Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Plaats reactie

Topic author
Ivo0
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 sep 2018 00:55
Actief als: particulier

Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Bericht door Ivo0 »

Hallo,

Sinds augustus dit jaar (2018) heb ik mijn Mégane gekregen.
Ik ervaar al vanaf het begin een ratel aan de bestuurders kant die steeds iets erger wordt.
Ik heb het idee dat dit uit de versnellingsbak komt.
Ik ben bij de dealer geweest maar die kon niks geks ontdekken.
Ik vroeg of hij die ratel gehoord heeft maar hij hoorde niets :think:

Is mijn gehoor nu zo goed of dat van hem zo slecht?

Zijn er mensen die dit geluid herkennen of hetzelfde probleem ervaren?

Je hoort het goed als ik gas geef en daarna me gas los laat...
Het is net alsof er speling tussen de vertanding zit.
Spraak-001.zip
Spraak 003.zip
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Ghia
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 762
Lid geworden op: 15 apr 2017 11:12
Actief als: particulier

Re: Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Bericht door Ghia »

Ik kan je niet helpen wat het is maar dit geluid is niet normaal alvast. Misschien is er iets niet goed vastgezet of ligt tegenaan te rammelen?
Terug naar de dealer zou ik zeggen en desnoods een andere. Succes
[Renault Talisman - Initiale Paris - 1.6dCi 160 EDC - Gris Cassiopee - 4D - Cruising Pack 2 - Easy Park Assist - kofferspoiler]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Bose71
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 okt 2018 23:18
Actief als: particulier

Re: Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Bericht door Bose71 »

Ik heb ook zo'n vage klacht ( Megane4 Estate Bose ) . Ik denk hetzelfde geluid. Als je rijdt dan hoor je het en als je de koppeling intrapt, is het weg. Ik moet er nog even mee naar de dealer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Ivo0
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 sep 2018 00:55
Actief als: particulier

Re: Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Bericht door Ivo0 »

Ja klopt ik heb ook de estate bose. 1.2 TCe
Ik heb nu contact opgenomen met renault Nederland... want dealer wil/kan niet zomaar een bak vervangen en dan maar afwachten of het geluid weg is... ik heb ook in een andere auto gereden bij de dealer... Dit was het zelfde type en die had ook dat geluid... zou er een terugroep actie komen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



larsdijkstra 16v
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1443
Lid geworden op: 09 aug 2013 08:12
Actief als: particulier

Re: Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Bericht door larsdijkstra 16v »

Je laat je dan toch niet zo afschepen? Vraag dan een monteur mee om samen te rijden en het hem te laten horen.
Zo mondig als men hier is kun je dat dan toch ook doen...? :wink: bij ons gaat altijd een monteur met je mee als je daarom vraagt
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003

Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



haelewyn
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 jul 2017 00:30
Actief als: particulier

Bericht door haelewyn »

Ik hoor precies iemand rijden in een Amerikaan met 8 cylinder of met een vrachtwagen. Ik twijfel tussen de 2.
Een 1,2 TCE hoor je normaal gezien zo goed als niet rijden.

Op vrijloop vergeet ik hem soms uit te zetten omdat ik hem totaal niet hoor.
Ik hoor ook geluiden van iemand die ademt ... denk niet dat de microfoon onder de motorkap zit dus. Ik hoor een ratel maar het is ook net alsof de auto zonder isolatie en met een defecte uitlaat geleverd is. Is het geluid dan zo erg versterkt ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Ivo0
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 sep 2018 00:55
Actief als: particulier

Re: Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Bericht door Ivo0 »

Hahaha een Amerikaan en een vrachtwagen is het niet...
Het is wel degelijk een Mégane 4, 1.2 TCe.
Dat geluid wat op ademen lijkt is de turbo die je hoort bij het gas geven en loslaten.
Deze geluids opname is gemaakt met me telefoon op knie hoogte aan de bestuurders kant. De geluids opname is wel iets harder dan in werkelijkheid... maar wel degelijk te horen.
Het lijkt wel een product eigenschap van de 1.2 TCe
Omdat de test auto van de dealer (zelfde type) ook dat geluid maakt. Echt een hinderlijk geluid :(
Het lijkt wel een koffie molen haha

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



puccini
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 okt 2010 17:43
Actief als: particulier

Re: Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Bericht door puccini »

Inderdaad dat geratel (vooral bij snel accelereren) van die versnellingsbak is een producteigenschap waar Renault zich op beroept, mijn Megane 4 1.2 TCe uit 2016 heeft precies hetzelfde. Renault doet er helemaal niets aan en je wordt met een kluitje in het riet gestuurd, en de dealer doet niets want die beroept zich weer op Renault.
Sinds 1974 rijd ik Renault en om de 2/3 jaar koop ik een nieuwe Renault, maar deze Megane is de laatste welke ik van Renault heb aangeschaft en ga nu echt naar een ander automerk overstappen !
Nieuwe Captur II 2020 TCe 130 GPF Intens
EasyLink software: 283C34892R kaarten 2021-06

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

adinsx
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 533
Lid geworden op: 27 dec 2010 10:46
Actief als: particulier
Locatie: Liemers/Achterhoek

Re: Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Bericht door adinsx »

Rond welk toerental speelt de ratel? Tussen 2300 en 2800 tpm? En ook stationair?
Bij mijn ex III Estate GTlin 1.2 TCe130 had ik vanaf 20.000 km een gek rateltje in de motorruimte zitten. Auto is een paar keer op de brug geweest om het te simuleren en te luisteren, maar lokaliseren lukte niet. Uiteindelijk bleek het de distributieketting te zijn (toch al een zwak puntje van de 1.2 TCe).

Ik kon het op de den duur ook goed horen als ik stapvoets ergens wegreed en dan met het raam open. Een ratelend geluidje. Of het hetzelfde is, geen idee, maar het zoekbeeld wel. Eerst niet te vinden / lokaliseren om er daarna op een andere manier achter te komen.
Van hothatch Mégane II RS230 F1-R26 naar burgerbak Mégane III Estate GTline. Terug naar sportiviteit met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Bose71
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 okt 2018 23:18
Actief als: particulier

Re: Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Bericht door Bose71 »

adinsx dit is toch iets anders. Wat jij omschrijft heb ik 2x ( ! ) gehad bij mijn vorige Duster 1.2 TCe.. Dit zou in eerste instantie de automatische kettingspanner van de distributieriem te zijn maar bij de tweede keer eisde Renault Nederland verder onderzoek. Hieruit bleek dat de oliepomp te weinig druk gaf ( 0.7 tegen 1.6 bar normaal )

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

adinsx
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 533
Lid geworden op: 27 dec 2010 10:46
Actief als: particulier
Locatie: Liemers/Achterhoek

Re: Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Bericht door adinsx »

Duidelijk verhaal. Tja, dan kan ik er weinig aan toevoegen. Het ratelende/krakende geluid in de III nooit gehad, en nu een IV GT met EDC met zijn eigen dingetje (hoge pieptoon bij uit stilstand wegrijden tot 10 km/u).
Van hothatch Mégane II RS230 F1-R26 naar burgerbak Mégane III Estate GTline. Terug naar sportiviteit met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Cleem
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jun 2018 06:33
Actief als: particulier

Re: Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Bericht door Cleem »

Ik heb hetzelfde probleem, al sinds dag één.
Mijn Megane TCE140 bose 05-2018 is reeds diverse malen bij de dealer geweest, enkel zonder resultaat.
Renault Nederland heeft inmiddels gereageerd dat dit euvel, ratel/schrapend geluid, niet schadelijk en niet afwijkend is t.o.v. identieke auto’s en inherent is aan de constructie van de auto met het nieuwe type motor H5H.
Een oplossing is er niet en zal er naar alle waarschijnlijkheid ook niet komen.
Inmiddels heb ik via mijn dealer 3 gelijkwaardige Meganes mogen testen, maar ook hier is het geluid in gelijke mate aanwezig.
Aangezien deze ratel tussen 80- 120 km/h ook van 1.2Tce modellen uit 2016 eigenaren bekend is, ga ik er sterk vanuit dat deze ratel niet door de motor, maar door de TL4 6-bak veroorzaakt wordt en dit helaas door Renault nog niet als technisch mankement c.q. defect geclassificeerd wordt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Bose71
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 okt 2018 23:18
Actief als: particulier

Re: Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Bericht door Bose71 »

Cleem dat het aan de versnellingsbak ligt klinkt zeer aannemelijk aangezien het geluid verdwijnt zodra je de koppeling intrapt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



PartII
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jul 2018 21:46
Actief als: particulier

Re: Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Bericht door PartII »

Ik heb dit ratelende geluid ook al vanaf dag 1 dat ik hem heb. Een keer iemand mee laten rijden en die hoorde het ook. Later een monteur mee laten rijden en die hoorde niets. Ik vind het zelf een irritant geluid en kan me niet voorstellen dat dit zo hoort. Het is voor mij een reden om niet meer voor een renault te kiezen de volgende keer. Bij de garage hebben ze nog nooit van het probleem gehoord en ze hebben vorige week wat dingen vastgezet maar dat heeft 0,0 resultaat gehad. Ik denk dat ik er maar mee leer leven en in ieder geval geen renault meer als leaseauto neem. Auto is verder prima maar de ergernis aan het geluid wint het.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Cleem
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jun 2018 06:33
Actief als: particulier

Re: Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Bericht door Cleem »

Inmiddels heeft Renault de versnellingsbak na 15 maanden vervangen. Het geluid was volledig verdwenen, zelfs de turbo hoorde ik nu voor het eerst fluiten. Echter na een stevige rit kwam de ratel na ca. 3 dagen weer terug. Het ruwe schraapgeluid tijdens lastwissel is nu gelukkig in mindere mate aanwezig als voorheen. Enkel heb ik nu helaas weer een bijkomstig probleem. Na het vervangen van de versnellingsbak kraakt en trilt het koppelingspedaal tijdens het op- en terugschakelen wanneer de motor en de versnellingsbak hun bedrijfstemperatuur hebben bereikt. Nadat de aandrijflijn weer volledig is afgekoeld, werkt de koppeling weer soepel en geruisloos. De koppelingscilinder wordt nu vervangen, hopende dat dit euvel hiermee verholpen wordt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Cleem
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jun 2018 06:33
Actief als: particulier

Re: Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Bericht door Cleem »

Nu 8 maanden verder, koppelingscillinder aan pedaal inmiddels 2x vervangen, koppelingsset (drukgroep,druklalager, cillinder) compleet vervangen. Geluid komt steeds weer terug bij warme motor na ca. 30 min.
Op verzoek Renault Nederland KIM rapport aangemaakt.
Conclusie: product eigenschap, technisch i.O (15 mnd. geen last van gehad)
Oplossing Renault Nederland: inruilen op nieuwe Megane.

Ratel versnellingsbak is gelukkig niet erger geworden en inmiddels acceptabel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kata
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 513
Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
Actief als: particulier

Re: Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Bericht door Kata »

Cleem schreef: 30 jun 2020 17:42 Nu 8 maanden verder, koppelingscillinder aan pedaal inmiddels 2x vervangen, koppelingsset (drukgroep,druklalager, cillinder) compleet vervangen. Geluid komt steeds weer terug bij warme motor na ca. 30 min.
Op verzoek Renault Nederland KIM rapport aangemaakt.
Conclusie: product eigenschap, technisch i.O (15 mnd. geen last van gehad)
Oplossing Renault Nederland: inruilen op nieuwe Megane.

Ratel versnellingsbak is gelukkig niet erger geworden en inmiddels acceptabel.
"Inruilen op nieuwe Megane". Hoe bekijken zij dat? Kan je zonder opleg je oude inruilen voor een nieuwe of mits (kleine) opleg?
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Cleem
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jun 2018 06:33
Actief als: particulier

Re: Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Bericht door Cleem »

Nee, met huidige kortingen op voorraad modellen en enige tegemoetkoming Renault Nederland.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kata
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 513
Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
Actief als: particulier

Re: Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Bericht door Kata »

Ok, Enerzijds lijkt me dat afhankelijk van het uiteindelijk kostenplaatje geen slechte deal. Maar anderzijds ware het gewoonweg beter geweest als je gewoon probleemloos van uw voertuig kon genieten natuurlijk.

Ben benieuwd hoe dit verhaal afloopt.
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Cleem
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jun 2018 06:33
Actief als: particulier

Re: Ratel bestuurders kant Mégane 4 (2018)

Bericht door Cleem »

Dat is ook mijn probleem. Deze huidige megane 1.3TCE 140 Bose is voor de rest tip-top in orde, nadat de bak is vervangen, was ik voor een week super tevreden.
Alles was opgelost, bumper was net terug uit de carroserie afdeling vanwege aanlopen achterklep. Ik begrijp alleen niet dat ze de oorzaak bij Renault tot op heden en met de huidige ervaring nog steeds niet hebben hebben kunnen analyseren. We hebben het hier over een hydraulische koppeling, geen complexe DCG bak. Dit model is sinds 2016 op de markt, de facelift staat inmiddels voor de deur.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht