egr klep

Alle overige technische vragen over de Scenic
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
rachid
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 mar 2009 09:31

egr klep

Bericht door rachid »

Goeiedag ik heb een storing egr klep.
Na het uitlezen kwam deze storing tevoorschijn,wat kan ik hier tegen doen??
Hoor dat men de egr klep afdopt??Hoe doe ik dit???

Alvast bedanktt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Lupo GS 1616V
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 sep 2010 15:49
Actief als: particulier
Locatie: Dongen, NB

Re: egr klep

Bericht door Lupo GS 1616V »

De EGR klep kan heel erg vervuilen en dan werkt het allemaal niet meer zoals de bedoeling is. Bij een Scenic 1,9CDI, en ook bij andere schat ik zo in, zit het geheel vast met drie moertjes. Eerst even de stekker losnemen, moertjes lossen en dan met rustig verdraaien en trekken de EGR klep eruit wurmen.
Met een scherp of puntig voorwerp alle koolaanslag verwijderen. Dan nog wat oplosser gebruiken om het aan de binnenkant nog wat schoner te maken. Nu terugplaatsen met een NIEUWE pakking en de drie moertjes vastzetten. Stekker aansluiten en hopla de motor starten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: egr klep

Bericht door mechanic »

Heb je gelijk in. Echter vergeet je de electronica die in de klep zelf zit. Naast vervuiling, kan de electronica de storing ook veroorzaken.
We hebben een tester waarmee de klep aangestuurd wordt, en zichzelf grotendeels reinigt. De werking is dan oke, maar de aansturing in de klep zelf geeft meestal het echte probleem. Dan is vervangen de enige oplossing.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

bever
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 mei 2012 12:36
Actief als: particulier

Re: egr klep

Bericht door bever »

Ik reageer even op dit oude onderwerp vanwege de laatste reactie (van mechanic). Ik begrijp die niet helemaal. Die EGR kleppen zorgen om de haverklap voor problemen. Ook in mijn Scenic. Er zijn drommen mensen die naar garages rijden waar ze 10 keer liever die klep vervangen, dan schoonmaken en binnen no time hebben ze weer precies dezelfde problemen. Ik heb nog geen enkel voordeel gezien in het nieuw kopen van een voornamelijk mechanisch stukje techniek, wat ook nog eens door een kwaliteitsmerk (Pierburg) geleverd wordt. Er zijn veel factoren waardoor een klep vies kan worden en maar weinig die de klep schoon kunnen maken of houden in bedrijf. De elektronica in de auto reageert echter hysterisch op zelfs de kleinste afwijking en daar is niets aan te doen.

Ik ben van mening dat die dingen gewoon altijd schoongemaakt moeten worden, maar dat je altijd moet rekenen op terugkeer van het probleem. Wat bedoel je, mechanic, met "aansturing in de klep"? Aansturing komt toch vanuit het computersysteem? Als de klep niet mechanisch, maar elektrisch defect is, dan zou hij niet openen of sluiten bij aansluiting op CLIPS, en alleen in dat geval zou ik natuurlijk wel een nieuwe kiezen.

Correct me if I'm wrong. :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: egr klep

Bericht door mechanic »

Op de klep zit een elektrische aansluiting en een aansturingsmodule. Hier kan absoluut een probleem inzitten waardoro de klep soms niet reageert. Dan kan je wel schoonmaken maar daar schiet je niks mee op. Je ziet ook heel vaak een storing, en na demontage een klep die brandschoon is?!
Je kunt over veel dingen makkelijk en logisch nadenken, maar zo simpel is het allemaal niet meer.
De dealer heeft de beschikking over een apparaat die de klep spanning geeft waardoor deze elke seconde opent en sluit. Hierdoor reinigt de klep zich omdat deze vaak wordt aangestuurd. Houdt de klep er mee op tijdens deze test, is deze inwendig defect en moet deze vernieuwd worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

bever
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 mei 2012 12:36
Actief als: particulier

Re: egr klep

Bericht door bever »

Ja, ik begrijp nu wat je zegt.

Toch stap ik niet zomaar af van het idee dat (te) veel kleppen worden weggegooid alleen maar omdat het makkelijker is om te vervangen. Dat is geen argwaan, maar wederom simpel redeneren en vooral heel veel ervaringen lezen in 5 talen. Wat ik dan echt nog nooit heb gelezen is ten 1e dat een klep slechts een elektrisch defect had en vervuiling geen probleem was (iets wat statistisch gezien toch moet voorkomen, als dat hoegenaamd een probleem zou zijn) en ten 2e hoor ik ook niet van garages of desnoods particulieren die met nieuw hebben vervangen, vervolgens de oude hebben getest en inderdaad hebben geconstateerd dat die klep niet alleen vervuild was, maar ook een elektrisch defect heeft. Je kunt ze namelijk heel makkelijk testen als ze niet ingebouwd zijn. Als ik me niet vergis kunnen de foutmeldingen van de EGR over het niet correct werken niet het onderscheid aangeven tussen een puur elektrisch probleem of een puur mechanisch defect.

Je kunt het niet uitsluiten, maar ik denk dat een elektrisch probleem van alle mogelijke problemen de minste grote is. Ik zal overigens de ervaring met mijn eigen klepje hier delen zodra die eruit is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

bever
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 mei 2012 12:36
Actief als: particulier

Re: egr klep

Bericht door bever »

update: klep was vervuild, maar tevens electrisch defect. :cry2:
Getest buiten de auto, dus daar is geen twijfel over. De "check emissions" melding was niet voor niets zo koppig (eerder af en toe en dan weer een poos niet, nu continu -misschien is dat ook een weggever?)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: egr klep

Bericht door mechanic »

Balen, dan kun je inderdaad niet anders dan een andere klep.
Zo zie je maar weer: mensen met ervaring weten waar ze het over hebben :D
Een klep kan gewoon inwendig een electrische storing hebben, helaas heeft die van jou dat ook.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Weppelmania
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 jan 2011 14:52
Actief als: particulier
Locatie: Oldenzaal

Re: egr klep

Bericht door Weppelmania »

Mijn garage geeft aan dat de egr klep vervangen moet worden en rekent daar zo'n EUR 435,- voor (all in tarief). Is dat reeel?

B.v.d.
Nu: Renault Grand Scenic 1.9 Dci Dynamique Luxe (06-2004), Beige Angora.
Nu: Renault Twingo 1.2 Comfort Easy (11-1999), Nymphéa.
Voorheen: Renault Scenic 1.6 16V Sport Way (07-2002), Gris Boreal.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

bever
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 mei 2012 12:36
Actief als: particulier

Re: egr klep

Bericht door bever »

Mijn garage (niet in NL) kwam even snel met 2 prijzen allen voor het onderdeel die zelfs boven jouw all-in kosten komen. Ben wel benieuwd wat anderen zeggen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jelle.
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 aug 2011 15:29
Actief als: particulier
Locatie: ridderkerk

Re: egr klep

Bericht door jelle. »

Mijn egr klep ging ong 2 jaar geleden kapot. Ik heb hem toen zelf vervangen maar het onderdeel koste toen rond de 250€.
Het is niet alleen de klep maar ook het aluminium huis wat er vervangen wordt.
Hij was( voor mij) niet makkelijk te vervangen, maar met een afgezaagde inbus sleutel wel te doen.

Ik heb nog wel een pdf file waar alles in staat.
Grand scenic 2004 19 DCI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Mclaren2018
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 feb 2018 23:25
Actief als: particulier

Re: egr klep

Bericht door Mclaren2018 »

Heb je die pdf nog?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in