Mijn nieuwe Zoë en rugklachten

Plaats reactie

Topic author
HielkeL
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2020 16:05
Actief als: professional

Mijn nieuwe Zoë en rugklachten

Bericht door HielkeL »

Hallo,

Sinds half januari heb ik een Renault Zoë Intens als lease auto. Fijne auto. Reageert goed, wegligging is heel redelijk, mooi dashboard en compleet uitgerust met multimedia, automatische lichten, verwarmde stoelen, etc, etc. Natuurlijk niet heel veel laadruimte maar het interieur voelt opvallend ruim, en mee op vakantie nemen, waren we toch niet van plan.

Sinds ik in de Zoë rij heb ik echter last van m'n onderrug gekregen, wat sindsdien steeds erger is geworden.
Ik weet vanzelfsprekend niet zeker of m'n rugklachten zijn veroorzaakt door de auto of dat er een andere oorzaak is. Wel weet ik vrij zeker dat de klachten zijn begonnen ongeveer twee weken nadat ik in de auto ben gaan rijden. Mocht er een werkelijk causaal verband bestaan dan zou dit mogelijk veroorzaakt kunnen worden door de rechte zitting van de stoel (die niet versteld kan worden) in combinatie met de erg stugge vering.

Ik ben benieuwd of er meer Zoë-rijders zijn met soortgelijke ervaring (?) (of juist een hele andere!)

Met vriendelijke groet

Hielke

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Mijn nieuwe Zoë en rugklachten

Bericht door mechanic »

Je kunt altijd een op maat gemaakte stoel laten plaatsen natuurlijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
HielkeL
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2020 16:05
Actief als: professional

Re: Mijn nieuwe Zoë en rugklachten

Bericht door HielkeL »

Dat kan inderdaad, maar dat is behoorlijk duur en ik weet van te voren niet of het werkt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Mijn nieuwe Zoë en rugklachten

Bericht door mechanic »

Je eigen rugklachten vergelijken met die van iemand anders is wellicht ook niet het beste.
Wellicht een poosje een andere auto gebruiken indien mogelijk en afwachten wat er gebeurd?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Mijn nieuwe Zoë en rugklachten

Bericht door nikk »

Kussentje in de onderrug of andere optie die de zithouding beinvloed misschien eens proberen. Ik zou zoals Mechanic aangeeft ook een andere auto proberen. Of tijdje geen als dat op een of andere manieer mogelijk is ( meerijden / OV / fiets / thuisblijven etc etc ).
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gliset
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 jun 2017 17:27
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe Zoë en rugklachten

Bericht door Gliset »

HielkeL schreef: 10 mei 2020 16:46 Hallo,

Sinds half januari heb ik een Renault Zoë Intens als lease auto. Fijne auto. Reageert goed, wegligging is heel redelijk, mooi dashboard en compleet uitgerust met multimedia, automatische lichten, verwarmde stoelen, etc, etc. Natuurlijk niet heel veel laadruimte maar het interieur voelt opvallend ruim, en mee op vakantie nemen, waren we toch niet van plan.

Sinds ik in de Zoë rij heb ik echter last van m'n onderrug gekregen, wat sindsdien steeds erger is geworden.
Ik weet vanzelfsprekend niet zeker of m'n rugklachten zijn veroorzaakt door de auto of dat er een andere oorzaak is. Wel weet ik vrij zeker dat de klachten zijn begonnen ongeveer twee weken nadat ik in de auto ben gaan rijden. Mocht er een werkelijk causaal verband bestaan dan zou dit mogelijk veroorzaakt kunnen worden door de rechte zitting van de stoel (die niet versteld kan worden) in combinatie met de erg stugge vering.

Ik ben benieuwd of er meer Zoë-rijders zijn met soortgelijke ervaring (?) (of juist een hele andere!)

Met vriendelijke groet

Hielke
Met 1,90m vinden mensen het wel eens maf dat ik relatief kleine auto's lekker vind rijden (heb voor de Zoë een Saxo, 2x een 206 en een seicento gehad). Maar (ondanks dat ik dat elders regelmatig wel heb) geen rugklachten in de Zoë (of één van die andere kleintjes). Soms is instellen wel wat meer puzzelen (ik zat altijd op "het achterste standje", maar omdat de puber achter me ook de hoogte inschiet ben ik de stoel wat minder ver terug gaan plaatsen - zit eigenlijk nog beter ook).

Maar eh: auto is lease, dus ik vermoed namens je werkgever? Misschien een idee om dan eens met de bedrijfsarts contact op te nemen. Die kan je vast ook goed adviseren over de juiste instelling van de stoel tov stuur, eventuele extra steunkussentjes en desnoods een aangepaste stoel. Is je werkgever immers verantwoordelijk voor... (Maar dat gaat natuurlijk niet op als je ZZP'er bent of privé leaset :wink:)

PS: Vakantie met de Zoë is best leuk (en te doen) hoor! Vorig jaar hadden we een heerlijke vakantie in Parijs. En met gratis laden onderweg (en bij het huurhuisje) nog goedkoop ook :mrgreen:
Zwarte Zoe R90 sinds 10/2/2018 15:00 :dance:
In 5 jaar ruim 100.000km elektrisch plezier (inclusief Parijs en Noorwegen), sinds km 101468 een nieuwe motor. Na 1.5 jaar straatladen nu vooral thuisladen op eigen zonne-energie met een Zappi V2 3F lader

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

daf55
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 359
Lid geworden op: 18 jun 2014 19:11
Actief als: particulier
Locatie: Wapenveld
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe Zoë en rugklachten

Bericht door daf55 »

Grappig dat je zegt zelf ook iets minder ver naar achteren te gaan dan eerder.

Ik doe tegenwoordig hetzelfde, mijn vrouw is een stukje korter(1.68m) dan ik (1,78), ik eerder schoof ik gelijk naar achteren, maar sinds de nieuwe Zoe er is doe ik dan eigenlijk nooit meer. Iets dichterbij het stuur en pedalen rijdt eigenlijk lekkerder zo. Stuur staat bijna naar beneden, en volledig uitgetrokken.

Misschien dat Hielke dat ook eens kan testen?
Al sinds 2014 tevreden Zoe rijder!

Renault Zoe Intens december 2019, Volvo XC60 T8 (2018), Daf 55 (1970) en een Mobylette

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe Zoë en rugklachten

Bericht door Sordone »

Wat ik merk is dat indien je niet je kont onderin goed naar achter "duwt" je niet de support in het midden van je rug krijgt en je dus een beetje krom in de stoelen zit. We hebben nu al 120.000 km in de Zoe gereden zonder "stoel" klachten.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht