Geluid bij op/afrijden drempel links voor

Alle overige technische vragen over de Scenic
Plaats reactie

Topic author
stefanW
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 2
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jul 2018 16:45
Actief als: particulier

Geluid bij op/afrijden drempel links voor

Bericht door stefanW »

Geachte forumleden,

Sinds een paar weken hebben wij in onze auto een hinderlijk geluid (welke mieilijk te omschrijven is) welke voirnamelijk aanwezig is bij het afrijden van drempels. Het betrefd hier een scenic 2 Phase 2.

Gisteren eens op wat onderzoek uitgegaan. Als ik linksvoor op de auto duw is er natuurlijk niets te horen. Stuur heen en weer bewogen ook dit gaf geen rare geluiden. Rubbers van stabilasator stang zien er op het oog netjes uit. Ook schokbreker en veer zien er redelijk uit. Wat mij wel opviel was dat er een stuk rubber tussen schokbreker en veer omhoog stond. Leek eerst alsof er een stuk veer was afgebroken. Nu zat dit stuk rubber nog vast (waarschijnlijk onder de veer. Klopt het dat er een soort van rubberen ring op de onderste veer schotel zit? Kon dit helaas niet zo snel op internet vinden.

En hoe zou ik eventueel kunnen controleren of het geluid wordt veroorzaakt door de stabilisator stang?

Het geluid is in ieder geval geen gebonk. Eerder een soort gekraak/ geratel. In de auto hoor je het niet heel erg. Maar met het raam open schrok ik er toch redelijk van.

Alvast dank voor jullie hulp!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

de mon
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Geluid bij op/afrijden drempel links voor

Bericht door de mon »

, ik denk wel dat er rubber onderaan zit. Eens doorgesleten kan dat tikken, maar bij mij waren bij L & R de onderste ringen van de veer doorgeroest.
Ge hebt ook nog de veerpootlagers bovenaan, fuseekogel onderaan of die evtl van de torsiebar.
Ik ken jouw type ophanging niet zonder te zien. Bij mij is dat een wishbone onderaan, 1 kant heeft een contramoer. De contramoer kan vaststaan maar de binnenste moer kan loszitten aan chassis . Geeft ook tikken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16024
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Geluid bij op/afrijden drempel links voor

Bericht door mechanic »

De plastic 'cover' zit op dr onderste ring van de schroefveer. Steekt deze uit kun je die prima afsnijden zonder gevolgen.

Om de stabi stang uit te sluiten kun je deze bijv. losmaken van de veerpoot en wegbinden. Vervolgens een testritje maken om te luisteren of het weg is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
stefanW
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 2
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jul 2018 16:45
Actief als: particulier

Re: Geluid bij op/afrijden drempel links voor

Bericht door stefanW »

Heren bedankt,

Had inmiddels al gelezen dat je dus prima zonder stabi stang kunt rijden. Heb het koppelstangetje geheel weggehaald en het geluid was weg. Heb de scharnier punten ingevet en stang weer teruggeplaats en geluid blijft wederom weg. Dus het lijkt mij zeer aannemelijk dat de koppelstang vervangen moet worden.

Wat betrefd het plastic, deze heb ik weer onder de veer gekregen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16024
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Geluid bij op/afrijden drempel links voor

Bericht door mechanic »

Goed dat het is verholpen,en je het even terugkoppelt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht