Inspuitingsstoringslampje + niet werkende gaspedaal

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, verlichting, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
vanturenhout
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 feb 2013 22:01
Actief als: particulier

Inspuitingsstoringslampje + niet werkende gaspedaal

Bericht door vanturenhout »

Mijn Twingo (2003, 1.2 16v) heeft al jaren een probleem met twee lampjes die gaan branden: De Luchtverontreinigin en elektrische storing. Ik heb ooit een flink pak geld bij Renauldealer achtergelaten om de storing uit te lezen en deze gaf toen aan dat ze er zo niets over konden zeggen en dat ik de auto moest achterlaten... Dat zag ik niet zo zitten.

UIteindelijk heb ik de bobine en de bougiekabels laten vervangen en daarmee was het probleem opgelost, dacht ik. Een paar maanden bleef het lampje weg maar kwam het dus weer terug. Ik heb toen een OBDII apparaat gekocht en kon daarmee de codes uitlezen en wissen. Dat heb ik een paar keer gedaan, en vervolgens bleven de lampjes weer een tijd uit, maar gingen ook weer aan. Toen heb ik het gasklephuis helemaal schoon laten maken en bleven de lampjes ook weer een tijd uit.

Al die tijd heeft de motor normaal gelopen, niet in een noodloop oid, ook tijdens het branden van de lampjes.

Tot vandaag....De lampjes gingen weer branden en de motor viel twee keer uit tijdens het optrekken, maar er was nog mee te rijden. Auto een uurtje stil laten staan, en even gekeken of ik de lampjes met de OBDII weer kan uit laten gaan. Het Luchtvervuilingslampje ging uit maar de Elektronische storing bleef branden. Ik startte de auto en wilde even een stukje rijden, maar merkte toen dat de gaspedaal niet reageerde. Heel miniem (lijkt het) verandert er iets als ik het pedaal intrap maar je kunt daar zeker niet mee wegrijden.

Na wat googlen las ik dat het eventueel met de massa te maken zou kunnen hebben. Ik heb de massa pool van de accu schoongeschuurd, geen verschil. Ik las ook wat van de massa van de achterlichten.....en daarbij bedacht ik me dat twee weken terug bij de APK keuring mijn dealer melde dat hij wat moest opschuren bij het achterlicht omdat bij het remmen een achterlicht minder hard ging branden.....

Dat kan natuurlijk toeval zijn, maar toch. Ik heb de achterlichten los gehaald maar zag daar niets van 'opgeschuurd' spul, maar kan ook best zijn dat ik helemaal niet goed kijk.

Nu is dus de vraag: Wat kan hier nog aan de hand zijn? Wat kan ik zelf nog controleren? Ik heb bij het gaspedaal de stekker van de gaspedaal-sensor even vastgedrukt maar ook dat maakt niets uit...

Ik weet het dus even niet meer......jullie wel?

Bedankt alvast!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
vanturenhout
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 feb 2013 22:01
Actief als: particulier

Re: Inspuitingsstoringslampje + niet werkende gaspedaal

Bericht door vanturenhout »

Ik kwam ook dit tegen:

https://www.problemcar.nl/nl/particulie ... rand-.html

En mijn probleem wat ik nu HAD ( want de truuk die daar vermeld werd heeft het probleem verholpen) is eact hetzelfde.
Truuk was om het gaspedaal ingedrukt te houden bij het starten. Dat hoefde maar één keer, daarna was het lampje uit en werkte het gaspedaal weer...Magie....

Ben nog wel benieuwd waar dit nu aan kan liggen..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Inspuitingsstoringslampje + niet werkende gaspedaal

Bericht door mechanic »

Gasklep in het inlaatspruitstuk? Die gaan vaak defect

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
vanturenhout
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 feb 2013 22:01
Actief als: particulier

Re: Inspuitingsstoringslampje + niet werkende gaspedaal

Bericht door vanturenhout »

Dat is best een karwei weer om die te demonteren, weet ik nog van de vorige keer. Moet dan het hele gasklephuis vervangen worden of kun je alleen een specifiek onderdeel vervangen?

Ik begrijp eigenlijk niet waarom e.e.a. wel zou werken wanneer je de gaspedaal in trapt bij het starten en deze daarna ook blijft werken, en ook ineens spontaan kan stoppen met werken....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Inspuitingsstoringslampje + niet werkende gaspedaal

Bericht door mechanic »

Er zal eerst een goede diagnose gesteld moeten worden voordat je eventuele zaken gaat vervangen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Inspuitingsstoringslampje + niet werkende gaspedaal

Bericht door A110 »

Zoals hierboven geschreven, eerst een goede diagnose maken voordat er weer onnodig onderdelen worden vervangen.

Wat zijn de storingscodes, is wel essentieel om een storing op te lossen. Ze komen er niet voor niks in. En wissen is maar tijdelijk dus de ecu registreerd toch ergens een probleem.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
vanturenhout
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 feb 2013 22:01
Actief als: particulier

Re: Inspuitingsstoringslampje + niet werkende gaspedaal

Bericht door vanturenhout »

De codes waren P0136 en P0225

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mr.Chip
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 85
Lid geworden op: 08 dec 2015 00:44
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Inspuitingsstoringslampje + niet werkende gaspedaal

Bericht door mr.Chip »

meet maar lambda sensoren,, voltage moet tussen 0,1-1volt pendelen
p0225 verwijst naar gaspedaal of gaskleppositie sensor,, eerst even stekker +bedrading controleren, als het nodig is kun je de beide onderdelen los vervangen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
vanturenhout
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 feb 2013 22:01
Actief als: particulier

Re: Inspuitingsstoringslampje + niet werkende gaspedaal

Bericht door vanturenhout »

Tsja.... daar ga ik dan, waar meet ik deze lambda sensoren? en doe ik dat met een huis tuin en keuken multi-meter?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Inspuitingsstoringslampje + niet werkende gaspedaal

Bericht door A110 »

De storingscode P0136 heeft te maken met de achterste lambda-sonde (open circuit). Dit betekend dat er een onderbreking word geconstateerd. Dit kan in een draad/kabelboom zitten of in de lambda-sonde zelf die bij een bepaalde temperatuur inwendig een kortsluiting geeft.
Dit kan gemeten worden met een multi-meter maar het beste is om dit ook weer met een scope te bekijken. Wij stellen dan alles in en laten de motor draaien of gaan een rondje rijden. De scope neemt dan al die tijd het signaal op en als de storing erin komt stoppen wij de opname en kunnen dan terug kijken waar het probleem zich voordoet.

De storingscode P0225 heeft te maken met gasklep/pedaal positiesensor. Dit probleem kan inderdaad in het gasklephuis zitten, hierin zit de positiesensor verwerkt. Maar als deze auto al een elektronisch gaspedaal heeft, kan je zien bij het gaspedaal daar mag dan geen gaskabel meer aanwezig zijn maar stekkers. Dan willen die stekkers nog weleens voor problemen zorgen, slecht contact. Soms helpt het om de stekker los te maken en in te spuiten met contactspray en daarna er weer goed op klikken.
Als het nog een systeem is met gaskabel dan ligt het probleem waarschijnlijk in het gasklephuis. Maar het kan ook altijd nog een bedradingsprobleem zijn. In het gasklephuis is een positiesensor gemonteerd die meet hoever de gasklep openstaat en dit geeft hij door aan de ECU. Als de ECU een vreemd signaal krijgt zal hij een storing gaan geven omdat hij niet meer weet in welke positie de gasklep staat.
De positiesensor werkt meestal met een koolstofbaan waarover een sleepcontact loopt. Deze koolstofbaan slijt daardoor weg en kunnen er onderbrekingen voorkomen. Dit is het beste op te sporen met een scope. Die is namelijk snel genoeg om het signaal te meten. Multi-meter is niet snel genoeg.
Als je op onze site kijkt zie je een voorbeeld van een VW Golf met ook een storing op het gasklephuis en daarbij zie je de scope beelden hoe zoiets eruit ziet, en hoe de ECU het bekijkt.
http://www.jwa-autoservice.nl/gasklep-s ... -golf.html
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
vanturenhout
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 feb 2013 22:01
Actief als: particulier

Re: Inspuitingsstoringslampje + niet werkende gaspedaal

Bericht door vanturenhout »

Zo, dat is nog eens een uitgebreid antwoord!
- Waar bevindt die achterste lambda sonde zich?
- De auto heeft geen gaskabel, ik heb het kastje van de gaspedaal al gevonden maar heb de stekker nog niet los gehad, wel geprobeerd maar kreeg hem niet los met weinig kracht, dus durfde niets te forceren.

Wat ik verder lees is veel te ingewikkeld om zelf te doen, dus ik denk dat een bezoekje aan een/de dealer eraan zit te komen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Inspuitingsstoringslampje + niet werkende gaspedaal

Bericht door A110 »

De achterste lambda-sonde zit achter de katalysator.

Ach het is mijn werk en ik doe dat met veel plezier en passie.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in