Distributie naar de gallamiezen...

Zit het onder de motorkap, dan is dit je plekje

Topic starter
Huite
Donateur
Donateur
Actief als: particulier

Re: Distributie naar de gallamiezen...

Berichtdoor Huite » 15 jul 2019 11:18

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

De onze is weer terug van een flinke reparatie en voorlopig doet hij het weer zoals het hoort.
Op mijn vraag of ik nu over 60 a 90K weer is de garage zou staan met een versleten distributie kreeg ik een politiek antwoord.
Wel werd er toegegeven dat er meer gevallen bekend waren en niet alleen bij de Captur.
Tegen Carlos gezegd dat we open staan voor een inruil indien er een erg goed aanbod komt. Anders voorlopig doorrijden met wat dan wel onze laatste Renault was! :fp:
In bestelling Clio V TCe 130 EDC IP en een Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

mechanic
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Berichtdoor mechanic » 15 jul 2019 12:02

Ben je er van bewust dat dit geen specifiek Renault kwaal is,en dat vrijwel alle moderne downsize motoren met een distributieketting hier last van hebben.
Ook de vaak lange ververs interval is hieraan deels schuldig.

A110
lid
lid

Berichtdoor A110 » 15 jul 2019 12:07

Lees onderstaand artikel maar even door.

https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/artikel/2019/02/thema-revisie-kleine-motoren-grote-problemen-10161909

Alle merken hebben er last van met al die kleine motoren die het maximale eruit moeten persen.
Ook wij zien ze "teveel" in de werkplaats voorbij komen.

En de grootste boosdoener is toch echt in onze ogen de lange olie verversingstermijn. Wij hebben klanten rijden die elk jaar olie en oliefilter vervangen en die hebben geen problemen met hun motor. Maar ja de fabrikant schrijft het voor.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Topic starter
Huite
Donateur
Donateur

Berichtdoor Huite » 15 jul 2019 12:52

Dank voor jullie antwoorden heren!
Is het proberen waard om de olieververstermijn te halveren of 1x per jaar te doen indien minder gereden dan 15K.
Is in ieder geval goedkoper dan zo'n distributiereparatie die, als ik het goed begrepen heb, bij meneer Renault zo'n 2200 euries kost... :cry2:
In bestelling Clio V TCe 130 EDC IP en een Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

John50
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Berichtdoor John50 » 15 jul 2019 13:39

A110 schreef:Alle merken hebben er last van met al die kleine motoren die het maximale eruit moeten persen.
Ook wij zien ze "teveel" in de werkplaats voorbij komen.

Zou het beter zijn om meer op de ECO stand te rijden?
Renault Dauphine, R4, Express, 2 keer Scenic en nu een Captur Energy 0.9TCe90 Intens 2018.

mechanic
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Berichtdoor mechanic » 15 jul 2019 13:57

Zoals eerder gezegd lijkt een grote boosdoener de lange olie vervangingstermijn.

Wat er 'vroeger' uit een ongeblazen 2.0L aan vermogen kwam,komt nu uit een 0,9L met turbo. Meer stress/krachten op het materiaal,dat is meestal vragen om ellende.
Klokje rond zullen de huidige motoren in tegenstelling tot de ouderwetse waarschijnlijk niet gaan.

A110
lid
lid

Berichtdoor A110 » 15 jul 2019 14:31

Wij adviseren onze klanten inderdaad 1x per jaar de olie te laten verversen met een nieuw filter ongeacht hoeveel kilometers ze maken.
En niet de schakelindicator volgen. Gewoon je eigen gevoel aanhouden wanneer je moet gaan schakelen. De motor komt te ver onder zijn koppel gebied hierdoor komen er enorme krachten op de krukas en op de ketting waardoor deze dus gaat rekken.
Vroeger stond er in elk instructieboekje een vermogens grafiek. Hieruit kon je aflezen wanneer de motor in een bepaald toerengebied zijn koppel heeft. En in dat toerengebied hoeft de motor dan ook het minst te werken.
Vergelijk het maar met je eigen als je op een fiets zit in een hoge versnelling en je moet een heuvel op dan komt er ook een kracht op je kuiten te staan en je krijgt het ook moeilijk. Dat is voor zo'n motor precies hetzelfde.

ECO stand, tja ook weer zo'n nutteloos iets in het leven geroepen om maar aan de milieu-eisen te voldoen.

Persoonlijk vind ik het niet rijden. Ik rijd gewoon UIT de ECO stand en eerlijk rijd mijn auto nog zuiniger dan IN de ECO stand :shock:

Maar dat is ieder voor zich. Mijn mening lekker uit die ECO stand en je niet aan de schakelindicator houden.
www.jwa-autoservice.nl

larsdijkstra 16v
lid
lid

Berichtdoor larsdijkstra 16v » 15 jul 2019 21:22

A110 schreef:Wij adviseren onze klanten inderdaad 1x per jaar de olie te laten verversen met een nieuw filter ongeacht hoeveel kilometers ze maken.
En niet de schakelindicator volgen. Gewoon je eigen gevoel aanhouden wanneer je moet gaan schakelen. De motor komt te ver onder zijn koppel gebied hierdoor komen er enorme krachten op de krukas en op de ketting waardoor deze dus gaat rekken.
Vroeger stond er in elk instructieboekje een vermogens grafiek. Hieruit kon je aflezen wanneer de motor in een bepaald toerengebied zijn koppel heeft. En in dat toerengebied hoeft de motor dan ook het minst te werken.
Vergelijk het maar met je eigen als je op een fiets zit in een hoge versnelling en je moet een heuvel op dan komt er ook een kracht op je kuiten te staan en je krijgt het ook moeilijk. Dat is voor zo'n motor precies hetzelfde.

ECO stand, tja ook weer zo'n nutteloos iets in het leven geroepen om maar aan de milieu-eisen te voldoen.

Persoonlijk vind ik het niet rijden. Ik rijd gewoon UIT de ECO stand en eerlijk rijd mijn auto nog zuiniger dan IN de ECO stand :shock:

Maar dat is ieder voor zich. Mijn mening lekker uit die ECO stand en je niet aan de schakelindicator houden.

Goed verwoord! Kan zelfs zijn dat je in de eco stand meer verbruikt, omdat je meer van de motor gaat vragen omdat hij geknepen is

adinsx
lid
lid

Berichtdoor adinsx » 16 jul 2019 09:28

Ik verbaas me echt over sommige reacties. Vol blijven houden dat de 0.9 een riem heeft, het onbekend zijn met de 1.2 TCe motorproblemen. Dit is nog net niet zo oud als de weg naar Rome en zijn echt ook in Nederland veel topics van te vinden. Ook op dit forum.

Forumlid CapturIvoire en A110 benoemen precies het probleem bij de huidige motoren. Te lange intervallen, een ontwerpprobleem waardoor olieverbruik ontstaat, olie vervuilt snel, de ketting krijgt (ook door de variabele oliepomp) flinke wisselende lasten te verwerken en de boel versterkt elkaar.
Ga je dan ook nog eens 'het nieuwe rijden' toepassen, dan ligt LSPI (Low Speed Pre Ignition) op de loer (zie uitleg:
) en krijg je nog meer gedoe.

Klokje rond zullen de huidige motoren in tegenstelling tot de ouderwetse waarschijnlijk niet gaan.

Nee, de downsize-motoren zijn ontworpen op 150.000-180.000 km grofweg aldus een R&D Engineer wie ik twee jaar terug sprak, waar de 'ouderwetse' motoren minimaal 300.000 moesten halen zonder problemen.

Klein stukje eigen ervaring nog: Ik had voor mijn huidige Mégane GT205 (1.6T met 205 pk) een Mégane III Estate van 2013 met als een van de eerste de toen nieuwe 1.2 TCe130. Na 40.000 km hoorde ik een gek rammeltje/rateltje. Bleek niet vindbaar. Olieverbruik nam wel iets toe, maar nog niet enorm zorgwekkend. Een software-update pastte de kleptiming / nokkenasverstelling timing iets aan waardoor er minder drukpulsen in de inlaat zouden zijn en daardoor ook minder olie uit het carter mee verbrand zou worden. Nou ja, dat was de uitleg van Renault NL/FR...
Uiteindelijk bij 84.000 km vond ik de motor wat gek lopen en had ik een brandstofdrukmelding, bij 86.000 km hield ie het helemaal voor gezien. Sloeg niet of nauwelijks meer aan, dus hebben ze de auto opgehaald.

In overleg met Renault Frankrijk is toen besloten om niet alleen de ketting te vervangen maar het héle motorblok. Ze wilden de boel nader onderzoeken. Het kostenplaatje: Ruim € 8.500,- welke werd betaald door Renault FR / NL, beetje van de dealer en de leasemaatschappij.
Goed, ingereden en weer door dus. Bij 102.000 km opnieuw een vreemde storing, bleken de inlaatkleppen zwaar vervuild (Forumlid A110 weet er alles van ;) ) en na reiniging kon ik weer verder. Bij 136.000 km uiteindelijk de auto na 4,5 jaar ingeleverd. Het blijft een bijzonder prettig blok, maar... het is niet voor niets dat de motor relatief snel uitgefaseerd is en nu vervangen is door de 1.3 TCe welke samen met Daimler is ontwikkeld.

Tot slot: Naast mijn GT hebben we ook nog een Clio IV Estate TCe90. Pas 35.000 km op de klok sinds 2014, maar elk jaar (en we rijden slechts 5.000 km met die auto) krijgt die nieuwe olie en filters van mij. Wetende hoe belangrijk het is. De opvolger moet een Captur worden, maar absoluut niet met de 1.2 TCe120. Die gok ga ik niet wagen, dan liever de 1.3 TCe150, maar die zijn nog kostbaar. Zeker als tweede auto voor 5.000 km per jaar. :lol:

Beste advies dus aan iedereen met de 1.2 TCe115/120/130 -> Ververs de olie wat vaker. Kost je de kop niet (60-80 euro) en scheelt je een hoop ellende. En... Weg met die ECO-knop, hou de motor lekker op toeren en negeer de schakelindicator. :thumb:
Van hothatch Mégane II RS230 F1-R26 naar burgerbak Mégane III Estate GTline. Terug naar sportiviteit met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

A110
lid
lid

Berichtdoor A110 » 16 jul 2019 17:24

bleken de inlaatkleppen zwaar vervuild (Forumlid A110 weet er alles van ;) ) en na reiniging kon ik weer verder.

Dat is waar. Vandaag een Peugeot met 1.6 THP gedaan. Wat een smerige zooi. Ben een dag bezig geweest. Onder de zwarte koolaanslag zat een hele harde krijtlaag en die was zo hardnekkig dat deze heel moeilijk te verwijderen was.
Maar ook deze heeft weer schone kleppen gekregen en de ademhaling zal weer stukken beter zijn.
Heb nog een foto toegevoegd van voor en na reiniging.

Afbeelding

Aankomende weken hebben we 5 van zulke reinigingen in de planning staan. En helaas blijft het niet bij alleen een reiniging van deze THP motoren.
9 van de 10 heeft ook gelijk een nieuw turbinehuisje van de turbo nodig ivm een uitgesleten waste-gate klep, daarbij scheuren de uitlaatspruitstukken dus die moet ook vervangen worden. Een nieuwe katalysator ivm buitensporig benzineverbruik (wat oorzaak klepvervuiling is) hierdoor gaat de katalysator dicht zitten. En als je echt pech hebt dan is de hogedruk brandstofpomp ook nog versleten.
En dit zijn bij elkaar geen goedkope reparatie's.
www.jwa-autoservice.nl

Axel57
Donateur
Donateur

Berichtdoor Axel57 » 16 jul 2019 22:27

Ik voel me aangesproken.... maar daar zit toch echt een riem in mijn 0.9Tce blok. Dus...

Maar zoals ik al gezegd had de ketting loopt waarschijnlijk in het blok en de riem buiten voor de andere functies (heet dat niet multiriem?).

Onder de Captur rijders zijn iet veel km vreters denk ik zo, dus nog bijna niemand (behalve Huite) heeft er al zoveel mee gereden dat het probleem zich voordoet. Vind het Captur gedeelte gezellig maar lees zelden bij de andere modellen ondanks dat veel onderdelen hetzelfde zijn.

Is dat 1.3Tce blok beter?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017.

mechanic
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Berichtdoor mechanic » 16 jul 2019 23:11

De riem op de foto is inderdaad de multiriem,de ketting zit daar nog achter en niet te zien zonder demontage.

Topic starter
Huite
Donateur
Donateur

Berichtdoor Huite » 17 jul 2019 10:31

Axel57 schreef:Is dat 1.3Tce blok beter?

Gaan we voor je testen Axel.
Net onze Captur met "dramamotor" ingeruild op een Clio IP met de nieuwe 1,3 TCe.
Dus toch weer zo'n nare Renault... :dance:

Axel57
Donateur
Donateur

Berichtdoor Axel57 » 17 jul 2019 12:35

:lol: Na 10 RN met "ellende" koop je gewoon een 11e...(of moest dat van de vrouw) Je had ook een Captur met de nieuwe motor kunnen kiezen.

Is wel een leuke auto die nieuwe Clio (Captur ook vind ik), zag alleen dat het trekgewicht behoorlijk was gedaald.

Stond ie ergens of moet ie nog gemaakt worden?
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017.

Topic starter
Huite
Donateur
Donateur

Berichtdoor Huite » 17 jul 2019 12:45

Tsja, aanbod van Carlos was gewoon erg goed... :thumb:
En mijn vrouw heeft wel iets met Renault (en met Carlos geloof ik...!).
Auto heeft 3 maanden levertijd.

Ciao naar Zeeland, Huite

witte_07
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Berichtdoor witte_07 » 05 sep 2019 19:53

Ik krijg een captur 0.9 tce en die heeft een ketting en mijn huidige 2018 clio ph 4 ook een ketting.

avdb55
Lid
Lid

Berichtdoor avdb55 » 15 sep 2019 18:25

@axel57: ze zijn hier wel hoor de kilometervreters. Ik doe zelf zo´n 30.000 km per jaar. Maar na ampel overwegen heb ik wel voor de 15. dCi gekozen.
Nu 164.000 km. 1 probleem. Interieurventilator plus regelweerstand vervangen. Voor de rest peut erin en gas geven.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
Ook in de stal: SAAB 9-3 Estate 1.8t Hirsch stage1

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Motorisch - onder de kap van de Captur”