Het inloggen met email adres ipv gebruikersnaam is weer mogelijk.


Deze mededeling is wegklikbaar rechtsboven dit mededelingenblok

Distributie naar de gallamiezen...

Zit het onder de motorkap, dan is dit je plekje
Gebruikersavatar

mechanic
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 13010
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Eindhoven

Re: Distributie naar de gallamiezen...

Bericht door mechanic »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Zoals eerder gezegd lijkt een grote boosdoener de lange olie vervangingstermijn.

Wat er 'vroeger' uit een ongeblazen 2.0L aan vermogen kwam,komt nu uit een 0,9L met turbo. Meer stress/krachten op het materiaal,dat is meestal vragen om ellende.
Klokje rond zullen de huidige motoren in tegenstelling tot de ouderwetse waarschijnlijk niet gaan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gebruikersavatar

A110
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 329
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Distributie naar de gallamiezen...

Bericht door A110 »

Wij adviseren onze klanten inderdaad 1x per jaar de olie te laten verversen met een nieuw filter ongeacht hoeveel kilometers ze maken.
En niet de schakelindicator volgen. Gewoon je eigen gevoel aanhouden wanneer je moet gaan schakelen. De motor komt te ver onder zijn koppel gebied hierdoor komen er enorme krachten op de krukas en op de ketting waardoor deze dus gaat rekken.
Vroeger stond er in elk instructieboekje een vermogens grafiek. Hieruit kon je aflezen wanneer de motor in een bepaald toerengebied zijn koppel heeft. En in dat toerengebied hoeft de motor dan ook het minst te werken.
Vergelijk het maar met je eigen als je op een fiets zit in een hoge versnelling en je moet een heuvel op dan komt er ook een kracht op je kuiten te staan en je krijgt het ook moeilijk. Dat is voor zo'n motor precies hetzelfde.

ECO stand, tja ook weer zo'n nutteloos iets in het leven geroepen om maar aan de milieu-eisen te voldoen.

Persoonlijk vind ik het niet rijden. Ik rijd gewoon UIT de ECO stand en eerlijk rijd mijn auto nog zuiniger dan IN de ECO stand :shock:

Maar dat is ieder voor zich. Mijn mening lekker uit die ECO stand en je niet aan de schakelindicator houden.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links




larsdijkstra 16v
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1142
Lid geworden op: 09 aug 2013 08:12
Actief als: particulier

Re: Distributie naar de gallamiezen...

Bericht door larsdijkstra 16v »

A110 schreef:Wij adviseren onze klanten inderdaad 1x per jaar de olie te laten verversen met een nieuw filter ongeacht hoeveel kilometers ze maken.
En niet de schakelindicator volgen. Gewoon je eigen gevoel aanhouden wanneer je moet gaan schakelen. De motor komt te ver onder zijn koppel gebied hierdoor komen er enorme krachten op de krukas en op de ketting waardoor deze dus gaat rekken.
Vroeger stond er in elk instructieboekje een vermogens grafiek. Hieruit kon je aflezen wanneer de motor in een bepaald toerengebied zijn koppel heeft. En in dat toerengebied hoeft de motor dan ook het minst te werken.
Vergelijk het maar met je eigen als je op een fiets zit in een hoge versnelling en je moet een heuvel op dan komt er ook een kracht op je kuiten te staan en je krijgt het ook moeilijk. Dat is voor zo'n motor precies hetzelfde.

ECO stand, tja ook weer zo'n nutteloos iets in het leven geroepen om maar aan de milieu-eisen te voldoen.

Persoonlijk vind ik het niet rijden. Ik rijd gewoon UIT de ECO stand en eerlijk rijd mijn auto nog zuiniger dan IN de ECO stand :shock:

Maar dat is ieder voor zich. Mijn mening lekker uit die ECO stand en je niet aan de schakelindicator houden.
Goed verwoord! Kan zelfs zijn dat je in de eco stand meer verbruikt, omdat je meer van de motor gaat vragen omdat hij geknepen is
Renault 19 16v '91, 19 16v '93 Cabrio, Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gebruikersavatar

adinsx
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 529
Lid geworden op: 27 dec 2010 10:46
Actief als: particulier
Locatie: Liemers/Achterhoek

Re: Distributie naar de gallamiezen...

Bericht door adinsx »

Ik verbaas me echt over sommige reacties. Vol blijven houden dat de 0.9 een riem heeft, het onbekend zijn met de 1.2 TCe motorproblemen. Dit is nog net niet zo oud als de weg naar Rome en zijn echt ook in Nederland veel topics van te vinden. Ook op dit forum.

Forumlid CapturIvoire en A110 benoemen precies het probleem bij de huidige motoren. Te lange intervallen, een ontwerpprobleem waardoor olieverbruik ontstaat, olie vervuilt snel, de ketting krijgt (ook door de variabele oliepomp) flinke wisselende lasten te verwerken en de boel versterkt elkaar.
Ga je dan ook nog eens 'het nieuwe rijden' toepassen, dan ligt LSPI (Low Speed Pre Ignition) op de loer (zie uitleg: en krijg je nog meer gedoe.
Klokje rond zullen de huidige motoren in tegenstelling tot de ouderwetse waarschijnlijk niet gaan.
Nee, de downsize-motoren zijn ontworpen op 150.000-180.000 km grofweg aldus een R&D Engineer wie ik twee jaar terug sprak, waar de 'ouderwetse' motoren minimaal 300.000 moesten halen zonder problemen.


Klein stukje eigen ervaring nog: Ik had voor mijn huidige Mégane GT205 (1.6T met 205 pk) een Mégane III Estate van 2013 met als een van de eerste de toen nieuwe 1.2 TCe130. Na 40.000 km hoorde ik een gek rammeltje/rateltje. Bleek niet vindbaar. Olieverbruik nam wel iets toe, maar nog niet enorm zorgwekkend. Een software-update pastte de kleptiming / nokkenasverstelling timing iets aan waardoor er minder drukpulsen in de inlaat zouden zijn en daardoor ook minder olie uit het carter mee verbrand zou worden. Nou ja, dat was de uitleg van Renault NL/FR...
Uiteindelijk bij 84.000 km vond ik de motor wat gek lopen en had ik een brandstofdrukmelding, bij 86.000 km hield ie het helemaal voor gezien. Sloeg niet of nauwelijks meer aan, dus hebben ze de auto opgehaald.

In overleg met Renault Frankrijk is toen besloten om niet alleen de ketting te vervangen maar het héle motorblok. Ze wilden de boel nader onderzoeken. Het kostenplaatje: Ruim € 8.500,- welke werd betaald door Renault FR / NL, beetje van de dealer en de leasemaatschappij.
Goed, ingereden en weer door dus. Bij 102.000 km opnieuw een vreemde storing, bleken de inlaatkleppen zwaar vervuild (Forumlid A110 weet er alles van ;) ) en na reiniging kon ik weer verder. Bij 136.000 km uiteindelijk de auto na 4,5 jaar ingeleverd. Het blijft een bijzonder prettig blok, maar... het is niet voor niets dat de motor relatief snel uitgefaseerd is en nu vervangen is door de 1.3 TCe welke samen met Daimler is ontwikkeld.

Tot slot: Naast mijn GT hebben we ook nog een Clio IV Estate TCe90. Pas 35.000 km op de klok sinds 2014, maar elk jaar (en we rijden slechts 5.000 km met die auto) krijgt die nieuwe olie en filters van mij. Wetende hoe belangrijk het is. De opvolger moet een Captur worden, maar absoluut niet met de 1.2 TCe120. Die gok ga ik niet wagen, dan liever de 1.3 TCe150, maar die zijn nog kostbaar. Zeker als tweede auto voor 5.000 km per jaar. :lol:


Beste advies dus aan iedereen met de 1.2 TCe115/120/130 -> Ververs de olie wat vaker. Kost je de kop niet (60-80 euro) en scheelt je een hoop ellende. En... Weg met die ECO-knop, hou de motor lekker op toeren en negeer de schakelindicator. :thumb:
Van hothatch Mégane II RS230 F1-R26 naar burgerbak Mégane III Estate GTline. Terug naar sportiviteit met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gebruikersavatar

A110
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 329
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Distributie naar de gallamiezen...

Bericht door A110 »

bleken de inlaatkleppen zwaar vervuild (Forumlid A110 weet er alles van ;) ) en na reiniging kon ik weer verder.
Dat is waar. Vandaag een Peugeot met 1.6 THP gedaan. Wat een smerige zooi. Ben een dag bezig geweest. Onder de zwarte koolaanslag zat een hele harde krijtlaag en die was zo hardnekkig dat deze heel moeilijk te verwijderen was.
Maar ook deze heeft weer schone kleppen gekregen en de ademhaling zal weer stukken beter zijn.
Heb nog een foto toegevoegd van voor en na reiniging.

Afbeelding

Aankomende weken hebben we 5 van zulke reinigingen in de planning staan. En helaas blijft het niet bij alleen een reiniging van deze THP motoren.
9 van de 10 heeft ook gelijk een nieuw turbinehuisje van de turbo nodig ivm een uitgesleten waste-gate klep, daarbij scheuren de uitlaatspruitstukken dus die moet ook vervangen worden. Een nieuwe katalysator ivm buitensporig benzineverbruik (wat oorzaak klepvervuiling is) hierdoor gaat de katalysator dicht zitten. En als je echt pech hebt dan is de hogedruk brandstofpomp ook nog versleten.
En dit zijn bij elkaar geen goedkope reparatie's.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 1620
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Distributie naar de gallamiezen...

Bericht door Axel57 »

Ik voel me aangesproken.... maar daar zit toch echt een riem in mijn 0.9Tce blok. Dus...

Maar zoals ik al gezegd had de ketting loopt waarschijnlijk in het blok en de riem buiten voor de andere functies (heet dat niet multiriem?).

Onder de Captur rijders zijn iet veel km vreters denk ik zo, dus nog bijna niemand (behalve Huite) heeft er al zoveel mee gereden dat het probleem zich voordoet. Vind het Captur gedeelte gezellig maar lees zelden bij de andere modellen ondanks dat veel onderdelen hetzelfde zijn.

Is dat 1.3Tce blok beter?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gebruikersavatar

mechanic
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 13010
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Eindhoven

Re: Distributie naar de gallamiezen...

Bericht door mechanic »

De riem op de foto is inderdaad de multiriem,de ketting zit daar nog achter en niet te zien zonder demontage.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gebruikersavatar

Topic author
Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 11
Berichten: 3459
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Distributie naar de gallamiezen...

Bericht door Huite »

Axel57 schreef:Is dat 1.3Tce blok beter?
Gaan we voor je testen Axel.
Net onze Captur met "dramamotor" ingeruild op een Clio IP met de nieuwe 1,3 TCe.
Dus toch weer zo'n nare Renault... :dance:
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 1620
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Distributie naar de gallamiezen...

Bericht door Axel57 »

:lol: Na 10 RN met "ellende" koop je gewoon een 11e...(of moest dat van de vrouw) Je had ook een Captur met de nieuwe motor kunnen kiezen.

Is wel een leuke auto die nieuwe Clio (Captur ook vind ik), zag alleen dat het trekgewicht behoorlijk was gedaald.

Stond ie ergens of moet ie nog gemaakt worden?
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gebruikersavatar

Topic author
Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 11
Berichten: 3459
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Distributie naar de gallamiezen...

Bericht door Huite »

Tsja, aanbod van Carlos was gewoon erg goed... :thumb:
En mijn vrouw heeft wel iets met Renault (en met Carlos geloof ik...!).
Auto heeft 3 maanden levertijd.

Ciao naar Zeeland, Huite
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links




witte_07
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 49
Lid geworden op: 05 mei 2018 10:33
Actief als: particulier

Re: Distributie naar de gallamiezen...

Bericht door witte_07 »

Ik krijg een captur 0.9 tce en die heeft een ketting en mijn huidige 2018 clio ph 4 ook een ketting.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gebruikersavatar

avdb55
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 335
Lid geworden op: 19 jan 2014 20:22
Actief als: particulier
Locatie: Waddinxveen

Re: Distributie naar de gallamiezen...

Bericht door avdb55 »

@axel57: ze zijn hier wel hoor de kilometervreters. Ik doe zelf zo´n 30.000 km per jaar. Maar na ampel overwegen heb ik wel voor de 15. dCi gekozen.
Nu 164.000 km. 1 probleem. Interieurventilator plus regelweerstand vervangen. Voor de rest peut erin en gas geven.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 170.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gebruikersavatar

jeroenvv
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 nov 2013 18:29
Actief als: particulier

Re: Distributie naar de gallamiezen...

Bericht door jeroenvv »

En ook ik ben aan de beurt met mijn Grandscenic uit 2013, met bijna 93000km op de teller...

Het welbekende rateltje bracht de renault monteur gelijk het idee op de kettingspanner, en na de auto aan de computer te hebben gehangen, zag men dat er diverse foutmeldingen waren op en rond de zuigers... oftewel de timing.

een keuze heb je in deze niet, de kans is heel klein maargoed je moet het toch laten maken, de kosten €1500,- all in...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gebruikersavatar

jeroenvv
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 nov 2013 18:29
Actief als: particulier

Re: Distributie naar de gallamiezen...

Bericht door jeroenvv »

en oja... ik heb via de dealer ook een verzoek laten doen bij Renault Nederland... en die kwamen vrij snel met een reactie:
- nee helaas, de auto zoals bekend bij ons heeft niet op tijd zijn onderhoudsbeurten gehad, en dus ook niet de olie...

helaas heb ik de laatste keer bij een andere garage waar een vriend werkte een grote beurt laten uitvoeren met nieuw oliefilter en olie etc etc. Maargoed reden dus voor Renault Nederland om aanspraak te maken op enige vergoeding...


Hoe is jullie ervaring hiermee? als ik ook zo de franse topics lees, is het een enorm probleem... Iedereen van Renault weet ervan, maar ze doen vervolgens helemaal niets... Is er niet op een manier hiertegenin te gaan?

een collega welke een Nissan Qashqai (2018) en Juke (2014) heeft heeft op zijn forum gekeken (Nissan) en inderdaad hetzelfde... de Renault dealer gaf ook aan dat dit blok gemaakt is door Nissan en niet Renault...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links




metalpe
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 aug 2016 11:28
Actief als: particulier

Re: Distributie naar de gallamiezen...

Bericht door metalpe »

Damn. Veel succes met de afhandeling!!

Heel het topic doorgelezen en beslist om de voorgeschreven tijd niet te volgen.
M'n grand scenic 1.3tce die vorige week 1 (19000km)werd en om de 30000 of 2 jaar nieuwe olie moet, heeft op z'n verjaardag al nieuwe olie + filter gehad. Mede door dit topic had ik beslist het elk jaar te doen. 't is me het risico niet waard.. In de garage raadden ze me dat ook al aan.

De andere auto, een 2006 1.9dci (Cc) rijdt maar een paar duizend km per jaar. Ook hij krijgt evengoed elk jaar alles nieuw, al gaat dat oudje niet meer naar de merkgarage. Gisteren nieuwe filter, olie, remschijven voor..

Ik sta versteld dat tijdige olieverversing (vroeger dan voorzien) zo een verschil kan maken. Heeft iemand daar een (technische) verklaring voor? Wat gebeurt er met olie die er langer ik zit en waardoor gaan er daardoor dingen stuk?

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht