Thuisladen 220v of laadpunt

Plaats reactie

Topic author
wascheer
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 apr 2020 12:32
Actief als: particulier

Thuisladen 220v of laadpunt

Bericht door wascheer »

Dag allemaal,

Sinds gisteren de trotse eigenaar van een nieuwe Zoe Intens. Via Joulz zou ik een laadpunt krijgen, maar aanleg is bij mijn huis/garage onmogelijk.
De auto staat naast de garage opgesteld, in de achtertuin. Het huis heeft een uitbouw zonder kruipruimte, waardoor graven naar de voorkant van het huis/meterkast geen optie is.
Nu rijd ik per dag weinig kilometers (zo'n 70-100) en zou de auto daarom best dagelijks/'s nachts met een thuislader kunnen laden, lijkt mij.
De thuislader van Renault heb ik niet besteld, omdat ik deze te duur vond.
Zijn er goedkopere alternatieven? Ik heb al rondgekeken, maar zie door de bomen het bos niet meer.
Verder vroeg ik mij af of er niet een elegantere oplossing is.
Ik dacht meer aan een soort stopcontact (type 2) die ik aan de buitenkant van de garage monteer, waarbij de thuislader in de garage wordt gemonteerd die ik dan vervolgens aan de binnenkant in een 220 stopcontact druk.
Iets anders waar ik aan dacht is zo'n zelfde oplossing (met stopcontact buiten) waarbij ik binnen de stekker permanent aan een combiswitch aansluit. Die is dan aangesloten aan een stopcontact waar nu de boiler op is aangesloten. Dus een stopcontact, met daaraan permanent de switch, met daaraan de boiler én de thuislader.
Wordt de thuislader gebruikt dan wordt de stroomtoevoer naar de boiler automatisch afgesloten.
Is er iemand die met mij mee kan denken?
Alvast bedankt.

Wilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Thuisladen 220v of laadpunt

Bericht door Sordone »

Hi Wilbert. Welkom met je mooie witte Zoe. Een kant en klare mobiele lader kost je ca. € 500. Wil je goedkoper dan is er de zelfbouw optie maar dan moet je wel een beetje electrotechnisch zijn. Zie bijv. https://www.evalbo.de/shop/wallbox/ Daar is er een voor € 300 te krijgen als bouwpakket. Goedkoper wordt moeilijk omdat alleen de Type 2 stekker al ca. € 90 is. Als je mijn eigenbouw 22kw lader met Bluetooth met dezelfde onderdelen wil bekijken/testen dan ben je in Ede welkom. Maar wel op 2 meter afstand dan.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Andere Peter
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 291
Lid geworden op: 10 feb 2020 23:15
Actief als: particulier

Re: Thuisladen 220v of laadpunt

Bericht door Andere Peter »

@Wilbert,
Aller eerst gefeliciteerd met de Zoe Intens ;-)
Als je de Zoe nieuw uit de showroom heb? waarom dan niet een punt van greenflux of bedoel je die met lader van renault?
https://www.renault.nl/acties/wallbox.html
Kabels mogen ook over een buitenmuur lopen, graven hoeft dan niet dus misschien is dat een optie?
Over het algemeen zijn ze niet zo happig op laden uit een 230 stopcontact ook de aparte omalader is niet bedoeld voor dagelijks gebruik.
Vaak word er een aansluiting gemaakt met aparte zekering en aardlek schakelaar.
dus absoluut niks geen contacten of schakelaars tussen meterkast en laadunit.
Hoeveel fase is die boiler wellicht dat je daar iets mee kunt, een combischakelaar zou ik zeker niet aanraden.
Ik begrijp dat je garage stroom heeft als die met de aparte zekering en aardlek is geschakeld kan je volgens mij gebruiken.
maar dat zouden die jongens van joulz toch ook wel kunnen bedenken
suc6 iig
Fossiele brandstof rijden is net als roken,
als je er mee gestopt bent, snap je niet dat je er ooit aan begonnen bent.

R135 / 52 Intens. 03-20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



tim106gti
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 41
Lid geworden op: 17 okt 2019 09:06
Actief als: particulier

Re: Thuisladen 220v of laadpunt

Bericht door tim106gti »

Ik zou me niet af laten schepen door die gasten....Kabel door de grond langs de woning of wellicht met beschermer langs de muur. Laadpunt is ideaal. Ik heb een paar weken met de Granny geladen maar vond het erg onhandig.

Mijn ervaring met Greenflux/Joulz was ook niet super. Op mails wordt bijna niet gereageerd. Vervelende vind ik met name dat ik mijn eigen laadpunt niet kan beheren met het toevoegen en/of afmelden van laadpassen. Heb er nu maar een 'besloten laadpunt' van laten maken om te voorkomen dat iedereen in kan pluggen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
wascheer
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 apr 2020 12:32
Actief als: particulier

Re: Thuisladen 220v of laadpunt

Bericht door wascheer »

Sordone schreef: 16 apr 2020 19:25 Hi Wilbert. Welkom met je mooie witte Zoe. Een kant en klare mobiele lader kost je ca. € 500. Wil je goedkoper dan is er de zelfbouw optie maar dan moet je wel een beetje electrotechnisch zijn. Zie bijv. https://www.evalbo.de/shop/wallbox/ Daar is er een voor € 300 te krijgen als bouwpakket. Goedkoper wordt moeilijk omdat alleen de Type 2 stekker al ca. € 90 is. Als je mijn eigenbouw 22kw lader met Bluetooth met dezelfde onderdelen wil bekijken/testen dan ben je in Ede welkom. Maar wel op 2 meter afstand dan.
Bedankt voor je reactie. Heb jij de aanleg zelf gedaan? Ik heb inmiddels een kennis gevraagd of hij eventueel dit zou kunnen aanleggen.
Ik wil de aansluiting aan de buitenkant van mijn garage hebben. Dan zou het kastje ook in de regen hangen. Dat lijkt mij geen optie. Hoe heb jij dat gedaan?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Thuisladen 220v of laadpunt

Bericht door Sordone »

Hi Wilbert. Mijn 2e lader is een mobiele 2kw tot 22Kw instelbare lader met Bluetooth maar hij is wel waterdicht. Ik heb zelf een Keba P20 die binnenhangt op een aparte 16 Ampere 1 fase gezekerde groep. Heb je 1 of 3 fase in je huis ? Als je kennis een aparte groep kan aanleggen is de rest niet zo moeilijk. Zo'n 11kw kastje van type B163 is IP65 wat dus waterdicht is. Hier kan je de voorbeelden zien: https://www.evalbo.de/kundengalerie/
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
wascheer
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 apr 2020 12:32
Actief als: particulier

Re: Thuisladen 220v of laadpunt

Bericht door wascheer »

Sordone schreef: 18 apr 2020 18:31 Hi Wilbert. Mijn 2e lader is een mobiele 2kw tot 22Kw instelbare lader met Bluetooth maar hij is wel waterdicht. Ik heb zelf een Keba P20 die binnenhangt op een aparte 16 Ampere 1 fase gezekerde groep. Heb je 1 of 3 fase in je huis ? Als je kennis een aparte groep kan aanleggen is de rest niet zo moeilijk. Zo'n 11kw kastje van type B163 is IP65 wat dus waterdicht is. Hier kan je de voorbeelden zien: https://www.evalbo.de/kundengalerie/
Die voorbeelden zal ik eens bekijken.
Volgens mij had ik 1 fase, maar het is 3 fase, toch? (zie plaatje)
IMG_20200418_191807.jpg
Als je een aparte groep aanlegt, moet je toch ook altijd een extra kabel aanleggen?
In de garage is dus al eens een aparte groep gemaakt voor de boiler en ligt er een extra kabel naar de garage. Die zou ik dan willen gebruiken en wellicht met een schakelaar om zowel de boiler als de laadpaal te kunnen gebruiken.
Maar of dat kan... Ik ben een leek op dit gebied.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Aboriginal
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 487
Lid geworden op: 02 okt 2016 00:19
Actief als: particulier
Locatie: Den Haag

Re: Thuisladen 220v of laadpunt

Bericht door Aboriginal »

Welkom wascheer,mooie auto,veel plezier ermee,bij mij hebben ze via Renault door Greenflux(Joulz sinds een poosje) een 3.7 wallbox netjes geinstalleerd,lijkt mij dat ze dat bij jouw ook gaan doen,ik had verder geen kosten,succes.
post170553.html#p170553
Zoë Intens R240/R110/R135

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Knarf93
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 nov 2017 22:51
Actief als: particulier

Re: Thuisladen 220v of laadpunt

Bericht door Knarf93 »

Normale (schuko) stopcontacten zijn helaas niet gemaakt om continue op 16A belast te worden.
Als het goed is heb je dus 2 groepen naar de garage waarvan 1 voor de boiler is?
Wat je kan doen is het stopcontact van de boiler vervangen voor een blauwe CEE aansluiting, en daar een lader op aansluiten.
Ik weet niet hoe zwaar de boiler is, maar deze hoeft officieel pas vanaf 2000w op een eigen groep. Dus als deze <2kw is kan die in het normale stopcontact. En anders misschien een boiler zoeken met iets minder vermogen?
Leaf

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
wascheer
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 apr 2020 12:32
Actief als: particulier

Re: Thuisladen 220v of laadpunt

Bericht door wascheer »

Knarf93 schreef: 18 apr 2020 21:15 Als het goed is heb je dus 2 groepen naar de garage waarvan 1 voor de boiler is?
Wat je kan doen is het stopcontact van de boiler vervangen voor een blauwe CEE aansluiting, en daar een lader op aansluiten.
Ik weet niet hoe zwaar de boiler is, maar deze hoeft officieel pas vanaf 2000w op een eigen groep. Dus als deze <2kw is kan die in het normale stopcontact. En anders misschien een boiler zoeken met iets minder vermogen?
Boiler heeft 2200 watt nodig. Andere groep is garage gecombineerd met 1 slaapkamer en de woonkamer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in