Ik rij er ook ene... 2.0 dCI 150 van 2008. Nu gaat hij binnen voor het eerste onderhoud, net 1 jaar oud en 25000 km ongeveer. Bij de levering was er een getik bij gas lossen en weer optrekken. Bleek een cardan te zijn. Een uurtje of twee werk, volledig in garantie, gratis vervangwagen.
Het enige waaraan ik mij nu verwacht zijn 2 nieuwe ruitenwissers, olie en oliefilter, interieurfilter en dat zal 't zo een beetje zijn dacht ik. De banden vooraan slijten iets sneller, maar dat kan je de wagen niet kwalijk nemen. Je hebt er immers dat grote koppel voor in de plaats en dat vreet een beetje aan de banden. Maar... ze kunnen wel nog mee tot een 35000 km denk ik.
Je ziet, geen noemenswaardige incidenten. De kwaliteit is er enorm op vooruit gegaan sinds de phase 2. Ook de 2.0 dCi motor, in samenwerking met Nissan, behoort tot de modernste motoren op de markt. Ook heeft deze geen distributieriem meer maar een ketting. Dat is al een grote onderhoudskost uitgespaard! Is immers een prive aankoop, dus alle kosten komen uit eigen pocket
De eerste Espace'en die geleverd werden (huidig model wel te verstaan) kenden inderdaad heel wat problemen.
Motoren, koppelingen, versnellingsbakken, aircobediening,egr kleppen,...noem maar op. Het was alsof de duivel er zelf mee gemoeid was. Renault heeft duidelijk geleerd uit die fouten. Ze geven nu ook 3 jaar garantie op het hogere gamma om hun betrouwbaarheid in de verf te zetten.
Ook willen ze zo snel mogelijk in de top 5 van betrouwbare wagens terecht komen. hoge ambities, maar het tekent wel de inzet.
Dus wil je zekerheid, ga dan voor een Espace phase 2 en laat in alle modellen de 2.2 dCi en 1.9 dCi voor wat ze zijn. Of koop een exemplaar waarop alle modificaties reeds uitgevoerd zijn en perfect onderhouden is. Maar toch...
Het goede nieuws: ik ben een voor de 100% tevreden eigenaar, zowel van de wagen als van de garage.
