turbodruk regelaar issues

Alles wat met de motor van de Kangoo te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
bartjekwartje
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jul 2012 11:41
Actief als: professional

turbodruk regelaar issues

Bericht door bartjekwartje »

Beste Forumleden,

Mijn Renault Kangoo uit 2016, 1.5 dci, heeft een probleem. Onder het rijden, bij gas geven, versnelt hij af en toe niet zoals je verwacht; het is alsof hij een beetje inhoudt. Het laatste hoeft zich niet vaak voor te doen. Zeg, op een ritje van Eersel naar Den Bosch (+- 50 km), minder dan een handvol keren, of misschien wel helemaal niet.

Daarbij ook voortdurend de volgende meldingen:

Inspuiting controleren,
Regelaar controleren,
uitlaatgas controleren,
en ik dacht nog een melding

Ik heb de merkdealer een diagnose laten doen. Volgens hen moest ik de turbodruk regelaar vervangen. Hier een plaatje van die turbodruk regelaar:
https://cdn.onderdelenlijn.nl/parts/100 ... e97335.jpg

Onderdeel besteld op Autodoc. Na lang wachten het onderdeel ontvangen en enkele dagen geleden gemonteerd.

Testritje gedaan. 10 km lang geen foutmelding en geen inhouden tijdens het accelereren, daarna begon de ellende weer.

Daarop ben ik terug gegaan naar de dealer. Daar werd me netjes uitgelegd dat ik een ander onderdeeltje schoon moest maken. Dat onderdeel is verbonden met de turbodruk regelaar met een slang; ook die slang moest worden schoongemaakt. In de bijlage heb ik een foto geplaatst van het onderdeel.

Volgens degene die mij te woord stond bij de dealer zou ik het onderdeel met remmenreiniger kunnen schoonmaken en eventueel het gat verbreden
in het tuutje waarop de slang naar de regelaar is aangesloten, en de slang zelf zou ik kunnen schoonmaken met perslucht.

Ik ga dit klusje binnenkort uitvoeren. Iemand nog tips misschien?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
bartjekwartje
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jul 2012 11:41
Actief als: professional

Re: turbodruk regelaar issues/Inspuiting defect

Bericht door bartjekwartje »

Helaas kreeg ik vandaag de melding :"Inspuiting defect' met het verzoek de auto stoppen middels het lampje "STOP". Daarop toch doorgereden waarna de melding verdween. Thuis gekomen heb ik direct het onderdeeltje schoongemaakt als boven beschreven (ook het gaatje uitgeboord) maar het mocht niet baten. Na een testritje nog steeds foutmeldingen en inhouden bij gasgeven, ook de melding "inspuiting defect" kwam terug. Daarop direct de auto naar de dealer gebracht. Ik ga er van uit dat zij mij morgen meer weten te vertellen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
bartjekwartje
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jul 2012 11:41
Actief als: professional

Re: turbodruk regelaar issues

Bericht door bartjekwartje »

Ik heb de auto inmiddels weer terug, en na een testrit van += 90 km geen foutmeldingen gehad en ook geen abnormaal rijgedrag kunnen constateren.
De garage heeft echter alleen maar de foutmeldingen gereset. Volgens hen was het niet mogelijk een diagnose te stellen vanwege een oerwoud aan foutmeldingen. Mij is geadviseerd om terug te komen indien er weer foutmeldingen zijn. Ik hoefde niets te betalen.

Wat de garage nog wel wist te vertellen was dat de foutmelding mbt tot turbodruk regelaar weg was.

Ik vind het vreemd dat de auto plots niet meer inhoudt bij het accelereren, terwijl alleen de foutmeldingen zijn gereset. Het lijkt er op dat het resetten van de foutmeldingen invloed heeft op de werking van de motor/aansturing van de motor. Een andere uitleg voor het uitblijven van het inhouden bij accelereren zou misschien het weer kunnen zijn? (minder warm tov de afgelopen dagen). Of dat de auto twee dagen stil heeft gestaan?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in