, vandaar mijn vraag..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: automaat Captur kraakt

Bericht door Huite »

Nee dus.
Maar bij de vroege jaargangen was de bak niet altijd probleemloos.
Sterkte met het probleem.
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

FrankV
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 305
Lid geworden op: 27 jan 2014 00:17
Actief als: particulier
Locatie: Geldrop

Re: automaat Captur kraakt

Bericht door FrankV »

Nope, nooit van gehoord. De EDC bak van mijn Captur (2014) schakelt nog altijd voortreffelijk, bij koude motor wil van 1 naar 2 wel eens een beetje schokken, maar bij warme motor is dat absoluut geen probleem meer.
4 jaar oud (jong) en bijna 100.000 km ver, absoluut nog steeds een hele fijne auto om in te rijden!
Groeten,
Frank

Captur TCe 120 EDC Dynamique, Bleu Pacifique/Noir Etoile; geproduceerd op 26/3/2014; afgeleverd 2/5/2014; ingeruild 12/10/2018
BMW X1 2.0isDrive Mediterran Blau (Nov. 2015); v.a. 12/10/2018

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht