Batterij gezondheid meten


Stamp
lid
lid
Posts in topic: 20
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Stamp »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

BBEL schreef: Omdat ik daar niet echt blij van werd heb ik de KONNWEI-dongle besteld en CanZE geïnstalleerd.
Kijk op je CanZE onder firmware en kontroleer of je BMS versie 0854.

Hou ook rekening dat met het koude weer je accu slechter presteer.
Mijn Zoe Q210 uit 2015 heeft een gezondheid van 92% maar een bereik van ongeveer 100km.
Ik rij niet harder dan 114km/u omdat dan het verbruik sterk omhoog gaat en dus het bereik afneemt.
Gemiddeld verbruik staat op 18.8

Succes
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



aip
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 mei 2015 20:24
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door aip »

Zo, weer zo'n zes maanden en 10k km verder (ruim 79k totaal). SOH staat in CanZE nu op 81%. Heb het deze winter ook wel gemerkt, wat vaker dan vorig jaar de Fastned van dichtbij bekeken.Ben benieuwd of ik de volgende winter nog haal boven de 75%.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Ik vind 81% voor 79k heel erg laag. Heb je wel de laatste LBC update (ook Canze, firmware, LBC), soft: 0854?

Overigens: als je die geïnstalleerd krijgt schiet je SOH naar 98% en het duurt minstens een jaar voordat deze is ingeleerd. De mijne staat nu (2013 ZOE, 2017-09 update geïnstalleerd, 95k) op 95%
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Stamp
lid
lid
Posts in topic: 20
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Stamp »

aip schreef:Zo, weer zo'n zes maanden en 10k km verder (ruim 79k totaal). SOH staat in CanZE nu op 81%. Heb het deze winter ook wel gemerkt, wat vaker dan vorig jaar de Fastned van dichtbij bekeken.Ben benieuwd of ik de volgende winter nog haal boven de 75%.
Anders kom je in aanmerking voor een nieuwe accu :wink:

Stond overigens bij een laadpaal met de CanZe aangesloten.
Deze laadpaal zou 11kw moeten zijn.
Kan het kloppen dat CanZe 8.4kw aangeef (3x230Vx12A=8.4kw).
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Je bedoelt denk ik: kan het kloppen dat ergens stond dat de paal 11 kW is, maar het niet is? Ja dat kan! ;-) Chargemap to the rescue zou ik zeggen. Ik geef daar zelf altijd mutaties, onnauwkeurige lokaties en dit soort gedoe aan.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



aip
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 mei 2015 20:24
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door aip »

zoe2goe schreef:Ik vind 81% voor 79k heel erg laag. Heb je wel de laatste LBC update (ook Canze, firmware, LBC), soft: 0854?

Overigens: als je die geïnstalleerd krijgt schiet je SOH naar 98% en het duurt minstens een jaar voordat deze is ingeleerd. De mijne staat nu (2013 ZOE, 2017-09 update geïnstalleerd, 95k) op 95%
Nope, die LBC update heb ik denk ik nog niet gehad. Komt bij de volgende beurt dan denk ik wel (als ze t gratisch doen, anders wacht ik SOH<75% af). Overigens heb ik er zelf weinig last van hoor, mijn woon-werk-vv is zo'n 55km. Met de boodschapjes enzo erbij red ik het iedere dag makkelijk. Alleen wanneer ik andere afspraken heb wisselen mijn vrouw en ik van auto, ga ik met de XC60, zij met de Zoe. En dan is 112km woon-werk-vv voor haar in de winter net wat krap. Dus eigenlijk had ik moeten zeggen: Zoe heeft deze winter Fastned wat vaker gezien. Ik maar zelden ;)

Voor wat betref 11kW laden: onze L24 laadpaal is ook 11kW, maar volgens CanZe haalt die maar net 9kW. Dus dat daar wat verschil tussen zit ben ik wel gewend....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Als dat DC vermogen is klopt dat prima, want dat is na verliezen en aftrek van imaginair vermogen (te ingewikkeld voor nu). Maar als linksboven in het charging scherm 9 staat, staat je 11 kW lader, nou ja, niet op 11 kW. :-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Riesbak
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 417
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Riesbak »

zoe2goe schreef:Overigens: als je die geïnstalleerd krijgt schiet je SOH naar 98% en het duurt minstens een jaar voordat deze is ingeleerd. De mijne staat nu (2013 ZOE, 2017-09 update geïnstalleerd, 95k) op 95%
Huh? Hoe zit dat? Dus de terugloop van 98% SOH een jaar geleden (en bijna 30.00 kilometer later) naar 90% SOH is iets vaags softwarematig? Ben benieuwd wat Renault Frankrijk vindt van de SOH van de accu, als ik er er maandag aan denk (kan maandag mijn nieuwe SD card ophalen, huidige geeft errors, bij de dealer) vraag ik of ze dan uit kunnen printen.
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Ik bedoel: ik heb letterlijk iedereen 98% na de laatste firmware update horen meldden. Dat kan natuurlijk niet echt kloppen. De LBC heeft tijd nodig om de SOH te bepalen, en dat is extra lastig omdat er geen sprake is van prachtige, voorgedefinieerde laad- en ontlaad-cycli. Uiteindelijk is het een benadering want het ding kan niet in de chemie van de batterij kijken. Mijn stelling is dat het heel lang duurt voor de SOH wort bijgewerkt.

Ik volg ook onder andere een forum in het onverenigd koninkrijk en ook daar zakken de SOH getallen maar heel langzaam, ook als de auto intensief wordt gebruikt.

En voordat iemand anders het zegt: Jaaahaa, dit is een sterk staaltje batterygate! Ahem.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Knarf93
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 nov 2017 22:51
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Knarf93 »

Dat geloof ik wel, mijne ging van 98% vrij rap naar de 95%.. Maar goed, ik reed m laatst bijna leeg, en nu zit ie weer op 97% :P Gekke Fransoos
Leaf

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Stamp
lid
lid
Posts in topic: 20
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Stamp »

De batterijgezondheid van mijn Zoe (Q210 2015 met LBC 0854) lig tussen de 95% en de 97%. Best netjes dacht ik zo.

Weet niet of de buitentemperatuur hier invloed op heeft. Het was rond de 5grC.
In de zomer even extra op letten.
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

bbos
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 okt 2013 00:24
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door bbos »

Klopt het dat de referentiewaarde voor een nieuwe accu 41/22*131 dus 244km is?

In dat geval ben ik best tevreden. na een reset staat ie op 242km, dus 99%. De accu is ongeveer 10 maanden geleden vervangen, en sindsdien is er 35000 km gereden (sinds de upgrade wordt ie veel meer gebruikt)

De oude accu had na 110.000 km en 4,5 jaar nog iets van 81% over. Ik laad vrijwel altijd op 11kw en denk er verder niet over na (dus altijd tot 100%). Dat is niet gewijzigd sinds de upgrade. Voornaamste verschil is denk ik dat de nieuwe accu minder deep cycles doormaakt (want hij is groter). Aan de andere kant wordt de auto nu ook voor meer lange ritten gebruikt, dus het verschil is niet zo heel groot.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Voor zover ik weet is er geen betrouwbare reset <> range <> SOH methode voor de 41 kWh batterij. CanZE to the rescue (SSP: Shameless Self Plug)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

bbos
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 okt 2013 00:24
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door bbos »

Ah, bedankt. Tot mijn schaamte moet ik zeggen dat ik Canze al zolang niet gebruikt had dat het niet meer op mijn telefoon stond. Supertool!

Het is ietsje minder: 96%. Toch nog steeds niet gek na 35000 km. De Zoe kan het nu weer wat rustiger aan gaan doen. We hebben twee auto's en de regel: alles wat makkelijk electrisch kan doe je electrisch. Na de accu upgrade bleek dat vrijwel alles te zijn :-)
Nu is de andere auto vervangen door een e-niro en rijden we dus alleen nog maar electrisch.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nartz
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2019 16:47
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door nartz »

Ik heb gemeten bij mijn Zoë van 2013 met 104.000 op de teller en kom nu op 72 procent uit. Lijkt me dat ik een keer terug moet om te checken of niet? Rij wel vaak genoeg nog 120 km met een lading overigens. Maar rij volgens mij ook wel aardig zuinig. 15,6 kw per 100 km over heel jaar....

Wat denken jullie? Nog een keer checken binnenkort en dan naar garage?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Je ZOE heeft 99% een firmware update nodig. Als je het zelf wilt checken moet je CanZE en een dongeltje hebben.

Als je naar de garage gaat, gebruik dan de volgende twee zinnen: "De range staat belachelijk laag" en "De lader staat vaak heel lang op 99%".
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



AdvanderMeer
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 jan 2017 15:41
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door AdvanderMeer »

Wel oppassen dat ze je niet laten betalen voor de software update.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Ser
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jan 2015 11:38
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Ser »

Ik moest ook iets van 400 euro betalen voor update software, dus ben eerst maar weer naar huis gegaan. Misschien heb ik iets op het forum gemist maar hoort dit niet bij de accu en de lease daarvan ? Dus niet betalen? Hoe krijg je dat er door bij de dealer ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nartz
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2019 16:47
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door nartz »

Ja, dat vraag ik me ook af. Ik probeer nu al meerdere keren rci te bellen maar krijg ze niet te pakken. Ook mailen schiet niet op....hoe is dat bij jullie?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 44
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door GertjanVB »

BMS-update op mijn verzoek laten uitvoeren. Tijdens de vakantie afgelopen week onze ZOE Zen laten logeren bij de dealer. Van 79% nu naar 98%. Er staat nu 133km op de teller bij 90% (identicatief cijfer). €88,00 in rekening gebracht door dealer. Kan ik mee leven.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



AdvanderMeer
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 jan 2017 15:41
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door AdvanderMeer »

GertjanVB schreef:BMS-update op mijn verzoek laten uitvoeren. Tijdens de vakantie afgelopen week onze ZOE Zen laten logeren bij de dealer. Van 79% nu naar 98%. Er staat nu 133km op de teller bij 90% (identicatief cijfer). €88,00 in rekening gebracht door dealer. Kan ik mee leven.
Deze BMS update had in garantietijd (5 jaar/100'000 km) niet betaald hoeven worden, hoewel mijn dealer dit wel geprobeerd heeft. Ik heb het via Renault Nederland gespeeld en toen werd er niets in rekening gebracht. €88,= voor het aansluiten en loskoppelen van de laptop vindt ik een pittig bedrag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

En dat (aansluiten loskoppelen van een laptop) is het dan ook niet. Het vereist het (hoog)spanningsvrij maken van de auto, wat een tamelijk omvangrijk klusje is. Mijn totaalbedrag in 2017 (BCB en LBC 106 euro ex BTW).
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nartz
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2019 16:47
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door nartz »

nartz schreef:Ik heb gemeten bij mijn Zoë van 2013 met 104.000 op de teller en kom nu op 72 procent uit. Lijkt me dat ik een keer terug moet om te checken of niet? Rij wel vaak genoeg nog 120 km met een lading overigens. Maar rij volgens mij ook wel aardig zuinig. 15,6 kw per 100 km over heel jaar....

Wat denken jullie? Nog een keer checken binnenkort en dan naar garage?
Naar garage geweest voor bms update en batterij blijkt nog op 98% te zitten. Km te rijden na 1 dag later: 140! :-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



NielsTn
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 161
Lid geworden op: 17 sep 2014 13:28
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door NielsTn »

Vandaag gemeten met CanZe: 93% SOH na 141.000km.
voorheen Zoe rijder, nu per 6 juni 2019 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 64
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door OlafH »

91% bij 193.000 km. Accu's zullen lang meegaan.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 44
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door GertjanVB »

Binnenkort een feestje!
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

birdibird
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 mei 2018 15:47
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door birdibird »

Wat een hoge percentages allemaal.
CanZe geeft bij mij 88% aan bij ~42000 km.
LBC 0854
Q210 eind December 2014

Is dat dan niet erg laag?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 57
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door HarmOtten »

Dat is relatief laag. Dan heb je waarschijnlijk de BMS-update nog niet gehad die de SoH op een nieuwe manier bepaalt. Daarmee begint ie weer vanaf 98% SoH te tellen. Zie een aantal berichten terug meer hierover.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

birdibird
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 mei 2018 15:47
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door birdibird »

LBC 0854 geeft toch aan dat ik wel de BMS-update heb?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 44
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door GertjanVB »

Na de BMS-update zit ik van 98% weer op 91% (de 22kW).

Het is mij wel duidelijk dat helemaal vol laden en ver leeg rijden “dodelijk” is. Dat is wel wat we thuis doen, vooral met de 22kW. Bij de 41kW gebeurd dat minder, maar het is met de hulpmiddelen die Renault biedt (geen) nagenoeg niet te voorkomen, (ze laden ‘s nachts en ‘s morgens weer 100% vol) Het zou leuk zijn van OlafH te horen wat zijn SoH en zijn laadpraktijk is. Ik vermoed veel laden op bestemming (niet helemaal leeg en bijtijds de stekker er weer uit)

Tesla heeft sowieso een veel groter accupakket waardoor nagenoeg leegrijden onnodig is of gewoon niet vaak voorkomt, maar de Max laadgrens is eenvoudig met een schuifje in te stellen. Wanneer je te vaak met te hoge SoC oplaad wordt fijntjes opgemerkt dat dit niet goed is voor de batterij en stelt lagere laadniveau’s voor. Desondanks mag je instellen wat je wenst. Renault geeft een laadplanner-optie die je moet aanschaffen en dan nog is het een gruwel van gebruiksvriendelijkheid.

“Men” zegt dat er boven de 100% vulling nog reservecapaciteit zit zodat nooit echt 100% wordt volgeladen, maar ik vermoed dat de BMS update niets anders doet dan daarvan wat vrijgeven om contractuele vervanging bij 75% te voorkomen of uit te stellen. Het gaat alleen maar zorgen voor snellere aftakeling. Dus rigoureus je laadmanieren aanpassen of juist niet en zo snel mogelijk je batterij naar de 75% jagen en vervanging afdwingen (bij leasen). Je moet je niet direct voorstellen dat de hele batterij wordt vervangen. Weer vergelijkend met Tesla, nu in het voordeel kan Renault; hiervan kunnen makkelijker delen vervangen worden door de modulaire opbouw van de batterij, het zwakke onderdeel wordt geïdentificeerd en vervangen. Ik meen dat de vele “penlights” bij Tesla met een koelpasta verkleefd zijn en dat het bij vervanging alles of niets is (correct me of I’m wrong).
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Ik zit met mijn 2013 Q210, 101k op de klok, maar af en toe "leeg" rijden, maar altijd 100% in de nacht op mijn 16A enkelfase lader op 97%. Misschien heb ik (nou ja, RCI) erg veel geluk? Hoe veel staat er op de klok Gertjan?
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

@birdibird: correct (0854), en m.i. véél te laag (en dan komen er allemaal ingewikkelde mitsen en maren over laad-, rij- en stilstand-grdrag).

@gertjanvb: na nog even nadenken: natuurlijk is onze "sample size" vééĺ te klein, maar is een mogelijke conclusie dat de de ZE40 batterijen (jij hebt volgens mij een upgrade kitje ;-) ) aanzienlijk minder robuust zijn dan de oude 2xx model exemplaren?
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 44
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door GertjanVB »

Het gaat bij mijn cijfermateriaal om de 2013 Q210 22kW Zen die we er vorig jaar bijkochten. Km 76k, die we er niet allemaal zelf op hebben gereden (10k). Deze vertoont wel hetzelfde gedrag als de Q210 die bij 90k een upgrade kreeg naar 41kW, SoC dan de 22 kW liep naar de 80% dacht ik. Inmiddels 130k dus er is 40k met de 41kW batterij gereden. SoC van de 41kW heb ik niet bij de hand (dochter is er weer me op pad) maar zal ergens bij 98% liggen. Er wordt geladen met 1 fase 3,7 kW dat is voor mijn gevoel ook niet jofel. De verzwaring naar 3*25A is aangevraagd waardoor 3-fase 11kW mogelijk moet zijn.
Als de 41kW minder solide lijkt/is, dan kan dat door de hogere temperaturen in de batterij en minder reserve boven de 100% laadgrens (er is meer van de totale batterij capaciteit vrijgegeven)
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Ah thanks. Nou, dan zit ik er dus kennelijk warmpjes bij. Ook in het Engelse forum wordt mijn goede SOH als "sample of one" afgeschilderd. Ik klaag niet.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

birdibird
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 mei 2018 15:47
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door birdibird »

Tja, ik rijd hier in de heuvels voornamelijk rond. Gemiddelde snelheid rond de 40 km/h. Gemiddelde afstand op een dag <40 km.
Opladen doe ik op de off-grid lader, meestal laad ik niet tot 100% maar in de 90%.
We laden met tussen de 1,5 en 3,5 kW, afhankelijk van wolken ed, meestal met de Granny, soms met de Tesla Wall Charger. (hier moet ik nog wat puzzelen met een Raspberry pi en een python script voor loadbalancing mbv van gegevens uit de inverter)
Af en toe bij langere afstanden (>75km) aan een 22kW lader, meestal ook niet tot vol. Behalve dan in de laatste maand 2x tot vol bij Renault Granada.

Het enige afwijkende dat ik kan bedenken is dat ons laadsysteem op dit moment wat fluctueert in voltage omdat ik de zoe vaak zonder huisbatterij heb aangesloten: direct PV -> EV. Daardoor fluctueert het Voltage met de lichtopbrengst. Soms gewoon 230V, soms zakt het tot onder de 200V. De granny en zoe hebben geen krimp gegeven, maar gingen gewoon door.

Wat denken jullie?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Hmmm, SOH is ook maar een berekening van een computer uitgevoerd op een beperkt aantal parameters die aan de buitenkant van de batterij meetbaar zijn. Het lijkt me geen volstrekt onredelijke hypothese om te veronderstellen dat die geen (goed) rekening houdt met dergelijke toch wat afwijkende laadcycli, spanningen, etcetera. Misschien niet onverstandig de auto een paar redelijk diepe cycles te geven en op het net opladen, zodat de computer weer "weet" hoeveel capaciteit er daadwerkelijk is. Dat gezegd hebbende, voor zover ik het kan nagaan wordt de SOH maar heel langzaam aangepast. Met andere woorden, als de range redelijk is, niet al te druk over maken. Maar toegegeven, dat is min of meer giswerk.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht