Automaat

Stel hier de vragen die specifiek met Renault 25 techniek te maken hebben
Gebruikersavatar

Topic author
d'artagnan
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 nov 2004 00:51
Actief als: particulier
Locatie: Gent - België

Automaat

Bericht door d'artagnan »

Hallo,

Volgens mijn garagist is de aandrijfas van mijn automaat uit mijn R25 V6 gebroken. Heeft iemand daar iets over te zeggen? Het schijnt niet apart te verkrijgen te zijn?

Alle info is welkom, alvast bedankt!
GTX fase 1 - 999 - 150.000 km - zowel buiten als binnen nieuwstaat. (RIP dankzij een oen die remvloeistof in de benzinetank gegoten heeft!!!)
V6 2.8i - 297.000 km automaat full option

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Rossy »

Wat zijn de problemen?
Wat is er precies gebroken?
Wat doet de auto wel en niet?
Wat zou er allemaal vervangen moeten worden?
Wat zou dat moeten gaan kosten?
Als deze zaken bekend zijn, kunnen de mensen hier een antwoord geven.
Wordt nu maar een beetje raden wat er aan de hand kan zijn en wat hiervoor de oplossing is.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 13
Berichten: 3243
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Wij (d'Artagnan en ik) hebben er al even over zitten e-mailen wat het zou kunnen zijn, voordat dit op het forum stond.

Uit die e-mails heb ik een compilatie gemaakt, die hopelijk wat duidelijkheid geeft.
Het is mij nu even niet duidelijk of het een aandrijfas in de automaat is, of een aandrijfas van wiel naar differentieel.

Een maand geleden is de versnellingsbak een beurt gegeven.

Toen de wagen terug was, reed die vanaf het begin minder vlot dan ervoor.
Hij schakelde hij niet zo gevoelloos meer als ervoor en in Drive bleef hij de ene keer staan, dan moest je heel lichtjes gas geven tot hij hem "pakte", een andere keer dan pakte hij hem na enkele seconden.
Ook in zijn achteruit zo goed als hetzelfde verhaal.

Een kleine 2 weken terug bij het in Drive zetten en gas geven een enorm akelig "metaal schurend geluid".
Enkel bij het vertrekken dus en enkel als je hem van N naar D zette.

Volgens de garagist was het gelegen aan een of andere cardan as??

Maar nu zijn we bijna 2 weken verder en krijgen we te horen dat "ze niet kunnen vinden wat er aan scheelt"!!!!

Er is absoluut geen olieverlies te bespeuren en de garagist zei ook dat hij gezien hed bij het verversen van de olie dat deze absoluut nog niet zwart zag.

Volgens de garagist zou het de aandrijfas van de versnellingsbak zijn die gebroken is.

Mocht de aandrijfas van de automaat stuk zijn, dan kan je er toch niet meer mee rijden?
Eens de motor warm staat kan je er wel mee rijden.

Blijkbaar moeten we de bevestigingsrubbers ook in de gaten houden, blijkbaar als die stuk zijn heeft het plaatsten van een nieuwe as geen zin omdat de as meteen weer stuk gaat wegens de heel ongezonde hoek van de moter tov de bak en as.



Overigens kwam ik op dit forum nog een stukje tegen over een aandrijfas van een R25 automaat.
Echt wijzer worden ervan, da's een ander verhaal :oops:
viewtopic.php?t=182

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
d'artagnan
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 nov 2004 00:51
Actief als: particulier
Locatie: Gent - België

Bericht door d'artagnan »

Heb net een epistel van een half uu r geschreven en wil het posten met als gevolg: alles weg, mag opnieuw beginnen :roll:

Ok, hier nog iets wat ik terug kunnen vinden heb in mijn notities:

Een week of 2 vóór ik de wagen op onderhoud ging doen gebeurde hetvolgende:

Als je van N naar D schakelde duurde het een seconde of 2 alvorens je voelde dat de automaat "grip" kreeg.
Ik wachtte dan mooi een seconde of 2 alvorens gas te geven, echter een andere chauffeur deed dat niet, hoor ik nu, en gaf al gas alvorens de automaat "grip" kreeg, met als gevolg een ferme schok!!

Enkele dagen later had het geen zin meer om enkele seconden te wachten want de wagen bleef gewoon stilstaan als je hem in D of R zette, ik gaf dus hééél voorzichtig een klein beetje gas tot je voelde dat hij "aangreep" de andere chauffeur echter gaf een flinke dot gas zodat de wagen met een schok in beweging kwam dus volgens mij is het overduidelijk dat met deze herhaalde handelingen de interne aandrijfas geforceerd is!!!!

De garagist spreekt van de aandrijfas binnenin de automaat die stuk is maar de volledige bak zal gereviseerd moeten worden volgens de man.

Dus.....wat nu beste mensen? Beste Mathijs?

Deze wagen moét gewoon gered worden, het is een werkelijke pracht van een donkerblauwe V6 2.8i compleet met ergonomie, lederen interieur, full option, en ik heb hem de laatste weken/maanden een volledige beurt gegeven met de allerbeste Meguire producten. Hij blinkt dat het een lieve lust is, de moter rijd zo soepel, zo mooi....neen, deze wagen moet gerepareerd worden, zeker weten!! :wink:
Alvast bedankt voor de hulp!
GTX fase 1 - 999 - 150.000 km - zowel buiten als binnen nieuwstaat. (RIP dankzij een oen die remvloeistof in de benzinetank gegoten heeft!!!)
V6 2.8i - 297.000 km automaat full option

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 13
Berichten: 3243
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Interessant wat ik lees op http://www.revisie-automaat.nl/ :

Problemen bij een automatische transmissie

Een goede reparatie begint bij een juiste diagnose; voor de automatische transmissie is dit niet anders.

Mogelijke storingen
Versnellingsbak “wacht”in de versnelling “D”drive of “R” achteruit:

* Versleten, gebroken of uitgedroogde afdichtingen.
* Slijtage in het hydraulische stuurorgaan
* Elektronisch defect aan een PWN solenoid
* EEPROM update nodig van de ECU

Lawaai of geluid tijdens het rijden:

* Onjuiste oliesoort of te weinig olie in de versnellingsbak
* Tanden van de tandwielen ernstig versleten of beschadigd
* Versleten of beschadigde lagers
* Versleten of beschadigd differentieel
* Aandrijfriem- vario (CVT-transmissies)


Op marktplaats staat regelmatig een advertentie van iemand die ruil bakken heeft, soms zelfs nieuwe bakken uit voorraden opkoopt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
d'artagnan
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 nov 2004 00:51
Actief als: particulier
Locatie: Gent - België

Bericht door d'artagnan »

Dus als ik het goed begrijp is de enige zekerheid om te weten wat er aan scheelt, het volledig openen van de automaat?

Is het dan mogelijk om enkel de onderdelen te vervangen die stuk zijn of moet gans zo een bak gereviseerd worden?
Wat zijn de gemiddelde prijzen die gangbaar zijn voor 1) een gereviseerde bak en 2) een occasiebak?

En intussen zitten wij al die weken zonder wagen...... :evil:

(voel met net een lid van de familie Flodder als ik met mijn winkelwagentje naar het warenhuis ga :cry:
GTX fase 1 - 999 - 150.000 km - zowel buiten als binnen nieuwstaat. (RIP dankzij een oen die remvloeistof in de benzinetank gegoten heeft!!!)
V6 2.8i - 297.000 km automaat full option

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 13
Berichten: 3243
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

...ik wacht even reactie af van andere mensen, anders hadden we immers net zo goed kunnen blijven mailen :wink:

Als ik zo één en ander doorlees, kom ik een beetje tot een beeld, maar of dat juist is, laat ik ook liever aan anderen over.

- Niet voldoende ATF in de bak
- Daarom moest de motor eerst op toeren komen, om toch voldoende druk op te bouwen
- Vervolgens in D zetten, en je hebt het moordrecept voor een automaat (al denk ik dat handbakken hier ook niet goed tegen kunnen)
- Hoe hoger het aantal toeren, des te harder de torsie op die as. <knap>
- Als één en ander warm is, zetten zaken uit. Op dat moment is de frictie zo hoog, dat de auto wel wilt rijden.
- NIET DOEN, als je opeens moet accelereren, gaat die slippen. Bovendien kun je nu metaalsplinters in de bak hebben, ga die svp niet rondpompen...

Bovenstaande punten zijn mijn visie, ik ben niet perfect, kan er totaal naast zitten. Aan een ieder vrij één en ander anders te zien, maar wees dan alsjeblieft niet alleen een lezer, wordt ook een poster. (hé, leuke tag)

Als in een V6 automaat de as past van een TXI automaat, en je hebt iemand die dat erin kan bouwen, heb ik hier een automaat voor je liggen met een kapotte E1 koppeling.
Gratis en voor nop (voor jou dan :lol: )

Zo, en in afwachting, doe eens een foto als bijlage posten van die poets actie van je ? (please...) :P
(dat is de knop/tekst 'add an Attachment' , bij firefox links, bij internet explorer onderaan geloof ik)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jasper11turbo
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 769
Lid geworden op: 31 aug 2004 17:45
Actief als: particulier

Bericht door jasper11turbo »

Dit is iets heel anders als een "aandrijfas", zoals geschreven werd op 25forum.nl.. Dit gebeurd ïn"de bak.

Mathijs, pm

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jasper11turbo
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 769
Lid geworden op: 31 aug 2004 17:45
Actief als: particulier

Bericht door jasper11turbo »

Als je van N naar D schakelde duurde het een seconde of 2 alvorens je voelde dat de automaat "grip" kreeg.
Ik wachtte dan mooi een seconde of 2 alvorens gas te geven, echter een andere chauffeur deed dat niet, hoor ik nu, en gaf al gas alvorens de automaat "grip" kreeg, met als gevolg een ferme schok!!
Koppeling E1 Defect.

Metaalachtig geluid bij doorrijden koppeling e1 defect.
Bij verversen moet het carter van de automaat eronder uit en vind je koperkleurig slijpsel in het carter.
Lagering gaat kapot door klappen bak.

Volgende Scenario,
Bij doorrijden komt geheel E1,E2, E3 in onbelans en Raakt inwenidg bakhuis en slaat alles stuk. Rand e1 breekt af en versplintert door de gehele bak alsmede plannetair tandwielstelsel. Hierdoor kan de bak blokkeren maar ook dan is het veel te laat.

Sorry dat ik het zo "hard"vertel maar heb dit al meerdere malen meegemaakt.
Na 54 bakrevisies een keer of 10 dit gezien en helaas ook aangehoord.

Bevestiging heb je als je de automaat verwijderd en de bak via de koppelomvormer en direct daarachter de oliepomp losneemt. Torx 30.

Daarna kun je het geheel e1,e2,e3 er zo uit nemen en zie je direct of het huis gebroken is.

Als ................. tja.. dat is niet meer van toepassing

Ik heb het een keer gered een bak te redden en dat was van de witte v6 die Mathijs ook kent. Deze was ook geheel versplintert door de gehele bak en was 3 weken werk in de avond en met de onderdelen van 3 andere bakken.

Er is maar een oplossing en dat is een andere bak.

AR4 002 voor de v6 in het algemeen .

Groet en succes, Mathijs .. lees pm

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 13
Berichten: 3243
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Oftewel, d'Artagnan, NIET meer rijden met de voiture om ernstiger schade te voorkomen.

Hoe is jouw garagist ?
De mijne vertikte het onderdelen van derden in te bouwen, hoe staat die van jou daar tegen over ?

(en kom op met die foto's, heb er al iets over gelezen op internet, dus ben erg benieuwd)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renaultfreak
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 115
Lid geworden op: 13 sep 2004 21:40
Actief als: particulier
Locatie: Bergambacht
Contacteer:

Bericht door Renaultfreak »

Hoi Erwin,

Ik denk dat Mark en Jasper al een aardig beeld van het probleem hebben gegeven.

Sowieso denk ik ook dat er te weinig olie in de bak heeft gezeten.
Hebben ze dat bij die beurt ververst?
Dan zou ik bij de garage gaan reclameren.

Jasper is ook echt een ervaringsdeskundige, maar wellicht is het een idee nog een tweede deskundige te raadplegen.
Ik denk dat je dan een bevestiging van Jasper zijn verhaal krijgt, maar ik weet niet of Jasper ook nog revisies doet?

Bas Risseeuw uit Arnhem doet dat in ieder geval wel en hij heeft zich er in gespecialiseerd en dan ook nog met namen Renaultbakken.
Ik zou in ieder geval contact met hem opnemen 0031-26-3617111.
Hij begint overigens pas om 11.00 uur en gaat door totdat hij het genoeg vindt (dat kan dus al in de loop van de volgende morgen zijn.....

Enne zien we je gauw weer eens?
Ik heb nog steeds een knuffel tegoed...... :wink:

Succes in ieder geval!
Alexandra de Renaultfreak!

Diverse modellen Renaults (teveel voor een onderschrift). :?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

§teven
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 126
Lid geworden op: 25 okt 2004 18:54
Actief als: particulier
Locatie: Siebengewald

Bericht door §teven »

Had Jos laatst niet V6-automaatbakken in de aanbieding?

EDIT: Ja, kijk maar even op het 25-forum in het te koop-topic bij "motoren/bakken".
La Renault 25, une voiture à vivre...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
d'artagnan
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 nov 2004 00:51
Actief als: particulier
Locatie: Gent - België

Bericht door d'artagnan »

Dankjewel Mathijs en Jasper en Freakje voor jullie antwoorden. Ik vrees dus dat er een andere bak onder zal moeten. Heel raar vind ik het, de vorige eigenaar heeft er jaaaaren mee gereden, wij vier maand en hij is naar de kl*ten (excusez le mot), toeval........ vind ik weinig waarschijnlijk.

Terwijl ik in ieder geval er écht heel voorzichtig mee geweest ben hoor!! Mijn schoonvader ook op gebied van niet snel accelereren enz maar tja..... eenmaal toen er mankementen aan kwamen, dan heeft hij volgens mij enkele steekjes laten vallen door mijn inziens té veel gas te geven op het moment dat de druk nog niet hoog genoeg was in de bak zodat hij met een ruwe schok in beweging kwam, en zo gans het interne gedeelte "verwrongen" heeft, maar das mijn amateuristische mening hoor!!!!

Ik zou meteen de mening toegedaan zijn mochten die problemen gekomen zijn vlak nadat hij op onderhoud geweest was maar ze begonnen reeds een week of twee eerder, ze zijn alleen verergerd na het onderhoud!! Maar zit de garage daar voor iets tussen?? Ik weet het niet. Wél raar vind ik de weinige uitleg die ik van de lieve man krijg. "De bak is stuk", dat was het! Het was pas nadat ik verder vroeg dat hij aarzelend begon over "waarschijnlijk aandrijfassen stuk enzo...."
Als ik uit de mond van een "expert" het woord, "waarschijnlijk" hoor dan krijg ik al een wrange smaak in de mond :-)

Jongens jongens, zal ik hier wel dagen aan een stuk het koetswerk "vernieuwen" (zal een foto bijvoegen van een deel van de Meguiars producten die ik daarvoor gebruikt heb. Ik mag er niet aan denken dat ik deze anders perfecte wagen zou moeten afgeven omdat de automaat stuk is! Ik loop er echt al dagen niet goed van!!

Aan Renaultfreak Alexandra: tja, het is idd een hele tijd geleden dat we elkaar nog gezien hebben, dus die knuffel....jaaaaa die ben ik nog niet vergeten hoor!!!! ;-)
GTX fase 1 - 999 - 150.000 km - zowel buiten als binnen nieuwstaat. (RIP dankzij een oen die remvloeistof in de benzinetank gegoten heeft!!!)
V6 2.8i - 297.000 km automaat full option

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
d'artagnan
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 nov 2004 00:51
Actief als: particulier
Locatie: Gent - België

Bericht door d'artagnan »

Mijn excuses voor de grote foto, tot mijn eigen ergernis weet ik nog stteds niet hoe ik hem moet verkleinen!!
GTX fase 1 - 999 - 150.000 km - zowel buiten als binnen nieuwstaat. (RIP dankzij een oen die remvloeistof in de benzinetank gegoten heeft!!!)
V6 2.8i - 297.000 km automaat full option

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

§teven
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 126
Lid geworden op: 25 okt 2004 18:54
Actief als: particulier
Locatie: Siebengewald

Bericht door §teven »

Je kunt foto's via www.tinypic.com uploaden en daar direct al de boel laten verkleinen.
La Renault 25, une voiture à vivre...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
d'artagnan
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 nov 2004 00:51
Actief als: particulier
Locatie: Gent - België

Bericht door d'artagnan »

Dit zou beter moeten zijn?
Afbeelding

Maar dit is natuurlijk weer enorm offtopic.
GTX fase 1 - 999 - 150.000 km - zowel buiten als binnen nieuwstaat. (RIP dankzij een oen die remvloeistof in de benzinetank gegoten heeft!!!)
V6 2.8i - 297.000 km automaat full option

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Admin
Site Admin
Site Admin
Posts in topic: 1
Berichten: 2094
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:27
Actief als: particulier

Bericht door Admin »

SPAM!!!

Geintje :D :lol:


Dit forum maakt zelf de foto's kleiner, en als je er dan op klikt, worden ze groter.
Bleek defect te zijn, is zojuist hersteld.
Dus je kunt (on-topic) foto's weer gewoon als bijlage doen, ze worden automatisch aangepast aan de grootte van je beeldscherm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Rossy »

En dan moet er uiteraard ook een plaatje van het plaatje bij he :wink:

Wat Jasper schreef over het probleem, je kan er op zeker vanuit gaan dat dit het mankement geheel juist weergeeft.
De beste oplossing is een andere bak laten monteren.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
d'artagnan
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 nov 2004 00:51
Actief als: particulier
Locatie: Gent - België

Bericht door d'artagnan »

Hallo beste mensen,

Allereerst allen bedankt voor de antwoorden, ik heb er stuk voor stuk wijsheid uit kunnen halen.

Ik heb besloten om de automaat niet te laten repareren maar er een revisiebak onder te steken. Via Jos, die heeft immers nog een revisiebak liggen met niet meer dan 50.000 km gereden na de revisie, dus ervan uitgaande dat de levensduur van een automaat een kleine 200.000 km is kan ik met deze bak nog een 150.000 km rijden (jaja ik kan tellen)

Ik gebruik de wagen niet heel veel, nu ja wel bijna iedere dag maar geen grote afstanden (al had ik begrepen dat je de wagen beter gebruikt voor grotere afstanden dan kleinere, maar goed) Ik bedoel maar dat het een tijd zal duren eer ik 150.000 op te teller zal hebben.

Als alles goed is ga ik de bak volgende week halen (een kleine 700 km heen en terug....jaaaaa je houd van je wagen of niet!!)

In mijn achterhoofd blijft er maar 1 ding spoken: hebben wij nu brute pech gehad of is het echt zo dat verschillende chauffeurs voor één wagen af te raden is, zeker bij gevoelige wagens zoals de oude 25's???

Mathijs reed er zonder problemen jaren mee, ik koop hem over en amper nog geen 4 maanden later is het "prijs"
De wagen was in onberispelijke staat toen ik hem kreeg, de garagist wist me te vertellen dat de afgelaten olie bij het onderhoud van de bak nog heel mooi van kleur was, het teken van een gezonde bak lijkt mij zo.

Ook heb ik iedere keer als ik de moter startte, een 30 seconden gewacht alvorens ermee weg te rijden, heb niet snel geaccelereerd, heb nooit vlugger dan 140 gereden.

Mijn schoonvader die er enkel tijdens het weekend mee rijd heeft een iets brutere stijl van rijden maar zeker geen sportieve rijstijl. Hij accelereerd ietsje sneller dan ik maar zeker niet buitensporig, das zeker.

Ofwel was het gewoon "zijn" tijd. Op de teller van de wagen staat 297.000 km dus ik ga ervan uit dat de bak evenveel had, dus heeft hij zijn best gedaan, hé ;-)

Ik hoop in ieder geval dat ik met mijn "nieuwe" bak meer geluk mag hebben want een V6 met automaat is volgens mij "het" opperste genot (van rijden welteverstaan ;-)
Ik kan zo enorm genieten van op een brede mooie baan te cruisen met het heerlijke gegrom van de V6 op de achtergrond. Het bijna gevoelloos schakelen terwijl je de motor nauwelijks hoort is onbeschrijfbaar!

Ik ben dan ook enorm opgetogen dat we de V6 kunnen redden hebben want zo een prachtige wagen naar de schroot doen zou een echte misdaad zijn!!

Voor diegene die vergeten zijn dewelke het is zal ik een foto bijzetten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GTX fase 1 - 999 - 150.000 km - zowel buiten als binnen nieuwstaat. (RIP dankzij een oen die remvloeistof in de benzinetank gegoten heeft!!!)
V6 2.8i - 297.000 km automaat full option

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 13
Berichten: 3243
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Welja, 'f*ck copyright', de bovenste foto is van mij.... :wink:

200.000 Km, heb je op een BMW forum gekeken ?

BMW garandeert namelijk dat je gedurende de hele levenscyclus de automaat niet hoeft te onderhouden.
Bijzonderheden:
- Levenscyclus van de AUTOMAAT, niet die van de auto
- Automaat, gecalculeerd op 200.000 KM
(overigens, diegenen die WEL hun automaat onderhielden, hebben veel meer kilometers er op kunnen halen. Record momenteel is 600.000Km voordat die echt de geest gaf, maar dat is echt een uitzondering, gemiddeld is 300.000)
(leuk weetje, het zijn geen BMW automaten die eronder steken, maar Opel....)

Renault 25 is geen stads auto, dat is waarom ik er altijd een tweede bij had voor korte trippen, zoals de Fiat Panda.
Kost geen dr*l, en grappig om mee te rijden (korte stukjes, top snelheid was rond de 120 (wind mee, helling af, en iedereen naar voren leunend (inclusief de hond :lol: )) .

Even on-topic,
- Heeft je garagist de carterpan van de automaat er af gehaald ?
-- zo ja, zat daar slijpsel in ? (koper of metaal kleurig?)

Ik zou gaan voor een andere automaat.

Één ding, toen ik de auto reed, had ik altijd een oor open voor abnormale geluiden, en lette ik heel erg op abnormaal schakelen van de auto.
Het was een soort tweede zintuig voor mij geworden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
d'artagnan
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 nov 2004 00:51
Actief als: particulier
Locatie: Gent - België

Bericht door d'artagnan »

Zonder gek doen, als ik met die wagen rij dan doe ik net hetzelfde. Ik voel iedere fractie van een seconde die hij vroeger terugschakelt of om het even wat.
Ik blijf erbij, de enige fout die ik gemaakt heb is devolgende: ik had vanaf het moment dat ik voelde dat er iets veranderd was met de automaat, meteen naar de garage moeten gaan ipv er nog twee weken mee rond te rijden!!

En wat betreft die korte afstanden: ik rij zo weinig kilometers dat indien ik de wagen enkel zou houden voor de grotere afstanden, ik hem bijna nooit van stal zou moeten halen. De grote afstanden die ik doe is met de bedrijfswagen uiteraard.
Dus ik moét hem wel gebruiken voor stadsritten. Zou het nu echt zijn dat deze bak daar niet tegen kan? Ik kan me wel inbeelden dat de combinatie van "oude" bak (300.000 km) + gewend zijn van grote afstanden te doen met Mathijs + ineens overschakelen naar zo goed als constant stadsritten (continue op en afschakelen) dat dit hem teveel geworden is.
Nu ja, water onder de brug, we herbeginnen met een "nieuwe" bak, het voornaamste is de buitenkant van de wagen denk ik, hé
GTX fase 1 - 999 - 150.000 km - zowel buiten als binnen nieuwstaat. (RIP dankzij een oen die remvloeistof in de benzinetank gegoten heeft!!!)
V6 2.8i - 297.000 km automaat full option

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 13
Berichten: 3243
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Ik weet dat je er zuinig mee bent :D

Maar je brengt wel een ander interessant onderwerp aan de orde, namelijk het vele op- en afschakelen.
Daar zou die prima tegen moeten kunnen (denk aan taxi's in London), maar met de afstand die hij al gereden heeft, hmmmm, nieuwe inzichten :?

Nou ja, het is al zoals je zegt, 'water onder de brug' .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 13
Berichten: 3243
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Het maakt je nieuwsgierig hoe een Automaat werkt.
Althans, het maakt mij nieuwsgierig.

Zal het nog een paar keer door moeten lezen om het hele plaatje te vormen, maar een aantal dingen zijn mij nu wel duidelijk geworden.

- Zoals bijvoorbeeld waarom de automaat bij een storing in de 3de versnelling gaat (de 3de is vaak de 1-op-1 verhouding, dus motor toerental is uitgaande toerental)
- Waarom sommigen aanraden bij het trekken van lasten de 3de versnelling te gebruiken (zelfde reden eigenlijk)
- Hoe de parkeerrem werkt, en waarom de auto bij in Park zetten toch nog vaak een stukje beweegt.
- Moderne automaten hebben vaak een half-automaat functie (zelf schakelen zonder koppeling), nu weet ik hoe dat kan

(zal het niemand aanraden, maar theoretisch zou dit ook in de R25 AR4 te knutselen moeten zijn)

Jammer genoeg in erg technisch Engels, maar wie geduld heeft, en met de animatie's speelt en de video'tjes erbij bekijkt, absoluut leerzaam.

De E1 E2 en E3 koppelingen, de remmen, het planetaire tandwiel (een waar wondertje), opeens komt er een beeld bij.
Misschien die TXI bak die kapot ligt hier toch maar eens ter educatie....



http://auto.howstuffworks.com/automatic ... ission.htm

Een overzicht :
http://auto.howstuffworks.com/automatic ... ssion9.htm

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
d'artagnan
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 nov 2004 00:51
Actief als: particulier
Locatie: Gent - België

Bericht door d'artagnan »

Even kijken of ik het snap: dus het klein beetje vooruit rijden dat je kan hebben wanneer je de wagen in P zet heeft alles te maken met de plaats waar het nokje in het uitspaarsel moet vallen om dusdanig geblokkeerd te zitten dat zelfs bij zware belasting (op een helling ofzo) de wagen perfect in parkingmode blijft staan?
GTX fase 1 - 999 - 150.000 km - zowel buiten als binnen nieuwstaat. (RIP dankzij een oen die remvloeistof in de benzinetank gegoten heeft!!!)
V6 2.8i - 297.000 km automaat full option

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 13
Berichten: 3243
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

YES !!!!
(althans, dat is ook wat ik er van snap)

En om die weer uit de Park te krijgen terwijl het gewicht van de auto er op kan leunen, zijn die inkepingen in het huis.
(Alleen hoe dat dan precies in zijn werk gaat...)

In dit plaatje zit die schijf volgens mij in het staartstuk. (overigens is dit geen AR4, dat terzijde)
http://www.samarins.com/check/automatic ... ission.jpg
Urm, zit mij te bedenken, kan ook het wieltje zijn voor de snelheidsmeter opname element, tsja... of beide :shock:
Als ik er langer naar ga zitten kijken... gok ik toch meer snelheidsmeter....

Volgens mij herken ik ondertussen ook al wat andere zaken :lol:
Even verder googlen naar andere animatie's en uitleg, dit is verslavend...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
d'artagnan
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 nov 2004 00:51
Actief als: particulier
Locatie: Gent - België

Bericht door d'artagnan »

mooie afbeelding Mathijs!

en waar precies zitten de filtertjes?
GTX fase 1 - 999 - 150.000 km - zowel buiten als binnen nieuwstaat. (RIP dankzij een oen die remvloeistof in de benzinetank gegoten heeft!!!)
V6 2.8i - 297.000 km automaat full option

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 13
Berichten: 3243
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Die filtertjes ?
Dat is toch simpel ?
Tussen dan linker dingetje, en dat rechter dingetje.
Goh, zag ik meteen..... :? :lol:

<auwe...> :oops:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
d'artagnan
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 nov 2004 00:51
Actief als: particulier
Locatie: Gent - België

Bericht door d'artagnan »

Ooh, ik dacht eerder tussen dat rechts frontaal geval en dat links geval??!!

PS kan iemand mij zeggen hoe ik hier emoticons kan bijvoegen, ik heb namelijk geen zin om dit op te zoeken...zondagochtend luiheid zeg maar
GTX fase 1 - 999 - 150.000 km - zowel buiten als binnen nieuwstaat. (RIP dankzij een oen die remvloeistof in de benzinetank gegoten heeft!!!)
V6 2.8i - 297.000 km automaat full option

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 13
Berichten: 3243
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Gewoon links van het invoerkader op het betreffende icon klikken, dan komt die te staan waar op dat moment de cursor staat te knipperen.

Zoekende naar aan afbeelding van de AR4 op internet, kwam ik op een site, die magneten verkoopt die je in het carter van de automaat zou moeten bevestigen.
Deze magneten (dus ook geschikt voor de AR4) zouden eventueel slijpsel moeten opvangen en vasthouden.
zin of onzin ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
d'artagnan
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 nov 2004 00:51
Actief als: particulier
Locatie: Gent - België

Bericht door d'artagnan »

Zolang de magneten maar goed bevestigd zijn is er geen nadeel denk ik. Ieder deeltje, hoe klein ook, is er één teveel! Als dat dan opgevangen wordt door die magneten dan is dit alleen maar positief natuurlijk.
Ook in de veronderstelling dat die magneten geen enkele invloed hebben op de werking van de draaiende delen van de automaat natuurlijk, maar dat zal allemaal wel uitgetest zijn.....toch?

Zijn die in Belgie te koop? Enige bijkomende info?
GTX fase 1 - 999 - 150.000 km - zowel buiten als binnen nieuwstaat. (RIP dankzij een oen die remvloeistof in de benzinetank gegoten heeft!!!)
V6 2.8i - 297.000 km automaat full option

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mark en ivonne
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 781
Lid geworden op: 11 sep 2005 20:00
Actief als: particulier
Locatie: noord scharwoude

Bericht door mark en ivonne »

bij de meeste auto's is de aftapplug voor de moterolie magnetisch
zit bijna nooit wat aan maar alle beetjes helpen
r19 cabrio 16v 1993 laguna 1.6 16v rte 1999 g3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 13
Berichten: 3243
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Voor motorolie heb je ook twee halve delen, die je om het filter heen klemt, of gewoon één deel.

De gedachte daarachter is dat metaaldeeltjes dan aan de buitenwand van het filter gaan 'kleven', en zo het filter zelf gedurende een langere tijd goed zijn werk te kunnen laten doen.
Tevens om te kleine metaaldeeltjes er toch uit te filteren.

Die magneet kan bij vervangen van filter dan weer om het nieuwe filter worden geklemd.
Heb er toen foto's van gezien, met een doorgezaagd filter.
Weet niet uit welke auto het kwam, maar zag er indrukwekkend uit. ( :shock: )
( te veel links om te noemen, kies zelf maar :
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=oil ... eken&meta= )
Betreffende foto : http://fleetmate.com.au/filtermag.html
(of met bovenstaande Google link, en dan op afbeeldingen klikken op de google pagina)

------------------------------------------

Magneet voor de AR4 van Renault, kwam ik hier tegen :
http://www.bulkpart.com/Merchant2/merch ... y_Code=AR4


Ook met de automaat te maken, de ventilator van de cooler, en een alternatief ervoor:
http://wikilec.9600.org/index.php/Cooling_Fans

Tal van losse automaat onderdelen, ook frictie platen & schijven voor de AR4, kwam ik o.a. hier tegen :
http://www.hetzelauto.com/Products.php

...het enige wat ik zocht was een opgenwerkte tekening van een AR4 automaat.... :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mark en ivonne
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 781
Lid geworden op: 11 sep 2005 20:00
Actief als: particulier
Locatie: noord scharwoude

Bericht door mark en ivonne »

ik bedoelde te zeggen dat een magneet nooit echt kwaad kan
alleen staal deeltjes pakt hij dus koper alu,of andere metaalsoorten kunnen gewoon hun slijtende werk doen
r19 cabrio 16v 1993 laguna 1.6 16v rte 1999 g3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 13
Berichten: 3243
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Ben ik wel met je eens.
Zit nu zelf te denken om een donut vormige (platte) hele sterke magneet om de aftap plug van het carter te doen.
Dan bij olie aftappen, de magneet verwijderen, zodat metaaldeeltjes met de olie mee naar buiten stromen.

De reden waarom ik denk aan het carter ipv om het filter, is wat ik las op een ander forum.
Daar is een discussie aan de gang of het wel zin heeft, want de motor is van aluminium.
Nu zitten er natuurlijk genoeg metaal in, dus daar was men op een bepaald moment wel uit.

Daarna ging de discussie of het wel de beste plek was, zo'n olie filter, vanwege de doorstroomsnelheid van de olie.
Het carter, waar de olie even tot 'rust' komt zou beter zijn, en tevens de zeef voor de aanzuigmond van de oliepomp daarmee beschermen.

Hoewel we het hier nu over motorolie hebben, gaat een deel van het verhaal ook op voor de carter van de automaat.
De magneet hoeft dan niet aan de binnenzijde te zitten (lijkt mij zelfs onwenselijk).
Alleen, je hebt electrisch magnetisch bediende kleppen in het hydraulische blok zitten, of dat allemaal goed gaat...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mark en ivonne
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 781
Lid geworden op: 11 sep 2005 20:00
Actief als: particulier
Locatie: noord scharwoude

Bericht door mark en ivonne »

het lijkt mij voldoende om er een magnetische aftapplug in te zetten
als die al niet magnetisch is
r19 cabrio 16v 1993 laguna 1.6 16v rte 1999 g3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht