Clio 0,9 TCE ratel

Alles wat met de motor van de Clio te maken heeft.
Plaats reactie

Topic author
tomm
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jul 2018 21:09
Actief als: particulier

Clio 0,9 TCE ratel

Bericht door tomm »

Goedenavond,

Sinds gisteren opeens een luide ratel vanonder de motorkap. Eigenlijk continue aanwezig, maar uiteraard het beste hoorbaar bij het stationair draaien en bij het rijden in de bebouwde kom.
Airco uit gezet, maar dit maakte geen verschil.

Vanochtend langs de garage, nog geen 100% diagnose, maar hoogst waarschijnlijk zit er speling op de distributieketting.
Verwachte kosten als dit zo is; 600-700 euro. Advies was dan ook om niet meer verder te rijden en de auto achter te laten.
Vond ik wel een goed idee, aangezien ik niet zit te wachten op nóg meer ellende.

De auto is in deze September 5 jaar oud en heeft nét iets meer dan 90.000km gereden.
Ik vind dit persoonlijk erg snel voor een probleem met de distributieketting, zeker aangezien het interval van een normale distributieriem zelfs iets hoger ligt.

Ik hoop dan ook op enige coulance vanuit Renault. Maar hoe realistisch is dit naar jullie mening/ervaring?
Auto heeft altijd volgens schema dealer onderhoud gehad en heeft in mei de laatste (grote) beurt gehad.

Ik hoop nog op een losliggen/resonerend iets, maar verwacht eigenlijk dat de ketting wel de boosdoener gaat zijn.

Alvast bedankt voor de reacties!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16013
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Clio 0,9 TCE ratel

Bericht door mechanic »

Bij dit type motor is dit orde van de dag. Overigens bij veel andere merken ook.
5jaar/100.000km is vaak de grens voor coulance,vraag dit vooraf goed na.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
tomm
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jul 2018 21:09
Actief als: particulier

Re: Clio 0,9 TCE ratel

Bericht door tomm »

Bedankt voor de reactie!

Nog niks gehoord van de garage, maar ik ben benieuwd.
Ivm gezinsuitbreiding waren we al wel een beetje aan het kijken naar een grotere auto als vervanger, bijvoorbeeld de Captur of Megane Estate.
Volgens mij hebben deze motoren ook allemaal een ketting ipv riem.

Maargoed, het lijkt dus redelijk normaal te zijn dat zo'n ketting rond de 100.000km/5 jaar aan vervanging toe is?
Je zou bijna gaan kijken naar enkel modellen met een riem!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

adinsx
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 533
Lid geworden op: 27 dec 2010 10:46
Actief als: particulier
Locatie: Liemers/Achterhoek

Re: Clio 0,9 TCE ratel

Bericht door adinsx »

Als je naar een Mégane III Estate kijkt, de 1.2 TCe130 (en 115 ook) hebben inderdaad een ketting.
Ik heb met mijn III TCe130 wel wat gedoe gehad met de ketting. Was een van de eerste in 2013 met dit blok, dus wellicht is het inmiddels beter geworden. In mijn geval kreeg ik bij 80.000 km (en 2,5 jaar) een nieuw motorblok op wens van Renault Frankrijk omdat ze het blok voor onderzoek wilden.

Voordat het blok die kant op ging nog wel even gekeken met een technicus, en de kettingspanner leek de boosdoener. Let dus goed op de onderhoudshistorie bij zowel de Mégane als Captur.

PS: in geval van gezinsuitbreiding zou ik sowieso voor de Mégane III Estate gaan. We hadden mooi de ruimte bij zowel de eerste als tweede gezinsuitbreiding. En zo'n kinderwagen is gewoon lomp haha.
Van hothatch Mégane II RS230 F1-R26 naar burgerbak Mégane III Estate GTline. Terug naar sportiviteit met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
tomm
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jul 2018 21:09
Actief als: particulier

Re: Clio 0,9 TCE ratel

Bericht door tomm »

De auto is inmiddels weer terug in mijn bezig. De ketting inclusief spanrollen en dergelijke zijn vervangen. De prijs weet ik nog niet precies. Er wordt maandag met Renault Nederland overlegd over een mogelijke coulanceregeling. De factuur kwam nu op zo'n 1100 euro uit!
De ratel is weg, en de motor draait weer als een zonnetje. Hopelijk kunnen we weer even vooruit totdat de keuze voor de vervanger gemaakt is. (en de spaarpot weer wat gevuld...)

De Megane (III of IV) lijkt qua bergruimte een betere keuze dan de captur, inderdaad met het ook op de kinderwagen en de vele andere spullen die meegesleept moeten worden. Ik vind de Megane IV in de kleur iron blue, maar ook in het rouge flamme wat ik nu op de clio heb, erg mooi.
Wat vindt je van de opbergruimte van de Megane IV tov de Megane III? Deze zou volgens reviews kleiner zijn?

Hoe dan ook, voor nu weer erg blij met de Clio!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

adinsx
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 533
Lid geworden op: 27 dec 2010 10:46
Actief als: particulier
Locatie: Liemers/Achterhoek

Re: Clio 0,9 TCE ratel

Bericht door adinsx »

De IV is achterin inderdaad iets smaller en minder hoog, maar met de vloerdelen op de onderste stand heb je er genoeg aan hoor. Breedte is maar een paar centimeter, dus ook dat is niet erg. Ik zou zeker voor de IV gaan als dat binnen je budget kan. Rijdt stiller, modernere navi/radio, etc.

En Iron Blue of Rouge Flammé, klinkt bekend. We hebben ze hier allebei haha:
Afbeelding
Van hothatch Mégane II RS230 F1-R26 naar burgerbak Mégane III Estate GTline. Terug naar sportiviteit met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
tomm
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jul 2018 21:09
Actief als: particulier

Re: Clio 0,9 TCE ratel

Bericht door tomm »

Oeh, Iron Blue staat ook wel ontzettend mooi!! Sowieso even kijken wat er qua prijzen gebeurt na 1 september ivm BPM stijging. Wellicht is het slimmer om te wachten tot het nieuwe jaar, we zullen zien. De Megane Estate IV ziet er echt wel ontzettend mooi uit!

De factuur is inmiddels ook binnen. De garage liet niet echt duidelijk weten hoe het zat met coulance, dus op eigen initiatief ook al contact met Renault gezocht. Uiteindelijk boden zij 65% coulance op de reparatie. Dit betekent voor mij nog een bedrag van 435 euro. Iets wat ik wel acceptabel vind. Hopelijk komen we verder niet meer voor verassingen te staan met deze auto totdat de vervanger is gekozen. Maar ik heb er vertrouwen in nu weer even vooruit te kunnen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



CapturIvoire
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 sep 2016 19:05
Actief als: particulier

Re: Clio 0,9 TCE ratel

Bericht door CapturIvoire »

Even nog met betrekking tot het "kettingprobleem".
Ik zit zelf veel in Frankrijk en daar hoor je ontzettend veel klachten mbt. de distributieketting van vooral de 1.2 TCE. De 0.9 TCE schijnt er minder last van te hebben. Oorzaak is volgens velen dat deze 0.9 TCE geen directe injectie heeft en er dus minder druk, lees krachten, worden uitgeoefend op de distri. ketting. Inderdaad, bij kettingproblemen vervangt Renault direct de gehele motor.
Onder ons, deze kettingproblemen hoeven eigenlijk helemaal niet voor te komen. Probleem is namelijk de erg lange onderhoudsinterval van 30.000k of 2 jaar. Veel en veel te lang vooral als je erg veel kortere ritten doet. En dat doen de meeste bezitters aangezien je als lange afstandsrijder niet eens aan een benzine motor begint maar direct voor een diesel gaat. De 1.2 TCE heeft ook ontzettend veel last van interne vervuiling dat mede wordt veroorzaakt door de motorconstructie. Dit is een motor met directe injectie, dwz, de brandstof wordt niet meer via het inlaatspruitstuk geïnjecteerd maar direct in de verbrandingskamer. Bij een indirect ingespoten motor komt de brandstof via de inlaatkleppen de verbrandingsruimte binnen. Brandstof heeft een reinigende werking waardoor de inlaatkleppen schoon bleven. Die reinigende werking is er dus nu niet meer waardoor de inlaatkleppen enorm snel vervuilen zeker in combinatie met de EGR waardoor uitlaatgassen weer terug de motor in worden gevoerd. Dat nog eens gecombineerd met vochtige oliedampen die via de carterventilatie terug de verbrandingsruimte worden ingevoerd en de boel koekt binnen no time vast als je de motor niet regelmatig met hogere toerentallen en over langere afstanden gebruikt. Daar de 1.2 TCE ontzettend veel klachten heeft mbt. vervuiling daar concludeer ik uit dat deze motoren nauwelijks lange afstanden maken met hogere toerentallen.
Gevolg is dat de olie snel vervuild. En juist dat is fataal voor de levensduur van de distributieketting want deze wordt gesmeerd door motorolie. Ik ken mensen met een Clio of Captur die nog geen 7000km per jaar maken met hun auto. Ritjes naar de bakker, boodschapjes halen, kids naar school brengen, dat soort gebruik. Gevolg is dan dat de motor nauwelijks op temperatuur komt en veel vocht in de olie en snelle veroudering van de olie. Dit veroorzaakt zeker een versnelde slijtage van de distributieketting!
Mijn advies, laat gewoon minimaal 1 keer per jaar of 10000km je olie verversen. Net als vroeger. Of doe het zelf als je daarvoor ruimte hebt, want zo moeilijk is het niet. Je zal zien dat je motor je dankbaar is en je beloont met een lange levensduur van de distributieketting, weinig of vrijwel geen vervuiling maar vooral, op den duur lagere onderhouds/reparatiekosten. Het verdient zeker ook aanbeveling zeer regelmatig een wat langere rit te maken waarbij je het vermogen van de motor aanspreekt. Dus niet altijd onderin de toeren rijden maar ook eens een keer goed hoog in de toeren gaan, mits de motor goed op temperatuur is natuurlijk! Je voorkomt er op den duur echt veel problemen en onkosten mee.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Clio 0,9 TCE ratel

Bericht door A110 »

Perfect geformuleerd. Deze problemen maken wij dagelijks mee en ons advies is inderdaad eerder olie verversen, niet het nieuwe rijden toepassen en goede A-merk brandstof tanken.

Je kan de inlaatvervuiling niet tegenhouden op een keer komt de reiniging maar met snellere olie verversings interval kan het wel veel langer duren.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

adinsx
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 533
Lid geworden op: 27 dec 2010 10:46
Actief als: particulier
Locatie: Liemers/Achterhoek

Re: Clio 0,9 TCE ratel

Bericht door adinsx »

Eens met je verhaal CapturIvoire, we schrijven er geregeld over in ons vakblad. Onlangs nog bij Jeroen (A110) geweest (moeten we nog contact over hebben trouwens ;) ).

Enige kritiekpuntje op je lange post (naast dat wat witregels lekker zou zijn voor de leesbaarheid)
Inderdaad, bij kettingproblemen vervangt Renault direct de gehele motor.
Dat is niet waar. Alleen wanneer de 1.2 TCe ook olie verbruikt. Er zijn al genoeg kettingsets vervangen. In mijn geval ging de motor wel retour want ik was een van de eerste in NL met de toen nieuwe 1.2 TCe130, reed zo'n 30.000 per jaar en dus redelijk vlot aan de kilometers. Als het geen leaseauto was, had ik de olie elke 15.000 zeker vervangen. Overigens helpt ook de variabele oliepomp niet mee, die belast de ketting ook extra.

Overigens zijn er al veel fabrikanten die nu de onderhoudsinterval korter maken. Renault ook bij de nieuwste WLTP-homologeerde motoren. Alfa gaat ook terug naar 20.000 en zo gaan er nog wel wat meer volgen.

Over snel vervuilen gesproken trouwens. Het nieuwe motorblok in mijn III destijds had na 20.000 km al dermate vervuilde kleppen dat ik er een foutcode op kreeg. Daarna was er een software-aanpassing (drukpulsen en carterventilatie verminderend begreep ik) van de nokkenasverstelling waarmee het minder snel ging.
Van hothatch Mégane II RS230 F1-R26 naar burgerbak Mégane III Estate GTline. Terug naar sportiviteit met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Clio043
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 nov 2019 18:52
Actief als: particulier

Re: Clio 0,9 TCE ratel

Bericht door Clio043 »

tomm schreef:Oeh, Iron Blue staat ook wel ontzettend mooi!! Sowieso even kijken wat er qua prijzen gebeurt na 1 september ivm BPM stijging. Wellicht is het slimmer om te wachten tot het nieuwe jaar, we zullen zien. De Megane Estate IV ziet er echt wel ontzettend mooi uit!

De factuur is inmiddels ook binnen. De garage liet niet echt duidelijk weten hoe het zat met coulance, dus op eigen initiatief ook al contact met Renault gezocht. Uiteindelijk boden zij 65% coulance op de reparatie. Dit betekent voor mij nog een bedrag van 435 euro. Iets wat ik wel acceptabel vind. Hopelijk komen we verder niet meer voor verassingen te staan met deze auto totdat de vervanger is gekozen. Maar ik heb er vertrouwen in nu weer even vooruit te kunnen!
Hallo Tomm,

Ik zag jouw topic en heb een aantal vragen als dat mag.
Bij mij hetzelfde probleem. Clio, 5 1/2 jaar oud en 105.000 km op de teller. Ratelende ketting. Naar de garage gegaan en daar al snel de conclusie getrokken dat de ketting vervangen moest worden en dat dat een nogal kostbare reparatie zou worden. Ze konden me geen echte indicatie geven omdat ze niet exact wisten wat er allemaal vervangen moest worden. Toen ik vroeg hoe het kon dat een “onderhoudsvrije” distributieketting voor deze problemen kon zorgen hadden ze daar niet echt een verklaring voor. Ik heb toen ook maar eens naar een coulanceregeling geïnformeerd en dit zouden ze gaan aanvragen. Wel nog met de mededeling dat de grens ergens lag bij 5 jaar en/of 100:000 km. Ik kon er wel gewoon mee doorrijden, er kon verder niks gebeuren! :?
Na een aantal dagen doorgereden te hebben toch maar op eigen initiatief terug gegaan en gevraagd of ze nog eens wilden luisteren omdat het ratelen inmiddels zo hard was dat ik met dichtgeknepen billen achter het stuur zat te wachten tot de ketting zou knappen.
Zo hadden ze het idd nog nooit gehoord en het was misschien toch beter om hem daar te laten. Over de coulanceregeling konden ze me toen nog niks vertellen.
Na een week maar weer eens gebeld en toen hadden ze net een uurtje geleden antwoord van Renault. :?
Renault geeft 30% aangevuld met 10% van de garage. Dus totaal 40% Coulance. Ik vroeg toen wat dat dan voor mij zou betekenen, hoeveel zou ik nog moeten betalen?
De kosten minus de coulance zouden ongeveer €1350,-( :shock: :shock: :shock: ) gaan bedragen!! Nou vond ik het raar dat ze in het begin geen indicatie konden geven en nu in een keer wel redelijk precies...
Als ik zie dat de kosten voor jou bijna de helft waren en ook nog 25% coulance meer ontvangen, vraag ik me af of dit wel klopt.
Ik las dat je zelf contact hebt opgenomen met Renault. Zou je mij de contactgegevens willen doorgeven aub?
Ik wil wel eens weten of ze wel echt een aanvraag gedaan hebben.
Ik krijg een beetje het gevoel dat ik toch gewoon de hele reparatie zelf moet betalen.
Ik hoor graag van je.
Groet, Roy.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht