Thuisladen


Stamp
lid
lid
Posts in topic: 17
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Thuisladen

Bericht door Stamp »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

@OlafH
Tussen 2 haakjes.
Zie dat je gemiddeld verbruik 16.8 is.
Dat is ze van mij ook (stad en snelweg. Snelweg maximaal 114km/u aanhouden)
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Thuisladen

Bericht door OlafH »

Nou... ik rij tegenwoordig wat harder. 1e anderhalf jaar zat ik rond de 15.5 en de laatste eerder rond de 18. Plan mijn routes efficiënter nu waardoor ik wat sneller kan rijden. In de winter straks moet de snelheid weer omlaag om de laders te kunnen halen.
Net 3 dagen in een ZE40 gereden, dat is toch wel een stuk prettiger! Maar eens een offerte laten maken
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 8
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Thuisladen

Bericht door HarmOtten »

@TonVH,
1) 3,7 kW is niet voldoende om een 41 kWh batterij van leeg naar 100% te laden in 8 uur. In 8 uur kan je 20 kWh bijladen, oftewel ongeveer de helft van 41 kWh. Maar je batterij zal niet altijd leeg zijn, en misschien ga je niet elke dag rijden, dus wellicht is dat toch voldoende.
2) Als "laadpaal" zou ik voor bijvoorbeeld een Fivari-charger gaan. http://www.fivari.be/ Deze kan je op maat samenstellen, met stekkers en kabels zoals jij het wil. Daarnaast kan je deze ook als mobile laadbox gebruiken. Altijd handig als je bij iemand op bezoek gaat.
3) Op afstand je ZOE voorverwarmen/koelen staat los van de soort laadpaal. Hiervoor heb je naast de ZE-Services-App van Renault ook de service "My ZE Inter@ctive" nodig. Zie meer info op Subscriptions (punt 3)
4) Bij de ZOE wordt standaard een type 2 laadkabel meegeleverd. Daarnaast kan je van Renault een (nood)laadkabel kopen voor een gewoon stopcontact, maar die is op 10A afgesteld, en dat gaat heeeel langzaam. Wat je nodig hebt staat bij antwoord 2.

Maar wat zoe2goe zegt is inderdaad belangrijk. Als de spanning daadwerkelijk pas om 23:00 wordt ingeschakeld, en je hebt bv de kabel al om 21:00 aangesloten, dan kan het zo zijn dat ZOE in (diepe) slaap is, en dan niet vanzelf gaat laden. Je krijgt haar dan meestal alleen wakker door de deur te openen. Soms lukt het mij ook via de App, maar geen garanties.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



TonVH
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 aug 2018 10:30
Actief als: particulier

Re: Thuisladen

Bericht door TonVH »

Allemaal mijn dank. Ben stukken wijzer geworden en ga e.e.a. overdenken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 12
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Thuisladen

Bericht door fivari »

Met de laatste versie van de Fivari-Mobile kan het activeren van het laden via wifi gebeuren. De Zoe wordt dan, eigenaardig genoeg toch gewekt.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 17
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Thuisladen

Bericht door zoe2goe »

Filip, dat klopt, maar het essentiële punt is dat de stroom op je lader blijft staan, zodat die het "ik ben er maar je krijgt niks" signaal naar de auto stuurt, die daarom wakker blijft.

Ik wed dat als je daadwerkelijk de voedende stekker van de lader er uit trekt en 5-10 minuten wacht er geen mogelijkheid meer is de auto aan het laden te krijgen zonder bv op de sleutelknop te drukken.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 8
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Thuisladen

Bericht door HarmOtten »

Het zou voor Renault niet zo moeilijk moeten zijn om als het laadklepje open staat, dat de auto dan NIET in slaap valt. Oké, die aangepaste firmware moet dan wel even in de auto worden geïnstalleerd, maar lijkt mij een zinvolle update. Zeker nu er steeds meer toepassingen voor slim laden komen.

Heb zojuist de suggestie ook bij Renault NL neergelegd :) .
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 17
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Thuisladen

Bericht door zoe2goe »

Waarom (eerlijke vraag!!). Als de paal signaal geeft "ik ben er, maar nu even niet laden" werkt het gewoon. Een paal van de stroom afhalen is echt niet de methode.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



TonVH
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 aug 2018 10:30
Actief als: particulier

Re: Thuisladen

Bericht door TonVH »

Niet voor een openbare paal maar in mijn specifieke (en ongetwijfeld zijn er meer) geval heb ik de keuze tussen 2 tarieven.

Een vrij hoog tarief maar spanning 24/24 of een laag tarief met spanning tussen 23:00 en 07:00. Soortgelijk zal vast ook gelden voor mensen met een individuele hoog/laag tariefcontract. Het gaat hier om aansluitpunten/palen die toebehoren aan 1 enkel persoon en dus niet gedeeld.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 17
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Thuisladen

Bericht door zoe2goe »

De discussie is denk ik (om misverstanden te voorkomen)
a) wil je / moet de paal echt keihard van de stroom af gedurende laag tarief, of
b) wil je liever niet dat de auto oplaadt buiten laag tarief.

De "slaap" problemen treden alleen op bij a). Voor b) kun je de lader timer-besturen (ipv timer-uitzetten = a), of met de timer in de auto werken.

PS: Mijn "waarom" vraag was gericht aan HarmOtten. Had ik duidelijker over moeten zijn.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 12
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Thuisladen

Bericht door fivari »

De laadpaal verbruikt niets (nu ja 2W) als hij verbonden blijft, nog minder dan een TV in standby.
Bedoeling is allicht om het laden te starten eens het daltarief van toepassing is, of in de toekomst, bv. eens het grid overcapaciteit heeft. Dat kan bijna.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



TonVH
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 aug 2018 10:30
Actief als: particulier

Re: Thuisladen

Bericht door TonVH »

Nogmaals, de reden dat ik de vraag gesteld heb is simpel omdat er keuze is uit 2 tarieven (24/24 of 23:00 tot 07:00). En de keuze is wel/geen spanning gedurende de rest van de tijd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 17
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Thuisladen

Bericht door zoe2goe »

Dan is je keuze beperkt tot:
- doe het niet en laad buiten de deur op
- doe het tegen hoog tarief (nog steeds goedkoop ws) en denk er verder niet over na
- doe het tegen laag tarief, maar dan moet je om 23:05 even naar beneden om de auto wakker te schudden.
Mooier kan ik het niet maken
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



TonVH
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 aug 2018 10:30
Actief als: particulier

Re: Thuisladen

Bericht door TonVH »

Is dat (handmatig wakker moeten maken) bij andere merken EV ook een probleem of is dat typisch voor Zoe?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 17
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Thuisladen

Bericht door zoe2goe »

Geen idee, maar voor de zekerheid: wat je eigenlijk wil (een paal uitschakelen met behulp van zijn voedingskabel in plaats van via een daarvoor ontworpen schakelsignaal in het laadprotocol) is simpelweg een tamelijk slecht idee, althans, om op te vertrouwen.

Is het tariefverschil zo groot? Ik schakel ook, niet omdat het moet maar omdat het kan, maar het levert misschien 1.5 ct per kWh verschil op.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



TonVH
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 aug 2018 10:30
Actief als: particulier

Re: Thuisladen

Bericht door TonVH »

Verschil is 6 cent per Kw.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Thuisladen

Bericht door Hachy »

Oké dus op een typische dag is dat een kwartje meer als je ‘s avonds om 22:00 aansluit. Gewoon 24h tarief nemen plus laadpunt met vaste kabel, klaar. Als je ‘s avonds om 18:00 inplugt dan is de auto ‘s ochtends ook echt vol dus altijd 200km radius. Schakelen/laadplanner is allemaal gepruts in de marge waarmee je misschien €20 op jaarbasis bespaart.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 17
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Thuisladen

Bericht door zoe2goe »

Ik begrijp dat voor 24/24 aan dan altijd het volle tarief geldt Hachy. Desaniettemin eens dat je voor 1ct de kilometer verschil niet héél erg moet gaan klooien, zeker niet als je het niet zelf onder controle hebt en en geef hobby is.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gliset
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 2
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 jun 2017 17:27
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Thuisladen

Bericht door Gliset »

Zomaar een wild idee: degene die dit aanbiedt zal toch niet elke dag om 23:00 de "laagtariefbetalende" klanten gaan aanzetten, om dan vervolgens de volgende ochtend weer om 07:00 deze klanten uit te schakelen? Zou het mogelijk zijn om zijn schakelsignaal te gebruiken? Dus wel een lage stroomafname mogelijk 24/24, maar dat signaaltje gebruiken om het echte laden te starten? Doel is immers om overdag de last te beperken. Dat bereik je in dat geval ook. Just my 2ct :wink:
Zwarte Zoe R90 sinds 10/2/2018 15:00 :dance:
In 5 jaar ruim 100.000km elektrisch plezier (inclusief Parijs en Noorwegen), sinds km 101468 een nieuwe motor. Na 1.5 jaar straatladen nu vooral thuisladen op eigen zonne-energie met een Zappi V2 3F lader

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



TonVH
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 aug 2018 10:30
Actief als: particulier

Re: Thuisladen

Bericht door TonVH »

Het werk via een schakelklok die om 23:00 spanning aan- en om 07:00 weer uitzet. Gezien alle (soms hoop oplopende) discussies binnen de VVE is een andere methodiek moeilijk bespreekbaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Thuisladen

Bericht door Hachy »

Wederom een reden om gewoon voor 24/24 te kiezen. Als je die andere manier kiest kan je bijv. in het weekend ofzo ook niet overdag bijladen.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Thuisladen

Bericht door MartijnEV »

Is Jedlix misschien de oplossing die jullie zoeken?
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Stamp
lid
lid
Posts in topic: 17
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Thuisladen

Bericht door Stamp »

[quote="TonVH"
Die Ray lader is wel extreem duur (bijna 700 euro). Ik zie https://www.laadkabelwinkel.nl/mobiele-thuisladers beduidend goedkopere die volgens mij hetzelfde doen.[/quote]

Ik heb inmiddels de Besen thuislader kocht. Met deze thuislader kan men op 10A en 16A laden.
Met 16A laden kom ongeveer overeen met 15km/u (10A is ongeveer 7km/u). dat is voor mijn doeleinden voldoende.
De thuislader is ook met 10m kabel te verkrijgen zonder meerprijs. Dat kwam voor mij beter uit.

De 10m kabel en schakelen tussen 10A en 16A is misschien ook handig als ik volgend jaar naar de camping in Oostenrijk ga.

Er staat op de site dat deze lader misschien niet geschikt is voor de Renault Zoe maar ze kwam hem bij mij uitproberen en het werkt.
Misschien iets in het kastje veranderd of het heeft te maken met de software update van Renault Zoe.

Dus ben redelijk goedkoop klaar :D
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 17
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Thuisladen

Bericht door zoe2goe »

Het probleem wat sommige granny laders hebben is OFWEL

- een "zelfgebouwde" aardlekschakelaar. Doordat de ZOE relatief veel 3e harmonische produceert (sorry voor de techtalk) willen die halfbakken aardlekschakelaars wel eens afschakelen, terwijl een "echte" in de meterkast dat niet doet. Naar mijn bescheiden mening is een aardlekschakelaar in een granny een zinloze en daarom alleen maar mogelijk problemen opleverende gadget, QED. Immers, alleen de kabel ná het blok wordt beveiligd. Je moet zo'n ding sowieso niet gebruiken aan een niet deugdelijk aangesloten en "be-aardlek-schakelaard" stopcontact

- rotte aarding die sowieso nooit had gewerkt met de ZOE, maar waar de leverancier vervolgens op wordt aangesproken ("hij doet 't niet!"). En die heeft daar natuurlijk echt geen zin in.

De opmerking bij die Besen over de laatste software in de ZOE heeft alles te maken met bovenstaande rotte aarding (ze is nu iets minder streng) en het feit dat je nu fase en neutraal mag omwisselen. Dat vond ze vroeger echt niet grappig en de dure Flexicharger van Renault wisselde dat ook terug.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Stamp
lid
lid
Posts in topic: 17
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Thuisladen

Bericht door Stamp »

zoe2goe schreef:De opmerking bij die Besen over de laatste software in de ZOE heeft alles te maken met bovenstaande rotte aarding (ze is nu iets minder streng) en het feit dat je nu fase en neutraal mag omwisselen. Dat vond ze vroeger echt niet grappig en de dure Flexicharger van Renault wisselde dat ook terug.
Ik zie dat de site van Besen thuislader inderdaad is aangepast, de 10m kabel is nu ook te bestellen.
De verkoper zij dat hij met een Renault Zoe weleens problemen had maar niet kon achterhalen waar dat aan lag.
Ik zei dat ik een software update heb gehad en dat hiermee het probleem misschien is verholpen hij zei ook dat in de thuislader misschien iets veranderd. Waar het ook aan lag, het werkt :D.

Voor de mensen met een Renault Zoe Q210 of R240 die deze thuislader overwegen, wel even testen of hij het doet.
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ffonz
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 84
Lid geworden op: 13 dec 2018 16:48
Actief als: particulier

Re: Thuisladen

Bericht door ffonz »

Hachy schreef:
Als het salderen verdwijnt koop je gewoon een Zappi Charger
Ik heb een Q90 en 2kW piek zonnepanelen. Hier staat een heel verhaal hoe inefficiënt de Q90 is. Bij 2,3kW laden wordt er maar 59% gebruikt. Ik heb begrepen dat van de overige 41% een deel wordt 'teruggekaatst'. Maar hoeveel gaat er terug en hoeveel wordt er dan verbrand?

Omdat de Q90 bij lage vermogens niet efficiënt laadt, is de Zappi dan nog wel interessant voor me?
Renault Zoe Q90, bouwjaar 10-2017
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 17
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Thuisladen

Bericht door zoe2goe »

Pushev's. Ik zal niet zeggen dat het gemiddelde forum vol met specialisten zit, maar dit heerschap heeft wel wat, erm, speculatieve posts op zijn naam staan.

Het is waar dat ZOE minder efficiënt laadt bij lagere vermogens, maar dat woord moet je wel goed definiëren. Er zijn twee effecten die een rol spelen:

- De power factor. De ZOE neemt 6A reactieve stroom. Dat is stroom NIET leidt tot energieverlies (afgezien van wat kabelverliezen). Die telt echter wel voor de kabels. Als de lader is ingesteld op zeg 16 ampere, dan neemt de auto ongeveer 15A "echte", niet reactie stroom (je kunt de stromen niet zo maar optellen, dat moet als vectoren). De laadtijd is door dit effect ongeveer 7% langer dan verwacht, maar nogmaals, het is niet zo dat die energie verloren is gegaan. Bij nog lagere stroomsterktes, zeg 10A heb je nog maar 8A reële stroom, dus 20% langere laadtijd.

- elke energie-conversie heeft verliezen. De elektronica wordt in essentie warm, en dat gaat WEL verloren. Hoe lager het vermogen hoe meer je van het ontworpen optimum af komt en bovendien is een deel van dat verlies een vaste, absolute waarde. Relatief ten opzichte van het opgenomen vermogen neemt dat dan toe. En dan duurt het ook nog langer, zie punt 1.

Dat dus ter, laten we het keurig formuleren, nuancering van die post.

Die 2kW(p) haal je natuurlijk maar zelden gemiddeld over het jaar en dan ook nog maar een paar uur, met andere woorden, het moet niet heel moeilijk zijn met wat bijpluggen van het net om redelijke normaal te laden, of anders gezegd, zal niet moeiijk zijn teruglevering te minimaliseren. In de zomer overdag (als dat kan), in de winter maakt het geen pepernoot uit. Daar heb je geen Zappi voor nodig. Als je nou 15 kWp op de stal had liggen was het natuurlijk anders, maar dat waren we ook niet meer over laad-efficiëntie maar, zoals Hachy schrijft over het sim omzeilen van teruglevering aan het praten.......
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Knarf93
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 nov 2017 22:51
Actief als: particulier

Re: Thuisladen

Bericht door Knarf93 »

Ik heb een R240 dus weet niet hoe vergelijkbaar dat is maar mijn auto laad ik op met 10amp. (9 volgens canze) En heeft 8uur en 40 min nodig om van 36% naar 100% te gaan, op de slimme meter lees ik af dat er 2.125kwh verbruikt word (dan staan er thuis ook lampen aan). Als ik dan een beetje reken, kom ik uit dat ze op +-90% efficiëntie laad? Zou me verbazen dat een Q/R90 zo inefficient is als aangegeven op de website van pushev, of het het is echt totaal niet te vergelijken.. dan heb je hier niks aan :roll:
Leaf

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 17
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Thuisladen

Bericht door zoe2goe »

Jawel hoor, prima te vergelijken! Je hebt namelijk helemaal gelijk.

Vriend pushev doet het volgende:
1) volgens de website van Renault laden we 80% van 41 kWh = 32.8 kWh
2) met 10 ampère doe ik er volgens Renault 20 uur over dus (DUS!) is dat 46 kWh
3) dus (DUS!) is de efficiency 71%

Volgens allemaal gegevens van Renault uiteraard. Fout, fout, fout.

Die 10 ampere is 6 ampère imaginair en 8 ampère reëel, dus (DUS!) 36.8 kWh reëel. Dus (DUS!) 89%

Daar is geen pilletje tegen zullen we maar zeggen. En dat is misschien een beetje onaardig, maar ik kan wat slecht tegen dit soort onwetendheid waardoor sprookjes als waarheid worden verkondigd. Google Dunning-Kruger effect.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Knarf93
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 nov 2017 22:51
Actief als: particulier

Re: Thuisladen

Bericht door Knarf93 »

Aha, dan lijkt het net alsof ze die getallen uit de lucht grijpen... het beste is dus altijd, zelf berekenen :lol:
Leaf

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Stamp
lid
lid
Posts in topic: 17
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Thuisladen

Bericht door Stamp »

Met de vriendelijke groeten van Vlaardingen :shock: :oops: :cry2:

Nu is het niet meer rendabel, vind het niet meer leuk.
Denk dat ik een benzine auto ga overwegen,

Dank je wel Vlaardingen voor het meedenken :discuss: , gemeente uitstoot vrij!!! :clap:

P.S. foto draaien lukt niet
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 8
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Thuisladen

Bericht door HarmOtten »

Zo jammer dat ze direct zo'n brief moeten sturen :( . Waarom niet gewoon eerst even constructief overleggen?
Ik stel voor: gewoon een nette mat over de kabel waardoor deze niet kan opkrullen.

Toevoeging: En zet de brief op twitter gericht aan @volgvlaardingen met mijn opmerkingen erbij.
Vlaardingen - Kabel over de stoep mag niet!_.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Stamp
lid
lid
Posts in topic: 17
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Thuisladen

Bericht door Stamp »

HarmOtten schreef: Ik stel voor: gewoon een nette mat over de kabel waardoor deze niet kan opkrullen.
Ik heb er een gekeurde gele kabeldrempel er overheen leggen en er staat een lantaarnpaal boven. Om 22:00 haal ik het weg dus ik heb degelijk aan veiligheid gedacht. Kreeg zelfs in de zomer een complimentje van een voetganger dat ik het netjes heb gedaan. :(.

Grove berekening, dit kost mij ongeveer €400 per jaar en mijn overcapaciteit kan ik niet kwijt. Het ideale beeld ben ik ook kwijt
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Eric Goris
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 1
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jan 2019 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Werchter

Re: Thuisladen

Bericht door Eric Goris »

Ik ontvang mijn eerste elektrisch voertuig midden april, een Zoe R90 life rent.
Aangezien snel laden niet echt een prioriteit is voor mij en een vast thuislaadpunt nogal veel kost, denk ik eraan mijn wagen op te laden met een mobiele lader. Na opzoekingen kom ik uit op een Besen Mobiele Lader Type 2 naar Schuko 5m, € 350.
Dit thuisladen topic is het enige op dit forum waarover daar over gesproken wordt en daarom stel ik mijn vragen hier.
Gebruikt er iemand zo'n 'omakabel' als hoofdoplaadpunt ? En wat is haar/zijn ervaring en oordeel daarover ?
Is het echt af te raden zoals ik op veel sites lees ?
Ik heb zonnepanelen 3.7 kw piek en dus zou ik liefst onder die 3.7 kwh blijven.
Mijn meter (dag- en nachttarief - België) draait terug bij teveel zonneproductie en ik zou dan ook meestal tijdens de dag laden.

De meeste zekering in mijn meterkast staan op 20A en mijn systeem is 3-fasen 230/400 Volt.

Graag jullie mening.
Renault Zoë LIFE R90 B-RENT bliksemblauw

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Knarf93
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 nov 2017 22:51
Actief als: particulier

Re: Thuisladen

Bericht door Knarf93 »

Ik heb afgelopen 3 maanden een omalader 10a gebruikt en dat werkte prima. Geen problemen ondervonden hij deed het altijd.
Maar als ik opnieuw mocht kiezen had ik wel een 12/14a lader gekocht, dat laad toch sneller, van 35 naar 100% duurde bij mij 8,5 uur. Maar je moet wel zeker weten dat je stopcontact 16a continue aan kan, je zal niet de eerste zijn bij wie het stopcontact smelt. Daarom zijn veel shuko laders begrensd. (Niet om je bang te maken, maar wel bewust te maken)

Deze heeft bijvoorbeeld al een beveiliging in de stekker zitten:

https://www.4ev.nl/type-2-thuislader-6- ... stEALw_wcB

Maar ik moet wel zeggen dat ik de 11kw lader een stuk chiller vind :lol: en aangezien je huisaansluiting al geschikt is :dance: (kan ook 3 fase 10a)
Leaf

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 8
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Thuisladen

Bericht door HarmOtten »

Let wel, een oververhittingsbeveiliging in de (schuko) stekker is natuurlijk goed, maar die kan niet zien of ergens in de leiding naar het stopcontact een oververhittingsprobleem optreedt. Dit soort problemen komen vaak pas aan het licht als bv een stopcontact uren lang met 16A belast worden. Dus ik raad aan altijd een degelijke aansluiting op een aparte groep te maken. De noodlader (op 10A) van Renault heet niet voor niks zo.

Tip: De Fivari-SMART kan ook slim laden.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in