Van tevoren had ik niet veel verwachtingen, maar het was vele malen leuker dan ik had kunnen vermoeden! In plaats van een statische automeeting met auto's die op een rijtje staan en waar er een beetje wordt gekletst over auto's, was dit een automeeting die mijn verwachtingen overtrof. Zo was er een achterwielaangedreven Twingo te zien, voorzien van een Yamaha 1300 motorfietsblok, gekoppeld aan een Peugeot 406 versnellingsbak, er waren twee deelnemers aanwezig van de Twincup (de officiële raceklasse voor Twingo's in Frankrijk), je kon voor een tientje meerijden met de stunt-Twingo van stuntman Pascal Dragotto (http://www.pascaldragotto.com/) die na enkele meters via een schans op de twee linker wielen reed (ter info: deze Twingo heeft slechts 125 km op de teller staan, aangezien ie enkel voor stuntritjes is gebruikt), en nog veel meer.
Maar de meest spectaculaire auto van de meeting was eveneens van stuntman Pascal Dragotto: de Twingo Jet. Voorzien van een Marbore II straalmotor uit een Fouga Magister Jet heeft dit Twingootje een krachtbron van 2.200 pk met een verbruik van zo'n 70 liter brandstof in 5 minuten. Dat kan kerosine, benzine, diesel of 70 liter pure wiskey zijn: zo'n motor verbruikt alles. Uit pure zuinigheid wordt er dus gewoon diesel gebruikt voor de stunts.
Er waren bezoekers uit Spanje, Zwitserland, Duitsland, Luxemburg, België en Nederland. Althans, dat was zo op de zaterdag. Ik ben er maar een dag geweest, terwijl het evenement het gehele weekend duurde. Dit feestje was overigens georganiseerd door het Franse Génération Twingo.
Klik hier voor het filmpje dat ik heb gemaakt: >>>filmpje<<<
En via deze link is mijn volledige fotoalbum te zien, inclusief enkele interessante auto's van bezoekers: >>>fotoalbum<<<


Voor het eerst sinds de oprichting van Génération Twingo waren alle vier de introductiekleuren uit 1993 samen op een meeting.


De Politie van Parijs heeft 4 Twingo wit laten spuiten (wit was toen nog niet leverbaar op de Twingo), en voorzien van allerlei politie-apparatuur.
Hiermee wilde de politie testen of de Twingo een handig autootje was voor de smalle straatjes van Parijs. Na een tijdje werd gestopt met de test, aangezien de agenten aangaven dat het erg lastig was om met een driedeursauto gearresteerden mee te nemen. De vier Twingo's hebben daarna een carrière gehad op de Parijse luchthavens en zijn vervolgens afgevoerd. Op één na, die door een liefhebber is gered. De Twingo was nog voorzien van alle radio-apparatuur.

De Twingo Jet.




Tijdens de introductie van de Twingo was de slogan "Inventez la vie qui va avec", oftewel "verzin de lifestyle die erbij past". Na een kwart eeuw denk ik dat we kunnen concluderen dat de Twingo (als directe opvolger van de legendarische Renault 4) met recht een icoon kan worden genoemd, waarmee iedereen kan doen wat ie wilt.