Goed, mijn technische vraag (is Mechanic nog aanwezig hier, deze man heb ik namelijk hoog zitten qua kennis) :
Mijn Kangoo 1.5 dci met 82 pk heb ik nu 4 maanden, onderhouds historie is bekend, jarenlang in onderhoud geweest bij de fa; Indumij in Breda, kocht hem met de km.st 182.000 NAP en zag aan de km.standen dat hij de laatste 5 a 6 jaar maar 50.000 km heeft gereden, ik maakte hem natuurlijk wel wakker met binnen 3 maanden al 10.000 km verder.
Nu heeft hij vanaf de eerste dag een rare fout, hij loop bij het starten eerst meteen op 4 cylinders, maar al na een paar seconden lijkt het wel een Detroit 2-takt diesel, (alleen bij STATIONAIR draaien), maak je meer toeren dan loopt hij gewoon op 4 poten, mijn Renaultdealer (Velserbeek Haarlem) heeft hem al 3x uitgelezen en steeds weer kwam de foutmelding : Verbranding slecht of zoiets, code zoveel....zij adviseerden mij een dieselreiniger te gebruiken, heb dat 2x gedaan maar weinig tot geen effect.
Maar GEEN melding dus van problemen met de verstuivers of EGR klep en juist die laatste verdenk ik ervan dat hij ondanks geen melding van EGR wel een probleem zou kunnen zijn...aangezien ik al bij 2 eerdere Kangoo's 1.5 dci met vergelijkbare km.st. (en ook veel korte ritten gereden tot hij bij mij terecht kwam) de EGR klep moest laten vernieuwen.
Dus mijn vraag is, zou het toch aan de EGR klep kunnen liggen of zou er nog iets anders mee kunnen spelen.....overigens start hij als hij koud is met 1 tik, dat was bij de motoren met slechte EGR klep wel anders, dan haalde hij nauwelijks nog de 100 km p/u...terwijl deze Kangoo de 160 wel haalt (op de Duitse autobahn, niet op de A2 uiteraard)

Graag reacties
