Batterij gezondheid meten

Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Hmmm, SOH is ook maar een berekening van een computer uitgevoerd op een beperkt aantal parameters die aan de buitenkant van de batterij meetbaar zijn. Het lijkt me geen volstrekt onredelijke hypothese om te veronderstellen dat die geen (goed) rekening houdt met dergelijke toch wat afwijkende laadcycli, spanningen, etcetera. Misschien niet onverstandig de auto een paar redelijk diepe cycles te geven en op het net opladen, zodat de computer weer "weet" hoeveel capaciteit er daadwerkelijk is. Dat gezegd hebbende, voor zover ik het kan nagaan wordt de SOH maar heel langzaam aangepast. Met andere woorden, als de range redelijk is, niet al te druk over maken. Maar toegegeven, dat is min of meer giswerk.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Riesbak
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 417
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Riesbak »

Mijn SOH was toen ik de auto kreeg laag: 76%, toen vakkundig gemeten door zoe2goe. Daarna de BMS update gehad, range was gelijk beter en de SOH 98%. Nu 1 jaar en een paar maanden later en 40.000 kilometer verder staat de SOH op 95%, maar ik merk in het dagelijkse verkeer geen vermindering in range.
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

birdibird
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 mei 2018 15:47
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door birdibird »

Dat is vreemd, ik keek vandaag weer eens in CanZE en nu is de SoH 97% ipv 88%!
Zou het kunnen zijn, omdat ik meestal niet tot 100% laad en gister wel, dat ie wat calibratie nodig had?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Riesbak
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 417
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Riesbak »

De SOH kan je alleen redelijk bepalen als de accu vol zit heb ik hier ergens gelezen.
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Zou het kunnen zijn, omdat ik meestal niet tot 100% laad en gister wel, dat ie wat calibratie nodig had?
Correct. Ook af en toe bijna leeg rijden helpt. Voor de goede orde, dat heeft echt niks te maken met het goed houden van de batterij zoals vroeger met NiCd batterijen moest. Het is echt om het batterijmanagement systeem af en toe de grenzen van de batterij te "laten zien".
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

birdibird
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 mei 2018 15:47
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door birdibird »

Bijna leeg rijden gebeurt vaak genoeg
De gom blijft echter nu staan rond 105 bij een volle batterij terwijl dat vorig jaar toch echt 170 was rond deze tijd vh jaar...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Riesbak
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 417
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Riesbak »

birdibird schreef:Bijna leeg rijden gebeurt vaak genoeg Afbeelding
De gom blijft echter nu staan rond 105 bij een volle batterij terwijl dat vorig jaar toch echt 170 was rond deze tijd vh jaar...
Je kan de simpele boordcomputer reset doen via het ECO menu. Of als de auto uit is, linkerdeur open, rem + "gaspedaal" intrappen en via het het pookje bij je stuur de complete reset doen, is alle gesaved info in de GOM gewist. Dan zie je bij de ECO reset de reële range, en bij de harde reset de droom range die niet te halen is.
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 23
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door fivari »

@Riesbak: klopt. Die reset noemt men in Frankrijk trouwens de "showroom-reset".
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Stamp
lid
lid
Posts in topic: 20
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Stamp »

birdibird schreef:Dat is vreemd, ik keek vandaag weer eens in CanZE en nu is de SoH 97% ipv 88%!?
Voor mij is het net andersom, paar maanden geleden 95% en nu 88% :( . Hoop dat dit door de extreme warmte kom.
Bij maximum laden geef hij een bereik aan van 105km. Het verbruik is gemiddeld 16.2kwh/100km.
De Boardcomputer resetten doe ik niet graag want dan klopt het bereik niet meer (ben je tijdens het rijden zomaar 25km kwijt, niet leuk is op lange stukken ivm planning)

21 augustus APK en service beurt A. Hoop dat ze de batterij controleren, maarja de monteurs zijn bij een beurt kleppen stellen en olie verversen gewend.
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

birdibird
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 mei 2018 15:47
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door birdibird »

De eco reset was een goed idee. Nu 125 km bij 82% soc. Hij was waarschijnlijk pessimistisch omdat we in de bergen rijden.
Ons record is trouwens op deze 22kWh batterij 193,5 km en toen was er nog een klein beetje over. Dat is best dicht bij die droom

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 64
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door OlafH »

Binnenkort gaat mijn Zoe eruit. Nu 207.000 km met SOH van 91% (Q210). Heel veel snel geladen. Heel veel met de eco stand aan geladen, dus warme batterij. Ontzettend vaak tot 0,1% leeg gereden en bijna altijd tot 100% volgeladen.

Ik concludeer dat ik wellicht geluk met de accu heb gehad. Maar tevens dat het BMS zo goed is dat je je echt niet druk hoeft te maken over wel of niet leegrijden/volladen.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Mooie score en helemaal eens. Ik heb er een dikke 100K op zitten en mijn SOH staat op 94%. Met 99% schildpadladen (wat helemaal niet zo goed is) en een ZOE die een jaar ouder is. De component-kwaliteit is niet altijd helemaal top (lagers, anti-roll rubbers, laadaansluiting), maar het lijkt me vrij duidelijk dat de batterij wel het laatste is waar je je druk over moet maken.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 23
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door fivari »

Ik zit nu op 92.000km met een SOC van 89%. Na de fameuze update herstelde die van 88% naar 97%, maar het percentage zakte nadien vrij snel terug naar de begin 90% zone. Nu dus ook daaruit gevallen. Ik hoop toch door te rijden tot Renault me een nieuwe/andere batterij moet geven. Dan heeft de maandelijkse huur toch voor iets gediend.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

0111 Mtbiker
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 11
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 mar 2016 22:22
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door 0111 Mtbiker »

OlafH schreef:Binnenkort gaat mijn Zoe eruit. Nu 207.000 km met SOH van 91% (Q210). Heel veel snel geladen. Heel veel met de eco stand aan geladen, dus warme batterij. Ontzettend vaak tot 0,1% leeg gereden en bijna altijd tot 100% volgeladen.

Ik concludeer dat ik wellicht geluk met de accu heb gehad. Maar tevens dat het BMS zo goed is dat je je echt niet druk hoeft te maken over wel of niet leegrijden/volladen.
En nu? Nieuwe ZOE?
Na een jaar of zes in de ZOE nu in een Renault Kangoo Electric met een 46kWh accu

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Stamp
lid
lid
Posts in topic: 20
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Stamp »

fivari schreef:Ik zit nu op 92.000km met een SOC van 89%. Na de fameuze update herstelde die van 88% naar 97%, maar het percentage zakte nadien vrij snel terug naar de begin 90% zone. Nu dus ook daaruit gevallen. Ik hoop toch door te rijden tot Renault me een nieuwe/andere batterij moet geven. Dan heeft de maandelijkse huur toch voor iets gediend.
Na 75000km zit ik nu (6 aug) op 85% terwijl dat op 7 juli nog 95% was :?
Bereik is maximaal 110km :(. (verbruik gemiddeld 16kwh/100km)
21 aug een beurt en APK. Hoop dat ze naar de batterij kijken en kunnen resetten wat ze bij een software update doen.
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Riesbak
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 417
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Riesbak »

Stamp schreef:Bereik is maximaal 110km :(.
Volgens de GOM?

Mijn Zoe had toen ik hem kreeg een SOH van 76% volgens de CanZE app, had met de 2 pedalen reset 155 km range.

Na de BMS update een SOH van 98% volgens CanZE en met de 2 pedalen reset 204 km range.

1,5 jaar en 43000 kilometer later heb ik met CanZE een SOH die de ene keer op 91% staat, dan op 95%, ZOE is wispelturig. Met de 2 pedalen reset zit ik op 193 km range, vertaalt zich met een zachte (via het ECO scherm) reset in een reële range van 142 km. Heb ik stevig doorgereden of in nat weer en wind kan de GOM 110 kilometer zeggen, maar dat klopt dan niet.
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



TonVH
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 aug 2018 10:30
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door TonVH »

Wat bedoel je met "2 pedalen reset"?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Riesbak
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 417
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Riesbak »

TonVH schreef:Wat bedoel je met "2 pedalen reset"?
Je kan de GOM resetten via R-Link, ECO scherm, maar je an ook een harde reset doen die alle informatie wist. Dat doe je door (auto niet aanzetten) de linkerdeur open te houden, je rem en "gaspedaal" in te trappen, en dan via je pookje bij het stuur de reset te doen. Dit werkt bij de Q210 en R240, geen idee bij de ZE40.

Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Stamp
lid
lid
Posts in topic: 20
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Stamp »

Riesbak schreef:
Stamp schreef:Bereik is maximaal 110km :(.
Volgens de GOM?

Mijn Zoe had toen ik hem kreeg een SOH van 76% volgens de CanZE app, had met de 2 pedalen reset 155 km range.

Na de BMS update een SOH van 98% volgens CanZE en met de 2 pedalen reset 204 km range.

1,5 jaar en 43000 kilometer later heb ik met CanZE een SOH die de ene keer op 91% staat, dan op 95%, ZOE is wispelturig. Met de 2 pedalen reset zit ik op 193 km range, vertaalt zich met een zachte (via het ECO scherm) reset in een reële range van 142 km. Heb ik stevig doorgereden of in nat weer en wind kan de GOM 110 kilometer zeggen, maar dat klopt dan niet.
Het bereik is inderdaad 110km wat het dashboard aangeef (GOM).

Dat na een BMS update de SOH weer 98%, geloof ik wel. Misschien wordt dan ook de batterij gecontroleerd en de "foute" cellen software matig hersteld. (Overigens staat bij iedereen die een update heeft gedaan de SOH op 98%. Dat maakt de betrouwbaarheid weer verdacht.)

Twijfel of je bij de "2 pedalen reset" niet jezelf voor de gek houd. Heb het nog niet gedaan maar denk dat na een aantal km rijden het bereik weer op de "normale" waarde staat. Wat wordt hiermee precies gereset? Bij de normale reset wordt het verbruik op nul gezet en gaat Zoe het verbruik dus het bereik opnieuw berekenen.

Het verbruik kan je in verschillende catagorieen opslaan.
Jammer dat het aantal km er niet bij staat. Op de snelweg maak men meer km dan in de stad maar het verbruik is op de snelweg natuurlijk hoger. Dat geef een vertekend beeld. Vreemd dat er geen totale gemiddeld verbruik bijstaat (of ik kijk niet goed).
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 64
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door OlafH »

0111 Mtbiker schreef: En nu? Nieuwe ZOE?
Het is een R110 Iconic geworden. Zeg maar "an offer I couldn't refuse". Uit mijn gebruik van de Zoe de afgelopen jaren kan ik afleiden dat 250-300 km bereik genoeg moet zijn om de 43 kW optie niet te missen.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

0111 Mtbiker
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 11
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 mar 2016 22:22
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door 0111 Mtbiker »

Heel goed. Ga je veel plezier van hebben. Ik heb zelden het volledige bereik nodig en mis de 43kW niks.
Na een jaar of zes in de ZOE nu in een Renault Kangoo Electric met een 46kWh accu

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Stamp
lid
lid
Posts in topic: 20
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Stamp »

Vind het vreemd dat de SOH volgens de CanZe in een maand tijd sterk is afgenomen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Stamp
lid
lid
Posts in topic: 20
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Stamp »

Vind het vreemd dat de SOH volgens de CanZe in een maand tijd sterk is afgenomen. Van 95% naar 85%.
Volgens de uitdraai uit de computer van de dealer zou de SOH 96.9% moeten zíjn. Op zich mooie score na 4jaar.

Ook is te zien dat de laadsnelheid al bij 72% naar 28kw zakt. En bij 82% naar 11kw.

Dat het snelladen zakt bij 80% is volgens het boekje. Het verbaasd mij dat dit al bij 72% gebeurt en dat hij zelfs lager gaat dan 22kw. 22kw is geen snelladen. Bij 90% is de snelheid nog verder gezakt. Meestal stop il dan en vervolg ik mijn weg.
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Laadsnelheid is ZEER afhankelijk van de temperatuur van de batterij (die vaak flink afwijkt van de buitentemperatuur); ook te vinden in CanZE. Je kunt wat "normaal" is hier vinden: docs.google.com/spreadsheets/d/1zDhdxQWK0W7SLOC40KOZc_lyTW6vkk5KnUB6xARV55I/edit?usp=sharing
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Riesbak
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 417
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Riesbak »

Mijn SOH zie ook wisselen, soms 93%, dan weer 96%, laatste keer 94%. Ik merk die getallen niet op in de range, dus voor mij is het gewoon een getal wat onze wispelturige dame Zoe aan ons doorgeeft. Ik kijk niet naar de SOH, wel naar de laadsnelheid, wat de paal aanbied etc, daar gebruik ik CanZE voor.
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Stamp
lid
lid
Posts in topic: 20
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Stamp »

zoe2goe schreef:Laadsnelheid is ZEER afhankelijk van de temperatuur van de batterij (die vaak flink afwijkt van de buitentemperatuur); ook te vinden in CanZE. Je kunt wat "normaal" is hier vinden: docs.google.com/spreadsheets/d/1zDhdxQWK0W7SLOC40KOZc_lyTW6vkk5KnUB6xARV55I/edit?usp=sharing
De tabel ziet er interessant uit.

ik heb een 22kwh accu.
Als ik als voorbeeld de waarnemingen van CanZe boven pakt, lees ik uit:
accu 23graden, 82% => uit tabel lees ik uit 25kw, volgens CanZe 11kw
accu 29graden, 73% => uit tabel lees ik uit 40kw, volgens CanZe 28kw.

Zit een groot verschil tussen wat de tabel aangeef en CanZe of maak ik een fout.

Denk om volgend jaar een 2ehand Renault Zoe Q90 41kwh te kopen maar ik schik nogal van de waarde uit het tabel.
Als ik dezelfde waarde pakt:
accu 23graden, 82% => uit tabel 12kw (ongeveer de helft van Q210 motor)
accu 29graden, 73% => uit tabel 19kw (ongeveer de helft van Q210 motor)
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Geen idee waarom dat zo veel lager is. Een kW of 3, 4, ok, het is maar een model, maar dit is wel een grote afwijking. Misschien nog eens kijken of het meer geavanceerde scherm meer duidelijkheid geeft (vanuit het hoofdscherm swipe naar rechts, eerste optie). Ook kun je een grafiek maken, dat geeft wat inzicht over de tijd.

Een mogelijk is nog (beetje vergezocht) dat één cel of module minder goed of te warm is. Dat kun je in de heatmaps zien.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 64
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door OlafH »

De eerste 5.000 km zitten erop (bijna een maand oud). Tot nu toe 1 x langs de snelweg moeten laden, voorlopige conclusie is dus dat ik snelladen niet mis.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Stamp
lid
lid
Posts in topic: 20
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Stamp »

Stond van het weekend bij fastned te laden en toen kreeg ik deze storing te zien :shock:
Renault service bellen en die adviseerde om de auto 10min los te koppelen en uit te zetten.
Ik gedaan storing was weg maar het laden lukt weer niet, zelfde storing.
Daar schik wel van. Gelukkig had ik een beetje bereik van 60km en kon ik van de snelweg af.
Daar een langzame laadpaal gevonden (bij een dealer) en gelukkig deed ze het weer.

De volgende dag weer bij een aantal snelladers van fastned gepakt (3 ofzo) en het werkt gelukkig.
Maar bij een snellader van Allego weer dezelfde storing. De volgende dag bij een andere snellader van Allego en ze deed het weer.

Zou er meer aan de hand zijn? Vind ze onbetrouwbaar geworden om lange afstanden mee te rijden.
Heb geen zin om met de bergingsdienst opgehaald te worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 57
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door HarmOtten »

@Stamp, Zoek aub even een ander onderwerp waar je dit in kan posten, want hier hoort het niet bij...
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nheinemans
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 okt 2019 08:17
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door nheinemans »

Ik zie in dit topic verschillende SOH percentages voorbij komen, die worden afgeleid uit de GoM na volledig laden, of uitgelezen via CanZe. Waar kijkt Renault naar als er een accu vervangen mag worden? Of heeft de Renault dealer een eigen capaciteitsmeting, die ze uitvoeren bij een onderhoudsbeurt?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 57
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door HarmOtten »

Renault leest de parameter uit die CanZE ook leest.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nheinemans
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 okt 2019 08:17
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door nheinemans »

Bedankt. Doet Renault dit standaard bij elke beurt, of moet je hier om vragen? Of (nog mooier) gaat dit via Rlink en neemt Renault contact met mij op zodra de capaciteit onder het minimum percentage zakt?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

^^ wat Harm zegt ^^. Met als toevoeging dat bij een klacht over de SOH (via CanZE of reset berekening) / laag bereik / lange laadtijd een software-update door de dealer wordt uitgevoerd, waarna de SOH op 98% staat. "Nee hoor meneer, de SOH is juist hartstikke goed" is dan wel eens de onvolledige terugkoppeling. Hou na zo'n update de SOH in de gaten als de auto deze (heel) langzaam weer inleert. Bij duurde bij mij meer dan een jaar voordat hij weer begon te zakken. Ter info: 2013 Q210, nu 90% SOH.

Standaard beurt: ja/nee. De auto wordt wel uitgelezen, maar dat gaat meer om foutcodes.

Pedanterie: Rlink doet niks, dat is een fancy display/navigatiesysteem. De telematics eenheid (zit achter de R-Link onder het dashboard) verzorgt het contact met Renault. Ik heb nog nooit gehoord dat Renault spontaan belt en zegt dat de batterij een beetje aan zijn einde zit. Kortom, als je het echt wilt weten, CanZE erbij pakken. Noot: werkt (nog?) niet voor een ZE50.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 23
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door fivari »

Ik geef even mijn actuele SOH mee van mijn eveneens Q210 uit 2013. Bijna 100.000km, al een software-update achter de rug en ondertussen terug gezakt naar 80%. Dat komt dus stilaan in de buurt van een nieuwe batterij.
Mijn voorspelling: Ik houd de Zoe dan ook bij tot ik in aanmerking kom voor zo'n nieuwe batterij, ik krijg dan vermoedelijk te horen dat zo'n 22 kWh batterij niet meer bestaat en dat ik een verplichte upgrade moet nemen naar een grotere batterij die me dan opnieuw duizenden euro's zal kosten, waardoor ik dus de factor voor niets zes jaar lang de batterijhuur heb betaald.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Lennart
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 okt 2019 12:38
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Lennart »

Ik heb eindelijk een werkende ODB2 wifi dongle gevonden (voor iOS, wat een drama trouwens die app.. maar dat terzijde) en via CanZE mijn SoH uitgelezen.... 76%! :shock:

Slechts 69.000km op de teller dus dat is best laag. Nog 1% te gaan en dan krijg ik een nieuwe??
Zoe Q210 ZEN QuickCharge 22kWh uit 2015 (ik sinds oktober 2019)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht