Thuisladen


Stamp
lid
lid
Posts in topic: 17
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Thuisladen

Bericht door Stamp »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

We willen thuis allemaal zo hoog mogelijk laden. Wat je eigen aansluiting toe staat maar voor mensen met zonnepanelen kan dat misschien anders zijn.

Tot 2020 geldt nog de salder regeling (eigenlijk een accu op afstand) dus geen probleem. Na 2020 wordt het anders, hoe dat weet nog niemand.

Een thuis batterij is veel te duur maar Zoe kan uitkomst bieden. Omdat mijn vermogen van de zonnepanelen rond 1.5kw is, is het dus gunstiger om gewoon met de omalader te laden. :think: De zonne-energie wordt direct voor de auto gebruikt. :D

Maarja op een zonnige dag gaat de koeling misschien aan dus meer verlies :think:

Van de Zoe kan je een leuke studie maken
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gliset
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 2
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 jun 2017 17:27
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Thuisladen

Bericht door Gliset »

Stamp schreef:Maarja op een zonnige dag gaat de koeling misschien aan dus meer verlies :think:
Mooie smoes om toch die carport te realiseren. Zonnepanelen als dak, dus energie opwekken én schaduw :mrgreen:
Zwarte Zoe R90 sinds 10/2/2018 15:00 :dance:
In 5 jaar ruim 100.000km elektrisch plezier (inclusief Parijs en Noorwegen), sinds km 101468 een nieuwe motor. Na 1.5 jaar straatladen nu vooral thuisladen op eigen zonne-energie met een Zappi V2 3F lader

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Thuisladen

Bericht door Hachy »

Stamp schreef:We willen thuis allemaal zo hoog mogelijk laden. Wat je eigen aansluiting toe staat maar voor mensen met zonnepanelen kan dat misschien anders zijn.

Tot 2020 geldt nog de salder regeling (eigenlijk een accu op afstand) dus geen probleem. Na 2020 wordt het anders, hoe dat weet nog niemand.

Een thuis batterij is veel te duur maar Zoe kan uitkomst bieden. Omdat mijn vermogen van de zonnepanelen rond 1.5kw is, is het dus gunstiger om gewoon met de omalader te laden. :think: De zonne-energie wordt direct voor de auto gebruikt. :D

Maarja op een zonnige dag gaat de koeling misschien aan dus meer verlies :think:

Van de Zoe kan je een leuke studie maken
Als het salderen verdwijnt koop je gewoon een Zappi Charger
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Thuisladen

Bericht door MartijnEV »

Heel gaaf ding, de Zappi charger inderdaad.

Maar groot nadeel vind ik dat er geen OCPP/GPRS backoffice connectie in zit. Dus verrekenen van de laadkosten met de werkgever/leasemaatschappij via de laadpas gaat niet.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Thuisladen

Bericht door Hachy »

Nee dat zal classic met de kWh meter moeten voor de thuis kWh's...
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Stamp
lid
lid
Posts in topic: 17
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Thuisladen

Bericht door Stamp »

Heb de zoe privé dus alle kosten eigen rekening
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 12
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Thuisladen

Bericht door fivari »

Zappi ziet er uitsluitend enkelfasig uit. Dat is voor de Zoe zeker het beste, want met enkele kW netto vermogen beschikbaar, kom je bij driefasig laden nooit aan de minimale stroom van 11A. Voor auto's met een klassieke lader aan boord kan dit nog werken, maar met de Cameleon laad je de auto toch bijna permanent met een slechte efficiëntie op.
Dat is algemeen het nadeel van het benutten van restvermogen van PV: het restvermogen is gedurende grote delen van de dag erg laag en driefasig kom je er al helemaal niet
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Stamp
lid
lid
Posts in topic: 17
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Thuisladen

Bericht door Stamp »

Ze staat nu te laden met de oma lader.
5km/u :shock: . Volgens het boekje zou het 12km/u moeten zijn :?

Ze service geeft 85km aan en 5 uur laden
Dus 110-85=25km/5= 5km/u

(Mijn bereik is 110km max. Misschien moet ik een BMS update)
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 17
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Thuisladen

Bericht door zoe2goe »

CanZE -> FIrmware -> LBC. "Soft" moet op 0854 staan.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Stamp
lid
lid
Posts in topic: 17
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Thuisladen

Bericht door Stamp »

zoe2goe schreef:CanZE -> FIrmware -> LBC. "Soft" moet op 0854 staan.
Dus de LBC (BMS) kan ook van invloed hebben op het thuis laden. Over 2 weken heb ik een afspraak bij Haag Zeeuw te Delft. Dat is een officiële ZE dealer + service. Ik heb daar wel vertrouwen in. Afwachten maar
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Stamp
lid
lid
Posts in topic: 17
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Thuisladen

Bericht door Stamp »

Is thuislaten via de omalader slecht voor de accu of maak dat niks uit. En is het alleen 'vervelend' dat het laden dan langzaam gaat.

Renault raad het af, alleen voor noodgevallen gebruiken niet iedere dag.
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Thuisladen

Bericht door MartijnEV »

Nee dat is niet schadelijk voor de batterij.
Toch raadt Renault het af omdat:
- de omalader aangesloten op een gewoon stopcontact niet zo’n goede beveiliging biedt als een ‘echt’ thuislaadpunt
- het erg langzaam gaat
- de Zoe bij zeer lage stroomsterkte niet bepaald efficiënt laadt door technische eigenschappen van de Zoe (zg cos-phi ratio); hierdoor laad je met een vrij hoog ‘schijnvermogen‘ ten opzichte van het vermogen dat daadwerkelijk de batterij ‘in’ gaat
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Stamp
lid
lid
Posts in topic: 17
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Thuisladen

Bericht door Stamp »

Heb Zoe nog maar net en toen ik ze 2ehands kocht, zat de omalader erbij. Met de verliezen kom ik ongeveer op 7km/u ipv 12km/u. Dat is inderdaad weinig. Maar wil het een jaartje aankijken voordat ik een dure laadpaal gaat kopen.

Heb thuis een aansluiting van 1x35A. Dat is dus een vermogen van 8.1kw maar mijn verbruik is laag met soms een piek van 2kw (magnetron of wasmachine). Laadpaal24 geadviseerde om een 1x25A (5.7kw) te nemen :think:

In de toekomst gaan we van het gas af. Moet dan waarschijnlijk naar een 3 fase aansluiting. Heb ik dan nog wat aan een 1x25A laadpaal of toch maar gelijk naar een 3 fase aansluitingen met een 3 fase laadpaal :think:
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 8
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Thuisladen

Bericht door HarmOtten »

Als je huis 1-fasig is aangesloten op 1x35A, dan mag de zekering van een groep niet groter zijn dan 35A / 1,6 ≈ 22A Oftewel 20A (4,6kW)
Bij 3 fasen (3x25A) mogen de groepen niet zwaarder gezekerd zijn dan 16A.
Dit heeft met de zogenaamde Selectiviteit te maken.

Persoonlijk zou ik altijd voor een 3-fase laadbox gaan (geen EVBOX!), zodat je thuis met 11kW kan opladen. Eenmalig moet je dan wel je hoofdaansluiting laten omzetten naar 3 fasen, waarbij er ook nieuwe meters geïnstalleerd moeten worden, en de verdeelkast moet worden aangepast. Maar dit moet straks toch als je een goeie warmtepomp aan wil sluiten. Dus als je dat nu doet, heb je dat alvast gehad :wink:.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Thuisladen

Bericht door PieterZoe »

Sommige thuisladers kun je zowel 3fase als 1fase aansluiten. Bijvoorbeeld de EVE Mini (van Alfen). De 3fasen-variant is maar een paar tientjes duurder dan de 1fase-variant. Die kun je nu op 1fase aansluiten en evt later beslissen om een 3fasen-aanpassing in je huis te doen. Dat scheelt je ook nog een tijdje de vastrechtkosten

EDIT: overigens heeft Harm helemaal gelijk dat 3fasen natuurlijk veel makkelijker is. Je zult merken hoe prettig het is dat je auto na een uurtje alweer voor de helft is opgeladen (of na 2 uurtjes als het de 40kwh-Zoe betreft)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Stamp
lid
lid
Posts in topic: 17
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Thuisladen

Bericht door Stamp »

Ik zit bij stedin en daar is het tarief voor 1x35 en 3x25 hetzelfde tarief. Dus het is eenmalig kosten van €189 om van 1 naar 3 fase te gaan.

Heb nu 2 aardlek schakelaars en 8 groepen waarvan 2 vrij.
Heb er niet veel verstand van maar de hoofdschakelaar is nu 2 modules breed, dat worden er dan volgens mij 4 modules. Voor de laadpaal komt er een aardlek type B, een groep bij en een kWh meter is ook wel leuk. Dan zit de meterkast inmiddels vol en ben je gauw €1200 kwijt. Met de maingau pas erbij haal je dat er nooit uit :think:
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 278
Lid geworden op: 02 jun 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: Thuisladen

Bericht door Casss »

Ik heb goede ervaringen met de Ratio thuislader 16A 3 fase
Destijds voor ongeveer 600 euro gekocht via internet. Ik kon deze gewoon inpluggen.
http://www.jk-evsolutions.nl/ratio-wand ... der-3fase/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Thuisladen

Bericht door MartijnEV »

HarmOtten schreef: Persoonlijk zou ik altijd voor een 3-fase laadbox gaan (geen EVBOX!), zodat je thuis met 11kW kan opladen..
Waarom geen EV-Box?
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 12
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Thuisladen

Bericht door fivari »

Je kan natuurlijk ook meteen voor een mobiele lader gaan, dan heb je die ook voor op vakantie of voor een tocht naar familie en vrienden.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PIPOOO
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 154
Lid geworden op: 27 feb 2005 13:02
Actief als: particulier
Locatie: NOORD-HOLLAND

Re: Thuisladen

Bericht door PIPOOO »

MartijnEV schreef:
HarmOtten schreef: Persoonlijk zou ik altijd voor een 3-fase laadbox gaan (geen EVBOX!), zodat je thuis met 11kW kan opladen..
Waarom geen EV-Box?
Ik heb ook een EV Box. Veel storingen en slechte service.
Heb geen vertrouwen hierin. In iedergeval icm Zoe uit 2017.
Grt. Bert.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 8
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Thuisladen

Bericht door HarmOtten »

MartijnEV schreef:
HarmOtten schreef: Persoonlijk zou ik altijd voor een 3-fase laadbox gaan (geen EVBOX!), zodat je thuis met 11kW kan opladen..
Waarom geen EV-Box?
Een EVBOX is een mooi ding voor als je een bedrijf hebt of zo, of als je zakelijke stroom apart wil laten factureren. Je moet dan wel de meest uitgebreide variant nemen, dus met RFID-scanner, GPS, GPRS, en betaald abonnement voor diverse services. En dan kan je 'm ook buiten hangen, en als openbaar punt instellen, zodat andere mensen er ook kunnen laden.
Maar voor privé zou ik het niet doen. Hij is relatief duur, en heeft o.a. problemen als je de ZOE instelt op uitgesteld laden. Daarnaast ben ik niet onder de indruk van de gebruikte hardware.
Als ik nu zou moeten kiezen ging ik voor een box die je ook mobiel kan gebruiken. Dus bijvoorbeeld de firavi-charger. Deze is gebaseerd op openEVSE en daar is ook een smart variant van. Met de juiste stekker en kabel kan je daar eenvoudig 22kW mee laden. Thuis met 3x16A 11kW.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

cle74
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jul 2018 17:13
Actief als: particulier

Re: Thuisladen

Bericht door cle74 »

Zelf gebruik ik een mobiele NRGkick lader. Die kan 1 en 3 fase laden op alle mogelijke stekkers, en kan ook met het Noorse en Frans/Belgische net overweg (niet uitgeprobeerd, maar wel over gelezen).
Maximaal 22kW. Ik gebruik meestal 11kW, maar als ik haast heb, die ik ook wel eens 3x24A (ca. 16kW). Dan zet ik alleen wel de zekering van de keukenboiler uit, want mijn huis aansluiting is 3x25A. Voor de afgesloten hoofdzekering (smeltzekering) die alleen voor eneco toegankelijk is, heb ik zelf nog een 3x25A automaat gezet.

Wat ook een goede lader is, is de go-e. Deze heeft wifi, kan handig zijn.
https://go-e.co/

NRGkick:
https://www.nrgkick.com/en/

Voordeel van de NRGkick is dat je kunt instellen dat hij bijvoorbeeld maximaal 20kWh laadt, en dan stopt. Ik wil de accu namelijk zo min mogelijk op 100% laden, om de accu zo lang mogelijk goed te houden (koopaccu).

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 12
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Thuisladen

Bericht door fivari »

Dat de NRGkick en sommige andere mobiele laders het fameuze ontbreken van de nulgeleider zouden oplossen is waar voor de Tesla's maar niet voor de Zoe.De reden is dat de controle op de aanwezigheid van de nulgeleider bij Tesla in hun meegeleverde UMC gebeurt en bij de Zoe in de wagen zelf. Een mobiele lader verandert niets aan de fysische realiteit dat in zo'n netwerk een spanning van 135V zit tussen de aarde en elk van de fazen.

Ik heb de recente Fivari-ontwikkelingen al wel elders gepost, maar hier staat het beter op zijn plaats.

Zelf gebruik ik voor onderweg uiteraard de welbekende Fivari-Mobile. Die kan ook enkelfasig en driefasig laden met de stroom instelbaar tussen 8A en 32A. Die heeft een ingebouwde stroommeter en op de display kan je stroom, laadenergie en totale laadenergie aflezen. De display helpt ook bij het instellen. Met de WiFi-module kan je bovendien alles monitoren. Sinds kort bied ik ook bediening via WiFi aan. Hiermee kan je het laden dan starten, pauzeren, stroom aanpassen, timer instellen enz... Je kan ook opgeven dat er maar een zekere tijd geladen moet worden of maar een bepaalde hoeveelheid energie. Zo kan je inderdaad het laden stoppen vooraleer de batterij 100% SOC bereikt.
Voorts is de optie voorzien dat het laden rekening houdt met de productie van de zonnepanelen. Dat kan interessant zijn op het moment dat het salderen vervalt. Voorwaarde is dat het monitoringsysteem van de zonnepanelen compatibel is met emoncms.
Voorts is alles opensource, dus kan je zelf bijkomende intelligentie inbouwen met RAPI-commando's en het laden bv. laten afhangen van de belasting van het elektriciteitsnet en dus de elektriciteitsprijs.

Thuis gebruik ik dan weer de Fivari-SMART. Die kan je instellen op maximaal laadvermogen zonder risico dat de zekering springt, want hij houdt de stroom in elke fase altijd onder een ingesteld maximum door de laadstroom te verlagen en indien nodig het laden zelfs tijdelijk te onderbreken. In de situatie van cle74 kan je dus gewoon 25A instellen en is het uitzetten van de zekering van de keukenboiler is niet langer nodig.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Riesbak
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 417
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
Actief als: particulier

Re: Thuisladen

Bericht door Riesbak »

Hallo techneuten, ik heb voor een maat van me een vraag. Hij heeft onderstaande stroomaansluiting thuis en heeft daar een (leen)Tesla regelmatig aan opgeladen.

Hij denkt dat omdat Zoe AC laad ik met een verloopstekker mijn onboard laadkabel erin kan prikken en dat met 11KW kan laden. Nee zeg ik dan, dat kan niet, als het zo zou zijn hadden we als Zoe rijders geld weggegooid voor thuislaadpunten.

Maar ik ben een vonken analfabeet, kan iemand in Jip & Janneke taal vertellen waarom Zoe het niet kan? Geef ik het door, scheelt weer een discussie.

Afbeelding Afbeelding
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 12
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Thuisladen

Bericht door fivari »

Die maat heeft het niet helemaal begrepen. Thuis en op de publieke laadpalen (niet de DC-snellaadpalen) laadt ook de Tesla AC.
Het laadpunt is nodig om de zaak veilig te houden: eerst handshake tussen auto en laadpaal met onder andere de communicatie van de maximale stroom die aan een laadpaal mag onttrokken worden. En pas dan komt de aansluiting onder spanning te staan. Je hoort de relais aantrekken.
Zonder de elektronica in de laadpaal heb je dus geen communicatie en kan er ook niet geladen worden.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



TonVH
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 aug 2018 10:30
Actief als: particulier

Re: Thuisladen

Bericht door TonVH »

Ik ben aan het nadenken over een Zoe (gebruikt, 40 Kw) en ga er vanuit dat ik laden (vrijwel) altijd huis wil doen.

Het appartementencomplex waar ik woon heeft een garage waarin ik een aansluiting kan krijgen met de volgende spes "16A (3,7 KW)". Ik moet dan zelf zorgen voor een LS24 laadpaal. Op dit punt is spanning vanaf 23:00 tot 07:00. (Evt. kan gekozen worden voor 24/24 maar dan geldt hoger tarief)

Enkele vragen:
1. Allereerst vraag ik mij af of op dit punt een 40 Kw accu volledig opgeladen kan worden binnen de gegeven tijd.
2. Tweede vraag is of het echt zinvol is een paal te installeren en of ik niet met een beduidend goedkoper Greenup contact (https://www.ecataleg.be/nl/product/077898) kan volstaan.
3. Ook vraag ik mij af of ik met deze constructie (zonder paal) op afstand de Zoe kan laten beginnen met opwarmen.
4. Benodigde kabel (stopcontact) is deze altijd bij Zoe al aanwezig?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Knarf93
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 nov 2017 22:51
Actief als: particulier

Re: Thuisladen

Bericht door Knarf93 »

TonVH schreef: Enkele vragen:
1. Allereerst vraag ik mij af of op dit punt een 40 Kw accu volledig opgeladen kan worden binnen de gegeven tijd.
Oplaadtijd 0 naar 100% is 15 uur bij 3,7kw. 25 uur bij 2,3kw stopcontactladen
2. Tweede vraag is of het echt zinvol is een paal te installeren en of ik niet met een beduidend goedkoper Greenup contact (https://www.ecataleg.be/nl/product/077898) kan volstaan.
Dat kan zeker. Je moet dan wel een stopcontact lader hebben van 16amp (3,7kw) Een voorbijganger kan wel je lader uit het stopcontact trekken
3. Ook vraag ik mij af of ik met deze constructie (zonder paal) op afstand de Zoe kan laten beginnen met opwarmen.
Ja dat kan, je kan de auto ook voorverwarmen als hij niet aan de laadpaal staat (mits de soc boven de 40% is)
4. Benodigde kabel (stopcontact) is deze altijd bij Zoe al aanwezig?
Nee
Leaf

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Stamp
lid
lid
Posts in topic: 17
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Thuisladen

Bericht door Stamp »

Ik heb net een 2e hands Zoe Q210.

Als het goed is, zit er altijd een type 2 laadkabel bij die geschikt is voor 22kw.
Ik had het geluk dat bij mij Zoe een thuislader bij zat van 10A (2.3kw) die in een normaal stopcontact past (de zogenaamde omalader).
Het laden lukt wel maar is behelpen, hij laad maar omgerekend met 6 a 7 km/u en dat is erg traag.
Met 16A (3.7kw) laad je met een snelheid van ongeveer 16km/u.
Er bestaat ook een Ray-thuislader die ook met 16A kan laden en in een gewoon stopcontact past maar daar heb ik geen ervaring mee.

De vraag is hoeveel rij je ongeveer per dag.
Hoe hoger het vermogen, hoe sneller het laden gaat natuurlijk. Zoe kan 22kw aan maar daar moet de installatie wel geschikt voor zijn.

Misschien is een echte laadpaal van LS24 beter in het appartement complex. Dan kunnen er eventueel meer mensen gebruik van maken.
Iedereen moet dan wel een beetje meewerken door de laadpaal en parkeerplek in onnodig bezet te houden.
Succes
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



TonVH
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 aug 2018 10:30
Actief als: particulier

Re: Thuisladen

Bericht door TonVH »

Aantal kilometers die wij rijden is sterk variabel. Ik wil eigenlijk altijd 200+ kilometer actieradius hebben. Aansluitingen zijn volledig individueel daar iedereen een eigen vaste parkeerplaats heeft.

Algemene EV-plekken werkt m.i. niet want ik zie mensen niet 's avonds laat uit hun huis/appartement gaan om de auto te verzetten (naar waar?) omdat de autovol geladen is. Algemene plekken werken alleen op locaties waar men voor korte duur is en dan weer vertrekt.

Die Ray lader is wel extreem duur (bijna 700 euro). Ik zie https://www.laadkabelwinkel.nl/mobiele-thuisladers beduidend goedkopere die volgens mij hetzelfde doen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Thuisladen

Bericht door OlafH »

Goede keuze!

1. Neen, in 8 uur krijg je hem niet vol. Reken op 3 kW laadvermogen effectief. Dan heb je dus zo'n 19 uur nodig.
2. Dit alternatief is nog langzamer. Met een omalader heb je extra verliezen en laad je nog maar 1.5 kW. Reken maar uit...
3. Ja dat kan, als je het juiste abonnement hebt bij Renault.
4. Nee, is een duur ding. Vanaf € 350 meen ik en de originele ligt boven de € 500.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Thuisladen

Bericht door OlafH »

Als je 200+ kilometers wilt hebben moet de accu gewoon helemaal vol zijn. Vooral in de winter.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 17
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Thuisladen

Bericht door zoe2goe »

Je "moet" niet per se denken in termen van "volladen in een nacht", tenzij je echt elke dag heel veel rijdt. In de acht uur die je noemt laad je met dat vermogen ongeveer 120 kilometer. Hoe vaak komt het voor dat je haar ECHT helemaal hebt leeggereden EN de volgende dag ten minste 120 km zonder bestemming-laden moet rijden? Als het antwoord "zelden" (dan heb je nog incidenteel snelladen onderweg) of "nooit" is, is er wat betreft de capaciteit weinig mis.

Maar..... er is een heel ander probleem. Als echt de spanning van dat laadpunt af gaat zal de ZOE niet starten met laden. Ze heeft een "ik ben er maar ga je nu niks geven" signaal nodig van de laadpaal, en als dat er niet is valt ze in een lethargische slaap. Daar zijn oplossingen voor, maar er moet hoe dan ook spanning op de paal staan.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



TonVH
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 aug 2018 10:30
Actief als: particulier

Re: Thuisladen

Bericht door TonVH »

Zeer nuttig te weten maar snap het niet.

Immers, ik haal eerst de kabel er uit en dan pas start ik. Althans lijkt mij de logische volgorde. Op moment starten is er dus nooit spanning.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 17
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Thuisladen

Bericht door zoe2goe »

Ik bedoel starten met laden, niet starten met rijden.

9 uur in de avond kabel er in
geen spanning op het laadstation
11 komt kennelijk de spanning er op
laadstation gaat aan maar auto merkt er niks van, ligt lekker te pitten

Als ik je scenario verkeerd begrepen heb, negeren maar.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Stamp
lid
lid
Posts in topic: 17
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Thuisladen

Bericht door Stamp »

Ik denk dat je dan 24/24 aansluiting moet nemen.
Je kan wel de Zoe programmeren wanneer ze moet starten met laden.
Misschien kan je op die manier profiteren van goedkoper tarief.
Ik heb hier echter geen ervaring mee
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Stamp
lid
lid
Posts in topic: 17
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Thuisladen

Bericht door Stamp »

@OlafH
Tussen 2 haakjes.
Zie dat je gemiddeld verbruik 16.8 is.
Dat is ze van mij ook (stad en snelweg. Snelweg maximaal 114km/u aanhouden)
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in