oliedruk lampje knippert en er ratelt iets

Alle overige technische vragen over de Scenic
Plaats reactie

Topic author
domenblond
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 nov 2015 13:29
Actief als: particulier

oliedruk lampje knippert en er ratelt iets

Bericht door domenblond »

Beste Forummers,

Momenteel zit ik in het buitenland, Luxemburg, Frans sprekend..., en zojuist reed ik in een heuvelachtig landschap en begon mijn Scenic uit 2003, 2.0, automaat, eerst rare geluiden te maken bij het optrekken of eigenlijk bij het langzaam rijdend doorschakelen. Klonk als een koppelingsplaat maar... die zit er volgens mij niet in. Toen begon het oliedruklampje geel te knipperen. Paniek! (vrouw alleen met de auto op vakantie en zo). Heb hem even stil gezet en na een paar minuten zoeken de oliepeilstok gevonden. Niet goed gedaan (moet koud zijn las ik later en je moet iets afvegen of zo) maar hij was warm in ieder geval boven max. Alles gloeiend heet onder die kap.
Bij opnieuw starten was oil ok dus ben verder gereden, met zweet in mn handen. Lampje knipperde niet meer en gelukkig hoefde ik nog maar 5km. Inmiddels bij het hotel en het boekje er bij gepakt maar hm. Wat kan het zijn? De dichtstbijzijnde garage zit weer in het dorp waar ik net vandaan kwam...
Voor dat ik op vakantie ging is hij eerst bij de garage op de hoek geweest voor kleine beurt, daarna bij Renault voor zomercheck. Die constateerde dat er te veel olie in zat, dus is weer wat uitgehaald. Rondje Belgie-Luxemburg zou geen probleem moeten zijn, dacht ik.
Help! Ik moet nog terug maar twijfel of ik eerst langs een garage moet. km stand is minder dan 70.000 (echt).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: oliedruk lampje knippert en er ratelt iets

Bericht door mechanic »

Oliedruklampje is normaliter rood,zou zomaar een andere controle lamp geweest kunnen zijn.
Heb je wellicht een foto/video van wat er gaande is?

Bij twijfel altijd door een professional laten kijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
domenblond
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 nov 2015 13:29
Actief als: particulier

Re: oliedruk lampje knippert en er ratelt iets

Bericht door domenblond »

Ik moest het in het boekje opzoeken, was een soort Aladdin-lampje. En volgens mij geel. Maar net een klein stukje gereden en niks aan de hand... maar de schrik zit er goed in. Heb inmiddels het D3 knopje ontdekt voor heuvel-op en zojuist voor het eerst gebruikt (klein heuveltje). Als het weer gebeurt, het geratel en geknipper, zal ik nog eens goed kijken en er schijnt een Renault garage in Echternach te zitten (als ik dat haal ;)). Dank voor uw reactie iig en wordt misschien vervolgd...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: oliedruk lampje knippert en er ratelt iets

Bericht door mechanic »

Kijk elk geval bij koude motor nog eens naar het olie peil,teveel is zeker schadelijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 526
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: oliedruk lampje knippert en er ratelt iets

Bericht door maestro12 »

Bedoel je het lampje dat, zeg maar, boven het 'D3' lampje zit?
Dat is het lampje van 'automaat storing', dat kan ook goed te hoge temperatuur van de automaat olie zijn, automaten vinden het niet fijn als er langzaam mee gereden in extra belastende omstandigheden (bergen/forse heuvels) met de bak niet in lock-up, d.w.z. te vloeistofkoppeling blijft slippen waardoor de olie erg heet wordt, als dan de buitentemperatuur dan ook nog eens lekker hoog is, vraag je om problemen, ze hebben niet voor niks 'D3' uitgevonden.
Maar inderdaad even (laten) controleren van de motorolie kan geen kwaad, de automaat olie controleren is een heel ander verhaal, maar als het inderdaad het lampje was waar ik op doel gok ik dat de automaatbak veel te warm is geweest.
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
domenblond
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 nov 2015 13:29
Actief als: particulier

Re: oliedruk lampje knippert en er ratelt iets

Bericht door domenblond »

o dank je maestro. het klinkt idd alsfo het dat was. maar het lampje is niet meer aan gegaan dus ga nu twijfelen.
ik rijd nooit in heuvels en bergachtig gebied en heb dat D3 knopje nog nooit opgemerkt/nodig gehad.

schakelt hij wel terug als hij in D3 staat?
tot welke snelheid kan ik hem aan laten staan?
als ik naar de renaultgarage ga, kunnen ze hem dan aan de computer leggen om te zien wat er aan de hand was?
welk lampje gaat er branden als het te weinig automaatolie in zit? hij lekt al jaren een beetje maar is verder nooit onderzocht, alleen gemonitoord zoals ze dat bij de garage noemden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
domenblond
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 nov 2015 13:29
Actief als: particulier

Re: oliedruk lampje knippert en er ratelt iets

Bericht door domenblond »

o en dat ratelende, is dat dan soms dattie in 4 tegen een helling op gaat?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
domenblond
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 nov 2015 13:29
Actief als: particulier

Re: oliedruk lampje knippert en er ratelt iets

Bericht door domenblond »

koud was het peil ook goed. nu volgens de regels gedaan en zelfs op de dagteller gedrukt: 5 of 6 rondjes. het teveel is er uit gehaald voordat ik vertrok en hij staat nu netjes tussen min en max. denk dat het iets anders is, de automaat wellicht. vandaag ga ik richting Echternach, tanken en een ritje proberen. en daar zit de Renault garage met express service dus als het onderweg weer gebeurt... maar liever niet. kost heel wat pegels denk ik...
bedankt voor de tips iig. als iemand nog iets bedenkt, lama weten. zaterdag gaat de rit terug naar NL en mijn grootste nachtmerrie is langs de kant van de snelweg achter de vangrail te komen staan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
domenblond
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 nov 2015 13:29
Actief als: particulier

Re: oliedruk lampje knippert en er ratelt iets

Bericht door domenblond »

Ze hebben volgende week pas tijd in Echternach. Grrr. Teruggereden op 3D en iets meer gas tegen de helling op. Dat ging goed. Zonder problemen terug bij het hotel gekomen. Op hoop en zegen zaterdag terug naar NL rijden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 526
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: oliedruk lampje knippert en er ratelt iets

Bericht door maestro12 »

Dat ratelende is waarschijnlijk de automaatbak die aan het protesteren is vanwege de te warme olie, te warme olie verliest smeereigenschappen en is niet goed voor de bak.
Persoonlijk zou ik zo snel mogelijk de bak olie (laten) vervangen en hopen dat er geen blijvende schade aan de bak is ontstaan.
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
domenblond
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 nov 2015 13:29
Actief als: particulier

Re: oliedruk lampje knippert en er ratelt iets

Bericht door domenblond »

Kan ik er nog 300km mee naar huis rijden, denk je? Als er niks gaat branden ratelen knipperen? Denk 50km binnendoor en verder snelweg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 526
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: oliedruk lampje knippert en er ratelt iets

Bericht door maestro12 »

Dat is koffiedik kijken (helaas), als ik het goed begrijp heb je niet heel ver meer gereden nadat het lampje aan was gegaan.
Eerst heb je dus even stil gestaan om motorolie te peilen vervolgens nog een paar kilometer naar het hotel, waar ik aanneem, de auto/bak mooi heeft kunnen afkoelen.
Rustig rijden gaat je in de bergen/heuvels niet helpen omdat dan de bak niet in de lockup gaat (en de olie weer warm wordt), nou is het ook niet nodig om als een achterlijke te gaan scheuren, maar een wat minder milieubewuste rijstijl in de heuvels kan je helpen en hopen dat het geen 30+ graden is buiten.
Voor mijzelf zou ik de gok durven nemen die 300 km, maar waarschijnlijk zou ik eerst daar ter plaatse de bakolie controleren op kleur (is voor een leek zonder gereedschap een lastige klus), hele donkerbruine of zelfs bijna zwarte olie zou ik niet mee gaan rijden, maar eerst de olie vervangen.

Ik wens je in elk geval succes en laat de auto nakijken als je weer in Nederland bent.
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
domenblond
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 nov 2015 13:29
Actief als: particulier

Re: oliedruk lampje knippert en er ratelt iets

Bericht door domenblond »

Dank je, nogmaals. Ik heb net de receptie van het hotel laten bellen (ivm de taal en toevallig zat er een keertje een man haha) maar geen een garage in de buurt heeft tijd om te kijken laat staan te repareren. 1 garage had het over een slangetje in de automaat dat kapot zou kunnen zijn. als ik hem daar morgen de hele dag laat staan, kunnen ze alleen zeggen of ik er mee naar huis kan rijden maar repareren dus niet voor zaterdag. Is blijkbaar veel werk. Overigens is het 400 km..
Helpt het om wat vaker te stoppen, begrijp ik dat uit je tekst?
Ik merkte idd dat ik heuvel op wat meer gas moet geven (dan geen geratel). Ik was nl. nog naar Echternach geweest, bij elkaar 30km of zo.
Denk dat ik zaterdag ga rijden en hoop dat het eenmaal op de snelweg geen probleem is. En ja, in NL zsm laten nakijken. De olie van de automaat is nog nooit ververst of bijgevuld.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 526
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: oliedruk lampje knippert en er ratelt iets

Bericht door maestro12 »

O, nu begrijp ik dat de bak nog steeds ratelt?
Dan zou ik geen risico nemen en laten staan of laten repareren/nakijken, dat klinkt als reeds schade in de bak.
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
domenblond
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 9
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 nov 2015 13:29
Actief als: particulier

Re: oliedruk lampje knippert en er ratelt iets

Bericht door domenblond »

heb niet meer gereden vandaag... maar gisteren ging het goed. heen maar 1 rateltje en terug niks. zoveel mogelijk in D3 max 80km en max 3000 toeren en wat meer gas op de hellingen idd. pfff. misschien kan ik hem laten ophalen door de verzekering. zal morgen sowieso een stukje gaan rijden. ik houd je wel bezig, he? ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht