Vervelende geluiden van mico-regelmotoren in het dasbord van mijn Kadjar?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
XMP
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 dec 2019 21:06
Actief als: particulier

Vervelende geluiden van mico-regelmotoren in het dasbord van mijn Kadjar?

Bericht door XMP »

Ik heb sinds kort een tweedehands Renault Kadjar gekocht, maar had voordien al eens een uitgebreide testrit gemaakt met een andere gebruikte Kadjar.
Wat mij opviel bij de testrit met de wagen die ik niet heb gekocht waren opvallende geluidjes die met onregelmatige tussenpauze te horen waren uit het dashboard, en meer bepaald ter hoogte van (of eerder achter) de lucht-uitlaten. Er was geen patroon in te bespeuren, soms kwam het van rechts, dan weer van links of in het midden van het dashboard of verschillende plaatsen tegelijkertijd, soms was het kort en soms wat langer, maar altijd klonk het alsof er een klein machientje or kleine elektrisch motortje even aan het bijstellen was, al klonk het als een zeer goedkoop dingetje met losse raderwieltjes, wat de geluiden extra irritant maakte.

Ervan uitgaande dat het gewoon een slechte wagen was waar al van alles aan stuk gegaan was, kocht ik een andere Kadjar. Maar na enkele uren viel me op dat deze dezelfde geluidjes had, al waren ze wel ietsje minder luid en storend dan in die andere wagen waar ik even mee gereden had.
Nu moet ik wel zeggen dat mijn vorige wagen, geen Renault trouwens, een muisstille airco had waar dit constante gekrakel en geratel ook niet in voorkwam, dit was dus nieuw voor mij en ik kan niet geloven dat dit 'normaal' is voor een wagen of een aircosysteem in een Renault. Hoewel ik helemaal weg ben van mijn Kadjar kan ik het niet laten om te denken dat deze 'goedkoop' klinkende geluidjes het genot van mijn rij-ervaring een beetje bederven.

Wanneer de airco uit staat hoor ik de geluiden niet of toch veel minder, ook al heb ik ze wel al eens gehoord toen de airco uit stond (maar zelfs uit blaast die nog wat lucht aan de ingestelde temperatuur (mijn vorige wagen had dit ook).

Na wat te hebben gezocht op internet, maar er verrassend weinig over te hebben gevonden, lees ik hier en daar dat er kleine regelmotoren (micro-motoren) zouden zijn in de ventilatiesystemen die zich continu bijstellen en dat dit normaal zou zijn (echt???). Dit lijkt overeen te komen met wat ik waarneem, of het klinkt toch zo.

Nu heb ik enkele vragen:

1) Zijn deze geluiden iets dat elke Kadjar heeft? Is het beperkt tot dit model of hebben andere Renaults dit ook?

2) Kan dit verholpen worden? M.a.w. hoor ik dit omdat er iets stuk is of niet naar behoren werkt? Ik heb namelijk moeite met het geloven van het feit dat zo een regelsysteem zich continu moet bijstellen, normaal is dat enkel nodig wanneer je iets aan de instellingen van de airco veranderd (toch in mijn logica).

Behalve deze goedkoop klinkende en toch wat storende geluiden vind ik mijn Kadjar echt een pracht van een wagen die zeer vlot rijdt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

verbaant
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 dec 2015 10:06
Actief als: particulier
Locatie: helmond

Re: Vervelende geluiden van mico-regelmotoren in het dasbord van mijn Kadjar?

Bericht door verbaant »

Ik heb dit alleen als er iets aan de trekhaak hangt, met name de caravan. Dan wordt het soms zelfs irritant. Vaak houd het (even) op als je minder gas geeft.
Grand Scenic 140 EDC GFP Bose Blanc Nacre/Noire MY2020

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

henkus
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 82
Lid geworden op: 04 dec 2014 11:22
Actief als: particulier

Re: Vervelende geluiden van mico-regelmotoren in het dasbord van mijn Kadjar?

Bericht door henkus »

Ik heb er ook last van. Vooral als de auto net gestart is. Dan regelt hij die klepjes en dat hoor je. Daarna hoor ik ze niet meer. Maar volgens mij is dat normaal voor dit type.
Voorheen Renault Megane Estate Bose 1.5Dci uit 2012.
Daarna Renault Kadjar Intens 1.5 Dci uit 2015.
Nu een Renault Megane Estate Bose 1.5Dci uit 2017

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
XMP
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 dec 2019 21:06
Actief als: particulier

Re: Vervelende geluiden van mico-regelmotoren in het dasbord van mijn Kadjar?

Bericht door XMP »

henkus schreef:Ik heb er ook last van. Vooral als de auto net gestart is. Dan regelt hij die klepjes en dat hoor je. Daarna hoor ik ze niet meer. Maar volgens mij is dat normaal voor dit type.
Inderdaad, bij opstarten is het ook een heel circus, dit duurt een vijftiental seconden, goed voor zij die zich hier niet aan storen maar dit als iets 'normaal' zien is toch jammer. Het zullen de regelaars zijn van de kleppen in de luchtbuizen, wel vreemd dat ze zelfs geluid maken wanneer ze zich niet horen bij te stellen, natuurlijk enkel als de airco aan staat.
Wanneer de radio uit staat hoor je het bijna continu, bijna tot het irritante toe, en de wagen is nog maar 4 jaar oud.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
XMP
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 dec 2019 21:06
Actief als: particulier

Re: Vervelende geluiden van mico-regelmotoren in het dasbord van mijn Kadjar?

Bericht door XMP »

verbaant schreef:Ik heb dit alleen als er iets aan de trekhaak hangt, met name de caravan. Dan wordt het soms zelfs irritant. Vaak houd het (even) op als je minder gas geeft.
Heel bijzondere observatie, bedankt om dit te delen, wel vreemd dat iets aan de trekhaak zetten ene invloed heeft hierop.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Dannis77Kadjar
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 aug 2021 10:31
Actief als: particulier

Re: Vervelende geluiden van mico-regelmotoren in het dasbord van mijn Kadjar?

Bericht door Dannis77Kadjar »

Dit klinkt heel herkenbaar voor mij. Vooral als ik in de ochtend de auto ontgrendel en in de auto ga zitten, dan hoor ik ook allemaal vreemde geluiden uit het dashboard komen. Het lijkt dan net alsof er stelmotortjes kleppen goed aan het zetten zijn. Behoorlijk irritant, en lijkt mij niet normaal. Ik rij een Kadjar 1.5 dci Intens van 2016

Heeft iemand hier al een oplossing voor gevonden?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht