Schade aan o.a. Cilinders Renault Megane

Plaats reactie

Topic author
RenaultMegane2011
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2020 12:52
Actief als: particulier

Schade aan o.a. Cilinders Renault Megane

Bericht door RenaultMegane2011 »

Hierbij een vraag aan de Renault Megane experts.

Een tijdje terug heb ik mijn auto voor onderhoud (oliefilter/olie verversen) naar vrijgevestigde monteur gebracht. Ik kreeg de auto niet meer rijdend terug, diverse lampjes branden etc. en moest afgesleept worden naar de Renault garage, daar bleek dat er walnoten schilfers in de cilinders (90 procent defect) zaten. De monteur heeft aangegeven dat hij schilfers heeft gezien en de motor te hebben schoongespoten.

Ik zit natuurlijk met tal van vragen na dit debacle en hoop dat de experts hierover wat kunnen zeggen...
*Is het mogelijk om überhaupt te rijden met een Renault Megane, met schilfers in de cilinders (en 90% kapot !) ?.
*Op welk punt gaan de waarschuwingslampjes branden ?.
*Is het mogelijk dat de schilfers in de cilinders zijn gekomen tijdens de werkzaamheden ?.
*kan er hierdoor nog meer schade ontstaan aan de motor, door bv het steeds opnieuw opstarten ?.

De auto was 2 weken daarvoor nog helemaal nagekeken door de Renault garage en reed tot het moment van onderhoud zonder problemen
en branden geen waarschuwingslampjes. Bedankt experts voor jullie mee kijken/denken !.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16009
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Schade aan o.a. Cilinders Renault Megane

Bericht door mechanic »

Wat bedoel je precies met 90% kapot?
Zolang er nog compressie is zal de motor draaien,maar vaak niet heel best.

In principe is dat niet mogelijk,tenzij deze via de olie dop in de motor zijn gevallen. Het luchtfilter houd dit tegen voordat het de motor in gaat. Tenzij het filter helemaal vergaan is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jans01
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 264
Lid geworden op: 17 jun 2011 19:23
Actief als: particulier

Re: Schade aan o.a. Cilinders Renault Megane

Bericht door jans01 »

"De auto was 2 weken daarvoor nog helemaal nagekeken door de Renault garage en reed tot het moment van onderhoud zonder problemen
en branden geen waarschuwingslampjes. Bedankt experts voor jullie mee kijken/denken !"

Vraag me af wat je dan 2 weken daarna bij een "vrij gevestigde monteur" doet....
Megane Scenic RX4 2001, Suzuki Burgman 400, Ford C-Max 1.6 Titanium
(Voorheen:R16TL, R5GTL, R18TS, R25GTX, Safrane RTV6 3.0i,Twingo Spring,Twingo Air)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ronny530
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 jan 2020 13:08
Actief als: particulier

Re: Schade aan o.a. Cilinders Renault Megane

Bericht door ronny530 »

Walnoten schilfers in de cilinders heb ik nog nooit meegemaakt maar het kan wel als de monteur alle bougies heeft verwijdert en toen de motor met een hoge drukspuit heeft schoongespoten. Dan vraag ik me af hoe dom kun je zijn want met alle bougies er uit en de huidige elektronica die op de motor is gemonteerd is het schoonspuiten van een motor vragen om problemen. Edoch als de motor weer goed loopt en de waarschuwingslampjes lichten niet meer op heb ik meer het idee dat vocht de oorzaak is geweest. En dan nog iets de walnoten schilfers komen niet vanzelf op de motor te recht maar komen van een boom bij u uit de buurt vandaan en dat is wel iets om rekening mee te houden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2011
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Schade aan o.a. Cilinders Renault Megane

Bericht door nikk »

Ik vraag me sowieso af waarom er bij een oliewissel een motor wordt schoongespoten.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16009
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Schade aan o.a. Cilinders Renault Megane

Bericht door mechanic »

Wanneer een auto met een hoop vuil onder de kap,of een vuile motor voor een onderhoudsbeurt/oliewissel kwam spoot ik dat ook zuiver. Stukje service,wanneer je een beetje weet wat je doet ook prima.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jans01
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 264
Lid geworden op: 17 jun 2011 19:23
Actief als: particulier

Re: Schade aan o.a. Cilinders Renault Megane

Bericht door jans01 »

Schoonspuiten met lucht of remmen reiniger ja indien echt noodzakelijk. Service is nooit gratis en moet op de een of andere wijze betaald worden, of je doet jezelf tekort als bedrijf en gaat uiteindelijk failliet. Bij revisie vervanging onderdelen reinigen is een ander verhaal. Ik heb liever wat vettigheid op een draagarm of subframe, roest het ook niet.
Ik wantrouw oudere auto's met een te schone motorruimte en onderzijde, dan is er vaak iets te verbergen!

De poster van dit bericht heeft nu een schone maar niet functionerende motor veroorzaakt door een beunhaas die zich niet aansprakelijk voelt ? Had dan alles bij de dealer gedaan, geen brokken gehad, garantie en nu nog kunnen rijden. Kwaliteit moet betaald worden en goedkoop is duurkoop.

Ik deed en doe ook veel zelf en dat is 30 jaren goed gegaan. Koppelingen , distributie etc. : Ik laat het nu doen, minder zin in en gegarandeerd goed, garantie en je wordt ook sneller geholpen bij een kleine storing. Autorijden kost geld en als je dat niet hebt, houdt alles op.
Megane Scenic RX4 2001, Suzuki Burgman 400, Ford C-Max 1.6 Titanium
(Voorheen:R16TL, R5GTL, R18TS, R25GTX, Safrane RTV6 3.0i,Twingo Spring,Twingo Air)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16009
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Schade aan o.a. Cilinders Renault Megane

Bericht door mechanic »

Met flat-rate tijden en ervaring hou je vrijwel elke keer wat tijd over voor dit soort dingen.
Auto's werden gestofzuigd en gewassen/schoon buiten gezet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Andere Peter
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 291
Lid geworden op: 10 feb 2020 23:15
Actief als: particulier

Re: Schade aan o.a. Cilinders Renault Megane

Bericht door Andere Peter »

Vind het een ontzettend vervelend maar ook vreemd verhaal.
Hoe komen die walnotenschilfers in de cilinders, dat is de grote vraag in deze lijkt mij.
Van onderaf uit de motor lijkt mij onmogelijk door de zuiger veren, blijft optie bougie’s eruit over, tijdens het werk walnoten doppen vlak bij de auto?
Vergeten olie te vullen klinkt mij meer aannemelijk, dan rijd je misschien nog 200 meter voordat het kraakt aan alle kanten!
verbrande olie word ook hard en kan aan “koeken” op een cilinderwand, ziet er uit als een schilletje?
Almetal de hobby monteur de rekening laten betalen, dat is wel duidelijk als je niet uit de garage/werkplek kan wegrijden.
Succes iig
Fossiele brandstof rijden is net als roken,
als je er mee gestopt bent, snap je niet dat je er ooit aan begonnen bent.

R135 / 52 Intens. 03-20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht