import Captur mist/bochten verlichting en dagrij verlichting werkt niet

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.

Topic starter
11878
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 sep 2019 10:08
Actief als: particulier

import Captur mist/bochten verlichting en dagrij verlichting werkt niet

Berichtdoor 11878 » 18 sep 2019 20:36

Van mijn Captur, 2015 1.2 TCE werkt de mist/bochten verlichting en de dagrij verlichting niet. De auto komt uit België. Kan het zijn dat deze voornoemde verlichting software matig is uitgeschakeld?

Gebruikersavatar

FrankV
Lid
Lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 27 jan 2014 00:17
Actief als: particulier
Locatie: Geldrop

Re: import Captur mist/bochten verlichting en dagrij verlichting werkt niet

Berichtdoor FrankV » 23 sep 2019 16:51

Dagrijverlichting is een Europese verplichting voor zover ik weet. Uitschakelen lijkt me dan niet mogelijk tenzij iemand zeer diep in de software heeft ingegrepen.
Het lijkt me dat er iets mis is... Al eens bij een Renault dealer langs geweest?
Groeten,
Frank

Captur TCe 120 EDC Dynamique, Bleu Pacifique/Noir Etoile; geproduceerd op 26/3/2014; afgeleverd 2/5/2014; ingeruild 12/10/2018
BMW X1 2.0isDrive Mediterran Blau (Nov. 2015); v.a. 12/10/2018

Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: import Captur mist/bochten verlichting en dagrij verlichting werkt niet

Berichtdoor maestro12 » 23 sep 2019 17:23

Sinds februari 2011 is dagrijverlichting in Nederland en België voor nieuw op de markt verschenen voertuigen wettelijk verplicht gesteld, conform richtlijn 2008/89/EC van de Europese Unie


https://wegcode.be/actueel/1490-dagrijverlichting
wegcode schreef:Dagrijverlichting verplicht vanaf 2011

op 29 april 2010.


Powered by Polinfo
DagrijlichtenVanaf 7 februari 2011 moeten alle nieuwe personenwagens (categorie M1) en kleine bestelwagens (categorie N1) dagrijverlichting hebben. Anderhalf jaar later geldt deze aparte verlichting aan de voorkant voor alle nieuwe voertuigen. De maatregel moet voertuigen overdag zichtbaarder maken en het aantal verkeersdoden verminderen.
Europees verbod

België schikt zich hiermee naar de verlichtingseisen van Europa. De Europese Commissie verbiedt haar lidstaten om, na respectievelijk 7 februari 2011 (M1 en N1) en 7 augustus 2012 (andere categorieën), nog een EG-typegoedkeuring of nationale typegoedkeuring te verlenen voor nieuwe voertuigtypen die niet voldoen aan voorwaarden voor dagrijverlichting.
Technische eisen

De elektrische installatie van het lichtsysteem moet zodanig worden uitgevoerd dat de dagrijlichten automatisch aangaan zodra de motor wordt gestart. De lichten moeten bovendien automatisch doven wanneer de bestuurder zijn mistvoorlichten of koplampen aansteekt, tenzij de koplampen slechts gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven. De stand- en achterlichten, de omtreklichten en de eventuele zijmarkeringslichten en de kentekenplaatlichten mogen niet kunnen worden aangestoken wanneer de dagrijlichten branden.
Het technisch voertuigreglement verduidelijkt hierbij dat de dagrijlichten naar voren gericht zijn, zich aan de voorkant van een voertuig bevinden en wit licht uitstralen. Een inschakelverklikkerlicht is facultatief. De exacte plaatsingsregels zijn opgenomen in bijlage 6 van het reglement. Plaatsing op aanhangwagens en opleggers is verboden.
Facultatief

Dagrijverlichting is facultatief voor voertuigen van categorieën M1 en N1 die voor 7 februari 2011 zijn goedgekeurd en voor voertuigen van andere categorieën die zijn goedgekeurd voor 7 augustus 2012.

Auteur: Laure Lemmens
Uittreksel Belgisch Staatsblad 12 april 2010



Zou dus moeten werken.
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002


  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Electronica Captur”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten