Een wat stoffig topic... Maar hier kwam ik dus met de R90 uit 2018 een paar maanden geleden terecht.
In de loop van de zomer begon het me op te vallen dat de Zoë meer geluid ging maken. In eerste instantie dacht ik aan een elektronisch geluid, omdat het voor mij leek op het geluid in de trein. Tot het me te veel ging irriteren en ik me toch ook wat zorgen ging maken. Begin september daarom een afspraak gemaakt met de garage waar ze in onderhoud is, Terwolde Emmeloord. Daar was al rap de conclusie dat het in het elektrische deel van de aandrijving moest zitten. En dat mogen ze in Emmeloord niet doen, daarvoor moet je naar Zwolle. (Zelfs onze plaatselijke Renault dealer in Meppel doet dat niet en verwijst naar de concurrent in Zwolle... Gevraagd omdat er wat veel wachttijd was in Zwolle en dat voor ons toch wat ingewikkelder is.)
Eind september stond de auto in Zwolle en kwam het telefoontje: "Je motor moet vervangen worden". Dat is best even schrikken voor een nog geen 5 jaar oude auto met net 100.000km op de teller. Gelukkig is Terwolde Zwolle echt heel behulpzaam. Hun boodschap was dat ze in overleg met Renault NL zouden gaan over de kosten. En dat hebben ze gedaan: er komt geen rekening bij ons!
Dus werd een vervangende motor besteld en de reparatie ingepland. Flinke klus: als VW-liefhebber weet ik dat een kever motor in een uurtje is vervangen (en de kever weer rijdend is), maar de motor van een Zoë uitbouwen en inbouwen kost twee werkdagen door het vele programmeerwerk. En tot die tijd konden we doorrijden met onze eigen Zoë. Althans... Dat was het plan. Tot ze er (19 oktober) 1,5km van huis volledig de brui aan gaf. Rode waarschuwing op het dashboard en nul aandrijving. Kon alleen de berm insturen. Wegenwacht gebeld. Die was wel wat verbaasd dat we mochten doorrijden, maar dat was ook mijn eigen keuze. Samen geprobeerd of de Zoë toch nog weer wilde starten. Ja, maar na 750m hield ze er opnieuw mee op. De WW was wat wijfelend over slepen met de Zoë, dus hebben we haar op de dichtsbijzijnde parkeerplaats geduwd. (Ik was allang blij dat de auto er niet op de A28 de brui aan gaf, waar die dag werkzaamheden waren en géén vluchtstrook...)
De volgende dag is de Zoë door Terwolde afgesleept en hebben we een vervangende auto meegekregen om de tijd tot de afgesproken reparatiedatum te overbruggen (Een bijna nieuwe Arkana. Ik kan niet echt meer wennen aan zo'n hybride geval...). En 8 november kwam het telefoontje dat onze Zoë weer gerepareerd is.
Blij dat ik onze Zoë weer thuis heb. Ben nog wel wat te alert op bijgeluiden, maar de eerste ritten zijn prima verlopen. De ongerustheid zal wel weer slijten, heb goede hoop dat ze het tenminste weer 100.000km zal volhouden

En na noodgedwongen wat andere auto's te hebben gereden waardeer ik de Zoë ook weer meer.
Echt alle lof voor Terwolde Zwolle (het vroegere Oving) voor het afhandelen van dit issue. Natuurlijk mag een motor niet zo snel kapot gaan, maar tegelijkertijd weet je ook dat bijna 5 jaar oud en 100.000km geen automatisme meer oplevert over wie de kosten draagt...
2022-10-20 12.57.10.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.