OBD-poort

Zit er een stroomdraadje aan ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Worteltjestaart
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 apr 2016 09:54
Actief als: particulier

OBD-poort

Bericht door Worteltjestaart »

Hoi allemaal,

Ik heb sinds dit voorjaar een 2015er Mégane Estate Limited met de welbekende 1.5dCi-motor en EDC-versnellingsbak.
Sinds 2 dagen vliegt er heel kort, vergezeld door een bliepje, een rode foutmelding door het display naast de snelheidsmeter. Maar, de melding verdwijnt ook weer zó snel dat ik niet kan zien wat er nou stond.

Daarom bedacht ik mij dat ik met mijn Bluetooth-dongeltje wel eens de fouten uit kon lezen. De OBD-poort moet achter de versnellingspook onder de radio achter een klepje zitten, maar ik krijg dat @@%^*$$-klepje niet open. Wat is de truc?

Overigens: de fout lijkt enigszins reproduceerbaar te zijn, treedt i.h.a. op vrij kort nadat ik de achterruitverwarming heb afgeschakeld (dan heb ik al een kilometer of 5 á 7 gereden, de koelwatertemperatuurmeter staat dan op 1 blokje). Dat i.c.m. dat het optreedt nu het 's nachts koud en vochtig is, vermoed ik eerst een accu- of dynamo die niet helemaal 100% meer is.
De auto heeft nog garantie, maar voordat ik weer een paar uur moet vrijplannen om bij een dealer langs te gaan wil ik eerst eens kijken of er eigenlijk wel storingscodes zijn opgeslagen, vandaar.
Renault Mégane Estate 1.5 dCi Limited, EDC, 2015, ca. 150.000km :dance:
Renault Clio Estate 1.2 TCe Collection, 2011, ca. 165.000km :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Worteltjestaart
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 apr 2016 09:54
Actief als: particulier

Re: OBD-poort

Bericht door Worteltjestaart »

Even een schopje omhoog...

De verkopende dealer heeft getracht de storing te diagnosticeren, maar is daar niet in geslaagd: blijkbaar is de storing te kort om een foutmelding in de computer op te slaan, want de auto heeft nulkommanul foutcodes opgeslagen (op zich wel een goed ding trouwens; mijn C5 jaren terug had er altijd wel een paar, ook al sloegen die nergens op).
En probleem is dus, de storing is niet zomaar te reproduceren.

Wel, sinds vandaag, schiet de storing ook eens langs zonder dat ik aan de achterruitverwarming ben geweest. De frequentie gaat dus omhoog.

Vandaar dus nogmaals een poging... hoe krijg ik dat klepje los dat de OBD-poort afdekt....?
Renault Mégane Estate 1.5 dCi Limited, EDC, 2015, ca. 150.000km :dance:
Renault Clio Estate 1.2 TCe Collection, 2011, ca. 165.000km :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: OBD-poort

Bericht door WillemS »

Het klepje is idd lastig te openen, je hebt er een soort haak voor nodig. Bekijk dit filmpje maar eens rustig.
https://www.outilsobdfacile.com/locatio ... t-Megane-3
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Worteltjestaart
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 apr 2016 09:54
Actief als: particulier

Re: OBD-poort

Bericht door Worteltjestaart »

Jeej, gelukt!
Bijna op het randje van 'ik trek te hard en maak het straks stuk' en toen kwam ie los.

Kan ik nu de bluetooth lezer eens er in zetten en laten loggen, kijken wat er uit komt.
Renault Mégane Estate 1.5 dCi Limited, EDC, 2015, ca. 150.000km :dance:
Renault Clio Estate 1.2 TCe Collection, 2011, ca. 165.000km :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Worteltjestaart
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 apr 2016 09:54
Actief als: particulier

Re: OBD-poort

Bericht door Worteltjestaart »

... en meteen waarschijnlijk de oorzaak gevonden.

Op het moment dat de storing optreedt is de laadspanning (volgens Torque) opeens boven de 15.5 volt.
In 'rust' met draaiende motor vind ik hem ook al hoog, met 14.8 volt.

Lijkt me dus wijzen op een defecte dynamo en/of spanningsregelaar...
Renault Mégane Estate 1.5 dCi Limited, EDC, 2015, ca. 150.000km :dance:
Renault Clio Estate 1.2 TCe Collection, 2011, ca. 165.000km :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

adinsx
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 533
Lid geworden op: 27 dec 2010 10:46
Actief als: particulier
Locatie: Liemers/Achterhoek

Re: OBD-poort

Bericht door adinsx »

Worteltjestaart schreef:... en meteen waarschijnlijk de oorzaak gevonden.

Op het moment dat de storing optreedt is de laadspanning (volgens Torque) opeens boven de 15.5 volt.
In 'rust' met draaiende motor vind ik hem ook al hoog, met 14.8 volt.

Lijkt me dus wijzen op een defecte dynamo en/of spanningsregelaar...
Die 14,8 volt is prima. Bij elke goed werkende dynamo zal dit ongeveer de spanning zijn.
Van hothatch Mégane II RS230 F1-R26 naar burgerbak Mégane III Estate GTline. Terug naar sportiviteit met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Worteltjestaart
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 apr 2016 09:54
Actief als: particulier

Re: OBD-poort

Bericht door Worteltjestaart »

En die 15.5V (of iets hoger zelfs, als ik de Torque-lijn goed lees)?
Renault Mégane Estate 1.5 dCi Limited, EDC, 2015, ca. 150.000km :dance:
Renault Clio Estate 1.2 TCe Collection, 2011, ca. 165.000km :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: OBD-poort

Bericht door WillemS »

Moderne alternators(dynamo's) regelen de spanning zeer zorgvuldig. Kan het zijn dat de accu aan het defekt raken is, of dat er een slechte verbinding van de massa of plus is. De alternator zal het spanningsverlies dan wellicht trachten te compenseren door zo'n hoge laadspanning.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Worteltjestaart
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 apr 2016 09:54
Actief als: particulier

Re: OBD-poort

Bericht door Worteltjestaart »

De accu is nog de fabrieksnieuwe, nu dus bijna 4 jaar oud. Zou dus best kunnen, al is ie wel getest en op dat moment OK bevonden.

Ik heb maar even een afspraak met de dealer gemaakt. Ze hebben het hele verhaal opgeschreven en gaan het uitzoeken. Ze bevestigen wel het vermoeden dat het ergens in het laadcircuit lijkt te zitten, maar of het accu, alternator/dynamo en/of de spanningsregelaar zelf is kunnen ze nog niet zeggen.
Renault Mégane Estate 1.5 dCi Limited, EDC, 2015, ca. 150.000km :dance:
Renault Clio Estate 1.2 TCe Collection, 2011, ca. 165.000km :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: OBD-poort

Bericht door WillemS »

Succes, ben benieuwd naar de afloop.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Worteltjestaart
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 apr 2016 09:54
Actief als: particulier

Re: OBD-poort

Bericht door Worteltjestaart »

Ik laat het weten.
Auto staat voor volgende week vrijdag op de planning, dus kan nog even duren :)
Renault Mégane Estate 1.5 dCi Limited, EDC, 2015, ca. 150.000km :dance:
Renault Clio Estate 1.2 TCe Collection, 2011, ca. 165.000km :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Worteltjestaart
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 apr 2016 09:54
Actief als: particulier

Re: OBD-poort

Bericht door Worteltjestaart »

Nou, update(je).

De hoofdmonteur heeft mijn ervaringen aangehoord, en zei toen "dit heb ik wel eens eerder gezien". Lijkt me goed nieuws, want dan heeft ie waarschijnlijk ook de juiste oplossing voorhanden.

Het lijkt vooralsnog een softwarefout te zijn; ze hebben nl. de auto uitgelezen (er zat ergens dieper blijkbaar toch iets van een storing?) en ze hebben, in hun woorden, 'de auto hergeconfigureerd'. Kwam er op neer dat ze in de software wat veranderd/geupdatet hebben wat het probleem zou moeten verhelpen.

Vanmorgen was de storing in ieder geval niet naar voren gekomen, terwijl de omstandigheden wel zó waren dat ik hem vaker gezien heb. Dat stemt hoopvol.

Wel jammer dat ze me eerst een fikse rekening onder de neus schoven... terwijl ik duidelijk heb aangegeven dat ik dit onder garantie schaar. Daar wordt nog over gesoebat.
Als leenauto had ik een Sandero Stepway van enkele weken mee. Lekker motortje (de 0.9 TCe), maar verder 'mwah'. Matige zitpositie en zeer niet-communicatieve besturing. Flink onderstuur en weinig grip op nat wegdek maakten dat ik blij was weer de Mégane op te kunnen halen. Maar als leenauto prima natuurlijk. En voor €20 voor een dag (zonder kilometertoeslag) mag ik niet klagen.
Renault Mégane Estate 1.5 dCi Limited, EDC, 2015, ca. 150.000km :dance:
Renault Clio Estate 1.2 TCe Collection, 2011, ca. 165.000km :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in